|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 4 stycznia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Angelika, Eugeniusz, Tytus
|
|
|
|
|
|
Bombardier – w trosce o bezpieczeństwo | |
[ 0000-00-00 ] |
Historia firmy sięga roku 1926, kiedy to uważa powstałą w 1926 r. w
Wełnowcu (obecnie dzielnica Katowic) powstała prywatna firma o nazwie
Zachodnio-Polska Budowa Telefonów „Zapotel”, należąca do Józefa Pientka i
zatrudniająca w owym czasie 15 osób. W roku 1932 r. „Zapotel”
został przekształcony w spółkę akcyjną pod nazwą Wytwórnia Telefonów i
Sygnałów Kolejowych „Telsyg”. Specjalizował się głównie w produkcji
sprzętu telefonicznego, skrzynek kablowych, a także urządzeń do
sygnalizacji kolejowej. Drugi fundament, na którym opiera się dziś
Bombardier stanowiła, powstała w 1924 r. w Warszawie firma Polska
Akcyjna Spółka Elektryczna „Ericsson” (P.A.S.E.), która w owym czasie
oprócz sprzętu telefonicznego produkowała również urządzenia
sygnalizacji kolejowej. W 1946 r. na podstawie dekretu KRN o
nacjonalizacji przemysłu w Polsce, fabryka P.A.S.E. „Ericsson” w
Wełnowcu została znacjonalizowana, jednak działała jeszcze przez
następne 3 lata pod tą samą nazwą. Dopiero w 1949 r. na mocy zarządzenia
ministra przemysłu i handlu następuje zmiana nazwy fabryki na Zakłady
Wytwórcze Urządzeń Sygnalizacyjnych (ZWUS) Przedsiębiorstwo Państwowe,
który to skrót stanowi jeden z członów obecnej nazwy firmy. W
dalszym ciągu korzystano jednak z powiązań ze szwedzkim Erricsonem. W
pierwszej kolejności uruchomiono, na licencji firmy L.M. „Ericsson”,
produkcję sygnalizacji świetlnej, elektrycznych napędów zwrotnicowych,
armatury kablowej oraz transformatorów i przekaźników zaciskowych, które
są produkowane w Katowicach po dziś dzień. W 1986 r. decyzją
ministra komunikacji zakłady ZWUS Katowice włączono do przedsiębiorstwa
PKP i utworzono firmę PKP ZWUS Katowice, która działała pod tą nazwą do
1991 r. Wtedy to firma ABB Zwus Signal Sp. z o.o. przejęła 40% udziałów w
majątku fabryki, a pozostała część, tj. 60% pozostała w PKP. W 1996
r. nazwa spółki została zmieniona na Adtranz, a potem na
Daimler-Chrystler Rail Systems Zwus Sp. z o.o. W maju 2001 r. udziały
spółki Daimler Chrystler Rail Systems Zwus zostały wykupione przez firmę
Bombardier Kanada i powstała spółka Bombardier Transportation (ZWUS)
Polska Sp. z o.o. jako spółka joint venture PKP S.A. i firmy Bombardier.
W 2011 roku Bombardier został wyłącznym właścicielem katowickiego zakładu. Dziś Bombardier w Polsce realizuje swoją misję w 4 zakładach w Katowicach, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu. Katowicki
Zakład, w prostej linii spadkobierca „Zapotela” i „P.A.S.E.”, jest na
polskim rynku liderem w projektowaniu i produkcji systemów kierowania,
sterowania i nadzoru ruchu pojazdów szynowych. Bombardier Transportation
(ZWUS) jako pierwszy w Polsce zdobył certyfikat IRIS z zakresu
sterowania ruchem kolejowym. Zakład łódzki jest krajowym liderem w
zakresie produkcji aparatury trakcyjnej. Podstawową działalnością
zakładu pozostaje produkcja wyposażenia elektrycznego dla
eksploatowanych w Polsce pojazdów trakcyjnych. W ofercie zakładu
znajdują się również usługi projektowe i techniczne (inżynieryjne) w
zakresie produkowanych wyrobów: regeneracja i modernizacja szaf
aparatowych dla lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz naprawy
rewizyjne i modernizacja styczników. Oddział
warszawski Bombardiera (Rail Engineering) jest z kolei biurem
projektowo-konsultingowym. Zatrudnia ściśle wyspecjalizowanych
inżynierów, będąc liderem polskiego rynku w dziedzinie projektowania i
usług inżynierskich w zakresie automatyki oraz nowoczesnych systemów
sterowania ruchem kolejowym. Podobnie jak zakład z Katowic, działa w
ramach Dywizji Rail Control Solutions (RCS) i obsługuje swoim zasięgiem w
ramach koncernu Bombardier również pozostałe filie, a w ostatnim czasie
przejął tę funkcję po fabryce w Brunszwiku w Niemczech. Wrocławski
zakład Bombardier Transportation Polska Sp. z o.o. kontynuuje tradycję
Fabryki Wagonów Pafawag, przez co jest jedną z najstarszych fabryk
taboru kolejowego w Europie i jednocześnie najstarszą stale działającą
fabryką taboru w Polsce. Zakład we Wrocławiu prowadzi produkcję nadwozi
wszystkich lokomotyw z rodziny TRAXX oraz lokomotyw z serii E464. W
ramach współpracy wewnątrz koncernu, we Wrocławiu produkowane są także
podzespoły dla innych pojazdów szynowych, produkowanych przez Bombardier
Transportation (m.in. ramy wózków dla pociągów wielkich prędkości,
zespołów trakcyjnych ruchu regionalnego, tramwajów i wagonów metra).
