|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Czwartek, 2 stycznia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Grzegorz, Makary, Izydor
|
|
|
|
|
|
XXVII Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” | |
[ 0000-00-00 ] |
W dniach 21-22 maja 2018 roku w warszawskim hotelu „Sangate” odbyło
się XXVII Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ
„Solidarność”, w ramach którego przeprowadzono wybory przewodniczącego i
członków Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy na kadencję 2018 – 2022. W
tegorocznym WZD wzięło udział 140 ze 144 wybranych delegatów. „Niech
dobro naszej kolejarskiej służby zawsze nam towarzyszy” – rozpoczął
tegoroczne spotkanie ksiądz Ryszard Marciniak, powierzając św.
Katarzynie Aleksandryjskiej i Bogu los polskich kolejarzy i błogosławiąc
zgromadzonych delegatów. Następnie przewodniczący Henryk Grymel
przywitał przybyłych gości, wśród których obecni byli: Piotr Duda –
przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”; Ewa Zydorek –
przewodnicząca Krajowej Komisji Wyborczej NSZZ „Solidarność”; Andrzej
Bittel - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury; Bogdan
Rzońca - przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury; Krzysztof
Mamiński - prezes zarządu PKP S.A. oraz Związku Pracodawców Kolejowych;
Ireneusz Merchel - prezes zarządu PKP PLK S.A.; Czesław Warsewicz –
prezes zarządu PKP CARGO S.A.; Marek Chraniuk - prezes zarządu PKP
Intercity S.A.; Krzysztof Zgorzelski - prezes zarządu - dyrektor
generalny spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o.; Józef Hałyk - Komendant
Główny Straży Ochrony Kolei oraz ksiądz Ryszard Marciniak - Katolickie
Stowarzyszenie Kolejarzy Polskich. Po przedstawieniu przybyłych
wybrano prezydium zebrania, w osobach Stanisława Kokota oraz Zbigniewa
Gadzickiego, którzy prowadzili dalszą część obrad. W części sprawozdawczej, mijającą kadencję podsumował przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy – Henryk Grymel. „Zaczęliśmy
naszą kadencję w czasach bardzo trudnych, w czasach rządów Platformy
Obywatelskiej, rządów bankomatów. Rozpoczęliśmy od pikiet przed
Ministerstwem Infrastruktury. Problematyka była szeroka, ponieważ
przeprowadzano centralizację i restrukturyzację spółek, związki zawodowe
traktowano jako zło konieczne i przeciw temu protestowaliśmy. (…) Jednak
tamta władza w ogóle nie liczyła się ze związkami zawodowymi,
traktowali nas, tak jakby nas nie było. Mimo tego spotykaliśmy się z
przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, w tym z
ówczesnym wiceministrem, który na spotkaniu z Prezydium Rady Krajowej
Sekcji Kolejarzy zapisał cztery strony uwag. Pozwoliłem sobie wtedy na
żart, że nie chodzi o to, żeby wiceminister tylko sobie zapisał nasze
postulaty, ale przeczytał je ze zrozumieniem i coś z tych postulatów
wprowadził. (…) 10 sierpnia 2015 roku wystosowaliśmy z innymi
związkami zawodowymi pismo do Komisji Europejskiej w sprawie
prywatyzacji PKP Energetyki. Uważaliśmy, że jest ona niezgodna z prawem
polskim i prawem unijnym, ponieważ nie można prywatyzować elementów
infrastruktury kolejowej, a takimi są podstacje. Na tym opieraliśmy nasz
protest do KE. Jednak nie udało się tej prywatyzacji zablokować. (…) Ale udało się przy prywatyzowanych spółkach wywalczyć pakiety socjalne, które w niektórych spółkach obowiązują do dziś. (…) Jesienią
2015 roku nastąpiła zmiana rządów i mieliśmy nadzieję, że nowy rząd
będzie inaczej patrzył i na kolej, i na związki zawodowe, i na
pracowników. Częściowo te oczekiwania się spełniły: cofnięto
wypowiedzenie porozumienia partnerów społecznych, reaktywowano po trzech
latach Zespół Trójstronny ds. Kolejnictwa. (…) Wykorzystując
sprzyjające otoczenie w maju 2016 roku jako jedyna centrala związkowa
