|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Inwestycje są niezbędne, gdyż dzięki nim kolej staje się szybsza, wygodniejsza, bezpieczniejsza… | |
[ 0000-00-00 ] |
Powiedział „Wolnej Drodze” Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Czy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przyśpieszyły z inwestycjami? Jak Pan
obecnie ocenia działania w zakresie realizacji Krajowego Programu
Kolejowego? Rok 2017 r., to dla PKP Polskich Linii Kolejowych
S.A. bardzo dynamiczny okres. Tylko w pierwszym kwartale tego roku
ogłosiliśmy 120 przetargów, czyli o 100 proc. więcej niż w analogicznym
kwartale ubiegłego roku, natomiast wartość podpisanych umów w porównaniu
rok do roku jest czterokrotnie wyższa. Od stycznia podpisaliśmy umowy
na kwotę 6,8 mld zł. Nie zwalniamy jednak tempa i do końca półrocza
zostaną jeszcze podpisane umowy dające wartość 10 mld zł, a do końca
2018 r. będziemy mieli zawarte umowy na 75 proc. KPK.
Czy PLK wykorzystają środki przeznaczane na inwestycje i zrealizują plany KPK? Krajowy
Program Kolejowy (KPK), w którym na inwestycje przewidziano ponad 66
mld zł, zostanie wykonany w całości. Mamy też sygnały, że nasz kraj jest
w czołówce pod względem wykorzystania środków unijnych. Potwierdziła to
przewodnicząca Komisji Kontroli Budżetowej Komisji Europejskiej
Ingeborg Graessle pozytywnie odnosząc się do wydatkowania przez Polskę
funduszy UE. Jako przykład, spełniającej wszystkie warunki KE
inwestycji, została podana linia kolejowa nr 8 Warka – Radom, gdzie
m.in. planowana jest dobudowa drugiego toru i przebudowa mostu nad
Pilicą. Inwestycja przynosi korzyści mieszkańcom regionu. Ułatwi podróże
dalekobieżne, lepiej połączy Polskę. Warto przypomnieć, że PKP
Polskie Linie Kolejowe S.A. są największym beneficjentem środków
unijnych z instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF) – w II turze
naboru Polska otrzymała 1,9 mld euro na realizację 16 projektów
inwestycyjnych, z czego właśnie PLK zostało przyznane aż 1,6 mld euro na
sfinansowanie 10 inwestycji. Do tej pory KE pozytywnie oceniła
wszystkie 17 wniosków złożonych przez PLK w I i II turze konkursu CEF,
przyznając Polsce dotacje o łącznej wartości ponad 13 mld zł. W tym roku
PLK złożyły 5 projektów w III naborze CEF „Łącząc Europę”, dotyczące
m.in. inwestycji na E75 Rail Baltica czy zabudowy ERTMS/ETCS.
Jakie są podstawowe efekty inwestycji? Inwestycje
są niezbędne, gdyż dzięki nim kolej staje się szybsza, wygodniejsza,
bezpieczniejsza. Podniesiona zostanie prędkość na liniach kolejowych o
długości 8,5 tys. km, przebudujemy 9 tys. km torów. Lepiej połączymy
Polskę. W ramach KPK realizujemy projekty z Programu Operacyjnego
„Infrastruktura i Środowisko”, CEF („Łącząc Europę”), Programu
Operacyjnego „Polska Wschodnia” i Regionalnych Programów Operacyjnych
RPO, a także środków budżetowych. W obecnej perspektywie finansowej PLK mocno akcentują potrzebę rozwoju połączeń regionalnych oraz międzyregionalnych. Z
naszych analiz wynika, że dzięki inwestycjom szybko i komfortowo
dojedziemy pociągiem do 18 miast wojewódzkich. Średnia prędkość handlowa
pociągów przekroczy 100 km/h. Lepiej będzie połączona Polska Wschodnia,
m.in. dzięki elektryfikacji linii Lublin – Stalowa Wola. Inwestycje w
Krakowie ułatwią podróże przez Małopolskę. Modernizacja linii Warszawa –
Poznań i Lublin – Warszawa, po czasowych zmianach w trakcie
modernizacji, stworzą możliwość dobrych podróży przez regiony i przez
kraj. Dobre zmiany przyniosą takie projekty, jak Malbork – Gardeja,
czy Ełk – Korsze na północy Polski oraz np. Rudna Gwizdanów – Legnica na
południu. Każda z inwestycji, to m.in. nowe przystanki i wygodniejszy
dostęp do pociągów. Zdajemy sobie również sprawę z tego, jak ważny
jest transport ładunków koleją. Dlatego realizowane przez nas inwestycje
sprawią, że pociągi towarowe będą mogły jeździć krócej i ciszej, m.in.
sprawniej obsłużą trasy Śląsk – bałtyckie porty.
Czy intensyfikacja prac inwestycyjnych oznacza duże zmiany dla pasażerów i przewoźników kolejowych? Podstawowym
zadaniem PLK jest zapewnienie dobrych podróży i sprawnego przewozu
ładunków. Robimy wszystko, aby podczas realizowanych inwestycji pasażer
mógł skorzystać z sieci kolejowej i ze swojego miejsca zamieszkania
wygodnie i bezpiecznie pojechać na drugi koniec Polski lub szybko
dojeżdżać do pracy. Zmiany podczas inwestycji są nieuniknione. Współpracujemy
jednak z przewoźnikami i samorządami w zakresie jak najlepszej
organizacji komunikacji podczas zmian. Bardzo zależy nam, by z bieżącą
informacją docierać do mieszkańców. Liczymy także, że lepsza współpraca z
wykonawcami pozytywnie wpłynie na realizacje inwestycji, ich sprawny
przebieg i utrzymanie dobrych, bezpiecznych podróży.
Dziękuję za rozmowę. Rozmawiał Zygmunt Sobolewski fot. PKP PLK
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|