W 2016 roku Bombardier, jako pierwszy w Polsce, uzyskał zezwolenie na
dopuszczenie do eksploatacji zarówno dla części przytorowej, jak i
pokładowej systemu ERTMS Poziomu 2. Obecnie w zakładzie w Katowicach
trwają prace związane z realizacją czterech kolejnych projektów,
obejmujących swoim zakresem dostawę systemu ERTMS. Jako lider
innowacyjności stale wprowadza nowe idee w zakresie zrównoważonej
mobilności, a zintegrowane rozwiązania dostarczane przez Bombardier
Transportation przynoszą wymierne korzyści dla przewoźników, pasażerów i
środowiska naturalnego. Zastosowanie swoich produktów znajduje nie
tylko w branży stricte kolejowej, ale również w komunikacji miejskiej,
np. w warszawskim metrze, którego linie wyposażone są w urządzenia
sterowania ruchem kolejowym produkcji Bombardier Transportation.
Kolejnym przykładem szerokiego spectrum projektów realizowanych przez
firmę jest koncepcja transportu bezzałogowego Monorail Innovia 300
System, który jest prezentowany jako alternatywne rozwiązanie do
realizacji przewozów w aglomeracjach miejskich na odcinkach o szerokim
natężeniu potoku pasażerów na krótkich odległościach, gdzie można
zastosować model automatyczny. Na szczegóły tej koncepcji warto
poświęcić osobny artykuł, aby w pełni można było ocenić przydatność tego
rozwiązania. Należy również wspomnieć o zaangażowaniu koncernu w
transporcie lotniczym. Dywizja, Bombardier Aerospace, projektuje,
produkuje i obsługuje innowacyjne produkty lotnicze na rynku samolotów
biznesowych, komercyjnych i specjalnych oraz samolotów - amfibii. W
2012 roku Bombardier podpisał umowę z Eurolot S.A. na dostawę ośmiu
samolotów turbośmigłowych Q400 NextGen z opcją na dodatkowe 12 maszyn.
Nowa flota nowoczesnych samolotów turbośmigłowych obsługuje krajową i
zagraniczną siatkę połączeń polskiego przewoźnika.
Wracając do podstawowej działalności prowadzonej w Polsce, firma
zatrudnia około 1.500 pracowników i stale się rozwija. Dość podkreślić,
iż tylko w ciągu ostatnich 3 lat wzrost zatrudnienia wyniósł 500 osób, a
zgodnie z zapewnieniami członka Zarządu Krzysztofa Struzika, planowane
jest zatrudnienie kolejnych 3.000 osób w następnych latach. Co warto
podkreślić - około 99% inżynierów, projektantów i pracowników
wszystkich szczebli pracujący w zakładach polskich stanowią rodzimi
fachowcy. Warto również zwrócić uwagę na fakt, iż firma nie tylko
stawia na polskich pracowników, ale również dba o właściwe warunki
pracy, o czym może świadczyć zdobywanie wyróżnień w tym zakresie, m.in.
została laureatem tytułu Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR 2013. Dokładane
są starania nie tylko pod kątem rozwoju zawodowego kadry, lecz także
bezpieczeństwo pracy oraz zdrowie pracowników. Firma Bombardier
umożliwia pracownikom dostęp do programów profilaktycznych w jednej z
wiodących placówek medycznych w kraju. W firmie realizowano również
program „Prywatna Emerytura”, z którego skorzystać mogą wszyscy
pracownicy bez względu na zajmowane stanowisko. Ale systemy
emerytalne, czy też medyczne, to nie wszystko. Wewnętrznie stosuje się
również nowoczesne rozwiązania pozwalające zarówno na rozwój
pracowników, poprawę funkcjonowania i bezpieczeństwa firmy, jak i wzrost
motywacji pracowników. Dobrym przykładem jest stosowanie koncepcji
ciągłego doskonalenia Kaizen. W ramach tej koncepcji pracownicy mają
możliwość zgłaszania wniosków racjonalizatorskich, które mają na celu
poprawę warunków funkcjonowania wewnątrz firmy. Za zgłoszone i
wprowadzone wnioski zbierają punkty. „Po zebraniu 200 punktów pracownik dostaje premię w wysokości do 700 zł. Premia ma jest wypłacana w systemie kwartalny” - podkreślił Andrzej Nita.
