 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
W obronie pracowników Oddziału Dolnośląskiego Przewozów Regionalnych | |
[ 0000-00-00 ] |
28 lipca 2017 roku Wiesław Natanek - Przewodniczący Organizacji
Związkowej „Solidarności” w Dolnośląskim Oddziale Spółki Przewozy
Regionalne, wystosował do senatorów, posłów i radnych następujący…
Apel
Szanowni Państwo, Posłowie, Senatorowie, Radni Organizacja
Międzyzakładowa NSZZ “Solidarność” przy Oddziale Dolnośląskim Przewozów
Regionalnych we Wrocławiu, zaniepokojona prowadzoną przez Urząd
Marszałkowski polityką transportową na terenie województwa
dolnośląskiego, zwraca się z prośbą o pomoc i podjęcie działań w obronie naszych miejsc pracy. W
naszej ocenie polityka transportowa prowadzona przez Pana Marszałka
nosi wszelkie znamiona nierównego traktowania przewoźników i rugowania
spółki „Przewozy Regionalne” Spółka z o.o. na rzecz „Kolei
Dolnośląskich” S.A. W ciągu ostatnich 3 lat (2014-2016) powierzone
Przewozom Regionalnym przewozy skurczyły się aż o 30%. Odbierane są
przede wszystkim główne trasy przewozowe - np. Wrocław - Jelenia Góra
czy wcześniej Wrocław - Legnica. W najbliższych latach planuje Pan
Marszałek dalsze ograniczenia - w roku 2018 praca Przewozów Regionalnych
ma spaść o ok. 1/4, a w roku 2020 o dalsze 30%. Kolejne lata, to
wielka niewiadoma, bowiem Pan Marszałek nie zadeklarował żadnych zadań
transportowych dla Przewozów Regionalnych - w przeciwieństwie do Kolei
Dolnośląskich, które otrzymały gwarancję przewozów aż do roku 2022
włącznie. Widać wyraźnie, że zmierza to krok po kroku do
wyeliminowania Przewozów Regionalnych z rynku dolnośląskiego. Pierwszym
etapem, jaki Pan Marszałek zaplanował, jest przekazanie w grudniu 2017
r. do Kolei Dolnośląskich prawie całych przewozów na trasie Wrocław -
Międzylesie. Skutkować to będzie zwolnieniem ok. 40 maszynistów i
kierowników pociągów zatrudnionych w Kłodzku. Pracownicy ci mają
ogromną wiedzę i wieloletnie doświadczenie, dzięki czemu pełnią swoją
służbę dla mieszkańców Dolnego Śląska na naprawdę wysokim poziomie.
Pragniemy też przypomnieć, że za każdym z kolejarzy stoją również ich
rodziny. Zatem wskutek polityki Pana Marszałka dziesiątki osób,
zasłużonych dla kolei, są zagrożone zwolnieniem. Ich jedyna „wina”
polega na tym, że są pracownikami sekowanych Przewozów Regionalnych, a
nie hołubionych przez Zarząd Województwa Kolei Dolnośląskich. Uważamy
politykę prowadzoną przez Pana Marszałka za sztuczne preferowanie Kolei
Dolnośląskich i społecznie błędną. Apelujemy zatem o jej zaprzestanie. Wnioskujemy
jednocześnie o pozostawienie połączeń na trasie Wrocław - Międzylesie w
obsłudze Przewozów Regionalnych, co pozwoli ich pracownikom dalej
pełnić szczytną kolejarską służbę oraz zapewni spokojny byt im oraz ich
rodzinom.
Z poważaniem Przewodniczący Komisji Międzyzakładowej Wiesław Natanek
⁕⁕⁕
Ponieważ
od momentu opublikowania Apelu minęło już sporo czasu, a że sprawa jest
niezmiernie ważna i istotna, poprosiłem jego autora o odpowiedź na
następujące pytania:
Czy jest jakiś odzew na Twój Apel o ratowanie Dolnośląskiego Zakładu Spółki POLREGIO? Wiesław Natanek:
W Apelu wzywam do obrony miejsc pracy pracowników Drużyn Pociągowych
zatrudnionych w Kłodzku. Oddział Dolnośląski, zgodnie z zawartym
porozumieniem, ma zagwarantowaną pracę minimalną malejącą do końca 2020
roku. Wyjaśniając szczegółowo. Jest to w roku 2018 i 2019 – co
najmniej 2 miliony 800 tys. pociągokilometrów. 2020 – 2 miliony
pociągokilometrów. Jest to praca minimalna. Dzięki temu porozumieniu
wiemy, że Przewozy Regionalne, spółka z udziałem skarbu państwa, będzie
działać i prowadzić przewozy dla mieszkańców na terenie Województwa
Dolnośląskiego. Wywalczone porozumienie w pewnym sensie jest naszym
sukcesem w kontekście tego, że jeszcze w miesiącu lutym tego roku były
przesłanki, że od roku 2018 Spółka Przewozy Regionalne przestanie
działać na terenie Województwa Dolnośląskiego. Działania
restrukturyzacyjne prowadzone w Spółce POLREGIO są w wielu aspektach
ponoszone przez pracowników zatrudnionych w tej spółce, a w
szczególności przez pracowników Oddziału Dolnośląskiego. Oddział
Dolnośląski nie otrzymuje nowego taboru zakupionego z funduszu Urzędu
Marszałkowskiego, jest eliminowany z linii kolejowych o dużej frekwencji
podróżnych oraz z linii zmodernizowanych. Pozostawia się do pracy
pociągi, które z założenia generują koszty i nie są efektywne.
