|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Czwartek, 2 stycznia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Grzegorz, Makary, Izydor
|
|
|
|
|
|
Kadencja 2018 - 2022 nie będzie łatwą kadencją | |
[ 0000-00-00 ] |
Powiedział „Wolnej Drodze” Marek Klas, Przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ „Solidarność” w Spółce PKP Energetyka
Jakie
najważniejsze tematy i zagadnienia poruszali delegaci podczas WZD
Sekcji Zawodowej NSZZ „Solidarność” Spółki PKP Energetyka? Na
początku chciałbym podziękować wszystkim uczestnikom i zaproszonym
gościom za przybycie i czynne uczestniczenie w Wyborczym Zjeździe
Delegatów Sekcji Zawodowej „Solidarność” Spółki PKP Energetyka. Swoją
obecnością zaszczycili nas Przewodniczący Regionu Gdańskiego NSZZ
„Solidarność” Krzysztof Dośla i Przewodniczący Regionalnej Sekcji
Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Jacek Prędki z ramienia Krajowej Sekcji
Kolejarzy. Zgodnie z wymogami formalnymi, porządkiem obrad, wyborem
Przewodniczącego Sekcji Zawodowej PKP Energetyka NSZZ „Solidarność”, a
następnie prezentacją kandydatów. Od tej chwili zaczęły się trudne
pytania. Delegaci pytali o działania, jakie zamierza podjąć przyszły
przewodniczący w stosunku do: odbywających się zmian w spółce, wzrostu
wynagrodzeń, przydzielanej premii, nierozliczanych nadgodzin, dyżurów
domowych, odpowiedniej komunikacji z pracownikami, braku nowych
kombinezonów roboczych i wielu innych pytań. Przewodnim tematem na
spotkaniu Delegatów Sekcji Zawodowej był Pakt Gwarancji, Zakładowy Układ
Zbiorowy Pracy i zatrudnienie pracowników. Delegaci z niepokojem
odnosili się do przeprowadzanych zmian w spółce PKP Energetyka S.A.
Niepokój szczególnie dotyczył zmian w spółce PKP Energetyka Obsługa, do
której w tym czasie przechodzili pracownicy z PKP Energetyka - Usługi. W
drugiej części spotkania uczestniczyli zaproszeni goście: Prezes PKP
Energetyka S.A. Wojciech Orzech, Prezes PKP Energetyka Obsługa Sp. z
o.o. Stanisław Kubacki, Dyrektor Zarządzania Zasobami Ludzkimi Beata
Górniak, Dyrektor Oddziału Usług Marek Kleszczewski i Pełnomocnik ds.
Społecznych Marian Szcześniak. Dużo pytań kierowanych było do Zarządu
Spółki o trwałość w zatrudnieniu pracowników i sposobie ich
przechodzenia do innych spółek zależnych. Delegaci byli bardzo wnikliwi w
swoich pytaniach, powołując się na zalecenia prawników w sposobie
dobierania właściwej ścieżki przejścia pracowników z zachowaniem
obecnych przywilejów. Myślę, że dla Zarządu Spółki, jak i dla
Delegatów czas prawie dwóch godzin dyskusji dał duży ładunek wiedzy o
spółce i nastrojach społecznych.
Zostałeś Przewodniczącym
Sekcji Zawodowej NSZZ „Solidarność” w Spółce PKP Energetyka na kadencję
2018 - 2022. Jaka, Twoim zdaniem, będzie ta kadencja i jakie wezwania
pojawią się przed Sekcją Zawodową? Kadencja nie będzie łatwą
kadencją, gdyż czekają Sekcję Zawodową NSZZ „Solidarność” wzmożone
rozmowy dotyczące upływających terminów umów społecznych. Dotyczy to
zawartego porozumienia pomiędzy Właścicielem a związkami zawodowymi o
stosowaniu w Spółce Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, jak i Paktu
Gwarancji do dnia 31 grudzień 2019 roku. Ta data nie jest datą
zakończenia działalności Spółki. Związki zawodowe muszą się liczyć z
możliwością renegocjacji Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Nie jest
to próba zastraszania pracowników upływającym terminem, ale
uświadomienie, że przywileje, z których obecnie korzystają, to nie
wzięły się z dobrej chęci. Przywileje zapisane w ZUZP i Pakcie
Gwarancji, to ciężko i mozolnie wynegocjowane warunki przez
przedstawicieli związków zawodowych z pracodawcą. Uważam, iż należeć
do związków zawodowych, to zaszczyt i przywilej. Pracownicy, którzy nie
należą do żadnych związków zawodowych i korzystają z różnych świadczeń,
często próbują pokazywać swoją neutralność, a sięgają garściami do
tego, co związki zawodowe „wywalczą” i są pierwsi w kolejce, bo „im się
to należy”.
