"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Sobota, 21 grudnia 2024 r.
Imieniny obchodzą: Jan, Honorata, Tomasz
 
V Kongres Rozwoju Transportu
[ 0000-00-00 ]
Jaką rolę odegra Centralny Port Komunikacyjny na kolejowej mapie Polski? – na takie pytanie próbowali odpowiedzieć eksperci ze świata biznesu i polityki. 31 października na jeden dzień Łódź stała się sercem polskiego transportu – wszystko za sprawą kolejnej, piątej już edycji Kongresu Rozwoju Transportu.

Historia
Kongres Rozwoju Transportu, to wielkie, odbywające się każdego roku niezależne wydarzenie związane z sektorem transportowym. Biorą w nim udział obok przedstawicieli władzy centralnej, liczni eksperci i obserwatorzy rynku transportu oraz największe firmy branżowe.
Kongres Rozwoju Transportu, to marka, która powstała w 2014 roku. W założeniach, jako odpowiedź na konieczną potrzebę debat związanych z przyszłością sektora transportowego, a szczególnie branży kolejowej, bo to właśnie kolej może stanowić główną oś reindustrializacji naszego kraju.

Obecnie
W V edycji Kongresu, podobnie jak w latach ubiegłych, udział wzięła duża grupa znakomitych osób, prelegentów związanych z szeroko pojętą branżą transportową, w tym transportem kolejowym.
O wysokiej pozycji, jaką ma Kongresu Rozwoju Transportu w polskiej gospodarce, świadczy obecność takich osób, jak: Mikołaj Wild – pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Punktu Komunikacyjnego; Andrzej Bittel – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury; Kamil Wilde – Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego; Mirosław Antonowicz – Członek Zarządu PKP S.A.; Adam Musiał – Dyrektor Generalny, Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. Prezesi wiodących spółek kolejowych: Czesław Warsewicz – Prezes Zarządu PKP CARGO S.A.; Marek Chraniuk – Prezes Zarządu PKP Intercity S.A. Ireneusz Merchel – Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Warto odnotować fakt, iż w V edycji Kongresu udział wzięła Pani Pelin Gozde Altay - Dyrektor Praktyki Infrastrukturalnej, Marsh Turcja.

CPK
Niewątpliwie CPK, to projekt, który od pewnego czasu najbardziej elektryzuje branżę kolejową. Wywołuje ożywioną dyskusję, dlatego nie dziwi, że organizatorzy KRT temu tematowi poświęcili najwięcej uwagi podczas obrad Kongresu.
„CPK jest strategicznym projektem dla polskiego rządu. Komponent kolejowy jest bardzo ważną częścią tego projektu” – przekazał w liście uczestnikom KRT wicepremier Piotr Gliński. Słowa wicepremiera potwierdzili uczestnicy konferencji w trakcie debaty i rozmów w kuluarach.
Pięć paneli – pierwszy, otwierający oraz pozostałe cztery, pozwalają spojrzeć z całkiem różnych perspektyw na CPK. W ramach tych dyskusji poruszono takie tematy, jak zarządzanie ryzykiem przy porcie „Solidarność”; możliwości związane z szlakami północ-południe oraz Nowym Jedwabnym Szlakiem; walka z białymi plamami transportowymi; czy też problematyka regulacji prawnych w zakresie interfejsów sterowania ruchem kolejowym.
Teoretycznie zagadnienia od siebie odległe, jednak patrząc z góry widzimy, że są to wyzwania, z którymi będą musieli się zmierzyć budowniczy CPK. Warto o nich dyskutować już teraz.
Podczas panelu inaugurującego KRT, Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, powiedział, że doprowadzenie linii kolejowych do CPK, to jedno z najważniejszych wyzwań, jakie już widzimy w związku z budową lotniska w gminie Baranów, między Warszawą i Łodzią, choć przecież inwestycja nawet jeszcze nie ruszyła.
Wild opiera swoją opinię na doświadczeniach innych państw. Przykładem jest Turcja, gdzie podobną rolę, jak CPK, spełniać ma nowe lotnisko w Stambule, tylko, że tam pominięto komponent kolejowy przy jego projektowaniu, co ma swoje konsekwencje. – Lotnisko ma obsługiwać 70 mln pasażerów rocznie i będzie zasilany autobusami przez kilka najbliższych lat. U nas tak nie może być – zaznaczył Mikołaj Wild.
Czy wyzwanie, jakim jest stworzenie CPK, wpłynie pozytywnie na pracę polskich spółek kolejowych? Na to pytanie odpowiedział Czesław Warsewicz, Prezesa Zarządu PKP CARGO S.A. Podczas panelu wskazał na konieczność dowozu milionów ton materiałów budowlanych, kruszyw na wielki plac budowy, jakim będzie niewątpliwie Port „Solidarność” w pierwszych fazach.
Prezes Warsewicz widzi także szansę w położeniu CPK na skrzyżowaniu szlaków północ-południe i wschód-zachód. CPK ma być przede wszystkim lotniskiem pasażerskim, jednak jako hub cargo będzie solidnym uzupełnieniem działalności na Nowym Jedwabnym Szlaku i Trójmorzu.
Ze słów Prezesa można zrozumieć, że mimo lotniczego charakteru CPK, dla kolejarzy ten projekt będzie także bardzo dużym wyzwaniem, ale także sygnałem, że w najbliższym czasie dla kolejarzy pracy nie zabraknie.
CPK otwiera także perspektywy przed producentami taboru, gdyż będziemy potrzebowali do obsługi tras przebiegających przez port „Solidarność” nowych, szybkich pociągów. Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zaznaczył, że CPK spowoduje generalnie poprawę komunikacji kolejowej w Polsce, zapewniając szybsze i wygodniejsze połączenia między wielu miastami.