Krajowa Sekcja Kolejarzy wystąpiła do Związku Pracodawców Kolejowych o
podjęcie rozmów w temacie podpisania ponadzakładowego układu zbiorowego
pracy. Są dwa niezwykle istotne elementy, które winny być zabezpieczone w
układzie zbiorowym, tj. ulgi przejazdowe oraz kwestia objęcia
postanowieniami układu zbiorowego pracowników zatrudnionych w „spółkach –
córkach” głównych spółek kolejowych. Po dwuletnich negocjacjach 9 maja
prezes Związku Pracodawców Kolejowych, w imieniu spółek kolejowych,
złożył oświadczenie o gotowości podpisania PUZP w kształcie
zaproponowanym przez Krajową Sekcję Kolejarzy. Jesteśmy jedyną centralą,
która się tą sprawą zajęła dla dobra naszych członków i wszystkich
pracowników spółek kolejowych. Zostały do dogadania szczegóły. (…) Jeśli
PUZP zostanie podpisany, będzie to nasz wspólny wielki sukces, bo jest
to analogiczna sytuacja do „konstytucji dla biznesu” premiera
Morawieckiego, i mamy w tym przypadku do czynienia z „konstytucją dla
pracownika”. (…) Podsumowując ostatni okres czasu, jak śpiewał
Cugowski: „A po nocy przychodzi dzień, a po burzy spokój”, tak też się
stało… wróciła Rada Dialogu, wrócił dialog ze związkami zawodowymi. (…) Miejsce
związku nie jest na ulicy, miejsce związku jest przy stole
negocjacyjnym i póki można to trzeba negocjować jak najlepsze warunki
dla naszych pracowników.” Przewodniczący Krajowej Sekcji
Kolejarzy wspomniał również o ważnych uroczystościach, w których KSK
uczestniczy, bądź je współorganizuje, a dzięki którym zachowuje się
jeszcze pamięć o dzielnych polskich kolejarzach: w Lublinie,
Szymankowie, Tczewie, Wrocławiu. Wspomniał również o działalności informacyjnej Krajowej Sekcji Kolejarzy w tym, prowadzeniu strony internetowej www.ksk.org.pl, profilu na Facebooku www.facebook.com/SekcjaKrajowaKolejarzy oraz współpracy z pismem firmowanym logiem Krajowej Sekcji Kolejarzy, czyli „Wolną Drogą”.
Po odczytaniu sprawozdań pozostałych organów statutowych, przystąpiono
do najważniejszej części każdego zebrania sprawozdawczo-wyborczego,
czyli wyborów przewodniczącego Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ
„Solidarność” na kadencję 2018-2022. Jedynym zgłoszonym kandydatem
na tę funkcję był obecny przewodniczący Henryk Grymel, który w wyniku
tajnego głosowania otrzymał 113 głosów poparcia spośród 140 głosujących i
został wybrany na kolejną kadencję na przewodniczącego Rady Krajowej
Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”. „Bardzo się cieszę, że
mogłem być w takim ważnym momencie z Wami, ważnym dla Was i dla Henryka.
Znamy się z Henrykiem prawie od urodzenia. Bardzo się cieszę, że możesz
przewodzić jednej z najważniejszych sekcji branżowych w naszym związku” – podsumował wynik wyborów, po jego ogłoszeniu, przewodniczący Komisji Krajowej - Piotr Duda. Z kronikarskiego obowiązku należy dodać, iż w następnej kolejności odbyły się wybory członków Rady, którymi zostali: Balawejder
Grzegorz, Cykman Mieczysław, Dębski Marek, Gadzicki Zbigniew, Ganczar
Włodzimierz, Gliszczyński Jan, Jasiński Zdzisław, Kapałka Krzysztof,
Kiliś Małgorzata, Klas Marek, Kobus Zdzisław, Kobylarz Piotr, Kokot
Stanisław, Kotala Jan, Kowalski Roman, Litwiński Marek, Majder Jan,
Majewski Grzegorz, Marciniak Waldemar, Miszczuk Barbara, Morel Andrzej,
Natanek Wiesław, Oleszczuk Mirosław, Olszewski Bogusław, Pazera Piotr,
Pełka Wiesław, Pilawski Jerzy, Pilichowski Mariusz, Pipczyński Ryszard,
Prętki Jacek, Radomski Grzegorz, Rzepka Mirosław, Sędek Maria,
Sienkiewicz Jolanta, Sikora Henryk, Sośnierz Jerzy, Stachurski Marek,
Staniszewski Michał, Wileński Roman. Ponadto dokonano wyboru Komisji Rewizyjnej Krajowej Sekcji Kolejarzy w składzie: Dorota
Zając - przewodnicząca, Baczyński Marek - zastępca, Demkowicz Krzysztof
- sekretarz oraz członkowie KR: Hellwig Iwona, Knapp Dariusz, Kozar
