|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Czwartek, 2 stycznia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Grzegorz, Makary, Izydor
|
|
|
|
|
|
Walne Zebranie Delegatów NSZZ „Solidarność” Sekcji Zawodowej PKP CARGO S.A. w Zakopanem | |
[ 0000-00-00 ] |
25 kwietnia 2018 r. w Zakopanem odbyło się Walne Zebranie Delegatów NSZZ „Solidarność” Sekcji Zawodowej PKP CARGO S.A. W
obradach, w Ośrodku Wypoczynkowym „Kolejarz” w Zakopanem, brało udział w
sumie 73 delegatów z poszczególnych jednostek organizacyjnych związku
tworzących Sekcję Zawodową. Wśród zaproszonych gości obecni
byli: Jarosław Grzesik – przewodniczący Krajowej Sekcji Górnictwa Węgla
Kamiennego NSZZ „Solidarność”; Witold Bawor - członek Zarządu PKP CARGO
S.A.; Zenon Kozendra – członek Zarządu PKP CARGO S.A.; Jerzy Ernst –
prezes PKP Cargotabor Sp. z o.o.; Adam Banaszak – dyrektor Południowego
Zakładu Spółki PKP CARGO S.A.; Zenon Zemła – dyrektor Śląskiego Zakładu
Spółki PKP CARGO S.A. Szef górniczej „Solidarności” w krótkim
wystąpieniu podkreślił ścisłą współpracę pomiędzy kolejarzami a
górnikami, czego przejawem jest m.in. wspólny udział i organizacja
pikiet, manifestacji i akcji organizowanych w obronie spraw
pracowniczych obydwu branż. Wspomniał o wspólnych blokadach węzła Tarnowskie Góry i Łazy, pikiecie przed siedzibą PKP CARGO S.A. - Wiem, że możemy na Was liczyć. –
podkreślił. Ta symbioza jest to przykład prawdziwie solidarnościowej
więzi międzyludzkiej, na której oparte są filary tego związku. Wynika to
również z faktu, iż branża kolejowa i górnicza są od siebie zależne i
bez siebie nie mogą istnieć. - Jesteśmy jednym krwiobiegiem. Wy
wozicie to, co my wykopiemy, a my dzięki Wam możemy sprzedawać to, co
wykopiemy. Chciałbym podziękować za wspólną robotę – powiedział przewodniczący Grzesik.
W części organizacyjnej uchwalono zmianę nazwy Sekcji Zawodowej NSZZ
„Solidarność” PKP CARGO S.A. na Sekcję Zawodową NSZZ „Solidarność” Grupy
PKP CARGO. Powyższa zmiana wynikała z przystąpienia do sekcji zawodowej
jednostek organizacyjnych związku działających w „spółkach córkach”,
tj.: PKP CARGO Connect Sp. z o.o., PKP CARGOTABOR Sp. z o.o., PKP CARGO
Centrum Logistyczne Małaszewicze Sp. z o.o. Jednocześnie wprowadzono
do regulaminu wewnętrznego Sekcji Zawodowej zapis, iż jej siedzibą jest
siedziba Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” w Warszawie.
Głównym punktem zebrania był wybór nowego przewodniczącego Sekcji
Zawodowej. Kandydatami byli Ryszard Lach – przewodniczący Komisji
Zakładowej NSZZ „Solidarność” w Śląskim Zakładzie Spółki PKP CARGO S.A.
oraz Jan Majder – przewodniczący Organizacji Międzyzakładowej NSZZ
„Solidarność” PKP CARGO S.A. w Gdyni.
W trakcie prezentacji kandydatów Ryszard Lach przypomniał zebranym
historię swojej pracy na kolei, której początki sięgają 1979 roku, kiedy
to rozpoczął pracę na stanowisku nastawniczego. Jako istotny punkt
swojej działalności związkowej wskazał rok 1989, kiedy został
przewodniczącym na Zakładowym Zebraniu Delegatów NSZZ „Solidarność”
Węzła PKP Tarnowskie Góry. Następnie przypomniał o organizowanych ze
swoim udziałem strajkach w Tarnowskich Górach w latach 1992, 1995. -
Nigdy nikomu nie odmówiłem organizacji strajku. - podkreślił.