Media
Na V Kongres Rozwoju Transportu przybyli także przedstawiciele prasy. W tym miejscu wypada wspomnieć, iż „Wolna Droga”, jak to było w poprzednich edycjach Kongresu, sprawowała patronat prasowy wespół z periodykiem „Raport Kolejowy” i portalem „NaKolei.pl”
Warte zauważenia, a i odnotowania z satysfakcją, jest to, iż jeden z Paneli: Białe plamy transportowe. Jak walczyć z pogłębiającym się zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego? – prowadził, jako moderator, Mirosław Lisowski, redaktor naczelny „Wolnej Drogi”.
W dyskusji uczestniczyli: Piotr Malepszak (Wiceprezes Zarządu, Koleje Dolnośląskie); Włodzimierz Wilkanowicz (Prezes Zarządu, Koleje Wielkopolskie); Janusz Malinowski (Prezes Zarządu, Łódzka Kolej Aglomeracyjna); Tomasz Złotoś (Rzecznik prasowy, Szybka Kolej Miejska w Trójmieście); Ryszard Sikora (Zastępca Dyrektora, Oddział Łódzki Przewozy Regionalne); Adam Musiał (Dyrektor Generalny, Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei).
Temat białych plam transportowych jest niestety bardzo szeroki. Dlatego debata skupiała się głównie na trzech kwestiach: Wspólny bilet, Program „Kolej+” i Holding PKP.
Bez wątpienia ta niemal dwugodzinna debata była niezmiernie intersująca, żywa, przy dużym zaangażowaniu „panelistów”, którzy czasami dość emocjonalnie reagowali na uzupełniające pytania moderatora.
Ale, jak to podsumował Mirosław Lisowski: Dyskusja była bardzo ciekawa. Przedstawiciele przewoźników chociażby z dużym zainteresowaniem oczekują na Wspólny bilet, który ma 8 grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy, stać się dostępny dla podróżnych. Mieli także sporo uwag do Programu „Kolej+”. Przede wszystkim wyrażali żal, że autorzy Programu nie konsultowali z nimi głównych założeń, a i konkretnych lokalizacji proponowanych inwestycji. Przy okazji pojawiło się wiele interesujących wątków, choćby wokół idei budowy Holdingu PKP, jednak ramy czasowe nie pozwalały na ich rozwinięcie.
Mogę również wyrazić satysfakcję, że dane mi było w tym wydarzeniu uczestniczyć. I że „Wolna Droga” ponownie została zauważona, a przez to uznana przez branżę jako stały, a także istotny element polskiej rzeczywistości transportowej. Zresztą rozmowy kuluarowe, to także potwierdzały, choćby poprzez fakt, że przedstawiciel Ambasady Wielkiej Brytanii i Irlandii wyraził zainteresowanie nawiązaniem współpracy, co już przekłada się na konkret – gdyż zostałem zaproszony do odwiedzenia Ambasady, ale o tym w innym miejscu tego numeru „Wolnej Drogi”.
(informacja własna)
fot. CRT
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.