|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Pikieta pod MSWiA w sprawie Ustawy o Straży Ochrony Kolei Warszawa, 16 października 2018 r. | |
[ 0000-00-00 ] |
W dniu 16 października 2018 r. o godz. 12.00 w Warszawie przy ul.
Batorego 3/5 przed Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji
odbyła się pikieta stacjonarna w sprawie Ustawy o Straży Ochrony Kolei,
organizowana przez Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przy
udziale Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”. W pikiecie udział wzięło
około 600 osób reprezentujących środowisko kolejarskie, reprezentowane
przez pracowników spółek kolejowych, w tym m.in. PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A., PKP CARGO S.A., PKP Energetyka S.A., Przewozy Regionalne
Spółka z o.o., PKP Intercity S.A. Wspólne uczestnictwo
przedstawicieli różnych spółek świadczy o konsolidacji środowiska. Jak
powiedział Henryk Grymel – przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy
NSZZ „Solidarność”: Kolejarska „Solidarność” działa jak muszkieterowie – Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego.
Tę ważną inicjatywę, nie tylko dla samej Straży Ochrony Kolei, ale i
dla bezpieczeństwa na obszarach kolejowych w ogóle. wsparła również
Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”, poprzez uczestnictwo w pikiecie
Bogdana Bisia – zastępcy przewodniczącego Komisji Krajowej Piotra Dudy,
który zapowiedział, że jeśli trwająca pikieta nie przyniesie skutków,
wówczas do uczestnicy mogą liczyć na wsparcie górników. Uczestnicy złożyli w MSWIA adresowaną do Joachima Brudzińskiego - Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji petycję:
„Żądamy:
- Odpowiedzianego
traktowania przez Rząd RP, przede wszystkim Pana Premiera, spraw
bezpieczeństwa publicznego na obszarze kolejowym, który jest integralną
częścią Naszego Państwa i niezwłocznego sfinalizowania prac nad
projektem ustawy o Straży Kolejowej i podporządkowania formacji pod
MSWiA.
- Zapewnienia skutecznej ochrony całego obszaru kolejowego i
znajdującego się na tym obszarze wielomiliardowego mienia, bez względu
na właściwość zarządcy infrastruktury kolejowej lub przewoźnika
kolejowego.
- Odejścia od pozornych działań na rzecz
bezpieczeństwa, których faktycznym celem jest wspieranie prywatnych firm
ochrony, nieprzygotowanych i niedających gwarancji bezpieczeństwa
obszarów kolejowych.
Jednocześnie podkreślamy, że projekt ustawy o Straży Kolejowej:
- nie
tworzy nowej formacji, lecz sankcjonuje i porządkuje stan prawny
formacji już istniejącej, wykorzystując jej wieloletnie doświadczenia
zgromadzone w służbie na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- nie
powoduje dodatkowego obciążenia dla Skarbu Państwa, ponieważ koszty
działalności SOK są już finansowane ze środków dotacji budżetowej,
- wzmacnia skuteczność działania Straży Ochrony Kolei we wszystkich obszarach bezpieczeństwa,
- w
dobie zagrożenia globalnym terroryzmem realizuje obowiązek Państwa w
zakresie zapewnienia silnych struktur odpowiedzialnych za bezpieczeństwo
obywateli.
Podpisano: Henryk Grymel – Przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, Warszawa, dnia 16.10.2018 r.”
Jednocześnie w celu przybliżenia problematyki, o którą toczy się walka
od 12 lat, Krajowa Sekcja Kolejarzy przygotowała podsumowanie założeń
projektu ustawy, jak i korzyści z jej wprowadzenia.
Założenia projektu ustawy o Straży Ochrony Kolei - stan faktyczny
- Wdrożenie
projektu nie powoduje dodatkowych kosztów dla Budżetu Państwa, ponieważ
Skarb Państwa już obecnie finansuje działalność Straży Ochrony Kolei -
wynika to jednoznacznie z ustawowych zapisów, które nakładają na SOK
obowiązek ochrony zdrowia i życia ludzi, w związku z czym Państwo jest
zobowiązane do ponoszenia kosztów funkcjonowania tej formacji.
- Koszt
funkcjonowania SK (Zakładany w OSR do ustawy) jest równy obecnej
dotacji Budżetowej (232,8 mln. zł), którą otrzymuje PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. na refundację kosztów ponoszonych na działalność Straży
Ochrony Kolei. Tym samym Budżet Państwa ponosi koszty nie mając wpływu
na to jak, i na co są one wydatkowane.
- Zakładana liczba etatów w
SK po wdrożeniu projektu (zgodnie z OSR) to: 3.000 funkcjonariuszy i
203 pracowników administracji - stan ten jest wystarczający do
realizacji nałożonych na SOK zadań, co powoduje, że w perspektywie co
najmniej 5 lat nie będzie potrzeby zwiększania etatów.