Cezary, Krużycka Iwona, Świech Aleksandra. W ramach trwającego WZD podjęto również uchwały i stanowiska, w tym m.in.:
Stanowisko nr 1 XXVII Walnego Zebrania Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” ws. ustawy o Straży Kolejowej
XXVII
Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”
wnioskuje do Prezesa Rady Ministrów RP o niezwłoczne sfinalizowanie prac
legislacyjnych nad projektem ustawy o Straży Kolejowej (druk UD69)
celem przekształcenia Straży Ochrony Kolei w Straż Kolejową, jako służbę
państwową podległą bezpośrednio Ministrowi Spraw Wewnętrznych i
Administracji. Notoryczne przeciąganie prac legislacyjnych nad
projektem ustawy o Straży Kolejowej dobitnie świadczy o ignorowaniu i
lekceważeniu przez Rząd Polski spraw bezpieczeństwa Państwa. Obszar
kolejowy jest integralną częścią naszego Państwa, który ze względu na
obecną sytuację geopolityczną jest szczególnie narażony na ataki
terrorystyczne. Miliardowe nakłady na infrastrukturę kolejową i tabor
dowodzą, że kolej ciągle się rozwija. Dowodem na to jest, że w roku 2017
przewieziono 303,56 mln. pasażerów. Oznacza to, że coraz więcej
pasażerów korzysta i będzie korzystało z transportu kolejowego. Kolej
to nie tylko pasażerowie, ale i również przewóz towarów, którego w roku
2017 przewieziono w ilości 239,9 mln ton. Znaczna część to towary
wartościowe, niebezpieczne, wysokiego ryzyka oraz towary strategiczne
dla obronności Państwa. Ciągle realizowane są inwestycje kolejowe,
następuje rozwój technologiczny, przez co powiększa się wartość
wielomiliardowego majątku infrastruktury kolejowej. Perspektywa
najbliższych lat to 27 mld zł na utrzymanie i remonty oraz ponad 60 mld.
na inwestycje. W związku z powyższym w dobie obecnych zagrożeń w
Europie i na Świecie nasuwa się jednoznaczne pytanie: kto ma dbać o
bezpieczeństwo publiczne na obszarze kolejowym, chronić życie i zdrowie
podróżnych oraz zapewnić bezpieczeństwo przewożonego towaru i
wielomiliardowego majątku? Odpowiedź jest prosta: nie firmy
ochroniarskie niewiadomego pochodzenia generujące milionowe zyski, a
jedynie obecna Straż Ochrony Kolei, formacja profesjonalna i
wyspecjalizowana ze stuletnim doświadczeniem, jest w stanie
zagwarantować bezpieczeństwo publiczne całego obszaru kolejowego, po
uchwaleniu ustawy o Straży Kolejowej. Dlatego XXVII Walne Zebranie
Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” domaga się
zakończenia bezsensownego hamowania projektu ustawy o Straży Kolejowej
oraz natychmiastowego skierowania projektu do prac w Sejmie i
niezwłocznego uchwalenia.
Stanowisko nr 2 XXVII Walnego Zebrania Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” ws. uprawnień do emerytury z uwzględnieniem stażu pracy
Walne
Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”,
wnioskuje do Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” o podjęcie działań
umożliwiających wprowadzenie zmian ustawowych, dających prawo do
emerytury po 35 latach pracy dla kobiet i 40 latach pracy dla mężczyzn
(uwzględnienie stażu pracy - okresu składkowego). Uwzględnienie
kryterium stażu pracy jest dla pracowników zatrudnionych w transporcie
kolejowym szczególnie ważne, gdyż przy wykonywaniu wielu prac występują
warunki o szczególnym charakterze, które nie zostały uwzględnione w
wykazie stanowisk (załącznik nr 2 Ustawy o emeryturach pomostowych)
uprawniających do przejścia na emeryturę pomostową. Ponadto
40-letnia praca na stanowiskach kolejowych (praca fizyczna, praca na
powietrzu w różnych warunkach atmosferycznych itp.) ogranicza możliwość
dalszego zatrudnienia ze względów zdrowotnych, co w praktyce często
przejawia się brakiem otrzymania orzeczenia o zdolności do dalszej
pracy, wydawanym przez Kolejową Medycynę Pracy (wymagania stawiane w
przepisach są wygórowane - pierwsza kategoria zdrowia).
