| 
| 
|  |  | 
| 
|  |  | | "SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....  WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. | 
 |  |  | |  | |  | Piątek, 31 października 2025 r. |  |  |  | Imieniny obchodzą:
Łukasza, Urbana, Augusta | 
 | 
 |  |  |  | |
 | 
|  |  |  |  | | 
  |  |  | [ 0000-00-00 ] |  | 
  |  „Wolna Droga” rozmawia z Mirosławem Gilarskim, prezesem zarządu Spółki PKP Utrzymanie Sp. z o.o. 
 Panie
 Prezesie, podczas naszej ostatniej rozmowy w lutym tego roku powiedział
 Pan, że PKP Utrzymanie, to „układ nerwowy kolei”. W jakiej kondycji 
jest dzisiaj ten układ?
 PKP Utrzymanie jest dziś firmą stabilną i
 sprawnie realizującą postawiona przed nią zadania. Mogę potwierdzić to,
 co sygnalizowałem w naszej rozmowie sprzed pół roku - 
zoptymalizowaliśmy strukturę spółki, osiągnęliśmy porozumienie pomiędzy 
zarządem i pracownikami, zawarliśmy Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy i 
„wyczyściliśmy” wszystkie zaległości prawno-finansowe oraz majątkowe 
powstałe na skutek wydzielenia nas z TK Telekom. Natomiast ostatnie 
półrocze, to rozpoczęcie programu inwestycyjnego, programu podnoszenia 
kompetencji pracowników i informatyzacja procesów. Dużo udało się 
naprawić z tego co poprzednicy zepsuli.
 Ujmując to jednym zdaniem - „układ nerwowy kolei” regeneruje się i wzmacnia.
 
 Zgodnie
 z zapowiedziami właściciela, lada moment rozpocznie działalność nowy 
podmiot prawa handlowego pod nazwą: PKP TELKOL Sp. z o.o. Jak idą 
przygotowania?
 Tak, połączone spółki PKP Utrzymanie oraz PKP 
Budownictwo zaczną funkcjonować od początku roku 2018 pod nową firmą PKP
 TELKOL sp. z o.o. Głównymi kierunkiem rozwoju PKP TELKOL będzie 
poszerzanie oferty produktowej i doskonalenie kompetencji w celu 
świadczenia głównie dla spółek Grupy PKP szeroko pojętych usług 
utrzymaniowych w zakresie łączności i serwisowania urządzeń, oraz 
świadczenie nowoczesnych usług zintegrowanych w oparciu o najnowsze 
technologie.
 Łączenie spółek odbywa się na wielu płaszczyznach, to 
trudne i pracochłonne zadanie. Mogliśmy przyjąć sposób łatwiejszy, czyli
 pracowników i środki trwałe PKP Budownictwo włączyć w istniejące 
struktury PKP Utrzymanie bez modyfikowania tych struktur. Jednak takie 
podejście zaowocowałoby koniecznością redukcji wielu etatów i 
zwolnieniami. Tego nie chciał zarówno zarząd, jak i nasz właściciel, 
czyli PKP S.A.
 Dlatego wybraliśmy sposób łączenia trudniejszy do 
przeprowadzenia, ale mogący dać znacznie lepsze efekty w przyszłości. 
Chcemy wziąć to, co najlepsze z rozwiązań strukturalnych obu spółek, 
odrzucić najmniej trafne rozwiązania systemowe i stworzyć nową 
strukturę, która będzie zoptymalizowana pod kątem możliwości dalszego 
rozwoju.
 Dlatego już od sierpnia pracują zespoły problemowe złożone z
 kadry obu spółek. Dyrektorzy i kierownicy z PKP Utrzymanie i PKP 
Budownictwo wspólnie analizują rozwiązania stosowane w jednej i drugiej 
spółce i tworzą propozycje nowych lepszych rozwiązań. Harmonogram 
połączenia spółek jest realizowany zgodnie z planem.
 
