"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Wtorek, 8 października 2024 r.
Imieniny obchodzą: Brygida, Pelagia, Marcin
 
Nie należy uciekać przed innowacyjnością
[ 0000-00-00 ]
Rozmowa z Horstem Kaufmannem, Prezesem Zarządu Kapsch CarrierCom Sp. z o.o.
 
Panie Prezesie, w czerwcu minęły 22 lata ścisłej współpraca polskich kolei z firmą Kapsch. Proszę przypomnieć naszym Czytelnikom najważniejsze wydarzenia z tej bogatej już historii.

Bez wątpienia takim wydarzeniem było nawiązanie współpracy z polskimi kolejami. Uczestniczyliśmy w cyfryzacji sieci telekomunikacyjnej polskich kolei. Istotnym wydarzeniem było również uzyskanie w wyniku przetargu zamówienia na budowę sieci GSM-R dla PKP PLK. Wybudowaliśmy dwie centrale systemu (MSC) w Warszawie i w Poznaniu pracujące geo-redundantnie oraz zabudowaliśmy naszym systemem ponad 600 km sieci kolejowej. Te ważne projekty finansowane ze środków UE wykonaliśmy w terminie i zgodnie z zatwierdzonym przez Zamawiającego budżetem. To właśnie nas wyróżnia spośród innych wykonawców. Zwieńczeniem tego procesu było uzyskanie pierwszego w Polsce zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji wydanego przez UTK z numerem 001.
 
Wspomniał Pan o GSM-R. Wiemy, że polskie kolejnictwo stoi przed zasadniczymi decyzjami w tej dziedzinie. Jak Pan, jako praktyk z ogromnym doświadczeniem, ocenia ważkość tej nowoczesnej technologii w systemie bezpieczeństwa ruchu kolejowego?
GSM-R jest częścią systemu ERTMS. Cały system ma bardzo istotny wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa i optymalizację przewozów. To bez wątpienia nowa jakość w inwestycjach kolejowych. Wprowadzanie nowych technologii stawia technikę wykorzystywaną w sieci kolejowej na zupełnie nowym poziomie. Zawsze przygotowując profesjonalnie naszą ofertę wykorzystujemy najnowsze rozwiązania dopuszczone do stosowania w sieciach kolejowych, w oparciu o regulacje i certyfikaty Unii Europejskiej, gwarantujące uzyskanie najwyższej jakości.
We wszystkich prowadzanych przez nas projektach zawsze korzystamy z zasobów i doświadczenia lokalnych wykonawców, którzy są dla nas gwarantem jakości oraz znajomości lokalnych warunków współpracy z właścicielami infrastruktury.
W Polsce od początku współpracujemy ze sprawdzonymi polskimi partnerami, którzy nie raz dowiedli swojego profesjonalizmu i pozwalają w sposób optymalny na połączenie technologii z profesjonalnym wykonawstwem zadania. Firmy te mają bogate doświadczenie we współpracy z PKP PLK. W tego rodzaju projektach najistotniejsza jest współpraca ze sprawdzonymi stabilnymi wykonawcami części budowlanej zadania, którzy mają odpowiednie doświadczenie w pracy na terenie kolejowym oraz odpowiednie zasoby i środki do wykonania zadania. Naszym priorytetem jest takie zwymiarowane zadania, które pozwala zamawiającemu na całkowite spełnienie wymogów jakościowych, a co za tym idzie wymogów bezpieczeństwa dla wykonanego zadania. Nasza filozofia pracy oraz doświadczenie wynikające z szeregu wykonywanych przez nas kontraktów, jak również specjalizacja, pozwala w pełni skupiać się na tych częściach systemu, które istotne są z punktu widzenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego.

W jaką widzi Pan przyszłość systemów komunikacyjnych na kolei?

Moim zdaniem w przyszłości systemy komunikacji na kolei będą oparte z jednej strony w pełni na systemie IP, a z drugiej na sieciach 5G. Kapsch CarrierCom jest aktywnym partnerem w europejskim programie „Shift2Rail” biorącym udział w przygotowaniu nowych wymagań dla przyszłościowych systemów komunikacji na kolei. Jesteśmy jedynym partnerem z sektora komunikacji biorącym udział w tym programie i dzięki temu możemy zapewnić naszym klientom udział w migracji do systemów telekomunikacji nowej generacji.

Rozmawiamy podczas 12. Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2017 w Gdańsku. Jak Pan je ocenia i czy widzi propozycje innowacyjnych rozwiązań dla takiej dziedziny transportu, jaką jest kolej?

Takich płaszczyzn dla innowacyjności jest wiele, ale pamiętać należy, że innowacyjność nie powinna nam przesłonić bezpieczeństwa. Wszelkie nowe nasze rozwiązania są zawsze gruntownie przebadane i przetestowane zanim zostaną dopuszczone do stosowania. W przypadku systemów, których zastosowanie ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ludzi i towarów, nie ma drogi na skróty. Niemniej nie należy uciekać przed innowacyjnością. Takim pomysłem może być na przykład wprowadzenie wspólnego biletu. Pracujemy obecnie wraz z kolejami austriackimi nad wspólnym rozwiązaniem mającym na celu zbudowanie skalowalnej platformy umożliwiającej integrację ofert różnych przewoźników w jednym wspólnym bilecie.

Rozmawiał Mirosław Lisowski
fot. Kapsch
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.