Potwierdził słowa szefa górniczej „Solidarności” o współpracy pomiędzy
kierowaną przez niego Komisją Zakładową NSZZ „Solidarność” w Śląskim
Zakładzie PKP CARGO S.A. a kolegami z branży górniczej. Jako program
wyborczy przedstawił również projekty uchwał w sprawie zmian m.in. w
Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy w zakresie zasad naliczania dodatku
stażowego, nagród jubileuszowych, odprawy emerytalno-rentowej, urlopów
pracowniczych, zasad przyznawania posiłków regeneracyjno-wzmacniających,
zasad naliczania deputatu węglowego. Z kolei Jan Majder mówiąc o
sobie, wspomniał, iż od 2007 roku jest przewodniczącym swojej
organizacji związkowej, był również zastępcą przewodniczącego Sekcji
Zawodowej oraz członkiem Prezydium Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy. Przypomniał
również o podejmowanych przez siebie działaniach na rzecz PKP CARGO
S.A., w tym: interwencjach u ministra infrastruktury w kwestii
zablokowania dalszej wyprzedaży akcji oraz negocjacjach płacowych w roku
2015 połączonych z pikietą i okupacją siedziby spółki PKP CARGO S.A.,
wielokrotnych wspólnych negocjacjach z Zarządem PKP CARGO S.A. u boku
Marka Podskalnego jako jego zastępcy. Na koniec podkreślił: -
Jestem za tym, żebyśmy byli blisko pracowników. (…) Bardzo mi zależy na
tym, żeby członkowie „Solidarności” odczuli, że zmiany, które następują
są na plus. Będę do tego dążył. Po kilku pytaniach z Sali,
przystąpiono do głosowania, w wyniku którego nowym przewodniczącym
Sekcji Zawodowej NSZZ „Solidarność” Grupy PKP CARGO został Jan Majder. W trakcie trwania procedury wyborczej kilka słów do zebranych powiedzieli również członkowie Zarządu PKP CARGO S.A. Zenon Kozendra, członek Zarządu przedstawiciel pracowników: „Chciałbym
pogratulować drugiemu, po śp. Marku Podskalnym, przewodniczącemu Sekcji
Zawodowej. (…) Dziękuję również Ryśkowi Lachowi.” Podkreślił, iż
zawsze pozostanie on legendą kolejarskiej „Solidarności”. Jednocześnie
zaapelował do obu kandydatów, aby pamiętali, że to, że byli rywalami w
wyścigu o fotel przewodniczącego, nie powinno mieć przełożenia na
rywalizowanie między sobą po wyborach. Przypomniał sentencję, która w
jego opinii powinna przyświecać działaczom związkowym: „Solidarność to nigdy jeden przeciwko drugiemu, ale zawsze to jeden z drugim.” Dobrze by było, aby ta myśl prowadziła sekcję zawodową w dalszej pracy związkowej. Z
bieżącej działalności wspomniał o najważniejszej dla wszystkich
sprawie, czyli rozpoczęciu rozmów o podwyżkach wynagrodzeń. Podkreślił,
iż to „Solidarność”, jako pierwszy związek wystąpiła o rozpoczęcie tych
negocjacji, zgodnie z zapisami Paktu Gwarancji Pracowniczych. Nie można
ich jednak rozpocząć przed publikacją wyników za pierwszy kwartał, która
nastąpi w miesiącu maju. „Jest to nasz czas jako spółki, gdyż
jest dobra koniunktura na rynku. Ale jest to też dobry czas dla związku,
ponieważ, póki co, otoczenie jest sprzyjające dla działań na rzecz
pracowników i trzeba to wykorzystać” – podsumował. Podkreślił
jednocześnie, że jako reprezentant pracowników będzie wspierał działania
sekcji zawodowej i nowego przewodniczącego. Witold Bawor, członek Zarządu ds. Operacyjnych: „Chciałbym pogratulować nowemu przewodniczącemu, który obejmie schedę po śp. Marku Podskalnym”. Następnie
podkreślił, iż Zarząd PKP CARGO S.A. dobrze postrzega współpracę ze
związkiem zawodowym „Solidarność”. Zwrócił uwagę na to, że Spółka CARGO
posiada solidne podstawy funkcjonowania, chce przeznaczyć środki na
inwestycje, w tym wykonanie napraw okresowych wagonów i lokomotyw.
Zatwierdzony został duży program modernizacyjny, w ramach którego
naprawione zostaną lokomotyw serii ST48. Kolejnym krokiem jest
modernizacji lokomotyw serii ST44. Złożono również wnioski, w ramach
konkursu na skorzystanie ze środków unijnych, w zakresie zakupu prawie
1.300 wagonów platform oraz 5 lokomotyw wielosystemowych. Oznacza to, że
firma stawia na rozwój. „Patrzymy też na wzrost potencjału
kadrowego, nawiązujemy współpracę ze szkołami wyższymi, technikami, by w
efekcie zwiększyć zatrudnienie pracowników na stanowiskach
produkcyjnych.” Na koniec poprosiliśmy o kilka słów nowego przewodniczącego – Jana Majdera: „Jestem
człowiekiem, który łączy, a nie dzieli. Tak, jak wcześniej wspominałem,
Marek Podskalny, jako przewodniczący Sekcji Zawodowej, postawił wysoko
poprzeczkę. Ale postaram się sprostać zadaniom, które przed nami stoją.
Przed nami wiele pracy. I mam nadzieję, że uda się to wspólnymi siłami
całej Sekcji Zawodowej.”
Opracował: Przemysław Noworzyń fot.P.Noworzyń/SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|