Stanowisko nr 4 XXVII Walnego Zebrania Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność" ws. podwyżek wynagrodzeń w spółkach kolejowych
XXVII
Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”
domaga się od zarządów spółek kolejowych, wdrożenia podwyżek wynagrodzeń
dla pracowników w terminie nieprzekraczającym III kwartału 2018 r., w
wysokości podwyższającej konkurencyjność na rynku pracy. Obecna
sytuacja w kraju przedstawiana jest pozytywnie. Notowany jest wzrost
gospodarczy, rząd założył w ustawie budżetowej na rok 2018 wzrost PKB na
poziomie 3,8%. Przewidziany jest wzrost przeciętnego rocznego funduszu
wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz wzrost emerytur i rent w
wysokości 6,3%. W ostatnich latach obserwujemy nasilający się problem
z brakiem pozyskania pracowników do spółek kolejowych, a w niektórych
przypadkach odejścia wykwalifikowanych specjalistów z wielu branż
kolejowych do innych pracodawców (np. wykonawców modernizacji linii
kolejowych). Spowodowane jest to sytuacją na rynku pracy, wzrostem
najniższego wynagrodzenia. Pracodawcy kolejowi są coraz mniej atrakcyjni
finansowo i przegrywają konkurencję w zakresie wysokości płac z innymi
ofertami. Kolej nie może być postrzegana na rynku pracy, jako
finansowy „skansen” i „zaścianek”, wyłącznie dla tych, którym pozostało
niewiele lat pracy do emerytury. Odpowiedzialność za to ponoszą zarządy
spółek i nadzór właścicielski, gdyż pomimo licznych wystąpień i monitów
NSZZ „Solidarność” dotyczących podwyżek płac, są one ignorowane i
marginalizowane. Tym bardziej, że sytuacja finansowa pracodawców
kolejowych jest coraz lepsza, a właściciel wielokrotnie chwali się
wypracowanymi zyskami, z których przynajmniej część powinna zostać
przeznaczona na podwyżki wynagrodzeń dla pracowników.
Stanowisko nr 6 XXVII Walnego Zebrania Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność" ws. obrony ZUZP dla pracowników spółki PKP Telkol
W
styczniu 2018 r. PKP S.A. podjęło decyzję o połączeniu spółek: PKP
Budownictwo i PKP Utrzymanie, powołując spółkę PKP Telkol. Po tym
połączeniu pracodawca wystąpił z projektem nowego Zakładowego Układu
Zbiorowego Pracy, dając związkom zawodowym czas do uzgodnienia i
podpisania go do czerwca 2018 r. W projekcie pracodawcy wykreślono
część finansowych dodatków, takich jak: wysługę lat, odprawy emerytalne,
nagrody jubileuszowe, deputat węglowy, pozostawiając tylko ogólnie
obowiązujące zapisy Kodeksu Pracy. W zamian za podpisanie przez
związki zawodowe przedstawionego projektu ZUZP pracodawca zadeklarował
podjęcie rozmów w sprawie wprowadzenia podwyżek wynagrodzeń dla
pracowników spółki. W związku z powyższą sytuacją XXVII Walne
Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” popiera
działania Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” działającej w PKP
Telkol polegające na obronie obowiązującego w spółce ZUZP i apeluje do
pracodawcy o odstąpienie od zamiaru wypowiedzenia układu i podjęcie
rozmów w celu osiągnięcia porozumienia.
