|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 18 stycznia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Piotr, Małgorzata
|
|
|
|
|
|
Zależy nam, by pasażerowie, którzy coraz częściej podróżują koleją, nadal korzystali z pociągów | |
[ 0000-00-00 ] |
Powiedział „Wolnej Drodze” Arnold Bresch, członek Zarządu –
dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W
2017 r. widać, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpędzają
inwestycje. Kiedy w podobnej skali będziemy odczuwać efekty prac? Znaczące
efekty modernizacji, to najbliższe lata, choć już widać zmiany. Od
połowy czerwca dzięki zakończeniu prac na łącznicy w Suchej Beskidzkiej
skróciła się o 15 minut podróż z Krakowa do Zakopanego. Kolejne 15 minut
uzyskamy na tej trasie w grudniu dzięki budowie łącznicy Kraków
Zabłocie – Kraków Krzemionki. Zbudowaliśmy tam 2 piękne obiekty. Ta
krakowska inwestycja otworzy również możliwości kolei w Krakowie. Znaczące
efekty będą po modernizacji linii Warszawa - Lublin – w roku 2022.
Podobnie – krótszą podróż zapewni zakończenie modernizacji linii Poznań –
Wrocław w 2020 roku oraz trasy z Warszawy do Białegostoku dzięki
modernizacji Rail Baltica. Wiosną 2018 roku zakończymy prace na linii
obwodowej w Warszawie i mieszkańcy zyskają dodatkowe przystanki. Efektem
inwestycji z obecnej perspektywy będzie przebudowa 9 tys. km torów i
zwiększenie prędkości na 8,5 tys. km linii. Istotne zmiany w komforcie
obsługi na stacjach i przystankach, np. linii Poznań – Warszawa, odczują
pasażerowie.
Wśród już realizowanych projektów są m.in. dwie
ważne linie: Warszawa – Poznań (E 20) i Kraków – Katowice (E 30). Kiedy
zakończą się prace? Modernizacja linii E 20 między Sochaczewem a
Swarzędzem jest dokończeniem projektu z lat dziewięćdziesiątych. Remont
nie był wówczas kompleksowy. Dzięki środkom z unijnego instrumentu
finansowego CEF, kończymy modernizację. Zapewnimy sprawne funkcjonowanie
przewozów dalekobieżnych i regionalnych oraz towarowych na
kilkadziesiąt lat. Przyjętą koncepcję modernizacji pozytywnie przyjęła
KE. Inwestycję planujemy zakończyć w 2019 roku. Roboty realizujemy
przy całkowitym zamknięciu linii, co skraca czas z 51 do 24 miesięcy.
Modernizacja obejmuje m.in. stacje Łowicz, Kutno, Koło, Konin. W Koninie
i Łowiczu wybudowane będą bezkolizyjne skrzyżowania, a nowoczesne LCS w
Koninie, Kutnie i Łowiczu umożliwią sprawne i bezpieczne prowadzenie
ruchu pociągów. Przy modernizacji linii E 30 Katowice – Kraków (za
ponad 2 mld zł) prace zdecydowanie przyśpieszyły. Zakończenie planowane
jest do grudnia 2020 roku. Modernizacja podzielona jest na cztery
odcinki. W II półroczu 2018 roku planujemy zakończyć prace Kraków Główny
– Kraków Mydlniki i Kraków Mydlniki – Krzeszowice. W lutym
rozpoczęliśmy także modernizację Trzebinia – Jaworzno Szczakowa, która
zakończy się w poł. 2019 r. W sierpniu wybrano wykonawcę. Umowę chcemy
podpisać jeszcze w tym roku.