- Straż
Kolejowa będzie realizowała zadania polegające na zapewnieniu
bezpieczeństwa na całym obszarze kolejowym, w tym również na dworcach
kolejowych, co wynika z projektu ustawy - obecnie PKP S.A. i inne spółki
kolejowe ponoszą ogromne koszty, na rzecz ochrony realizowanej przez
prywatne podmioty, zatrudniające osoby często nieprzygotowane i nie
posiadające odpowiednich kwalifikacji do zapewnienia bezpieczeństwa na
tak newralgicznym i strategicznym obszarze dworców kolejowych,
szczególnie narażonych na ewentualne zamachy terrorystyczne.
- Ogromne
koszty ponoszone obecnie przez przewoźników i zarządców na prywatne
Firmy Ochrony będą wykorzystane na finansowanie działań SOK w ramach
funduszu wsparcia, o którym mowa w Art. 21 ust. 2 i 3 ustawy o Straży
Kolejowej np. na rekompensatę pieniężną za czas służby przekraczający
normę określoną w art. 47 ust. 2.
- Straż Ochrony Kolei posiada
obecnie bogate zaplecze logistyczne, z którego będzie korzystała
przyszła Straż Kolejowa - co jednoznacznie wskazuje, że koszty
doposażenia po przekształceniu formacji będą minimalne. Są to między
innymi: nowoczesne środki transportu i łączności, nowoczesna broń, sieć
informatyczna i nowy sprzęt komputerowy we wszystkich jednostkach,
środki przymusu bezpośredniego, dobrze wyszkolone psy służbowe oraz
sprzęt wspomagający działania np. Mobilne Centra Monitoringu,
termowizory, noktowizory, gogle noktowizyjne, fotopułapki. Jednostki SOK
na całym obszarze w ostatnim czasie były modernizowane, są na wysokim
poziomie, co jest jednoznaczne, że nie wymagają ponoszenia dodatkowych
nakładów finansowych. Wdrażana jest Interaktywna Baza Danych, która
będzie stanowić narzędzie wsparcia w zarządzaniu służbą.
- Uprawnienia
przyznane funkcjonariuszom SOK w projekcie ustawy w zakresie
zapobiegania popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz rozpoznawania i
wykrywania przestępstw wykorzystywane będą wyłącznie w zakresie
niezbędnym do realizacji ustawowych zadań - jeżeli jednak zachodzi
obawa, że uprawnienia te pozwalają na zbyt dużą inwigilację ze strony
SOK mogą być modyfikowane w celu wyeliminowania ww. wątpliwości.
Przyznane funkcjonariuszom SOK uprawnienia - korzyści dla bezpieczeństwa publicznego
- Możliwość
skutecznej, samodzielnej realizacji zadań dzięki rozszerzeniu uprawnień
SOK o prowadzenie czynności operacyjno-rozpoznawczych,
dochodzeniowo-śledczych i administracyjno-porządkowych - obecnie SOK
może prowadzić wyłącznie działania prewencyjne, tak więc w każdym
przypadku popełnienia przestępstwa na obszarze kolejowym (np. kradzież
elementów sieci trakcyjnej) zachodzi konieczność angażowania Policji.
Podkreślić należy, że dla Policji, która prowadzi czynności we
wszystkich sprawach kryminalnych, wykrywanie sprawców przestępstw na
obszarze kolejowym (najczęściej kradzieże) nie stanowi priorytetu.
- Skuteczne
działanie w przypadkach bezpośredniego zagrożenia (np. zamachy
terrorystyczne), dzięki przyznaniu uprawnień do rejestracji obrazu i
dźwięku, kontroli bagażu i osób oraz w obszarze ochrony danych osobowych
- obecnie SOK nie posiada tak podstawowych uprawnień jak np. kontrola
bagażu, czy przeszukanie osoby - w każdym przypadku konieczności
podjęcia ww. czynności zachodzi konieczność dodatkowego angażowania
Policji (w roku 2017 ponad 1.200 przypadków).
- Odciążenie Policji
w zakresie działań na obszarze kolejowym, poprzez nadanie szerszych
uprawnień dla funkcjonariuszy SOK - Straż Ochrony Kolei będzie mogła
samodzielnie realizować zadania w obszarze przyznanych uprawnień co
odciąży funkcjonariuszy Policji i pozwoli im na realizację innych zadań
poza obszarem kolejowym (np. w przypadku drobnych kradzieży, kontroli
stanu trzeźwości).
Opracował: Przemysław Noworzyń fot. M.Moczulski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|