Przestaliśmy obsługiwać linie do Jeleniej Góry w całości, został nam do
Szklarskiej Poręby jeden pociąg, Legnicy, Węglińca i Görlitz, do Rawicza
jeden pociąg nocny, reszta to pociągi do Leszna i Poznania, Jelcza
Laskowic wszystkie. Linia do Opola - jeszcze jeździmy, ale od nowego
rozkładu przestaniemy, gdyż przejmie prace Oddział Opolski - ma nowy
tabor użyczony przez tamtejszy Urząd Marszałkowski i to jest przykład
współpracy dla dobra mieszkańców. Zielona Góra, Głogów wspólnie z
Oddziałem Lubuskim. Wymieniając dalej linie - od nowego rozkładu
jazdy do Międzylesia pozostaną nam tylko trzy pociągi. Większość
pozostawionych do naszej dyspozycji pociągów jest związanych
długoterminowymi umowami tzn. POIŚ, na które nie ma wpływu Urząd
Marszałkowski. Przewozy Regionalne Oddział Dolnośląski pomimo
dyskryminacji i likwidacji przez Urząd marszałkowski Województwa
Dolnośląskiego za rok 2016 przewiózł ponad 11 milionów pasażerów i służy
mieszkańcom tego województwa.
Wracając
do kwestii pracowników, zlikwidowane zostały miejsca pracy w Jeleniej
Górze. A w całym województwie pracowników posterunków rewizji
technicznej zmuszono do alokacji i dojazdu do Wrocławia. Spółka pod
naciskiem związków zawodowych, aby zaprzestać zwalnianie pracownikowi
bez osłon socjalnych, wdrożyła Program Dobrowolnych Odejść, który
niestety nie obejmuje wszystkich stanowisk w naszej firmie. Oddział
Dolnośląski zatrudniał prawie 2 tysiące pracowników. Obecnie pozostało
nas zaledwie 350 osób. Pozostali pracownicy z długoletnim stażem pracy.
Wszyscy młodzi pracownicy już nas opuścili i nie będzie żadnych przyjęć.
W wyniku restrukturyzacji mamy zablokowane strukturalne podwyżki do
końca 2018 roku, a pensje nie są zachętą do zatrzymania i zdobycia
nowych wykwalifikowanych pracowników, którzy otrzymują propozycje
dojazdu do pracy ponad 150 km. Tłumaczenia, prośby, walka Związku
Zawodowego „Solidarność” trwają już 10 lat. Wielu wartościowych
pracowników, członków Związku, musiało opuścić Oddział Dolnośląski. Apel
został wystosowany w obronie miejsc pracy w Kłodzku, gdzie jest
zatrudnionych 60 pracowników Drużyn pociągowych. Miejsce pracy w Kłodzku
jest ostatnim miejscem poza Wrocławiem. Taki los spotkał Jelenią Górę,
Legnicę, Węgliniec, Głogów. Pracownicy w tym miejscu jednogłośnie
określili, że bez walki nie oddadzą swoich miejsc pracy. Otrzymałem i
przeprowadziłem wiele rozmów z Zarządem Spółki, która zadeklarowała
pomoc w rozwiązaniu tej patowej sytuacji w ramach możliwości i
obowiązującego prawa, oraz nie pozostawi samych pracowników z tym
problemem. Odzew decydentów oraz polityków, radnych był znikomy,
lecz zrzucam to na okres urlopowy. Tych wszystkich, którzy zadeklarowali
nam pomoc, ocenimy po wynikach.
Jakie dalsze działania zamierza w tej sytuacji podjąć Zakładowa Organizacja Związkowa „Solidarności”? Odpowiadając
na to pytanie, odpowiem bardzo krótko - wszystkie działania będą zgodne
z obowiązującym prawem, do strajku włącznie. Pracownicy zatrudnieni w
Kłodzku oraz Związek Zawodowy „Solidarność” jest zdeterminowany, i użyje
wszelkich dostępnych środków do rozwiązania tej sytuacji, która
zadowoli wszystkie strony.
Rozmawiał Zygmunt Sobolewski fot. Z.Sobolewski/SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|