Kiedy
oficjalnie potwierdzono zamiar sprzedaży Spółki PKP Energetyka, jej
pracownicy przyjęli te informację, co zrozumiałe, z niepokojem i obawą o
swoją przyszłość. Od sprzedaży Spółki prywatnemu podmiotowi minęło już
sporo czasu. Jakie są dziś nastroje wśród pracowników? Czas
płynie szybko, ale dyskusja wśród pracowników o bezpiecznej pracy i
godnym wynagrodzeniu nie ustaje. Nowy właściciel, jak i zarząd, postawił
wysoko poprzeczkę wszystkim pracownikom Spółki. Nie ma pracownika,
który mógłby powiedzieć, że zmiany organizacyjne go ominęły. Dużo
prowadzonych projektów w Spółce dotyczyły polepszenia efektywności pracy
pracowników i urządzeń. Postawiono sobie za cel, iż klient jest
najważniejszy. Wprowadzono nowe metody zarządzania zespołami,
dotyczy to wszystkich szczebli w Spółce. Sławnym urządzeniem dla
pracowników stał się „Planer”. Urządzenie to jest tzw. „smyczą”.
Pracownik z chwilą włączenia „smartfona” potwierdza swoją gotowość do
pracy. Na tym urządzeniu wyświetla się jego miejsce pracy i zakres prac
do wykonania. Od rozpoczęcia do zakończenia „Planer” nadzoruje pracę
pracownika.
Podczas zebrania wyborczego w Dolnośląskim
Zakładzie Spółki PKP Energetyka zachęcałeś delegatów do zadawania pytań,
bo według Ciebie „nie ma głupich pytań…”. Dużo pytań jest kierowanych
do Ciebie, a jeśli tak to, czego one dotyczą? Tak, chciałem
zachęcić delegatów do zadawania pytań, gdyż mój czas wypowiedzi o
sytuacji w firmie stawał się już za długi. Lepiej, jak pracownicy
pytają, co ze spółką? Kiedy podwyżki? Dlaczego następuje wydzielanie
rodzaju działalności, itp.? Moją rolą jest przedstawiać pracownikom i
delegatom faktyczny stan firmy. Związek jest informowany o bieżących
planach Zarządu. Nie wyobrażam sobie, aby informacja kierowana do
delegatów i pracowników była informacją niekompletną. Na spotkaniach,
jak i bezpośrednio pracownicy pytają się: Co z naszymi kolejowymi
przywilejami „wiekiem emerytalnym” (55 lat dla kobiet, 60 lat dla
mężczyzn)? Dlaczego wydzielane są kolejne Spółki, czemu to ma służyć?
Jak długo będą dokonywane zmiany? Co ze wzrostem wynagrodzeń, gdyż inne
firmy płacą więcej? Czy z chwilą zakończenia Paktu Gwarancji 31 grudnia
2019 roku będziemy mieli dalej pracę? Kiedy nas odkupią od prywatnego
właściciela? Te i wiele innych pytań kierowanych na różnych spotkaniach
jest do mnie i do Prezydium.
Jakie są dzisiaj relacje między właścicielami Spółki i związkami zawodowymi działającymi w Spółce? W
chwili sprzedaży Spółki prywatnemu właścicielowi były obawy i emocje
wśród pracowników i związkowców. Podpisane porozumienie z właścicielami o
zachowaniu i przestrzeganiu dwóch dokumentów - Paktu Gwarancji i
Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, dawały podstawy stabilności. Początek
współpracy był trudnym okresem, zaczęto realizować kilka projektów,
które dotyczyły budowy Centrum Usług Wspólnych (CUW), zakupów
strategicznych i obrotu materiałami (Holding), wprowadzenie nowoczesnego
systemu „Planer”, wydzielenia działalności usługowej od budowlanej -
Projekt „Gamma”. Na to wszystko nałożyły się zmiany
kadrowo-organizacyjne. Z piętnastu zakładów utworzono dziewięć zakładów,
jako Jednostki Organizacyjne. Okres współpracy w tamtym czasie nie
należał do łatwych, choć wprowadzone PDO, które miało zminimalizować
emocje, ale okazało się, że nie obyło się bez wstrząsów społecznych.