W trakcie zebrania
zgromadzeni delegaci mieli okazję posłuchać wielu ważnych kwestii
poruszonych przez przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”
Piotra Dudę: To bardzo ważne dla mnie, aby spotkać się w gronie
„Solidarności” kolejarskiej, dlatego, że mówiąc o naszej historii,
historii związku zawodowego „Solidarność”, należy pamiętać, że w tym
trudnym okresie, w latach dziewięćdziesiątych, gdzie następowała
restrukturyzacja, gdzie zwijało się górnictwo, zwijało się hutnictwo,
gdzie zwijała się kolej, były takie dwie sekcje, dwie branże w
„Solidarności”, które trzymały ten związek i doprowadziły do tego, że
dzisiaj możemy powiedzieć, że związek zawodowy „Solidarność” nie zwija
się, tylko się rozwija, co dla nas jest bardzo ważne. I te wszystkie
spektakularne akcje związku zawodowego „Solidarność” zawdzięczamy
właśnie górnictwu i kolejarzom. Sam, jeszcze jako szef regionu na
Śląsku, brałem udział i w akcjach kolejarskich i akcjach górniczych, a
niejednokrotnie były to akcje połączone. Doskonale przypominacie
sobie, te trudne chwile strajku głodowego. Też to, jako hutnik i szef
Regionu Śląsko – Dąbrowskiego, przeżywałem razem z Wami. Także dzisiaj,
to spotkanie z Wami jest dla mnie bardzo ważne. Ale korzystając z
okazji chciałbym się z Wami podzielić nie tylko spostrzeżeniami, ale
również, z poziomu Komisji Krajowej, powiedzieć o paru rzeczach, które
nam się udało w tej mijającej kadencji zrealizować oraz o tym, co
jeszcze przed nami. Zresztą, warto podkreślić, iż na dzisiejszym
spotkaniu jest kilku przedstawicieli Komisji Krajowej poza mną, jest
Bogdan Kubiak, Ewa Zydorek, Heniu Grymel oraz Zbyszek Gadzicki. (…) Moi
drodzy, związek zawodowy „Solidarność”, to profesjonalne struktury i
profesjonalni działacze, którzy na każdym szczeblu odpowiadają za
funkcjonowanie związku. Organizacje zakładowe, regiony, sekcje
regionalne, sekretariaty regionalne, sekcje krajowe, krajowe
sekretariaty. Każdy na swoim szczeblu wie, za co odpowiada i jaką ma
wykonywać pracę, a Komisja Krajowa, jeśli jest taka potrzeba, wspiera te
działania. Jako „Solidarność” jesteśmy jednolitą organizacją, która
zrzesza wszystkie zawody, jakie występują w naszej ukochanej ojczyźnie.
(…) Nasze akcje, dotyczące nie podnoszenia wieku emerytalnego, walki
z umowami śmieciowymi, dotyczyły wszystkich. I ważne jest, że to nam
się udało. Ale było to okupione wieloma wyrzeczeniami. (…) Zawsze
nawiązujemy do ważnych słów wypowiadanych przez księdza Jerzego i Ojca
Świętego Jana Pawła II, którzy niejednokrotnie nas na tą dobrą drogę
naprowadzali. I słowa, które wypowiada ksiądz Jerzy, iż bez względu,
jaki wykonujesz zawód, jesteś człowiekiem. A także Ojciec Święty Jan
Paweł II, który mówił na gdańskiej Zaspie, że praca nigdy i nigdzie nie
może być towarem, a człowiek dla człowieka musi być podmiotem. (…) W
pewnym momencie na pielgrzymce w 2002 roku Ojciec Święty bardzo dobrze
zdiagnozował umowy śmieciowe, bo mówił, że odbieranie pracownikowi prawa
do płatnego wypoczynku, prawa do praw socjalnych, to jest odbieranie
jego godności i wolności. Stąd też te nasze działania były intensywne,
aby temu zapobiec. (…) Moi drodzy, związek zawodowy „Solidarność”
jest jedynym nie tylko związkiem zawodowym, ale organizacją tak
skuteczną, bo w tym okresie 28 lat od 1990 roku było bardzo dużo
projektów obywatelskich, pod którymi zostały zebrane podpisy. Ale
związek zawodowy „Solidarność” uczestniczył w tych, które zostały
przeprocedowane tak skutecznie i zostały podpisane przez prezydenta i
weszły w życie. (…) Przed nami Zjazd Krajowy i trzeba podyskutować o zmianach w naszym związku. (…) Po
pierwsze, wydłużenie kadencji z czterech do pięciu lat, aby można było
cztery lata pracować, rok się wybierać. Druga sprawa – sądy koleżeńskie.
To dla nas jest bardzo ważne. (…) Chcemy na poziomie regionów i na poziomie kraju powołać sądy koleżeńskie z możliwością wykluczenia danej osoby ze związku. (…) Bo
doskonale o tym dzisiaj wiemy, że mamy w naszym związku osoby z
wyrokami, z wyrokami za korupcję, za różne inne rzeczy i nie ma
możliwości, że tak powiem prawnych, naszych statutowych, aby oni już nie
byli członkami związku. Odwrotnie, jeszcze dalej chcą być działaczami,
działaczami związku zawodowego „Solidarność”, zastraszają członków
związku na poziomie zakładów pracy. Dlatego musimy mieć te procedury.
