|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
V Kongres Rozwoju Transportu | |
[ 0000-00-00 ] |
Jaką rolę odegra Centralny Port Komunikacyjny na kolejowej mapie
Polski? – na takie pytanie próbowali odpowiedzieć eksperci ze świata
biznesu i polityki. 31 października na jeden dzień Łódź stała się sercem
polskiego transportu – wszystko za sprawą kolejnej, piątej już edycji
Kongresu Rozwoju Transportu.
Historia Kongres
Rozwoju Transportu, to wielkie, odbywające się każdego roku niezależne
wydarzenie związane z sektorem transportowym. Biorą w nim udział obok
przedstawicieli władzy centralnej, liczni eksperci i obserwatorzy rynku
transportu oraz największe firmy branżowe. Kongres Rozwoju
Transportu, to marka, która powstała w 2014 roku. W założeniach, jako
odpowiedź na konieczną potrzebę debat związanych z przyszłością sektora
transportowego, a szczególnie branży kolejowej, bo to właśnie kolej może
stanowić główną oś reindustrializacji naszego kraju.
Obecnie W
V edycji Kongresu, podobnie jak w latach ubiegłych, udział wzięła duża
grupa znakomitych osób, prelegentów związanych z szeroko pojętą branżą
transportową, w tym transportem kolejowym. O wysokiej pozycji, jaką
ma Kongresu Rozwoju Transportu w polskiej gospodarce, świadczy obecność
takich osób, jak: Mikołaj Wild – pełnomocnik rządu ds. budowy
Centralnego Punktu Komunikacyjnego; Andrzej Bittel – podsekretarz stanu w
Ministerstwie Infrastruktury; Kamil Wilde – Wiceprezes Urzędu
Transportu Kolejowego; Mirosław Antonowicz – Członek Zarządu PKP S.A.;
Adam Musiał – Dyrektor Generalny, Polska Izba Producentów Urządzeń i
Usług na Rzecz Kolei. Prezesi wiodących spółek kolejowych: Czesław
Warsewicz – Prezes Zarządu PKP CARGO S.A.; Marek Chraniuk – Prezes
Zarządu PKP Intercity S.A. Ireneusz Merchel – Prezes Zarządu PKP Polskie
Linie Kolejowe S.A. Warto odnotować fakt, iż w V edycji Kongresu
udział wzięła Pani Pelin Gozde Altay - Dyrektor Praktyki
Infrastrukturalnej, Marsh Turcja.
CPK Niewątpliwie
CPK, to projekt, który od pewnego czasu najbardziej elektryzuje branżę
kolejową. Wywołuje ożywioną dyskusję, dlatego nie dziwi, że
organizatorzy KRT temu tematowi poświęcili najwięcej uwagi podczas obrad
Kongresu. „CPK jest strategicznym projektem dla polskiego rządu.
Komponent kolejowy jest bardzo ważną częścią tego projektu” – przekazał w
liście uczestnikom KRT wicepremier Piotr Gliński. Słowa wicepremiera
potwierdzili uczestnicy konferencji w trakcie debaty i rozmów w
kuluarach. Pięć paneli – pierwszy, otwierający oraz pozostałe cztery,
pozwalają spojrzeć z całkiem różnych perspektyw na CPK. W ramach tych
dyskusji poruszono takie tematy, jak zarządzanie ryzykiem przy porcie
„Solidarność”; możliwości związane z szlakami północ-południe oraz Nowym
Jedwabnym Szlakiem; walka z białymi plamami transportowymi; czy też
problematyka regulacji prawnych w zakresie interfejsów sterowania ruchem
kolejowym. Teoretycznie zagadnienia od siebie odległe, jednak
patrząc z góry widzimy, że są to wyzwania, z którymi będą musieli się
zmierzyć budowniczy CPK. Warto o nich dyskutować już teraz. Podczas
panelu inaugurującego KRT, Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i
pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, powiedział, że
doprowadzenie linii kolejowych do CPK, to jedno z najważniejszych
wyzwań, jakie już widzimy w związku z budową lotniska w gminie Baranów,
między Warszawą i Łodzią, choć przecież inwestycja nawet jeszcze nie
ruszyła. Wild opiera swoją opinię na doświadczeniach innych państw.
