|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Ocalić od zapomnienia i zniszczenia | |
[ 0000-00-00 ] |
Przypomnijmy: Ochrona zabytków w rozumieniu przyjętym w obowiązującej
obecnie w Polsce ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z
23 lipca 2003 r. oznacza działania organów administracji publicznych
podejmowane w celu: • zapewnienia warunków prawnych,
organizacyjnych i finansowych umożliwiających trwałe
zachowanie zabytków oraz ich zagospodarowanie i utrzymanie; •
zapobiegania zjawiskom niepożądanym: niszczeniu i niewłaściwemu
korzystaniu z zabytków, ich kradzieżom, zaginięciom, nielegalnemu
wywozowi za granicę; • kontrolowania stanu zachowania i przeznaczenia zabytków; • uwzględniania zadań ochronnych w procesie planowania, zagospodarowania przestrzennego oraz kształtowania środowiska. Zapis
ustawy zobowiązuje, bez wyjątków, wszystkich do działań mających na
celu ochronę zabytków naszego dziedzictwa narodowego, a zabytkiem, w
myśl przywołanej ustawy może być: …nieruchomość lub rzecz ruchoma,
ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego
działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia,
których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną
wartość historyczną, artystyczną lub naukową. Niestety, na
przestrzeni ostatnich lat, szczególnie w firmie, z którą byłem
dziesiątki lat związany nie tylko pracą, z tą ochroną było nie
najlepiej, a częstokroć wręcz źle. Dobrze więc, że dzięki
pasjonatom, ich działaniom i wysiłkom następują zmiany w postawach
pojmowania roli zabytków w dziejach kolei. To oni przełamując opory i
brak wyobraźni u decydentów, ocalili wiele eksponatów, które cieszą oczy
armię miłośników kolejnictwa. Choć w moim przekonaniu następują one
zbyt wolno, w wyniku czego wiele zabytków, wręcz perełek, kolejnictwa
zostało zniszczonych bezpowrotnie. Tym bardziej warto i należy
przyklasnąć postawie Polskich Linii Kolejowych, które zdecydowały, że
zabytkowe urządzenia i w ogóle eksponaty stanowiące historię kolei będą
przekazywane na: Poszerzanie muzealnych zbiorów o kolejowe eksponaty,
wsparcie działalności fundacji i samorządów oraz doposażanie szkolnych
pracowni dydaktycznych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspierają
instytucje kultury i organizacje promujące kolejową tradycję i historię. Za
deklaracjami idą czyny, bo już Fundacja Heredis, która prowadzi m.in.
działalność w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i
dziedzictwa narodowego, otrzymała od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
komplet rogatek mechanicznych z przejazdu kat. A. w Łukowie oraz dwa
napędy zwrotnicowe. Wycofane z eksploatacji urządzenia mogą być
wykorzystywane do celów muzealnych i edukacyjnych przez Muzeum
Komunikacji w Warszawie. W ten sposób zabytki techniki kolejowej są
chronione przed zapomnieniem. To kolejne elementy infrastruktury, które
PLK przekazały na rzecz stołecznego muzeum. Trafiły tam wcześniej
odcinki szyn i rozjazdy zdemontowane podczas modernizacji stacji w
Pruszkowie. Urządzenia samoczynnej blokady liniowej trafią wkrótce
do Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Będą eksponowane na
wystawie urządzeń sterowania ruchem kolejowym, którą stowarzyszenie
prowadzi od 2011 r. Elementy infrastruktury, w postaci szafy z
przekaźnikami, służyły wcześniej do prowadzenia ruchu kolejowego na
szlaku Sędziszów Małopolski - Trzciana na linii nr 91. Podczas
modernizacji linii zostały zastąpione nowocześniejszymi urządzeniami.
Teraz będą cennym źródłem wiedzy o branży kolejowej dla wszystkich jej
miłośników.
PLK działają także na rzecz osób potrzebujących. W ostatnim kwartale
przekazały 4 komputery i 12 monitorów w ramach działań realizowanych
wspólnie z Fundacją Grupy PKP. Wiosną PLK przekazały na rzecz gminy
Lubaczów dwa nieużywane wagony. Wyeksploatowane urządzenia stają się także pomocami dydaktycznymi w szkołach, które kształcą przyszłych kolejarzy.
Dzięki staraniom Mariusza Demkowicza i Piotra Gajowniczka ze Starostwa
Powiatowego w Braniewie, którym - działając w imieniu Towarzystwa
Miłośników Braniewa - udało się pozyskać od Polskich Linii Kolejowych
S.A. już historyczne urządzenia, wykorzystywane do kierowania ruchem
pociągów. Obecnie na stacji w Morągu trwa wymiana mechanicznych
urządzeń sterowania ruchem kolejowym na nowe urządzenia przekaźnikowe.
Stare semafory kształtowe zostały już zastąpione semaforami świetlnymi.
Rozjazdy przestawiane wcześniej napędami mechanicznymi, są obecnie
przestawiane elektrycznymi napędami zwrotnicowymi. Jak podaje
Portal Braniewo, pomysłodawcy przedsięwzięcia chcą zamontować eksponaty
na wyłączonym z eksploatacji przystanku Braniewo Brama, na którym
planuje się uruchomić kolej drezynową do stacji Elbląg Zdrój. Portal
Braniewo dotarł do autora tego pomysłu, znanego w Braniewie miłośnika
kolei, Mariusza Demkowicza, pytając: - Na jakim etapie jest obecnie
tworzenie „mini skansenu” i skąd wziął się pomysł? Mariusz Demkowicz: -
Pomysł zrodził się podczas jednego ze spotkań z dyrekcją PLK w
Olsztynie, gdzie omawialiśmy warunki przejęcia linii nr 254, czyli
„nadzalewówki”. Zapytaliśmy wówczas, czy
zarządca infrastruktury dysponuje starymi urządzeniami kolejowymi,
które mogłyby zostać zachowane i prezentowane miłośnikom kolejnictwa.
Byłoby wielką szkodą, gdyby te urządzenia trafiły na złom. Bo niestety
tak się dzieje, a dla nas, pasjonatów, są one bezcenne. Nasza prośba
dotarła do centrali PLK w Warszawie. Zarząd narodowego zarządcy
infrastruktury podjął stosowną uchwałę, na podstawie której przekazano
nam elementy infrastruktury, którymi byliśmy zainteresowani. Oprócz
semaforów do Braniewa trafi także aparat blokowy z nastawni
dysponującej, nastawnica ze skrzynią zależności i dźwigniami, wskaźniki i
wiele, wiele innych zabytkowych urządzeń. Miejmy więc
nadzieję, że za przykładem Polskich Linii Kolejowych pójdą inne Spółki z
Grupy PKP i same będą oferować Stowarzyszeniom i Klubom Miłośników
Kolei urządzenia, pojazdy, a nawet nieruchomości, by je ocalić od
zapomnienia i zniszczenia. Opieka sprawowana nad nimi przez
pasjonatów i miłośników na pewno im nie zaszkodzą, a wręcz przeciwnie,
zyskają na wyglądzie i tym samym na wartości. Dobrym przykładem
opieki nad zabytkami kolejnictwa jest działalność pasjonatów, między
innymi z Oleśnicy, Ełku, Braniewa, Pyskowic, Jarocina, Ostrowa
Wielkopolskiego, Wrocławia i w wielu, wielu innych miejscach kraju. Zygmunt Sobolewski fot. PKP PLK
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|