 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Piątek, 9 maja 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Grzegorz, Katarzyna, Karolina
|
|
|
|
|
|
IV Kongres Rozwoju Transportu | |
[ 0000-00-00 ] |
6 listopada br. w Łodzi odbył się IV Kongres Rozwoju Transportu.
Tematem wiodącym Kongresu – „Centralny Port Komunikacyjny(m) sercem
Polski?” (CPK). Kongres Rozwoju Transportu, to jedno z największych
niezależnych wydarzeń związanych z sektorem transportowym. Gromadzi
przedstawicieli władzy centralnej, największe firmy branżowe oraz liczne
grono ekspertów i obserwatorów rynku. Zgromadzonych na sali gości i
reprezentantów rządu oraz ministerstw powitał Czesław Warsewicz, Prezes
Zarządu Blue Ocean Business Consulting i Przewodniczący Rady Klastra
Luxtorpeda 2.0. Podczas otwarcia czwartej już edycji Kongresu Rozwoju
Transportu Czesław Warsewicz zaznaczył, że tegoroczne spotkanie nabrało
wymiaru międzynarodowego. Stało się tak poprzez obecność i aktywność
zagranicznych gości i prelegentów. Podkreślił, że „z roku na rok
organizowane przez nas wydarzenie zyskuje na znaczeniu w świecie
kolejowym”. Warto dodać, że „Wolna Droga” sprawowała Patronat medialny nad tym wydarzeniem.
Gośćmi Kongresu wicepremier, minister i pełnomocnik rządu
Obecny na Kongresie wicepremier Piotr Gliński powiedział, że transport
jest jednym z priorytetów polskiego rządu. Dodał, że postęp jest
niemożliwy bez nowoczesnego, innowacyjnego transportu i odważnych
projektów. Rząd Prawa i Sprawiedliwości realizuje założenia, zwłaszcza,
jeżeli chodzi o Centralny Port Komunikacyjny, który ma powstać między
Łodzią a Warszawą. Wicepremier brał udział we wszystkich
dotychczasowych Kongresach, zatem mógł stwierdzić - co wyraźnie
podkreślił - że tak duże zainteresowanie IV Kongresem Rozwoju Transportu
przez znaczące osoby ze świata polityki, gospodarki i transportu
świadczy o wysokiej randze wydarzenia i niebagatelnej roli w tworzeniu
nowych koncepcji rozwoju transportu w Polsce. Gościem honorowym
Kongresu był Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego
Portu Komunikacyjnego, który w swoim wystąpieniu powiedział, że cieszy
go, iż ta konferencja odbywa się w Łodzi. – Jedną z trzech funkcji,
którą Centralny Port Komunikacyjny powinien spełnić, jest wsparcie
Łodzi, wsparcie integracji Łodzi i Warszawy. Podczas debaty głównej Mikołaj Wild przedstawił kon cepcję
utworzenia CPK. Około 2019-2020 roku na lotnisku Chopina zostanie
osiągnięty dzienny limit operacji lotniczych. Poza tym, we wschodniej
części Europy – 180 mln ludzi – nie ma portu międzykontynentalnego. A
jest ich sporo w zachodniej Europie. I CPK ma szansę stać się jednym z
10 największych portów lotniczych. Oprócz lotniska, wiele do
zrobienia mamy w kwestii kolei. Zlikwidowaliśmy część linii, mamy ponad
100 miast z ludnością powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie są
obsługiwane przez kolej. I dlatego kolej będzie ważną częścią CPK. -
CPK ma mieć 15-minutowe połączenie z Warszawą i 20-minutowe z Łodzią.
Ale chodzi o to, aby kolej zapewniała dojazd do CPK z dużych miast w
czasie do 2 godzin. I ważne jest też zapewnienie dzięki kolei i CPK
impulsowi rozwoju dla polskiej gospodarki - stwierdził Mikołaj Wild.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel mówił, że CPK wpłynie na
zmianę sposobu podróżowania lotniczego, ale i podróżowania po Polsce.
Taka inwestycja spowoduje ogromny impuls rozwojowy. Zwrócił również
uwagę, że CPK, to także wyzwanie dla kolei, producentów taboru, skoro
docelowo centralny port ma obsługiwać 100 mln pasażerów. Więc tym
bardziej trzeba zapewnić ludziom szybki i sprawny dojazd do i z tego
lotniska.
LOT gotowy na wzrost
Prezes LOT-u Rafał Milczarski zapewnił, że LOT jest gotowy na wzrost
ruchu powietrznego. W 2016 roku przewoźnik miał 5,45 mln pasażerów, a w
2017 – około 6,8 mln, a w 2018 być może 9 mln pasażerów. Prezes
zapewniał też, że LOT jest coraz bardziej efektywny na tle innych
przewoźników lotniczych i tani. Zwrócił jednak uwagę, że nie tylko cena
się liczy, ale także obsługa lotniskowa. - Polacy latają coraz
częściej i będą latali jeszcze bardziej, ponadto będziemy wozić i innych
obywateli. Dowozimy pasażera z dowolnego kraju na świecie, a poprzez
nasz hub pasażer będzie leciał do innego kraju – stwierdził prezes Milczarski. Prezes
LOT-u zaznaczył, że rozwój gospodarczy sprzyja rozwojowi transportu. I
wypomniał, że kilka lat temu Polska „abdykowała” na rynku lotniczym i
teraz to się zmieni: – Udało nam się wsiąść do ostatniego odlatującego samolotu.
Kolej ważna dla CPK
Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński zwrócił uwagę, że wcześniej
mówiliśmy o Centralnym Porcie Lotniczym, a teraz o Centralnym Porcie
Komunikacyjnym, którego ważną częścią jest kolej. Zwrócił też uwagę, że
trzeba przyłożyć znaczenie do przewozów cargo, kolejowych i lotniczych.