 Czy związki zawodowe uczestniczą w tym procesie?
 Konsultacje
 planowanych zmian ze stroną społeczną są integralnym elementem procesu 
łączenia spółek. Transparentność intencji i decyzji, a także wsłuchanie 
się w głos załogi, przy tak skomplikowanej operacji, jest rzeczą 
obowiązkową.
 Już 11 sierpnia powiadomiliśmy Związki Zawodowe o tym 
procesie. Pierwsze spotkanie z przedstawicielami Związków Zawodowych z 
zarządem PKP Utrzymanie i PKP Budownictwo odbyło się 8 września, a 
kolejne już zaplanowano na 4 października br.
 Niezbędne jest 
omówienie kwestii kluczowych, czyli stabilności zatrudnienia, warunków 
pracy i płacy. Drugim tematem jest kwestia zapisów w ZUZP, różniących 
się w obu spółkach i konieczności ich integracji z poszanowaniem zasady 
równości w wynagrodzeniu za tę samą pracę.
 
 Jak połączenie spółek PKP Utrzymanie z PKP Budownictwo wpłynie na perspektywę rozwoju nowej spółki?
 Dokonane
 w roku 2014 na potrzeby prywatyzacji spółki TK Telekom wydzielenie 
spółek PKP Utrzymanie oraz PKP Budownictwo, nie zapewniło tym spółkom 
perspektyw długoterminowego rozwoju, bowiem całość nowoczesnych 
technologii telekomunikacyjnych pozostała w strukturach TK Telekom 
nabytego finalnie przez Netia S.A. Pozostałe w strukturach PKP spółki 
zmuszone były funkcjonować w oparciu o przestarzałą technologiczne 
infrastrukturę, dysponując majątkiem nieadekwatnym do realizowanych 
celów oraz kontynuując niekorzystne umowy zawarte jeszcze przez TK 
Telekom.
 Powyższa sytuacja spowodowała, że w pierwszych latach 
działalności obydwie spółki generowały znacznej wielkości straty 
bilansowe i o ile PKP Utrzymanie dysponując istotnej wartości majątkiem 
trwałym, po trzech latach działalności udowodniła swoją siłę rynkową 
generując w przeciągu 7 miesięcy bieżącego roku zysk finansowy powyżej 5
 mln zł, to w spółce PKP Budownictwo doszło do całkowitego spadku 
wartości realnie grożącej koniecznością postawienia tej spółki w stan 
upadłości.
 Konsolidacja działalności PKP Utrzymanie i PKP 
Budownictwo, pozwala po pierwsze na uchronienie spółki PKP Budownictwo 
przed koniecznością ogłoszenia upadłości, zaś w dłuższej perspektywie 
istotnie wzmacnia potencjał telekomunikacyjny w grupie PKP.
 
 Proszę
 nam powiedzieć, czy połączenie PKP Utrzymanie z PKP Budownictwo 
spowoduje jakieś zmiany dla osób zatrudnionych w tych spółkach?
 Naturalną
 rzeczą jest, że łączenie firm pociąga za sobą zmiany, także w 
zatrudnieniu, jednak ich rodzaj zależy od przyjętej koncepcji scalania 
obu podmiotów. Jak już mówiłem spółkę PKP TELKOL układamy pod kątem 
możliwości rozwojowych. Chcemy, aby zwiększała udział w rynku i zakres 
świadczonych usług.
 Praktycznie mieliśmy dwie możliwości dostosowania
 zatrudnienia do potrzeb spółki. Pierwsza, to redukcja etatów 
dostosowana do aktualnych potrzeb, a druga możliwość, to dynamiczny 
rozwój i zwiększenie realizowanych przez spółkę zadań, tak aby każdy był
 potrzebny. Zarząd zdecydowanie opowiedział się za tym drugim 
rozwiązaniem. Dla wszystkich pracowników, którzy chcą pracować znajdzie 
się miejsce pracy.
 Proponowane przez zarząd Porozumienie zakłada 
gwarancję zatrudnienia i warunków pracy dla wszystkich pracowników PKP 
Budownictwo z wyłączeniem kadry kierowniczej, wobec której, z 
oczywistych przyczyn, możliwa będzie pewna korekta stanowisk i zakresów 
świadczonych obowiązków. Oczywistym jest np. że jeżeli w jednej spółce 
jest 8 dyrektorów regionu, a w drugiej 4, to nie może w powstałej spółce
 funkcjonować 12.
 
