|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Największą wartością firmy są ludzie | |
[ 0000-00-00 ] |
Czesław Warsewicz został nowym prezesem zarządu PKP CARGO. Z
funkcji p.o. prezesa zarządu zrezygnował Krzysztof Mamiński, który jest
również prezesem zarządu PKP S.A. oraz przewodniczącym Rady Nadzorczej
PKP CARGO. Zmiany zarządu przewoźnika są efektem zeszłorocznej
rezygnacji Macieja Libiszewskiego z pełnienia funkcji prezesa zarządu
oraz przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego.
„Wolna
Droga”: Po objęciu stanowiska Prezesa Zarządu PKP CARGO, na pierwszej
konferencji prasowej Pan Prezes wymienił wyzwania, z którymi spółka musi
się zmierzyć w najbliższym czasie – Jedwabny Szlak, Centralny Hub,
Korytarz Północ-Południe. To bardzo duże inwestycje. Która inwestycja
będzie dla spółki priorytetem? Czesław Warsewicz: Ten kto się nie
rozwija, to się cofa. Spółka PKP CARGO systematycznie od 2008 roku do
2017 r. traciła rynek. W tym czasie udziały rynkowe spadły z ponad 65%
liczonego pracą przewozową do 51,6%. Szczególnie dotkliwy spadek PKP
CARGO odnotowało w latach 2008-2013. Dziś spółka stawia na rozwój i
wzrost jej wartości między innymi poprzez poprawę efektywności,
zwiększenie udziału w rynku czy optymalizację procesów. W najbliższych
kilku latach będziemy mieli do czynienia ze szczytem przewozowym
związanym szczególnie z ogromnymi inwestycjami infrastrukturalnymi,
których wielkość ma wynieść około 186 mld zł w okresie do 2022 roku.
Ponadto wzrost przewozów na tzw. Jedwabnym Szlaku lawinowo rośnie. Te
ogromne zapotrzebowanie na przewozy w najbliższych latach stanowi
ogromną szansę również dla spółki. Chcemy przejąć, jak najwięcej tego
„tortu” przewozowego. Aby ten cel zrealizować musimy posiadać
odpowiednie zasoby, których dzisiaj nie mamy w odpowiedniej ilości.
Dlatego będziemy realizować strategię dynamicznego rozwoju.
Jak głęboko, zdaniem Pana Prezesa, spółka PKP CARGO powinna zaangażować się w projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego? CPK
jest oczywiście dedykowany przede wszystkim do ruchu pasażerskiego.
Niemniej jednak zwiększenie ruchu pasażerskiego spowodowanego wzrostem
gospodarczym Polski na pewno odbije się pozytywnie na zwiększenie
przewozów towarowych. Po drugie ten projekt będzie generował
potrzebę zbudowania również centralnego „Hubu” towarowego, szczególnie
dla intensyfikującej się wymiany handlowej z Chinami.
PKP
CARGO, to wiodąca spółka na rynku przewozów. Czy obowiązki Prezesa
pozwolą Panu dalej przewodniczyć Radzie Klastra Luxtorpeda 2.0 i
Zarządowi Blue Ocean Business Consulting? Chcę dobrze wykonywać
swoje obowiązki, jako prezes PKP CARGO, dlatego cały swój czas i wysiłek
będę poświęcał na rozwój właśnie PKP CARGO. Z wszystkich innych
działalności komercyjnych zrezygnowałem. Oczywiście, na ile mi czas
pozwoli, będę włączał się w aktywności społeczne, które przyczyniają się
do rozwoju transportu i kolei w Polsce, a taką z pewnością jest Klaster
Forum na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju „Luxtorpeda 2.0”.
Współpraca każdego prezesa ze związkami zawodowymi jest nieunikniona. Jak z pozycji Prezesa wyobraża Pan sobie tę współpracę? Strona
społeczna jest bardzo ważnym elementem działalności spółki. Myślę, że
wspólnie zależy nam na dobru PKP CARGO, więc mamy wspólny cel.