Zgodnie z KPK inwestycje poprawiają dostępność i jakość połączeń pasażerskich, ale służą też gospodarce. Co się zmienia? Do
2020 roku zamierzamy zrealizować tzw. program portowy, który obejmuje
porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Będzie również
modernizowana trasa Bydgoszcz – Trójmiasto. Te znaczące inwestycje
zwiększą przepustowość linii, skrócą czas przewozu ładunków i zwiększą
konkurencyjności przewozów towarowych. Pozytywne efekty już widać dzięki
ubiegłorocznej budowie mostu na Martwej Wiśle oraz modernizacji linii
nr 226 między Pruszczem Gdańskim a portem w Gdańsku. Na Śląsku
realizujemy inwestycje, które ułatwiają obsługę składów towarowych i
transport ładunków w stronę portów. Są roboty na magistrali węglowej,
które zakończą się do 2023 r. Obecnie toczą się na odcinku Nowa Wieś
Wielka – Maksymilianowo. Jeszcze w tym roku rozpoczniemy prace na
odcinku Zduńska Wola Karsznice – Bydgoszcz – Tczew, które planujemy
zakończyć w 2018 roku. W planach jest również odnowa najbardziej
zdegradowanego południowego odcinka korytarza C-E 65 Chorzów Batory –
Zduńska Wola Karsznice. W tym roku zrealizujemy studium wykonalności dla
tej inwestycji. Pamiętamy o „Nadodrzance”. W zeszłym roku łączny
koszt prac wyniósł prawie 100 mln zł. W tym roku planujemy prace za ok.
200 mln zł. Efekty dla przewoźników towarowych, to m.in. możliwość
prowadzenia cięższych składów między Zieloną Górą a Czerwieńskiem oraz
wyremontowany tor Rudna Gwizdanów – Głogów. W najbliższych dwóch latach
planujemy prace na odcinku Namyślin – Mieszkowice w województwie
zachodniopomorskim. To m.in. zwiększy przepustowość linii.
Czy zamknięcie CMK na miesiąc, to nie była ryzykowna decyzja? Szukamy
optymalnych rozwiązań organizacji robót, by szybko i sprawnie prowadzić
projekty inwestycyjne oraz maksymalnie ograniczać zmiany w rozkładzie
jazdy. Zależy nam, by pasażerowie, którzy coraz częściej podróżują
koleją, nadal korzystali z pociągów. Miesięczne zamknięcie – dobrze
przygotowane od strony PLK i wykonawców – pozwoliło na znaczne
przyspieszenie prac. Wykorzystaliśmy je na wybudowanie nowego posterunku
technicznego w Pilichowicach, montaż 34 rozjazdów oraz wywieszenie
prawie 50 km sieci trakcyjnej. To była duża intensywność prac. Tylko na
odcinku Idzikowice – Opoczno Południowe – Olszamowice pracownicy 7
specjalistycznych pociągów wywiesili 36 km sieci.
Z naszej
rozmowy wynika, że wprowadzone zmiany i podpisywane umowy powinny
zapewnić realizację największego programu inwestycji kolejowych? Krajowy
Program Kolejowy został w 2016 roku zaktualizowany i dostosowany do
możliwości realizacyjnych rynku. Prowadzimy dialog z wykonawcami i
dostawcami materiałów. Widocznym efektem naszej intensywnej pracy jest
odblokowanie procesów przetargowych i znaczące skrócenie procedury.
Podpisujemy wiele umów, ogłaszamy kolejne przetargi. Ostatnie
półtora roku, to zdecydowane przyspieszanie inwestycji PLK. Tylko w 2017
r. podpisaliśmy umowy z wykonawcami na ponad 12 mld zł. Do końca roku
będą kontrakty na kolejne 10 mld zł. To znaczy, że w 2017 r. będziemy
mieć podpisane umowy o wartości 1/3 KPK. Przygotowujemy również
projekty rezerwowe, które wdrożymy w przypadku oszczędności i już
pracujemy nad następnymi projektami spoza puli 66 mld zł. Wykorzystamy
wszystkie środki zapisane w Krajowym Programie Kolejowym.
Z
inicjatywy samorządów, przy współpracy PKP PLK, jest przywracany lub
będzie przewrócony ruch pociągów na wielu nieczynnych liniach
kolejowych. Jak Pan ocenia te inicjatywy? Inicjatywy
przywracające kolej w miejscach, w których z przyczyn ekonomicznych
połączenia były zawieszone lub likwidowane, obserwujemy z
zainteresowaniem. Oczywiście kluczowe w tych przypadkach jest
zainteresowanie organizatora przewozów. Realne zapotrzebowanie otwiera
dyskusje związane z zapewnieniem finansowania remontu czy modernizacji
infrastruktury. Powrotowi transportu kolejowego w regionach sprzyjają
modernizacje i odnowa kolejowych tras. Nowe możliwości techniczne m.in.
wyższe prędkości zachęcają przewoźników do wprowadzania, bądź planów
wprowadzenia połączeń.
Dziękuję za rozmowę. Rozmawiał Zygmunt Sobolewski fot. PKP PLK, SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|