Obyśmy z nich nigdy nie korzystali, albo w znikomym stopniu. (…) Ostatnia
bardzo ważna sprawa, to kadencyjność w związku. Dwie kadencje po 5 lat
są jak najbardziej do zaakceptowania. Oczywiście nie mówimy o
kadencyjności w zakładach pracy, bo tam mamy deficyt działaczy
związkowych. Nie wszyscy chcą być przewodniczącymi organizacji
zakładowych, bo różnie to wygląda, ale przewodniczący Komisji Krajowej,
szef Regionu, szef Sekretariatu, szef Sekcji, dlaczego nie? Jeżeli
delegaci wybiorą go na drugą kadencję pięcioletnią, to ma 5 lat czasu na
przygotowanie z Radą Sekcji kolejnej osoby, a on dalej będzie mógł
pełnić inną funkcję. Może być mentorem, który swoją wiedzą i
doświadczeniem wspomaga ten związek. Dajmy sygnał tym młodym… (…) I
jeszcze kwestia zmiany ustawy o związkach zawodowych. Będzie w sejmie
procedowana ustawa o zmianie ustawy o związkach zawodowych, czyli to,
czego oczekiwaliście w zakresie reprezentatywności związków. Koniec z
tymi związkami kanapowymi. (…) Dla związków, takich jak
„Solidarność”, OPZZ i Forum – określono poziom reprezentatywności na 8%,
dla pozostałych – 15%. Związek zawodowy, który jest reprezentowany na
szczeblu zakładowym, a nie reprezentatywny tak, jak „Solidarność”,
jeżeli nie ma 15% załogi, reprezentuje tylko interesy członka związku,
ale nie jest stroną do negocjacji układu zbiorowego, zakładowego
funduszu świadczeń socjalnych itd. To jest sytuacja, która unormuje nam
pewne sprawy.
Również pozostali goście zwrócili się do zebranych. Bogdan Rzońca: „Dobrze
wiem, gdzie jestem, bo jestem członkiem związku zawodowego. Chciałbym
bardzo serdecznie podziękować za całość wykonanej pracy dla polskiej
infrastruktury kolejowej. Wiem, że Sekcja działa prężnie. Jest
partnerem, walczy o kolej, polską kolej, która za poprzednich rządów
była dementowana. Dziś robimy bardzo wiele, aby znalazło się dużo
środków na realizację inwestycji kolejowych. Po raz pierwszy w historii
mamy ponad 60 miliardów złotych w tej perspektywie finansowej na
inwestycje kolejowe. (…) Jesteśmy świadomi tego, że bez dobrej kolei nie będzie dobrej infrastruktury.”
Andrzej Bittel: „Jestem
zaszczycony, że mogę przebywać dzisiaj z Wami. Jestem pewien, że nowe
władze związku będą współprowadziły polską kolej w dobrym kierunku. W
takim, jaki sobie wymarzyliśmy. W takim, w którym wspólnie będziemy
mogli czuć się dumni, że sektor kolejowy rośnie w siłę, wzmacnia się.
Państwa rola w tym zakresie jest nieodzowna, nieoceniona, a na pewno
doceniana przez ministra infrastruktury. Jestem pewien, że Państwo
dbacie i będziecie dbali nie tylko o prawa pracownicze, ale o interes
polskiej kolei i tego na dalsze dni sobie i Państwu życzę.”
Krzysztof Mamiński: „Po
pierwsze, chciałem pogratulować Heńkowi. Związek zawodowy Solidarność, w
którym miałem wielką przyjemność przez prawie dwie kadencje być szefem
Sekcji Krajowej Kolejarzy, to związek, który dokonuje dobrych wyborów i
to jest jedyny związek na kolei, który nigdy nie odwołał swojego
przewodniczącego. Mało kto o tym wie, ale nigdy tak się nie stało. (…) Cieszę
się, że jestem na zjeździe Krajowej Sekcji Kolejarzy, na którym widzę
kolegów z firmy o nazwie Przewozy Regionalne jako jedną całość. (…) Ten
okres różnienia się, choć pięknie, jest już przeszłością, a Solidarność
jest jedna i dziękuję wszystkim tym, którzy do tego doprowadzili. (…) Podziękujcie
tym, którzy są naszym reprezentacjami, a o których się zapomina.
