|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
„Wolna Droga” rozmawia z Mirosławem Gilarskim, prezesem zarządu Spółki PKP Utrzymanie Sp. z o.o.
Panie
Prezesie, podczas naszej ostatniej rozmowy w lutym tego roku powiedział
Pan, że PKP Utrzymanie, to „układ nerwowy kolei”. W jakiej kondycji
jest dzisiaj ten układ? PKP Utrzymanie jest dziś firmą stabilną i
sprawnie realizującą postawiona przed nią zadania. Mogę potwierdzić to,
co sygnalizowałem w naszej rozmowie sprzed pół roku -
zoptymalizowaliśmy strukturę spółki, osiągnęliśmy porozumienie pomiędzy
zarządem i pracownikami, zawarliśmy Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy i
„wyczyściliśmy” wszystkie zaległości prawno-finansowe oraz majątkowe
powstałe na skutek wydzielenia nas z TK Telekom. Natomiast ostatnie
półrocze, to rozpoczęcie programu inwestycyjnego, programu podnoszenia
kompetencji pracowników i informatyzacja procesów. Dużo udało się
naprawić z tego co poprzednicy zepsuli. Ujmując to jednym zdaniem - „układ nerwowy kolei” regeneruje się i wzmacnia.
Zgodnie
z zapowiedziami właściciela, lada moment rozpocznie działalność nowy
podmiot prawa handlowego pod nazwą: PKP TELKOL Sp. z o.o. Jak idą
przygotowania? Tak, połączone spółki PKP Utrzymanie oraz PKP
Budownictwo zaczną funkcjonować od początku roku 2018 pod nową firmą PKP
TELKOL sp. z o.o. Głównymi kierunkiem rozwoju PKP TELKOL będzie
poszerzanie oferty produktowej i doskonalenie kompetencji w celu
świadczenia głównie dla spółek Grupy PKP szeroko pojętych usług
utrzymaniowych w zakresie łączności i serwisowania urządzeń, oraz
świadczenie nowoczesnych usług zintegrowanych w oparciu o najnowsze
technologie. Łączenie spółek odbywa się na wielu płaszczyznach, to
trudne i pracochłonne zadanie. Mogliśmy przyjąć sposób łatwiejszy, czyli
pracowników i środki trwałe PKP Budownictwo włączyć w istniejące
struktury PKP Utrzymanie bez modyfikowania tych struktur. Jednak takie
podejście zaowocowałoby koniecznością redukcji wielu etatów i
zwolnieniami. Tego nie chciał zarówno zarząd, jak i nasz właściciel,
czyli PKP S.A. Dlatego wybraliśmy sposób łączenia trudniejszy do
przeprowadzenia, ale mogący dać znacznie lepsze efekty w przyszłości.
Chcemy wziąć to, co najlepsze z rozwiązań strukturalnych obu spółek,
odrzucić najmniej trafne rozwiązania systemowe i stworzyć nową
strukturę, która będzie zoptymalizowana pod kątem możliwości dalszego
rozwoju. Dlatego już od sierpnia pracują zespoły problemowe złożone z
kadry obu spółek. Dyrektorzy i kierownicy z PKP Utrzymanie i PKP
Budownictwo wspólnie analizują rozwiązania stosowane w jednej i drugiej
spółce i tworzą propozycje nowych lepszych rozwiązań. Harmonogram
połączenia spółek jest realizowany zgodnie z planem.
Czy związki zawodowe uczestniczą w tym procesie? Konsultacje
planowanych zmian ze stroną społeczną są integralnym elementem procesu
łączenia spółek. Transparentność intencji i decyzji, a także wsłuchanie
się w głos załogi, przy tak skomplikowanej operacji, jest rzeczą
obowiązkową. Już 11 sierpnia powiadomiliśmy Związki Zawodowe o tym
procesie. Pierwsze spotkanie z przedstawicielami Związków Zawodowych z
zarządem PKP Utrzymanie i PKP Budownictwo odbyło się 8 września, a
kolejne już zaplanowano na 4 października br. Niezbędne jest
omówienie kwestii kluczowych, czyli stabilności zatrudnienia, warunków
pracy i płacy. Drugim tematem jest kwestia zapisów w ZUZP, różniących
się w obu spółkach i konieczności ich integracji z poszanowaniem zasady
równości w wynagrodzeniu za tę samą pracę.
Jak połączenie spółek PKP Utrzymanie z PKP Budownictwo wpłynie na perspektywę rozwoju nowej spółki? Dokonane
w roku 2014 na potrzeby prywatyzacji spółki TK Telekom wydzielenie
spółek PKP Utrzymanie oraz PKP Budownictwo, nie zapewniło tym spółkom
perspektyw długoterminowego rozwoju, bowiem całość nowoczesnych
technologii telekomunikacyjnych pozostała w strukturach TK Telekom
nabytego finalnie przez Netia S.A. Pozostałe w strukturach PKP spółki
zmuszone były funkcjonować w oparciu o przestarzałą technologiczne
infrastrukturę, dysponując majątkiem nieadekwatnym do realizowanych
celów oraz kontynuując niekorzystne umowy zawarte jeszcze przez TK
Telekom. Powyższa sytuacja spowodowała, że w pierwszych latach
działalności obydwie spółki generowały znacznej wielkości straty
bilansowe i o ile PKP Utrzymanie dysponując istotnej wartości majątkiem
trwałym, po trzech latach działalności udowodniła swoją siłę rynkową
generując w przeciągu 7 miesięcy bieżącego roku zysk finansowy powyżej 5
mln zł, to w spółce PKP Budownictwo doszło do całkowitego spadku
wartości realnie grożącej koniecznością postawienia tej spółki w stan
upadłości. Konsolidacja działalności PKP Utrzymanie i PKP
Budownictwo, pozwala po pierwsze na uchronienie spółki PKP Budownictwo
przed koniecznością ogłoszenia upadłości, zaś w dłuższej perspektywie
istotnie wzmacnia potencjał telekomunikacyjny w grupie PKP.