Największą wartością firmy są ludzie, ludzie dobrze zarządzani. Jestem
zwolennikiem strategii przez misję. Strategia ta polega na zaangażowaniu
każdego pracownika w realizację celów organizacji. Każdy pracownik w
tej strategii jest niepowtarzalny i unikalny ze swoimi zdolnościami i
talentami. Zadaniem spółki jest stworzenie takich możliwości, aby każdy
pracownik bez wyjątku mógł się w niej rozwijać i realizować się. Aby
traktował miejsce pracy jako swoje, o które dba i troszczy się. To
zadanie jest dla nas wszystkich i liczę na każdą i każdego z Was w
realizacji tej strategii, bo przecież PKP CARGO, to nasze wspólne dobro.
Wielokrotnie
publikował Pan Prezes swoje artykuły na łamach „Wolnej Drogi”. Jak
ocenia Pan wartość tego periodyku jako przekaźnika informacji
branżowych, związkowych i kulturalnych? To prawda, od wielu lat
czytam i publikuję w Państwa gazecie. Szczególnie w latach rządów PO i
PSL (2008-2015) Państwo stanowiliście swoistą „oazę wolności”, ponieważ
nie ulegliście naciskom politycznym. Byliście forum wolnej debaty
publicznej o kolei. Służyliście Państwo prawdzie i dobru wspólnemu, za
co teraz chciałem całej redakcji „Wolnej Drogi”, a szczególnie
redaktorowi naczelnemu, bardzo podziękować. Życzę Wam abyście zachowali
dalej swą ideowość, służąc polskiej kolei i przyszłym pokoleniom.
Dziękuję
w imieniu redakcji i Mirosława Lisowskiego za tak wyjątkową ocenę.
Pozostając jeszcze przy mediach… Wielonakładowa prasa wspomagana jest
przez gęsto zlecane przez najróżniejsze podmioty gospodarcze ogłoszenia
reklamowe. Byłoby dobrze, gdyby prasa branżowo-związkowa mogła w
większym stopniu korzystać z takich możliwości. Czy zdaniem Pana Prezesa
jest to w ogóle możliwe w przypadku spółek kolejowych? Prasa
branżowa jest potrzebna, bo ona przede wszystkim integruje środowisko.
Musimy wszyscy mieć poczucie wspólnoty i odpowiedzialności za dobro
wspólne, jakim jest polska kolej. Aby tak się stało potrzebny jest pas
transmisyjny pomiędzy nami. Oczywiście takim pasem może być Państwa
gazeta, czy prasa branżowa. Z drugiej strony musi być ona atrakcyjna dla
odbiorcy, co powoduje jej wielonakładowość, a co może pociągnąć za sobą
zainteresowanie potencjalnych reklamodawców. Ale ważne w tym wszystkim
jest to, aby nie stracić misyjności gazety, bo ona jest tak naprawdę
najważniejsza.
Na koniec pytanie nieco futurologiczne. Jak Pan Prezes wyobraża sobie spółkę PKP CARGO za lat pięć i więcej lat? PKP
CARGO zmienia się, bo tego oczekują nasi klienci i odpowiadamy na
potrzeby rynku, bo to stanowi o naszej wartości i sile. Oczywiście żyjąc
w dobie czwartej rewolucji przemysłowej musimy obserwować kierunki
rozwoju i tendencje rynkowe, np. według raportu jednej z instytucji
wynika, że 80% infrastruktury kolejowej, która będzie w 2050 roku,
dzisiaj nie istnieje. Jest to ogromne wyzwanie rozwojowe dla nas,
dlatego chcemy opracować strategię krótkookresową, średniookresową i
długookresową, która swoim horyzontem będzie sięgała przynajmniej
30-40-letniej perspektywy. Oczywiście strategia krótko i średniookresowa
musi być podporządkowana perspektywie długookresowej.
Dziękuję za rozmowę. Rozmawiał Aleksander Wiśniewski fot.PKP CARGO
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|