Zaangażowanie firmy w sprawy około-socjalne przejawia się również w
uczestnictwie w różnych akcjach skierowanych na pomoc czy to dzieciom,
czy organizacjom pozarządowym. Przejawy tej działalności można zobaczyć
między innymi na ścianach zakładu w Katowicach, gdzie można się natknąć
na wystawę obrazów zrobionych przez dzieci o tematyce kolejowej.
Tenże opis stał się możliwy dzięki uprzejmości Zarządu Firmy: Sławomira
Nalawajki, Krzysztofa Struzika oraz Andrzeja Nita, którzy spotkali się z
przedstawicielami prasy, w tym „Wolnej Drogi” (redakcję reprezentowali
Mirosław Lisowski i niżej podpisany Przemysław Noworzyń), dając
możliwość przyjrzenia się czołowej polskiej firmie z branży kolejowej z
bliska. Podkreślić należy, iż w historii firmy było to
bezprecedensowe wydarzenia, bodaj nie zdarzyło się bowiem, by kilka
redakcji z branży transportowej miało możliwość zwiedzenia fabryki
Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. od wewnątrz. Co
rzucało się w oczy w trakcie wizyty. Dbałość o każdy element, zgodnie z
ideą, która przyświeca całej działalności firmy, czyli bezpieczeństwie.
I to zarówno bezpieczeństwie na zewnątrz poprzez oferowania elementów
dbających o bezpieczeństwo ruchu kolejowego, tramwajowe, czy też
lotniczego. Bezpieczeństwie na punkcie którego, jak powiedział
oprowadzający na po fabryce Andrzej Nita - „spółka ma hopla”. Jest to
element, na który zwracają uwagę od momentu projektu, poprzez
szczegółowo rozpisane procedury, systemy i zadania, poprzez ich
wykonanie. O precyzji mogliśmy się przekonać osobiście mogąc obserwować pracowników na miejscu. Ciekawostką
jest fakt, iż aby mieć pewność, iż nawet tak prozaiczne wydawałoby się
czynności, jak malowanie elementów sygnalizacji kolejowej było wykonanie
perfekcyjnie, nie mogą znaleźć w promieniu kilkunastu kilometrów firmy,
która oferuje malowania na mokro, malowanie proszkowe oraz
fosforowanie, podjęto decyzję o wykonywaniu tych czynności na miejscu we
własnym zakresie. Ważne jest bowiem, aby elementy sygnalizacji były
trwałe, nie pojawiały się odpryski, czy też luki, aby nie stanowiło to
potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwu ruchu kolejowego. Po
zwiedzeniu hali produkcyjnej, która też stanowiła przykład przemyślanego
rozplanowania, z oznaczeniem ciągów komunikacyjnych, po których można
było się przemieszczać, wyodrębnieniem pojedynczych stanowisk i maszyn -
kulminacją była wizyta w pomieszczeniu, w którym trwają prace nad
systemem ETCS (European Train Control System). Jest to kluczowy
element ujednoliconego Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym
(ERTMS), który wdrażany jest na liniach kolejowych w Unii Europejskiej.
System opiera się na tzw. sygnalizacji kabinowej, która umożliwia
pokazanie sytuacji panującej na linii kolejowej, również na pulpicie w
kabinie maszynisty.
Na koniec odbyło się jeszcze spotkanie z Zarządem, na którym
dowiedzieliśmy się między innymi, iż wśród pracowników zakładu w
Katowicach byli słynny polski himalaista Jerzy Kukuczka oraz Jerzy Duda –
Gracz - polski malarz, rysownik. Natomiast z planów i oczekiwań
wskazano nam, iż w ocenie firmy dobrze by było, aby system remontów
torów, a w zasadzie sposób rozpisywania przetargów na remonty
konkretnych odcinków na sieci PLK, był tak skonstruowany, aby systemy
urządzeń bezpieczeństwa ruchu kolejowego były ze sobą kompatybilne. Zdarza
się bowiem tak, iż dla jednego fragmentu linii składającego się z kilku
odcinków elementy srk są dostarczane przez różnych dostawców, co w
konsekwencji utrudnia, o ile nie uniemożliwia stosowanie jednego
centralnego systemu sterowania ruchem kolejowym. Jeśli udałoby się
opracować koncepcje spójnego systemu sterowania ruchem na bazie tych
samych komponentów byłby to kolejny krok ku poprawie bezpieczeństwa
pasażerów – bezpieczeństwa, na punkcie którego firma Bombardier „ma
hopla”. Przemysław Noworzyń fot. P.Noworzyń
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|