 Panie Prezesie, sprzedaż TK Telekom 
spowodowała m.in., że kolej de facto została pozbawiona szkieletu 
światłowodowego, czyli wspomnianego już jednego z elementów układu 
nerwowego. Jaki macie Państwo pomysł na odbudowę tej sieci?
 Nie 
chcę tu wracać do szczegółowej oceny decyzji o prywatyzacji TK Telekom 
podjętej za czasów poprzedniego rządu. Decyzji w mojej ocenie złej, 
której skutki niestety będą odczuwalne przez następne lata. Sprzedano 
część infrastruktury krytycznej, która zawsze powinna być w zasobach 
Państwa. Telekomunikacja kolejowa, to zarówno sieć służąca do 
bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów, jak i łącza telekomunikacyjne 
służące do innych celów, a jedynie leżące na terenach kolejowych bądź 
wykorzystujące infrastrukturę kolejową. Naszym priorytetem będzie jak 
największy udział w posiadaniu i pełnej obsłudze utrzymaniowej i 
operatorskiej tej pierwszej sieci.
 Tak właśnie definiuję misję i cel 
istnienia telekomunikacji kolejowej – utrzymanie sieci 
telekomunikacyjnej umożliwiającej prowadzenie ruchu pociągów i obsługę 
pasażerów.
 Liczymy również, że w przyszłości będziemy przejmować od 
PKP PLK S.A. utrzymanie linii światłowodowych. Jest to możliwe, gdyż 
kończą się okresy obsługi gwarancyjnej świadczonej przez wykonawców. Z 
każdym rokiem, linii światłowodowych na utrzymanie będzie przybywać, 
dlatego szkolimy pod tym kątem naszych pracowników.
 Jednocześnie planujemy stopniowo zastępować światłowodem łącza miedziane, których mamy w swoich zasobach 22 tys. km.
 
 PKP
 TELKOL, to bez wątpienia dowód na rozpoczęcie procesu konsolidacji 
poszczególnych działalności w ramach grupy PKP. Jesteście zatem 
pionierami w tej dziedzinie. Jak czujecie się w tej roli?
 Pionierzy,
 niezależnie od dziedziny, nie mają łatwo (nie licząc oczywiście 
radzieckich „pionierów”). Można powiedzieć, że pionierzy mają zawsze pod
 górę, ale za to, gdy już dotrą do szczytu, roztaczają się przed nimi 
niezłe widoki... Najczęściej na kolejne góry…
 Cieszę się, że mogę w 
tym trudnym procesie uczestniczyć, a zadanie postawione przede mną 
traktuję jako dowód zaufania od Prezesa PKP S.A. W końcu odwracamy 
tendencje dzielenia, rozbijania i sprzedaży kolei, zaczynamy łączyć to, 
co kiedyś podzielono i to, co jeszcze zostało. Jestem przekonany, że 
efekty tych dobrych zmian będą bardzo szybko widoczne.
 Wierzę, że 
PKP TELKOL jako zdrowa, dynamicznie rozwijająca się spółka, 
zatrudniająca prawie 1.200 osób, szybko zwiększy swoją wartość i zajmie 
właściwe miejsce w grupie PKP.
 
 Dziękując za rozmowę tego Spółce i Panu życzę.
 Rozmawiał Mirosław Lisowski
 fot. SolkolArt
 |  |  |  |  |  | 
 | 
 |  |  |  |  |  | |   | Copyright "Wolna Droga" | 
 | 
 | 
 |  |  |