"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Sobota, 21 grudnia 2024 r.
Imieniny obchodzą: Jan, Honorata, Tomasz
 
Stawiamy na innowacje i rozwój kolei
[ 0000-00-00 ]
Powiedział „Wolnej Drodze” Mateusz Izydorek vel Zydorek – Dyrektor Biura Klastra Luxtorpeda 2.0.

Od początku aktywnie działa w środowisku zebranym wokół Kongresu Rozwoju Transportu. Kolejową tematykę zgłębiał przez lata jako redaktor portalu branżowego nakolei.pl. Obecnie Prezes Centrum Rozwoju Transportu, z ramienia którego koordynuje działalność Klastra Luxtorpeda 2.0.


Panie dyrektorze, kto i na jakich warunkach może przystąpić do „Klastra Luxtorpeda 2.0”?
Klaster Luxtorpeda 2.0, to inicjatywa otwarta na każdą firmę, ośrodek naukowy, instytucję, która chciałaby aktywnie włączyć się w działania dążące do lepszej jakości branży kolejowej. Jesteśmy otwarci również na współpracę z jednostkami samorządowymi. Jedynym prostym warunkiem formalnym koniecznym do spełnienia jest wypełnienie deklaracji członkowskiej, która zostanie pozytywnie przyjęta przez Koordynatora Klastra.

Czy spoza kręgu firm wchodzących w skład Klastra, budzi on zainteresowanie innych pomiotów gospodarczych?
Klaster został założony w marcu 2017 roku. Jako organizacja wciąż budujemy swój wizerunek w opinii publicznej. Po niecałym roku działalności, nasza inicjatywa jest rozpoznawalna wśród największych podmiotów gospodarczych związanych z kolejami, a także spoza branży. Dowodem na to są rozmowy prowadzone z kolejnymi spółkami zainteresowanymi przystąpieniem do Klastra. Jako cel rozwojowy, dążymy by do końca tego roku Luxtorpeda składała się z ponad 30 podmiotów.

Jak na chwilę obecną kształtuje się współpraca Klastra z podmiotami zewnętrznymi (poza kolejowymi)?
Mogłoby się wydawać że zaproponowana formuła nie będzie atrakcyjna dla podmiotów spoza branży. Tymczasem, w gronie klastrowiczów mamy nie tylko podmioty kolejowe, ale również firmy doradcze, kancelarię prawniczą, czy firmy budowlane. Dzięki temu, podczas zgromadzenia Klastra poznajemy spojrzenie na kolejowe zagadnienia z zupełnie innej, szerszej perspektywy.
Podejmujemy współpracę również z podmiotami spoza Luxtorpedy. W listopadzie ubiegłego roku podpisaliśmy porozumienie o współpracy z Klastrem Logistyczno-Transportowym Północ Południe. Trwają rozmowy z kilkoma ośrodkami naukowymi. Jesteśmy w stałym kontakcie operacyjnym z jednostkami rządowymi, takimi jak PFR i ARP, a także Ministerstwo Infrastruktury.

Czy na spotkania członków, przedstawicieli firm wchodzących w skład projektu „Klaster Luxtorpeda 2.0”, bywają zapraszani - np. jako obserwatorzy - przedstawiciele głównych kolejowych central związkowych?
Na wielu naszych spotkaniach pojawiały się osoby reprezentujące podmioty spoza Klastra. Do tej pory byli to głównie przedstawiciele organizacji rządowych, a także przedstawiciele firm chcących dołączyć do naszej inicjatywy. Jesteśmy otwarci na współpracę również z kolejowymi centralami związkowymi. Głos przedstawicieli związkowych jest cennym elementem każdej dyskusji o tematyce kolejowej.

W piśmie „Wolna Droga” często publikowane są informacje z prac Zespołu Klastra. Proszę powiedzieć, czy w innych mediach również omawiany jest projekt „Klaster Luxtorpeda 2.0”?
Z bieżącą działalnością Klastra można zapoznać się śledząc również inne media branżowe, m.in. dwumiesięcznik „Raport Kolejowy”, a także branżowe portale internetowe. Nasi eksperci są zapraszani do różnych programów telewizyjnych, przedstawicieli Klastra można usłyszeć w audycjach radiowych związanych z tematyką kolejową. Klaster Luxtorpeda 2.0 jest swego rodzaju kolejowym Think Tankiem, w którego skład wchodzą przedstawiciele wielu podmiotów, w tym czołowych spółek w branży kolejowej.
W tym miejscu chciałbym również podziękować Szanownej Redakcji dwutygodnika „Wolna Droga” za aktywne medialne wsparcie działalności Klastra.

Nie wątpię, że Klaster będzie budził w branży kolejowej i nie tylko coraz większe zainteresowanie. Jak według Pana – dyrektora i koordynatora Projektu „Klaster Luxtorpeda 2.0” - będzie się kształtował dalszy rozwój Klastra?
W tym roku stawiamy na innowacje i rozwój kolei, jako głównej osi reindustrializacji Polski i Europy. Proponujemy konkretne rozwiązanie, chcemy utworzyć kolejowy odpowiednik FinTechu, akcelerator wspierający rozwiązania innowacyjne w małych firmach i startup-ach, które mogłyby realnie wpisać się w rozwój technologiczny infrastruktury i rozwiązań technicznych kolei.
Jako Klaster Luxtorpeda prowadzimy również nieustanne obserwacje i alarmujemy o zagrożeniach, jakie widnieją nad branżą kolejową. Zaczynając od starzejących się wykwalifikowanych kadr pracowniczych i niezadawalającej kondycji szkolnictwa zawodowego, po problemy legislacyjne z wdrażaniem innowacji i klęską urodzaju odnośnie ogromnej liczby inwestycji, jakie w najbliższym czasie przewidziane są przez głównego zarządcę infrastruktury kolejowej w ramach obecnej perspektywy unijnej. Firmy budowlane będące w Klastrze ostrzegają, że ceny materiałów niebezpiecznie rosną. Cena samych rozjazdów w ujęciu rok do roku wzrosła o ponad 30%.
Jako Klaster jesteśmy w trakcie przygotowywania raportu o barierach w rozwoju innowacji na kolei. Myślę, że już niedługo będziemy mogli go opublikować i podzielić się z Państwem naszymi spostrzeżeniami.

Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Aleksander Wiśniewski
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.