|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Środa, 11 wrzesienia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jacek, Feliks, Prot
|
|
|
|
|
|
Wyzwanie i odpowiedzialność | |
[ 0000-00-00 ] |
„Wolna Droga” rozmawia z Maciejem Lignowskim, Prezesem Zarządu PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.
Panie
Prezesie, kolej w Trójmieście ma bardzo bogatą historię, bo to już
ponad 100 lat. A sama SKM-ka, ma już 65. To chyba dość spore obciążenie
dźwigać takie brzemię… Faktycznie, system SKM zaczął się
kształtować w Trójmieście zaraz po zakończeniu II wojny światowej, tj.
od roku 1951, kiedy to po raz pierwszy uruchomiono regularne połączenia
pomiędzy stacją Gdańsk Główny a Gdańskiem Nowym Portem. Firma PKP SKM w
Trójmieście sp. z o.o. działa jako Spółka prawa handlowego od 1 lipca
2001 roku, tj. ponad 16 lat. Myślę, że pracownicy Spółki traktują ten
okres nie w kategoriach „obciążenia”, ale z całą pewnością wyróżnienia i
odpowiedzialności.
Bez wątpienia SKM-ka wrosła już na stałe w życie Trójmiasta. To już wręcz symbol tej aglomeracji. A to pewnie duże zobowiązanie. Pociągi
w żółto-niebieskich barwach i z logo PKP SKM dziennie przewożą średnio
ponad 114 tysięcy podróżnych. Mamy świadomość, że jesteśmy trzecim
przewoźnikiem pasażerskim w Polsce! To bardzo duże wyzwanie, ale też i
odpowiedzialność. Z tego też powodu bardzo poważnie podchodzimy do
problematyki bezpieczeństwa w zakresie organizacji całego procesu
przewozowego, jak i bezpieczeństwa wszystkich podróżnych, którzy
powierzają nam swój los, wybierając nas codziennie jako swojego
przewoźnika.
Polska kolej w ostatnich latach odnotowała bardzo duży spadek przewożonych pasażerów. Jak to wygląda z Pana perspektywy? PKP
SKM w Trójmieście na przestrzeni ostatnich kilku lat odnotowała zarówno
spadek przewożonych podróżnych, jak i wzrost. Te wahania wynikały m.in.
z wielkości pracy przewozowej, jaką Spółka wykonywała na przestrzeni
tego okresu. Niestety nasze pociągi w okresie modernizacji korytarza
Warszawa – Gdańsk Główny nie mogły dojeżdżać do stacji Tczew, a ponadto
intensywnie modernizowaliśmy linię kolejową nr 250, którą zarządzamy, co
również wpłynęło na ograniczenie liczby uruchamianych pociągów. Na całe
szczęście ostatnie 2 lata, to okres wzrostu przewozów także
odnotowywany przez naszą Spółkę, m.in. z powodu przejęcia obsługi
systemu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Panie prezesie, dużo inwestujecie w tabor. Może kilka słów na ten temat. Spółka
za każdym razem stara się efektywnie wykorzystać środki pomocowej Unii
Europejskiej, a także jak najlepiej wydatkować środki własne. W roku
2007 zmodernizowaliśmy 4 elektryczne zespoły trakcyjne z udziałem
środków SPOT, a w ramach perspektywy POIiŚ 2007-2013 pozyskaliśmy ponad
100 mln złotych na kompleksową modernizację 22 pojazdów. W roku 2016
zakupiliśmy 2 nowoczesne pojazdy – elektryczne zespoły trakcyjne serii
31 WE IMPULS. Niestety bark długoletniej umowy przewozowej nie pozwalał
Spółce dokonać modernizacji wszystkich pojazdów i zrealizować projektu
wymiany pozostałego taboru. Jednakże pomimo to przygotowaliśmy się do
zakupu 10 wieloczłonowych pojazdów w obecnej perspektywie UE 2014-2020,
co zamierzamy zrealizować po uprzednim podpisaniu długoletniej umowy
przewozowej z organizatorem – województwem pomorskim.
A jak wygląda sprawa infrastruktury torowej. Czy tu następują także zmiany? W
latach 2008-2015 Spółka realizowała kompleksowy projekt modernizacji
zarządzanej infrastruktury linii kolejowej nr 250 z wykorzystaniem
środków POIiŚ 2007-2013, Funduszu Kolejowego oraz środków własnych.