Przemieszczanie pracowników do różnych jednostek organizacyjnych
wzbudzało wiele emocji i niepokoju. Również w tym czasie opracowywano,
jako jeden z projektów: Projekt ścieżki kariery pracownika z
wartościowaniem włącznie. Ten nowy projekt miał trzy podstawowe
kroki. Krok pierwszy - ustalenie wynagrodzenia najniższego dla
pracownika o najniższych kwalifikacjach. Krok drugi - kwalifikacje
pracownika i jego przydatność dla firmy wycenione według wagi
kwalifikacji. Krok trzeci - wynagrodzenie pracownika przez
bezpośredniego zwierzchnika. Wzrost wynagrodzenia, jak i sytuacja na
rynku pracy wzbudziły największe emocje i rozczarowania, które trzeba
mieć na uwadze przy najbliższych zmianach finansowych. Ale wróćmy do
twojego pytania. Współpracujemy z Zarządem, jako przedstawicielem
właściciela. Tematy współpracy są różne, celem Zarządu jest budowanie
jak najlepszej i konkurencyjnej firmy. Dla nas, związkowców, celem
współpracy między nami a Zarządem jest bezpieczna praca pracowników na
stanowisku pracy, przestrzeganie przepisów prawa, odpowiednio wycenione
stanowisko pracy, dobrze zarabiający pracownik i perspektywa przyszłości
pracy. Mamy zawarty Pakt Gwarancji i Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy,
który na dzień dzisiejszy daje nam podstawy stabilności i trwałości
pracy. A tak ogólnie, relacje są jak sinusoida - wszystko zależy od
tematów i problemów, które są do rozwiązania.
Pojawiły się
informacje o tym, że rozpatrywana jest możliwość odkupienia Spółki od
jej dzisiejszego właściciela. Jakie są relacje wśród pracowników po tej
informacji? Spółka PKP Energetyka S.A. po sprzedaży w 2015 roku
przeszła dużą transformację. Jest inną organizacyjnie firmą. Pracownicy
na te wieści o odkupieniu spółki przez Państwo, czy PKP S.A., reagują
różnie, z entuzjazmem i z obawą. Stawiają sobie pytanie: Całą PKP
Energetykę chcą wykupić, czy tylko niektóre zorganizowane części? A może
kupią tylko: Dystrybucję, Paliwa, Sprzedaż, Pociągi sieciowe z
pracownikami i bazami? Co z PKP Energetyka Obsługa, co z Holdingiem,
CUW? Niby zapowiedź kupna wydaje się tak oczywista. Pytania same cisną
się na usta. Kto będzie tym zarządzał i pod kogo będzie podlegała
Energetyka po odkupieniu? Na te wszystkie pytania nie ma jednoznacznych
odpowiedzi.
W Spółkach Grupy PKP, ostatnio w CARGO, związki
zawodowe upominają się o należne pracownikom podwyżki płac. Czy w Spółce
PKP Energetyka też pojawiły się takie tendencje? Tak, podwyżki
płac, to temat zawsze na czasie. Spółka PKP Energetyka od chwili, kiedy
zaczęły się przygotowania do sprzedaży, aż do 2017 roku, nie
przeprowadziła znaczących podwyżek. W zeszłym roku zmieniono siatkę płac
i dokonano wyceny stanowisk pracy. Wspominałem już o tym. Tak znaczące
podwyżki w poprzednim roku nie spełniły oczekiwań wszystkich
pracowników. Pozostała grupa niezadowolonych, a wręcz rozczarowanych
brakiem obiektywnego ocenienia jego zaangażowania i pracy. Kierownicy
(naczelnicy) jednostek w niektórych przypadkach rozkładali ręce, gdyż
wdrożony system pozwalał na niewielkie zmiany w ich przypadku. Są
zapowiedzi Zarządu, że i w tym roku pracownicy mogą oczekiwać wzrostu
wynagrodzeń. My, związkowcy, oczekujemy dużych pieniędzy, ale sposób i
wielkość tych środków pieniężnych, to temat niedalekich negocjacji z
Zarządem.
Czy po sprzedaży Spółki pojawił się na jej stanie nowy tabor? Z
wiedzy, którą posiadam, choć mogę się mylić, to nie zakupiono nowych
pociągów sieciowych. Zwrócono szczególną uwagę na ten sprzęt, którym
obecnie dysponujemy i zaczęto go kompleksowo remontować, aby utrzymywać
go w jak najwyższej sprawności technicznej. Jest duży nacisk naszych
służb na dokładne przestrzeganie umowy utrzymaniowej tak, aby klient,
którym jest PLK, był z naszych usług zadowolony. Dokonaliśmy czegoś, co
było niemożliwe, zmniejszyliśmy ilość awarii na sieci, doprecyzowaliśmy
definicję jakości wykonania naszych usług. Nasze zespoły pociągów
sieciowych przeszły gruntowne szkolenia z jakości wykonywania usług dla
klienta, jakim jest PLK. W planach spółki jest perspektywa
zainwestowania w zakup nowych zestawów pociągów sieciowych i polepszenia
baz napraw. Aby Spółka mogła inwestować w dalszy rozwój, to musi mieć
perspektywę przedłużenia kontraktu na utrzymanie i przeglądy sieci
trakcyjnej dla Polskich Linii Kolejowych (PLK). Spółka inwestuje w
rozwój sieci dystrybucyjnej np. MUZA 1,2, i zamierza również
zainwestować bardzo poważne pieniądze w rozwój bazy specjalistycznych
pociągów sieciowych do utrzymania i przeglądów sieci trakcyjnej.
Rozmawiał Zygmunt Sobolewski fot. Z.Sobolewski/SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|