|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Stawiamy na innowacje i rozwój kolei | |
[ 0000-00-00 ] |
Powiedział „Wolnej Drodze” Mateusz Izydorek vel Zydorek – Dyrektor Biura Klastra Luxtorpeda 2.0.
Od
początku aktywnie działa w środowisku zebranym wokół Kongresu Rozwoju
Transportu. Kolejową tematykę zgłębiał przez lata jako redaktor portalu
branżowego nakolei.pl. Obecnie Prezes Centrum Rozwoju Transportu, z
ramienia którego koordynuje działalność Klastra Luxtorpeda 2.0.
Panie dyrektorze, kto i na jakich warunkach może przystąpić do „Klastra Luxtorpeda 2.0”? Klaster
Luxtorpeda 2.0, to inicjatywa otwarta na każdą firmę, ośrodek naukowy,
instytucję, która chciałaby aktywnie włączyć się w działania dążące do
lepszej jakości branży kolejowej. Jesteśmy otwarci również na współpracę
z jednostkami samorządowymi. Jedynym prostym warunkiem formalnym
koniecznym do spełnienia jest wypełnienie deklaracji członkowskiej,
która zostanie pozytywnie przyjęta przez Koordynatora Klastra.
Czy spoza kręgu firm wchodzących w skład Klastra, budzi on zainteresowanie innych pomiotów gospodarczych? Klaster
został założony w marcu 2017 roku. Jako organizacja wciąż budujemy swój
wizerunek w opinii publicznej. Po niecałym roku działalności, nasza
inicjatywa jest rozpoznawalna wśród największych podmiotów gospodarczych
związanych z kolejami, a także spoza branży. Dowodem na to są rozmowy
prowadzone z kolejnymi spółkami zainteresowanymi przystąpieniem do
Klastra. Jako cel rozwojowy, dążymy by do końca tego roku Luxtorpeda
składała się z ponad 30 podmiotów.
Jak na chwilę obecną kształtuje się współpraca Klastra z podmiotami zewnętrznymi (poza kolejowymi)? Mogłoby
się wydawać że zaproponowana formuła nie będzie atrakcyjna dla
podmiotów spoza branży. Tymczasem, w gronie klastrowiczów mamy nie tylko
podmioty kolejowe, ale również firmy doradcze, kancelarię prawniczą,
czy firmy budowlane. Dzięki temu, podczas zgromadzenia Klastra poznajemy
spojrzenie na kolejowe zagadnienia z zupełnie innej, szerszej
perspektywy. Podejmujemy współpracę również z podmiotami spoza
Luxtorpedy. W listopadzie ubiegłego roku podpisaliśmy porozumienie o
współpracy z Klastrem Logistyczno-Transportowym Północ Południe. Trwają
rozmowy z kilkoma ośrodkami naukowymi. Jesteśmy w stałym kontakcie
operacyjnym z jednostkami rządowymi, takimi jak PFR i ARP, a także
Ministerstwo Infrastruktury.
Czy na spotkania członków,
przedstawicieli firm wchodzących w skład projektu „Klaster Luxtorpeda
2.0”, bywają zapraszani - np. jako obserwatorzy - przedstawiciele
głównych kolejowych central związkowych? Na wielu naszych
spotkaniach pojawiały się osoby reprezentujące podmioty spoza Klastra.
Do tej pory byli to głównie przedstawiciele organizacji rządowych, a
także przedstawiciele firm chcących dołączyć do naszej inicjatywy.
Jesteśmy otwarci na współpracę również z kolejowymi centralami
związkowymi. Głos przedstawicieli związkowych jest cennym elementem
każdej dyskusji o tematyce kolejowej.
W piśmie „Wolna Droga”
często publikowane są informacje z prac Zespołu Klastra. Proszę
powiedzieć, czy w innych mediach również omawiany jest projekt „Klaster
Luxtorpeda 2.0”? Z bieżącą działalnością Klastra można zapoznać
się śledząc również inne media branżowe, m.in. dwumiesięcznik „Raport
Kolejowy”, a także branżowe portale internetowe. Nasi eksperci są
zapraszani do różnych programów telewizyjnych, przedstawicieli Klastra
można usłyszeć w audycjach radiowych związanych z tematyką kolejową.
Klaster Luxtorpeda 2.0 jest swego rodzaju kolejowym Think Tankiem, w
którego skład wchodzą przedstawiciele wielu podmiotów, w tym czołowych
spółek w branży kolejowej. W tym miejscu chciałbym również
podziękować Szanownej Redakcji dwutygodnika „Wolna Droga” za aktywne
medialne wsparcie działalności Klastra.
Nie wątpię, że Klaster
będzie budził w branży kolejowej i nie tylko coraz większe
zainteresowanie. Jak według Pana – dyrektora i koordynatora Projektu
„Klaster Luxtorpeda 2.0” - będzie się kształtował dalszy rozwój Klastra?
W tym roku stawiamy na innowacje i rozwój kolei, jako głównej
osi reindustrializacji Polski i Europy. Proponujemy konkretne
rozwiązanie, chcemy utworzyć kolejowy odpowiednik FinTechu, akcelerator
wspierający rozwiązania innowacyjne w małych firmach i startup-ach,
które mogłyby realnie wpisać się w rozwój technologiczny infrastruktury i
rozwiązań technicznych kolei. Jako Klaster Luxtorpeda prowadzimy
również nieustanne obserwacje i alarmujemy o zagrożeniach, jakie
widnieją nad branżą kolejową. Zaczynając od starzejących się
wykwalifikowanych kadr pracowniczych i niezadawalającej kondycji
szkolnictwa zawodowego, po problemy legislacyjne z wdrażaniem innowacji i
klęską urodzaju odnośnie ogromnej liczby inwestycji, jakie w
najbliższym czasie przewidziane są przez głównego zarządcę
infrastruktury kolejowej w ramach obecnej perspektywy unijnej. Firmy
budowlane będące w Klastrze ostrzegają, że ceny materiałów
niebezpiecznie rosną. Cena samych rozjazdów w ujęciu rok do roku wzrosła
o ponad 30%. Jako Klaster jesteśmy w trakcie przygotowywania
raportu o barierach w rozwoju innowacji na kolei. Myślę, że już niedługo
będziemy mogli go opublikować i podzielić się z Państwem naszymi
spostrzeżeniami.
Dziękuję za rozmowę. Rozmawiał Aleksander Wiśniewski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|