Proszę
nam powiedzieć, czy połączenie PKP Utrzymanie z PKP Budownictwo
spowoduje jakieś zmiany dla osób zatrudnionych w tych spółkach? Naturalną
rzeczą jest, że łączenie firm pociąga za sobą zmiany, także w
zatrudnieniu, jednak ich rodzaj zależy od przyjętej koncepcji scalania
obu podmiotów. Jak już mówiłem spółkę PKP TELKOL układamy pod kątem
możliwości rozwojowych. Chcemy, aby zwiększała udział w rynku i zakres
świadczonych usług. Praktycznie mieliśmy dwie możliwości dostosowania
zatrudnienia do potrzeb spółki. Pierwsza, to redukcja etatów
dostosowana do aktualnych potrzeb, a druga możliwość, to dynamiczny
rozwój i zwiększenie realizowanych przez spółkę zadań, tak aby każdy był
potrzebny. Zarząd zdecydowanie opowiedział się za tym drugim
rozwiązaniem. Dla wszystkich pracowników, którzy chcą pracować znajdzie
się miejsce pracy. Proponowane przez zarząd Porozumienie zakłada
gwarancję zatrudnienia i warunków pracy dla wszystkich pracowników PKP
Budownictwo z wyłączeniem kadry kierowniczej, wobec której, z
oczywistych przyczyn, możliwa będzie pewna korekta stanowisk i zakresów
świadczonych obowiązków. Oczywistym jest np. że jeżeli w jednej spółce
jest 8 dyrektorów regionu, a w drugiej 4, to nie może w powstałej spółce
funkcjonować 12.
Panie Prezesie, sprzedaż TK Telekom
spowodowała m.in., że kolej de facto została pozbawiona szkieletu
światłowodowego, czyli wspomnianego już jednego z elementów układu
nerwowego. Jaki macie Państwo pomysł na odbudowę tej sieci? Nie
chcę tu wracać do szczegółowej oceny decyzji o prywatyzacji TK Telekom
podjętej za czasów poprzedniego rządu. Decyzji w mojej ocenie złej,
której skutki niestety będą odczuwalne przez następne lata. Sprzedano
część infrastruktury krytycznej, która zawsze powinna być w zasobach
Państwa. Telekomunikacja kolejowa, to zarówno sieć służąca do
bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów, jak i łącza telekomunikacyjne
służące do innych celów, a jedynie leżące na terenach kolejowych bądź
wykorzystujące infrastrukturę kolejową. Naszym priorytetem będzie jak
największy udział w posiadaniu i pełnej obsłudze utrzymaniowej i
operatorskiej tej pierwszej sieci. Tak właśnie definiuję misję i cel
istnienia telekomunikacji kolejowej – utrzymanie sieci
telekomunikacyjnej umożliwiającej prowadzenie ruchu pociągów i obsługę
pasażerów. Liczymy również, że w przyszłości będziemy przejmować od
PKP PLK S.A. utrzymanie linii światłowodowych. Jest to możliwe, gdyż
kończą się okresy obsługi gwarancyjnej świadczonej przez wykonawców. Z
każdym rokiem, linii światłowodowych na utrzymanie będzie przybywać,
dlatego szkolimy pod tym kątem naszych pracowników. Jednocześnie planujemy stopniowo zastępować światłowodem łącza miedziane, których mamy w swoich zasobach 22 tys. km.
PKP
TELKOL, to bez wątpienia dowód na rozpoczęcie procesu konsolidacji
poszczególnych działalności w ramach grupy PKP. Jesteście zatem
pionierami w tej dziedzinie. Jak czujecie się w tej roli? Pionierzy,
niezależnie od dziedziny, nie mają łatwo (nie licząc oczywiście
radzieckich „pionierów”). Można powiedzieć, że pionierzy mają zawsze pod
górę, ale za to, gdy już dotrą do szczytu, roztaczają się przed nimi
niezłe widoki... Najczęściej na kolejne góry… Cieszę się, że mogę w
tym trudnym procesie uczestniczyć, a zadanie postawione przede mną
traktuję jako dowód zaufania od Prezesa PKP S.A. W końcu odwracamy
tendencje dzielenia, rozbijania i sprzedaży kolei, zaczynamy łączyć to,
co kiedyś podzielono i to, co jeszcze zostało. Jestem przekonany, że
efekty tych dobrych zmian będą bardzo szybko widoczne. Wierzę, że
PKP TELKOL jako zdrowa, dynamicznie rozwijająca się spółka,
zatrudniająca prawie 1.200 osób, szybko zwiększy swoją wartość i zajmie
właściwe miejsce w grupie PKP.
Dziękując za rozmowę tego Spółce i Panu życzę. Rozmawiał Mirosław Lisowski fot. SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|