Przykładem jest Turcja, gdzie podobną rolę, jak CPK, spełniać ma nowe
lotnisko w Stambule, tylko, że tam pominięto komponent kolejowy przy
jego projektowaniu, co ma swoje konsekwencje. – Lotnisko ma obsługiwać
70 mln pasażerów rocznie i będzie zasilany autobusami przez kilka
najbliższych lat. U nas tak nie może być – zaznaczył Mikołaj Wild. Czy
wyzwanie, jakim jest stworzenie CPK, wpłynie pozytywnie na pracę
polskich spółek kolejowych? Na to pytanie odpowiedział Czesław
Warsewicz, Prezesa Zarządu PKP CARGO S.A. Podczas panelu wskazał na
konieczność dowozu milionów ton materiałów budowlanych, kruszyw na
wielki plac budowy, jakim będzie niewątpliwie Port „Solidarność” w
pierwszych fazach. Prezes Warsewicz widzi także szansę w położeniu
CPK na skrzyżowaniu szlaków północ-południe i wschód-zachód. CPK ma być
przede wszystkim lotniskiem pasażerskim, jednak jako hub cargo będzie
solidnym uzupełnieniem działalności na Nowym Jedwabnym Szlaku i
Trójmorzu. Ze słów Prezesa można zrozumieć, że mimo lotniczego
charakteru CPK, dla kolejarzy ten projekt będzie także bardzo dużym
wyzwaniem, ale także sygnałem, że w najbliższym czasie dla kolejarzy
pracy nie zabraknie. CPK otwiera także perspektywy przed producentami
taboru, gdyż będziemy potrzebowali do obsługi tras przebiegających
przez port „Solidarność” nowych, szybkich pociągów. Wiceminister
infrastruktury Andrzej Bittel zaznaczył, że CPK spowoduje generalnie
poprawę komunikacji kolejowej w Polsce, zapewniając szybsze i
wygodniejsze połączenia między wielu miastami.
Media Na
V Kongres Rozwoju Transportu przybyli także przedstawiciele prasy. W
tym miejscu wypada wspomnieć, iż „Wolna Droga”, jak to było w
poprzednich edycjach Kongresu, sprawowała patronat prasowy wespół z
periodykiem „Raport Kolejowy” i portalem „NaKolei.pl” Warte zauważenia, a i odnotowania z satysfakcją, jest to, iż jeden z Paneli: Białe plamy transportowe. Jak walczyć z pogłębiającym się zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego? – prowadził, jako moderator, Mirosław Lisowski, redaktor naczelny „Wolnej Drogi”. W
dyskusji uczestniczyli: Piotr Malepszak (Wiceprezes Zarządu, Koleje
Dolnośląskie); Włodzimierz Wilkanowicz (Prezes Zarządu, Koleje
Wielkopolskie); Janusz Malinowski (Prezes Zarządu, Łódzka Kolej
Aglomeracyjna); Tomasz Złotoś (Rzecznik prasowy, Szybka Kolej Miejska w
Trójmieście); Ryszard Sikora (Zastępca Dyrektora, Oddział Łódzki
Przewozy Regionalne); Adam Musiał (Dyrektor Generalny, Polska Izba
Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei). Temat białych plam
transportowych jest niestety bardzo szeroki. Dlatego debata skupiała się
głównie na trzech kwestiach: Wspólny bilet, Program „Kolej+” i Holding
PKP. Bez wątpienia ta niemal dwugodzinna debata była niezmiernie
intersująca, żywa, przy dużym zaangażowaniu „panelistów”, którzy czasami
dość emocjonalnie reagowali na uzupełniające pytania moderatora. Ale, jak to podsumował Mirosław Lisowski:
Dyskusja była bardzo ciekawa. Przedstawiciele przewoźników chociażby z
dużym zainteresowaniem oczekują na Wspólny bilet, który ma 8 grudnia,
wraz z nowym rozkładem jazdy, stać się dostępny dla podróżnych. Mieli
także sporo uwag do Programu „Kolej+”. Przede wszystkim wyrażali żal, że
autorzy Programu nie konsultowali z nimi głównych założeń, a i
konkretnych lokalizacji proponowanych inwestycji. Przy okazji pojawiło
się wiele interesujących wątków, choćby wokół idei budowy Holdingu PKP,
jednak ramy czasowe nie pozwalały na ich rozwinięcie. Mogę również
wyrazić satysfakcję, że dane mi było w tym wydarzeniu uczestniczyć. I że
„Wolna Droga” ponownie została zauważona, a przez to uznana przez
branżę jako stały, a także istotny element polskiej rzeczywistości
transportowej. Zresztą rozmowy kuluarowe, to także potwierdzały, choćby
poprzez fakt, że przedstawiciel Ambasady Wielkiej Brytanii i Irlandii
wyraził zainteresowanie nawiązaniem współpracy, co już przekłada się na
konkret – gdyż zostałem zaproszony do odwiedzenia Ambasady, ale o tym w
innym miejscu tego numeru „Wolnej Drogi”. (informacja własna) fot. CRT
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|