|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Chcemy dobrej współpracy ze wszystkimi samorządami | |
[ 0000-00-00 ] |
Powiedział „Wolnej Drodze” Krzysztof Zgorzelski, Prezes Zarządu Spółki Przewozy Regionalne
Niektóre
samorządy sukcesywnie ograniczają pracę przewozową wykonywaną przez
Oddziały Przewozów Regionalnych, bo preferują własne spółki kolejowe i
dlatego im zlecają przewozy na najbardziej atrakcyjnych liniach. Co
Zarząd Spółki zamierza z tym faktem zrobić? Priorytetem Przewozów
Regionalnych jest świadczenie usług o jak najwyższym poziomie.
Niestety, podział pracy przewozowej w województwach, gdzie funkcjonują
spółki samorządowe, jest często niesprawiedliwy. Co więcej, nie idzie on
w parze z proporcjonalnym przydziałem nowego taboru przez właścicieli,
którymi są urzędy marszałkowskie. Obsługa połączeń na zlecenie
samorządów województw jest w pewnej części wykonywana taborem, które
jest własnością tychże samorządów. Dla przykładu w województwie
małopolskim marszałek zobowiązał się do podziału nowego taboru
proporcjonalnie do pracy przewozowej. Niestety zapis pozostał tylko na
papierze, bowiem marszałek nie wywiązuje się z umowy zawartej pomiędzy
województwem a rządem Polski. W związku z tym ewidentne preferowanie
przez marszałka spółki samorządowej prowadzi do nierównej konkurencji z
Przewozami Regionalnymi, którym nie udostępnia się większej ilości
nowoczesnego taboru zakupionego ze środków unijnych. Naszą
odpowiedzią jest prowadzenie z sukcesem procesu restrukturyzacji, który
dzięki zaangażowaniu finansowemu Agencji Rozwoju Przemysłu, przynosi
efekty. Kupujemy i modernizujemy tabor, rozbudowujemy system sprzedaży
biletów, zmieniamy się wizerunkowo w ramach marki POLREGIO. Wszystkie te
zmiany czynimy dla naszych pasażerów, bo to oni są najważniejsi. Jestem
przekonany, że w wyniku skutecznie przeprowadzonej restrukturyzacji
coraz częściej będziemy mieć do czynienia z sytuacją, w której nasze
usługi będą tańsze od tych świadczonych przez spółki samorządowe.
Część samorządów inwestuje w kolej bez tworzenia własnych spółek. Da się? Przykład
województwa zachodnio-pomorskiego czy podkarpackiego pokazuje, że
racjonalne podejście do finansów publicznych i potrzeb pasażerów jest
możliwe bez tworzenia własnych spółek samorządowych. Inwestowanie w
samorządowy tabor, w regionalną infrastrukturę kolejową dla potrzeb
regionalnego transportu, którego operatorem są Przewozy Regionalne,
pokazuje, że kolej regionalną można tworzyć z rozmysłem i poszanowaniem
publicznych pieniędzy. Każdy przewoźnik może odnieść sukces, kiedy
otrzymując nowoczesny tabor od województwa wjeżdża na zmodernizowaną
infrastrukturę. To nie jest sztuką. Przewozy Regionalne, posiadając
wieloletnie doświadczenie oraz niezbędne zasoby i kadry, pokazują, jak
czynić to tanio i efektywnie.
Przez ograniczanie pracy
przewozowej w Oddziałach spada zatrudnienie i najczęściej odchodzą
doświadczeni pracownicy. Wiem, że w niektórych Oddziałach zaczyna
brakować pracowników i średnia wieku wynosi 45 lat, a nowych się nie
przyjmuje. Czy nie można podjąć stosownych działań, aby ten niedobry
trend powstrzymać? Poprzez ograniczanie pracy przewozowej
jesteśmy często zmuszani do ograniczania zatrudnienia. Niemniej wszędzie
tam, gdzie pojawia się luka w zatrudnieniu, staramy się ją zapełnić z
zachowaniem zapisów procesu restrukturyzacji. Jednak nie może być
takich sytuacji, że pozbywamy się doświadczonych pracowników tylko dla
idei zatrudnienia młodych. Staramy się jak najlepiej dopasować poziom
zatrudnienia do działalności Spółki. Realizujemy program dobrowolnych
odejść dający naszej kadrze wybór w momencie, kiedy konieczne jest
ograniczenie zatrudnienia. Jesteśmy zaangażowani w rozwój i komfort
pracy naszych pracowników. Dzięki zmianom wprowadzonym przez obecny
Zarząd, w drodze rozmów ze związkami zawodowymi, pierwszy raz od kilku
lat wprowadziliśmy systemową podwyżkę płac. Kupiliśmy również nowy
sprzęt dla obsługi pociągów, prowadzimy wymianę mundurów.
Jaka jest dziś kondycja finansowa Spółki? Realizowany
z żelazną konsekwencją proces restrukturyzacji pozwolił na to, że 2017
był kolejnym rokiem, w którym Spółka Przewozy Regionalne osiągnęła zysk.
Był on wyższy od tego wypracowanego w 2016 roku. Celem restrukturyzacji
jest osiągnięcie stałej rentowności przewoźnika i jestem przekonany, że
cel ten uda nam się osiągnąć
Kiedy pracownicy mogą się spodziewać podwyżek płac? Porozumienie o podwyżkach zostało podpisane i pojawią się one w drugiej połowie br.
Kiedy na torach pojawią się kolejne nowe pociągi pod marką POLREGIO? Prowadzimy
prace nad realizacją strategii taborowej, która przewiduje zamówienie
ok. 230 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w perspektywie kilku
następnych lat. Wymiana taboru, to obecnie jeden z najważniejszych
priorytetów Spółki. W 2017 roku na tory wyjechało 46 nowych i
zmodernizowanych pojazdów w barwach POLREGIO. To najwięcej w historii
Spółki. W tym roku na tory trafią kolejne zmodernizowane pojazdy typu
ED72.
W mediach pojawiły się informację o tym, że
rozpatrywana jest możliwość powrotu Przewozów Regionalnych do Grupy PKP.
Jak Pan znajduje taką możliwość? Wszelkie tego typu pytania
należy kierować do właścicieli Spółki, czyli Agencji Rozwoju Przemysłu.
Niezależnie od tego już teraz współpracujemy ze spółkami PKP, czego
przykładem jest np. oferta „Razem w Polskę” z PKP Intercity, „Pakiet
Podróżnika” z PKP Intercity, PKP SKM w Trójmieście i od niedawna Łódzką
Koleją Aglomeracyjną, czy udział w projekcie Bilkom 2.
Jak się Panu udaje kierować Spółką, będącą własnością siedemnastu właścicieli? Obecna
struktura właścicielska jest wynikiem usamorządowienia Przewozów
Regionalnych, co nie do końca było dobrą decyzją, poprzez zbytnie
rozdrobnienie i udziałowości i struktur nadzorczych. Chcąc, jak
najefektywniej kierować Spółką, współpracujemy ze wszystkimi samorządami
mającymi udziały właścicielskie. Ta współpraca jest dobra lub bardzo
dobra. Chcielibyśmy także zmienić formę prawną działalności,
przekształcając się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę
akcyjną. Rozpoczęliśmy dialog z naszymi udziałowcami, którzy nie
zgłaszają sprzeciwu.
Jak układa się współpraca z samorządami? Hasło
marki POLREGIO brzmi: „Budujemy dobre relacje”. Trzymając się tej
zasady chcemy dobrej współpracy ze wszystkimi samorządami.
Dziękuję za rozmowę. Rozmawiał Zygmunt Sobolewski fot.SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|