 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Wtorek, 18 marca 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Anzelm, Cyryl, Edward
|
|
|
|
|
|
Kształcenie przyszłych kolejarzy | |
[ 0000-00-00 ] |
Współpraca PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ze szkołami
ponadgimnazjalnymi, program nauczania na kierunkach kolejowych,
zapobieganie luce pokoleniowej na kolei - to tematy podejmowane podczas
spotkania przedstawicieli PLK i szkół kształcących uczniów na kierunkach
kolejowych z Anną Zalewską, Minister Edukacji Narodowej. Dyskutowano o
możliwościach pozytywnych zmian w procesie nauki i zdobywania
doświadczeń zawodowych przez uczniów, którzy chcą podjąć pracę w branży
kolejowej.
Przedstawiciele
zarządcy infrastruktury i szkół rozmawiali z Minister Anną Zalewską o
tym, w jaki sposób przygotowywać młodych ludzi do nauki zawodu oraz
podjęcia pracy. Wspomniano o zmianach potrzebnych w systemie kształcenia
przyszłych profesjonalistów, dostosowania programów nauki i systemu
zdobywania uprawnień zawodowych do rzeczywistych potrzeb pracodawców. Efektywna
edukacja zawodowa, to jeden z celów Ministerstwa Edukacji Narodowej,
które widzi potrzebę współpracy z przedsiębiorstwami branżowymi w
procesie kształcenia uczniów. Zaangażowanie ze strony nauczycieli i
dyrektorów szkół, odpowiednia promocja kierunków kolejowych i wsparcie
pracodawców pozwoli młodym ludziom dobrze przygotować się do pracy i
pewniej stawiać pierwsze kroki w zawodzie. - Dziękuję za spotkanie
i deklarację aktywnej współpracy z Państwa strony. Nie wyobrażamy sobie
zmian w szkolnictwie zawodowym bez udziału przedstawicieli konkretnych
branż, takich jak m.in. kolejowa – powiedziała minister Anna Zalewska. -
Musimy wspólnie przekonać młodych ludzi, którzy już wkrótce będą
decydować o wyborze swojej ścieżki kariery, aby brali pod uwagę
kształcenie na kierunkach zawodowych. Gwarantujemy pełne zaangażowanie w
tym zakresie ze strony MEN - dodała.
Dobre praktyki PLK Program
stypendialny, wsparcie dydaktyczne dla nauczycieli, organizacja praktyk
zawodowych - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspomagają edukację
przyszłych kolejarzy. Zarządca infrastruktury w różnorodny sposób
współpracuje z 39 szkołami w całej Polsce w zakresie kształcenia na
kierunkach: technik transportu kolejowego, technik dróg i mostów
kolejowych, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym oraz technik
elektroenergetyk transportu szynowego. PLK podczas praktyk
zapewniają uczniom możliwość zdobycia doświadczenia u boku
wykwalifikowanych pracowników. Szkolne pracownie dydaktyczne doposażają w
sprzęt, który wspomaga zdobywanie i utrwalanie umiejętności. Zarządca
infrastruktury kolejowej wspiera przyszłych kolejarzy także finansowo -
to jeden z elementów współpracy patronackiej z placówkami oświatowymi,
który uruchomiono w czerwcu 2010 r. W trwającym roku szkolnym otrzymuje
je ok. 220 uczniów klas II, III i IV z 26 szkół. - Ściśle
współpracujemy ze szkołami, bo zależy nam na dobrze przygotowanych do
zawodu pracownikach. Uczniowie kolejowych klas, dzięki praktykom na
kolei świadomie wybierają zawód. Znają jego specyfikę, dzięki
doświadczeniu zdobytemu u boku starszych pracowników - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Kolej na kolej Po
zakończeniu edukacji na kierunkach związanych z branżą kolejową, młodzi
ludzie mają szansę na pracę i rozwój w PKP Polskich Liniach Kolejowych
S.A. Z najnowszych analiz wynika, że co roku ok. 1000 osób zyskuje
uprawnienia emerytalne, pozostawiając miejsce dla wykwalifikowanych
kandydatów. PLK na bieżąco uzupełniają tzw. lukę pokoleniową: prowadzą
szkolenia dla obecnych pracowników, którzy mogą zdobyć dodatkowe
umiejętności oraz zatrudniają pracowników przygotowujących się do zawodu
na tzw. „zakładkę”. Pracownicy z wieloletnim stażem i kompetencjami
przekazują wiedzę i doświadczenie osobom rozpoczynającym karierę w
branży. Działania te wpływają na ograniczenie luki pokoleniowej na
stanowiskach kolejowych, które bardzo często wymagają określonego stażu
pracy. Fachowa wiedza i praktyczne przygotowanie uczniów w szkołach
kolejowych są istotne dla absolwentów i pracodawców. Młodym ludziom
ułatwiają odpowiedzialne pełnienie obowiązków, a pracodawcy, jak PLK
zyskują świadomych, dobrze przygotowanych do zawodu pracowników. (PKP PLK) fot. PKP PLK
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|