Jeśli chodzi o kolej, to trzeba zaprojektować parametry linii, prędkość
pociągów i jest w tym także duża rola producentów taboru. Oni też muszą
się przygotować do udziału w projekcie CPK. To jest projekt dla całego
ruchu pasażerskiego w Polsce, to jest projekt dla polskiego kolejnictwa. Prezes
Mamiński apelował o współpracę wszystkich podmiotów sektora kolejowego i
deklarował budowę nowych linii kolejowych (ruch pasażerski i towarowy),
jeśli taka będzie potrzeba rynkowa. Ireneusz Merchel, prezes PKP
Polskich Linii Kolejowych, zaznaczył, że CPK wpisuje się w strategię
zarządcy sieci kolejowej. Na pewno ten węzeł musi być skomunikowany z
Warszawą, mogą być też pociągi dedykowane, jadące do CPK z pominięciem
Warszawy. PLK wytypowała 1,5 tys. km linii, gdzie przy niewielkich z
mianach konstrukcyjnych umożliwimy pociągom rozwijanie prędkości 200-250
km/h na głównych kierunkach, z Warszawy do dużych ośrodków. I to jest
zgodne z koncepcją CPK. Sama linia KDP Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław
(linia „Y”), to za mało. Realizacja Krajowego Programu Kolejowego
(KPK) zakłada, że przez kilka lat front inwestycyjny na kolei wyniesie
około 10 mld zł. Budowa CPK pozwoli utrzymać koniunkturę. – Centralny Port Komunikacyjny jest szansą na rozwój linii kolejowych, chodzi o modernizację i budowę nowych linii kolejowych – podsumował prezes PKP PLK.
Panele specjalistyczne
Podczas Kongresu prócz Debaty głównej, odbywały się także Panele
specjalistyczne, w tym m.in.: „Program Luxtorpeda 2.0 z perspektywy
branży. Oczekiwania i rekomendacje działań”; „Hyperloop – mrzonka, czy
innowacyjny transport przyszłości? Jak będą wyglądać pociągi
przyszłości?”; „Kolej 4.0 – jak digitalizacja zmienia/zmieni przyszłość
transportu i samego podróżowania?”; „Rola centrów logistycznych w
projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego”. W debatach
uczestniczyli m.in.: Andrzej Bittel (Podsekretarz Stanu, Ministerstwo
Infrastruktury i Budownictwa), Krzysztof Zgorzelski (Prezes Zarządu,
„Przewozy Regionalne”), Marek Chraniuk (Prezes Zarządu, „PKP
Intercity”), Robert Śmiechowicz (Prezes Zarządu, PESA Bydgoszcz), Hubert
Stępniewicz (Prezes Zarządu, H. Cegielski FPS), Witold Bawor (Członek
Zarządu, „PKP CARGO”), Krzysztof Celiński (Division Director, Mobility
Siemens), Kamil Wilde (Wiceprezes UTK), Marek Szala (Business
Development Manager, COMP S.A.), Jakub Czajkowski (Prezes Zarządu,
KOLEO). Z satysfakcją informujemy, iż jeden z paneli - Co dla
strategii taborowych przewoźników może oznaczać rządowe „tak” dla Kolei
Dużych Prędkości (KDP)? Czy i jak wykorzystać linie KDP w ruchu
regionalnym i międzyregionalnym? – prowadził, jako moderator, Mirosław Lisowski, redaktor naczelny „Wolnej Drogi”. W
debacie uczestniczyli m.in.: Zbigniew Konieczek (Prezes Zarządu,
„Newag”), Janusz Malinowski (Prezes Zarządu, Łódzkie Koleje
Aglomeracyjne), Jarosław Oniszczuk (Członek Zarządu, „PKP Intercity”),
Marek Nitkowski (Członek Zarządu, „Koleje Wielkopolskie”), Marlena
Stańczak-Libich (Dyrektor Działu Klienta Strategicznego, Marsh Polska). Niemal
dwugodzinna debata była niezmiernie intersująca, żywa, przy dużym
zaangażowaniu obserwatorów, którzy czasami dość emocjonalnie reagowali
na głoszone przez „panelistów” tezy. Podsumowując debatę Mirosław Lisowski stwierdził: „Dobrze
się stało, że Kongres Rozwoju Transportu daje możliwość wymiany
poglądów ludzi branży i jest miejscem, gdzie ścierają się różne wizje i
oceny. Ale ważne jest, aby zawsze iść do przodu…”.
Uchwała w sprawie CPK przyjęta Kończąc
artykuł warto zaznaczyć, że Rada Ministrów przyjęła 8 listopada 2017 r.
uchwałę w sprawie powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego w
Stanisławowie, w gminie Baranów. Uchwała została przedstawiona Rządowi
przez Mikołaja Wilda, pełnomocnika ds. Centralnego Portu
Komunikacyjnego. Według zamierzeń Port ,,Solidarność” pierwszy
samolot ma wypuścić ze swego terenu w 2027 roku. Do tego czasu będą
trwać wszelkie działania projektowe, legislacyjne i budowlane. Konieczność powstania Portu podyktowana jest m.in. wzrastającym w bardzo szybkim tempie ruchu na Lotnisku Chopina w Warszawie. Nowy Port ma zastąpić Lotnisko Chopina w ruchu cywilnym. Koszt budowy CPK szacowany jest na ok. 31-35 mld zł. (w artykule wykorzystałem informacje własne oraz z portalu „naKolei.pl”- aw) fot. Janusz Golik
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|