"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Czwartek, 28 marca 2024 r.
Imieniny obchodzą: Aniela, Sykstus, Joanna
 
Pociągiem pasażerskim z Legnicy do Lubina i Rudnej Gwizdanów pod koniec 2019 roku
[ 0000-00-00 ]
   PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 21 lipca br. w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim umowę na realizację zadania „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów”. Głównym efektem zamierzonej inwestycji będzie poprawa systemu komunikacji na Dolnym Śląsku.
Ze strony zamawiającego, czyli Spółki PKP PLK umowę podpisali: Dyrektor Regionu Śląskiego PKP PLK S.A. Jerzy Dul oraz Zastępca Dyrektora ds. Projektów Unijnych Regionu Śląskiego PKP PLK S.A., Bożena Kozmowska, a ze strony wykonawcy robót Spółki TORPOL z Poznania, wiceprezesi Zarządu: Krzysztof Miler i Tomasz Krupiński.
   W uroczystości uczestniczyli: Wojewoda Dolnośląski - Paweł Hreniak oraz Arnold Bresch - członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
- Podpisanie umowy na modernizację linii kolejowej Legnica – Rudna Gwizdanów, to dla mnie niezwykle ważne wydarzenie. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie połączą najważniejsze miasta Zagłębia Miedziowego – Głogów, Lubin i Legnicę. Wiem od mieszkańców i samorządowców, że wszyscy na to bardzo czekają. Zwiększy się dostępność do kolei oraz nastąpi wzmocnienie gospodarcze naszego regionu. Trzymam kciuki za sprawne przeprowadzenie wszystkich prac - powiedział Paweł Hreniak.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały kolejną umowę na realizację inwestycji, która usprawni komunikację regionalną. Efektem będzie możliwość przywrócenia ruchu pasażerskiego z Legnicy do Rudnej Gwizdanów i lepsze połączenia między miastami województwa dolnośląskiego. Zmodernizowana linia istotnie zwiększy też możliwości przewoźników towarowych. Realizujemy w ten sposób krajowy program kolejowy, który do 2023 roku zakłada wydanie na polską infrastrukturę 67 mld zł. To jest wielkie zadanie, które zostało postawione przed Polskimi Liniami Kolejowymi i zadanie to realizujemy - powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
   Przypomnijmy… Krajowy Program Kolejowy, to znacząca poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów.
Atrakcyjność kolei wzmocni spójna sieć kolejowa o wyższych prędkościach, zapewniających krótsze podróże we wszystkich regionach, w ruchu międzyregionalnym oraz konkurencyjne przewozy towarowe między innymi łączące Śląsk z portami Trójmiasta, Szczecina i Świnoujścia.
   Przywrócenie kolejowych połączeń pasażerskich w Zagłębiu Miedziowym oraz sprawniejszy transport towarów, to najważniejsze efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Spółka podpisała umowę wartą prawie 190 mln zł na modernizację 40 km linii Legnica – Rudna Gwizdanów. Odnowionych będzie 9 stacji i przystanków. Dodatkowy przystanek powstanie w Lubinie - Lubin Stadion.
Dzięki inwestycji PLK powstanie możliwość uruchomienia dogodnych połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego: Legnicą, Lubinem i Głogowem.
Dwukrotnie szybciej, bo 120 km/h, pojadą pociągi pasażerskie. Czas przejazdu skróci się o połowę z ponad godziny do ok. 30 min. Na dziesięciu stacjach i przystankach poprawi się standard obsługi pasażerów. Odnowione perony zapewnią wygodny dostęp do pociągów.
Obiekty będą dobrze oświetlone i wyraźnie oznakowane zabudowane zostaną wiaty na peronach. Uwzględniony będzie odpowiedni dostęp, poprzez budowę pochylni, dla osób o ograniczonej mobilności.
Istotnie zmienią się również warunki dla transportu towarowego. Składy z ładunkami pojadą nawet 80 km/h. Sprawny transport będzie efektem między innymi wymiany 36 rozjazdów i odnowienia 65 obiektów inżynieryjnych. Zakres przewidzianych prac na 40 kilometrach linii obejmuje tory, mosty, wiadukty, sieć trakcyjną. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa przejazdów kolejowych w poziomie szyn znacznie zwiększą poziom bezpieczeństwa pasażerów i kierowców. Budowa nowego wiaduktu kolejowego na stacji Koźlice dodatkowo usprawni system komunikacji.
Na stacji Lubin Górniczy zbudowane zostaną dwa nowe perony: peron nr 1 przydworcowy o wysokości 76 cm i długości 200 m, peron nr 2 wyspowy dwukrawędziowy o wysokości 76 cm i długości 200 m). Pojawi się mała architektura wiaty peronowe, ławki, gabloty.
   Na dolnośląskiej sieci kolejowej trasa Legnica – Rudna Gwizdanów jest łącznikiem między magistralami kolejowymi: linią E30 biegnącą od zachodniej granicy państwa przez Węgliniec – Legnicę – Wrocław i dalej do Przemyśla i linią nr 273 – „Nadodrzanką”, łączącą Wrocław – Głogów – Zieloną Górę – Szczecin.
Obecnie na linii Legnica – Rudna Gwizdanów, ze względu na fatalną jakość torów, prędkość pociągów została ograniczona do 20 km/h i prowadzony jest tylko ruch towarowy.
Wartość całego projektu POIiŚ 5.2-7 „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów”, to prawie 190 milionów złotych. Termin zakończenia robót - koniec roku 2019.
   Po podpisaniu umowy, Jerzy Dul zaprezentował zebranym w Sali Kolumnowej Urzędu Wojewódzkiego pokaz multimedialny obrazujący dzisiejszy stan linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów.
Zygmunt Sobolewski
fot. Z.Sobolewski/SolkolArt
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.