"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Czwartek, 28 marca 2024 r.
Imieniny obchodzą: Aniela, Sykstus, Joanna
 
Kształcenie przyszłych kolejarzy
[ 0000-00-00 ]
Współpraca PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ze szkołami ponadgimnazjalnymi, program nauczania na kierunkach kolejowych, zapobieganie luce pokoleniowej na kolei - to tematy podejmowane podczas spotkania przedstawicieli PLK i szkół kształcących uczniów na kierunkach kolejowych z Anną Zalewską, Minister Edukacji Narodowej. Dyskutowano o możliwościach pozytywnych zmian w procesie nauki i zdobywania doświadczeń zawodowych przez uczniów, którzy chcą podjąć pracę w branży kolejowej.

Przedstawiciele zarządcy infrastruktury i szkół rozmawiali z Minister Anną Zalewską o tym, w jaki sposób przygotowywać młodych ludzi do nauki zawodu oraz podjęcia pracy. Wspomniano o zmianach potrzebnych w systemie kształcenia przyszłych profesjonalistów, dostosowania programów nauki i systemu zdobywania uprawnień zawodowych do rzeczywistych potrzeb pracodawców.
Efektywna edukacja zawodowa, to jeden z celów Ministerstwa Edukacji Narodowej, które widzi potrzebę współpracy z przedsiębiorstwami branżowymi w procesie kształcenia uczniów.
Zaangażowanie ze strony nauczycieli i dyrektorów szkół, odpowiednia promocja kierunków kolejowych i wsparcie pracodawców pozwoli młodym ludziom dobrze przygotować się do pracy i pewniej stawiać pierwsze kroki w zawodzie.
- Dziękuję za spotkanie i deklarację aktywnej współpracy z Państwa strony. Nie wyobrażamy sobie zmian w szkolnictwie zawodowym bez udziału przedstawicieli konkretnych branż, takich jak m.in. kolejowa – powiedziała minister Anna Zalewska. - Musimy wspólnie przekonać młodych ludzi, którzy już wkrótce będą decydować o wyborze swojej ścieżki kariery, aby brali pod uwagę kształcenie na kierunkach zawodowych. Gwarantujemy pełne zaangażowanie w tym zakresie ze strony MEN - dodała.

Dobre praktyki PLK

Program stypendialny, wsparcie dydaktyczne dla nauczycieli, organizacja praktyk zawodowych - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspomagają edukację przyszłych kolejarzy.
Zarządca infrastruktury w różnorodny sposób współpracuje z 39 szkołami w całej Polsce w zakresie kształcenia na kierunkach: technik transportu kolejowego, technik dróg i mostów kolejowych, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym oraz technik elektroenergetyk transportu szynowego.
PLK podczas praktyk zapewniają uczniom możliwość zdobycia doświadczenia u boku wykwalifikowanych pracowników. Szkolne pracownie dydaktyczne doposażają w sprzęt, który wspomaga zdobywanie i utrwalanie umiejętności.
Zarządca infrastruktury kolejowej wspiera przyszłych kolejarzy także finansowo - to jeden z elementów współpracy patronackiej z placówkami oświatowymi, który uruchomiono w czerwcu 2010 r. W trwającym roku szkolnym otrzymuje je ok. 220 uczniów klas II, III i IV z 26 szkół.
- Ściśle współpracujemy ze szkołami, bo zależy nam na dobrze przygotowanych do zawodu pracownikach. Uczniowie kolejowych klas, dzięki praktykom na kolei świadomie wybierają zawód. Znają jego specyfikę, dzięki doświadczeniu zdobytemu u boku starszych pracowników - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Kolej na kolej

Po zakończeniu edukacji na kierunkach związanych z branżą kolejową, młodzi ludzie mają szansę na pracę i rozwój w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.
Z najnowszych analiz wynika, że co roku ok. 1000 osób zyskuje uprawnienia emerytalne, pozostawiając miejsce dla wykwalifikowanych kandydatów. PLK na bieżąco uzupełniają tzw. lukę pokoleniową: prowadzą szkolenia dla obecnych pracowników, którzy mogą zdobyć dodatkowe umiejętności oraz zatrudniają pracowników przygotowujących się do zawodu na tzw. „zakładkę”.
Pracownicy z wieloletnim stażem i kompetencjami przekazują wiedzę i doświadczenie osobom rozpoczynającym karierę w branży. Działania te wpływają na ograniczenie luki pokoleniowej na stanowiskach kolejowych, które bardzo często wymagają określonego stażu pracy.
Fachowa wiedza i praktyczne przygotowanie uczniów w szkołach kolejowych są istotne dla absolwentów i pracodawców. Młodym ludziom ułatwiają odpowiedzialne pełnienie obowiązków, a pracodawcy, jak PLK zyskują świadomych, dobrze przygotowanych do zawodu pracowników.
(PKP PLK)
fot. PKP PLK
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.