Pozyskane przez Spółkę dofinansowanie ze środków UE wyniosło łącznie
ponad 202 miliny złotych. Dzięki tym środkom udało się nam wydłużyć
linię nr 250 i wybudować nową stację końcową Gdańsk Śródmieście,
wybudowaliśmy nowoczesny system sterowania ruchem pociągów na całej
linii wraz z linią światłowodową, a także gruntownie zmodernizowaliśmy 7
peronów. W obecnej chwili Spółka realizuje kolejny projekt
inwestycyjny dedykowany linii kolejowej nr 250 o wartości ponad 130
milionów złotych z wykorzystaniem środków pomocowych UE, Funduszu
Kolejowego i środków własnych. Do roku 2023 w ramach tego projektu
planujemy zmodernizować wszystkie pozostałe perony zlokalizowane na
linii nr 250 – łącznie 9 peronów wraz z budynkiem dworca podmiejskiego
Gdynia Główna. Dzięki tym inwestycjom powstanie ujednolicony system
informacji pasażerskiej, a wszystkie perony objęte zostaną systemem
monitoringu i nadzoru nad bezpieczeństwem na nich. Oprócz tych
działań, Spółka co roku modernizuje urządzenia sieci trakcyjnej oraz
drogi kolejowej. W roku 2016 wymieniliśmy 5 rozjazdów na stacji Gdynia
Chylonia, a w tym roku wymieniamy łącznie 11 rozjazdów na stacjach
Gdynia Główna, Sopot i Gdańsk Oliwa. To tylko część z działań
modernizacyjnych, które realizujemy co roku, aby podnosić poziom
bezpieczeństwa i niezawodności systemu SKM, który od tylu lat już
tworzymy.
11 września 2017 r. wprowadzono w 3 spółkach
przewozowych – PKP Intercity, Przewozy Regionalne i SKM – nowy produkt
Pakiet Podróżnika, czyli wspólny bilet. Jak wygląda realizacja tego
projektu? Faktycznie, PKP SKM w Trójmieście od samego początku
aktywnie uczestniczy wspólnie z Partnerami – PKP IC i PR oraz PKP
Informatyka w procesie przygotowania, a następnie wdrożenia produktu pod
nazwą „Pakiet Podróżnika”. Oferta ta jest dostępna we wszystkich kasach
własnych Spółki, jak i w kasach agencyjnych. Ponadto Spółka zawarła
umowy o wzajemnej sprzedaży biletów z tymi operatorami. Obserwujemy
wzrost sprzedaży tego produktu i zamierzamy umożliwić jego sprzedaż w
nieodległym czasie za pomocą kolejnych kanałów dystrybucji, takich jak
Internet, automaty biletowej, itd.
Panie prezesie, jak ocenia Pan współpracę ze związkami zawodowymi? Są twardzi w rozmowach? Moja
praca w Spółce zawsze opierała się na prowadzeniu dialogu z partnerami
społecznymi we wzajemnym poszanowaniu. Naszą współpracę ze związkami
zawodowymi oceniam pozytywnie, choć nie zawsze prowadzone rozmowy
mogliśmy zakończyć podpisaniem porozumienia na warunkach
satysfakcjonujących obie strony. Moją naczelną zasadą w prowadzonych
rozmowach i negocjacjach jest poszanowanie drugiej strony oraz jej
poglądów, a przede wszystkim rozmowa na argumenty. Rozmowy ze stroną
społeczną w większości wypadków są twarde i zasadnicze, bo dotyczą m.in
kwestii płacowych. Jednakże, za każdym razem udawało się nam wspólnie
dojść do porozumienia, z korzyścią dla pracowników Spółki. Kolej się zmienia, w tym pewnie i SKM-ka. Jakie plany na przyszłość… W
najbliższej przyszłości zamierzamy konsekwentnie realizować program
modernizacji zarówno infrastruktury linii kolejowej nr 250, jak i
posiadanego taboru, a także dalej inwestować w rozwój pracowników
Spółki, aby była ona gotowa na wszystkie wyzwania, jakie stoją przed nią
na coraz bardziej konkurencyjnym rynku przewozów pasażerskich.
Rozmawiał Mirosław Lisowski fot. SKM
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|