Podziękujcie pocztom sztandarowym. Nawet nie wiecie, jak one są ważne i
jak często reprezentują nas, środowisko kolejowe, w tych ważnych
uroczystościach. To jak wspaniale potrafimy się zachować, tak, jak
zawsze potrafimy odpowiedzieć na wyzwanie chwili i na każdą uroczystość
świadczy o tym, że jesteśmy wspaniałym środowiskiem. (…) Jest dla
mnie ogromnym dostojeństwem to, że nie zapominacie, aby na takie
spotkania mnie zaprosić, bo to jest tak, jak Wasza, tak i moja
Solidarność. Byłem jej szefem, byłem członkiem Komisji Krajowej. Po
prostu kochajmy Solidarność nawet jak się kłócimy, nawet jak czasami do
tego samego problemu podchodzimy w różny sposób. Ostatecznie niech
wygrywa solidarność.”
Czesław Warsewicz: „Ze swej strony mogę
powiedzieć, że Solidarność, to wielkie dziedzictwo. To wielkie
wyzwanie, które musicie nieść, które dajecie nam, państwu polskiemu.
Ojciec Święty mówił o Solidarności, że solidarność, to zawsze jeden z
drugim, nigdy jeden przeciwko drugiemu. (…) Jako element systemu
kolejowego, który wspiera nas w działaniach zarządu. Ta współpraca, ten
dialog jest istotny i dla nas pracodawców, jak i dla pracowników. Ma to
również wpływ rozwojowy. Myślę, że wspólnie możemy zrobić wiele. Życzę
mądrych i dobrych decyzji, i powodzenia w pracy na przyszłość”.
Marek Chraniuk: „Ja
się odniosę do swojego podwórka. Bardzo dziękuje pani przewodniczącej
Marii Sędek. Od 2016 roku mam okazję uczestniczyć w różnych rozmowach
trudnych i łatwych, w zależności od tego, jakie są sytuacje. Bardzo
dziękuję za te konstruktywne spotkania. (…) Dzisiejsze spotkanie
ksiądz Marciniak, nasz duszpasterz, rozpoczął modlitwą. Jest to bardzo
ważne, kiedy kolejarze potrafią wspólnie spotykać się, rozpoczynając od
hymnu Solidarności, poprzez modlitwę, będąc razem.”
Ireneusz Merchel: „Ja
może zacznę bardziej sentymentalnie. W Solidarności jestem od września
1980 roku. Uczestniczyłem czynnie w życiu związku. W latach 1990-1998
byłem nawet delegatem na zjazd, który się dzisiaj odbywa. Przede
wszystkim życzę Wam troszeczkę więcej entuzjazmu. (...) Patrząc na
współpracę ze związkiem, jestem w stałej współpracy z sektorem
infrastruktury. Mam nadzieję, że ta współpraca, która jest dobra z
sektorem, dobra z przewodniczącym Grymelem, będzie dalej funkcjonowała.”
Krzysztof Zgorzelski: „Chciałbym
powiedzieć, jeśli chodzi o spółkę Przewozy Regionalne, że to, co spółka
miała najgorsze, to już jest chyba za spółką i teraz śmiało może
patrzeć w przyszłość. A przyszłość spółki, to również przyszłość jej
pracowników i również miejsca pracy. To też chciałbym podkreślić, że już
pomimo okresu restrukturyzacji, zapadła decyzja o rekrutacjach na
oddziałach. Oczywiście na tyle, na ile spółka może. Ale już w przyszłym
roku myślimy bardziej pozytywnie. Zaczynamy wierzyć w spółkę, myśleć o
jej przyszłości i wreszcie o jej rozwoju.”
Józef Hałyk: „Szanowni
Państwo, jednym słowem czuję się, jak u siebie w domu, jestem wśród
swoich. Za to bardzo dziękuję. Dziękuję bardzo za zaproszenie na tą
dzisiejszą uroczystość, która wyłoni najlepszego. A jeżeli najlepszy
zostanie wyłoniony, to na pewno Straż Ochrony Kolei, która jest
najstarszą formacją najjaśniejszej Rzeczypospolitej, zagwarantuje mu
bezpieczeństwo do końca świata i jeden dzień dłużej”.
Opracował: Przemysław Noworzyń fot. P.Noworzyń/SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|