|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Konsolidacja, to szansa dla spółek po prywatyzacji | |
[ 0000-00-00 ] |
„Wolna Droga” rozmawia z Elżbietą Baczewską – Przewodniczącą
Organizacji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” w TK Telekom Sp. z o.o.
Pani
Przewodnicząca, zanim przejdziemy do rozmowy w kwestii obecnej sytuacji
spółki TK Telekom Sp. z o.o., czy może Pani przypomnieć czytelnikom,
jak w ogóle doszło do powstania tego podmiotu. Wydaje się to bowiem
bardzo istotne w perspektywie tego, co się obecnie dzieje. Prywatyzacja
spółki TK Telekom Sp. z o.o. w obecnej formie jest pokłosiem polityki
prowadzonej przez zarząd PKP S.A., któremu przewodniczył pan Jakub
Karnowski. W roku 2013 rozpoczęto, w trybie zaproszenia do negocjacji,
proces prywatyzacji spółki TK Telekom Sp. z o.o. W ocenie PKP S.A.
najlepsze warunki przedstawiła spółka Netia S.A. (operator
telekomunikacyjny notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w
Warszawie). I to właśnie na życzenie tej spółki podjęto decyzję o
podziale TK Telekom na trzy odrębne podmioty: TK Telekom Sp. z o.o., TK
Budownictwo Sp. z o.o. i PKP Utrzymanie Sp. z o.o.
Jak może Pani opisać funkcjonowanie podzielonych spółek na rynku i ich obecną sytuację? Te
kilka lat, które nastąpiły po podziale i prywatyzacji spółki TK Telekom
Sp. z o.o., to bardzo trudny okres. Na rynku pojawiły się trzy spółki o
tym samym profilu działalności, czyli PKP Utrzymanie Sp. z o.o., PKP
Budownictwo Sp. z o.o. i TK Telekom sp. z o.o. Trwanie w takim stanie
doprowadziłoby do ich samo-wyniszczenia, wskutek niezdrowej konkurencji w
walce o ten sam rynek usług. Dodatkowo źle przeprowadzony proces
podziału majątku podczas prywatyzacji spółki TK Telekom Sp. z o.o.
spowodował skierowanie pozwów sądowych i wzajemnych roszczeń pomiędzy
spółkami, które nie ułatwiały normalnego funkcjonowania. Ważnym
wydarzeniem było podpisanie porozumienia pomiędzy przedstawicielami
spółki TK Telekom Sp. z o.o. a PKP Utrzymanie Sp. z o.o., Porozumienie
to w znaczący sposób ustabilizuje sytuację obu spółek po podziale i
prywatyzacji oraz daje nadzieję na dalszą dobrą współpracę. W
lipcu pojawiły się informacje o planach połączenia do końca bieżącego
roku spółek PKP Utrzymanie sp. z o.o. i PKP Budownictwo sp. z o.o. Jak
ocenia Pani konsolidację tych spółek i jakie ten proces będzie miał
znaczenie dla pracowników? W mojej ocenie decyzja o połączeniu
spółki PKP Utrzymanie Sp. z o.o. i PKP Budownictwo Sp. z o.o. pozwoli na
stabilizację prowadzonej działalności gospodarczej w ramach Grupy PKP
S.A. oraz na rynku otwartym. Wymagało to uzyskania zgody pana ministra
Andrzeja Adamczyka, za co należą mu się podziękowanie. Dało to
właścicielowi, czyli PKP S.A., podstawę do podjęcia kroków celem
połączenia obu spółek. W pierwszym etapie podjęto decyzje o powołaniu na
Prezesa połączonych spółek pana Mirosława Gilarskiego, a samo
połączenie odbędzie się poprzez przejęcie spółki PKP Budownictwo Sp. z
o.o. przez spółkę PKP Utrzymanie Sp. z o.o.
Jakie to będzie miało skutki dla załogi? Czy mają oni podstawę do niepokoju wynikającego z konsolidacji spółek? Fakt,
w najbliższym czasie czeka nas trudny proces konsolidacji spółek. Mamy
jednak zapewnienia ze strony właściciela, że nie będzie zwolnień, a
pracownicy spółki PKP Budownictwo sp. z o.o. przejdą do nowej spółki na
podstawie art. 231 Kodeksu Pracy. Ponadto pracodawca nie planuje
zmian dotyczących warunków zatrudnienia przejmowanych pracowników PKP
Budownictwo Sp. z o.o. na stanowiskach innych niż kierownicze. Ważnym
elementem połączenia będzie dostosowanie aktów prawnych i uzgodnień
obowiązujących w obu spółkach do jednolitej struktury działania.
Dodatkowo, po połączeniu, pracownicy przejmowani pozostaną przez rok
objęci zapisami ZUZP dotychczasowego Pracodawcy. Natomiast w sferze
socjalnej pracownicy przejmowani od dnia połączenia będą korzystać ze
świadczeń na zasadach obowiązujących u nowego pracodawcy. Mam nadzieję,
że skutki połączenia nie będą dotkliwe dla pracowników, a nowo powstała
spółka będzie dzięki połączeniu miała możliwość rozwoju i osiągnięcia
stabilności na rynku.
Czy zostanie utrzymana nazwa spółki przejmującej? Nie.
W tej kwestii przeprowadzono konkurs wśród pracowników na nową nazwę
połączonych spółek. Zwycięzcą został pan Jakub Wiśnicki z Krakowa, a
nowa spółka będzie nosiła nazwę PKP TELKOL Sp. z o.o.
Jeszcze jedno pytanie, czy pracownicy mają szansę na podwyżki wynagrodzeń? W
ostatnim okresie czasu w obu łączących się spółkach wdrożono podwyżki
wynagrodzeń. Warto zaznaczyć, iż były to pierwsze podwyżki od momentu
powstania spółek, czyli od 2014 r. Załoga przyjęła ten fakt z wielkim
zadowoleniem. Oczywiście, aby osiągnąć satysfakcjonujący poziom
wynagrodzeń, to przy tak dużych zaległościach kwoty podwyżek powinny być
wielokrotnie wyższe, ale mamy zapewnienie pracodawcy, że przy dobrych
wynikach spółki możemy liczyć na rozpoczęcie rozmów o podwyżkach w
przyszłym roku.
Rozmawiał Przemysław Noworzyń fot. SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|