"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Sobota, 21 grudnia 2024 r.
Imieniny obchodzą: Jan, Honorata, Tomasz
 
„Perspektywa i możliwości są duże”
[ 0000-00-00 ]
Z Krzysztofem Magierowskim, prezesem Kolejowych Zakładów Łączności sp. z o.o. w Bydgoszczy, rozmawia Aleksander Wiśniewski

Panie Prezesie, czy w związku z likwidacją licznych linii kolejowych Kolejowe Zakłady Łączności poniosły straty? Duże? Małe?

Nie odczuliśmy znaczących strat związanych z tym zjawiskiem, który następował na początku wieku w latach 2000 - 2008. Raczej skupialiśmy się na modernizacjach istniejących odcinków i dostaw urządzeń spełniających aktualne wymagania. Szczególnie znamienny jest proces modernizacji lub często budowy od nowa największych dworców kolejowych w Polsce. Tutaj znaleźliśmy obszar dla rozwoju firmy przy dostawach nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej. Na początku, to my kreowaliśmy produkty, w które wyposażaliśmy nowe, modernizowane dworce, a z biegiem czasu powstały obowiązujące do dzisiaj jednolite standardy i wytyczne oparte na naszych wdrożeniach i w związku z tym uzyskaliśmy pewną przewagę nad konkurencją.

Od 1852 roku KZŁ wyrosły na potentata w branży kolejowej w Polsce. Czy Waszą polityką jest też ekspansja do innych krajów?
Obecnie Kolejowe Zakłady Łączności Sp. z o.o. wchodzą w skład grupy kapitałowej PKP Informatyka. Ściśle współpracujemy z naszym właścicielem. Realizujemy wspólne projekty, rozwijając wspólnie m.in. rodzinę automatów biletowych. Aktualnie skupiamy się na produkcji dla rynków lokalnych. Chcemy maksymalnie wykorzystać aktualne możliwości i środki przeznaczone na modernizacje kolei w Polsce. Zysk z realizacji projektów przeznaczany jest na ciągły rozwój nowych produktów, niekoniecznie przeznaczonych na rynek kolejowy.
Zdajemy sobie sprawę, że ewentualna ekspansja związana jest z wyłożeniem sporych środków finansowych na dostosowanie produktów do specyficznych wymogów innych krajów. Przykładem może być proces certyfikacji i dopuszczenia do stosowania przez narodowe podmioty w danym kraju, które wymagają sporych nakładów finansowych i intensywnych działań.
Badamy możliwości ekspansji oraz dostosowujemy nasze produkty do możliwości sprzedaży w innych krajach. Jednocześnie skupiamy się na uzyskaniu znaczących w całej Europie certyfikatów potwierdzających jakość i niezawodność produkowanych produktów. W 2017 roku uzyskaliśmy międzynarodowe certyfikaty w zakresie systemu zarządzania jakością w przemyśle kolejowym IRIS oraz zarządzania bezpieczeństwem informacji IEC/ISO 27001:2014.

Czy KZŁ korzystają z środków Unii Europejskiej? Jeśli tak, to o jakich kwotach mówimy?
KZŁ są pośrednim beneficjentem środków, które Unia Europejska przeznacza na inwestycje związane z modernizacją i rozbudową infrastruktury kolejowej w Polsce. Zarówno w ramach poprzedniej, jak i obecnej perspektywy budżetowej, duża część środków z funduszy unijnych trafiła lub trafi do wykonawców projektów rozbudowy lub rewitalizacji linii kolejowych, dworców i stacji kolejowych. Nasza spółka oferując rozwiązania z zakresu nowoczesnych systemów łączności kolejowej, sieci czasu, systemów rozgłoszeniowych oraz dynamicznej informacji pasażerskiej, pośrednio korzysta ze zwiększonej puli środków przeznaczonych na inwestycje kolejowe.

Jeśli miałby się pan pochwalić najnowszymi sukcesami i produktami, to o czym chciałby pan powiedzieć?
Tak, jak wspomniałem, ważne są dla nas uzyskane międzynarodowe certyfikaty IRIS i ISO 27001 potwierdzające jakość i bezpieczeństwo naszych wyrobów. A z nowych produktów, to opracowana ostatnio stacja do ładowania samochodów elektrycznych z funkcją realizacji płatności za energię przy użyciu kart płatniczych. Jest to produkt, który obecnie wpisuje się w politykę elektromobilności, a w niedalekiej przyszłości przyczyni się do znaczącego rozpowszechnienia stosowania pojazdów elektrycznych i związanych z nimi światową rewolucją motoryzacyjną.

KZŁ odpowiada za bardzo wrażliwy odcinek usług kolejowych. Jak Wasze usługi oceniają pasażerowie?
W dobie usług internetowych, bezustannego korzystania z urządzeń mobilnych wydawałoby się, że informacja o ruchu pociągów na dworcach kolejowych jest zbędna. Jednak na coraz to nowocześniejszych dworcach, pełniących często funkcje centrów handlowych i usługowych, podróżny nie chce być zagubiony, musi czuć komfort szybkiego i sprawnego dostania się do właściwego pociągu. Informacja musi go prowadzić bezpośrednio od holu i kas lub automatu biletowego do właściwego środka transportu. Usługi te są obecnie standardem, który zwiększa komfort przebywania na dworcu poprzez przekazanie właściwej i rzetelnej informacji. Każda minuta jest na wagę złota, a właściwa informacja potrafi zaoszczędzić tych minut bardzo wiele i dlatego na te usługi nadal będzie ogromne zapotrzebowanie. Zatem satysfakcja klienta rośnie wraz z jego zaoszczędzonym czasem, wykorzystanym na inne przyjemności w oczekiwaniu na nadjeżdżający pociąg, który poprowadzi go do zamierzonego celu.

A jak z Waszą obecnością w Internecie? Młodzi pasażerowie, to właściwie pasażerowie internetowi.
Jak większość firm z branży kolejowej, my również jesteśmy obecni w Internecie, pod postacią chociażby strony internetowej oraz w portalach społecznościowych, takich jak: Facebook, Tweeter, Linked in.
Coraz większa ilość osób korzysta z usług przewoźników, są to osoby korzystające z nowych rozwiązań w zakresie regulowania opłat za zakup biletów za przejazd. Nasze urządzania posiadają właśnie funkcjonalność w tym zakresie za pomocą aplikacji internetowych. Funkcjonujące w ramach spółki Centrum Usług Informatycznych stale pracuje nad rozszerzeniem funkcjonalności naszych aplikacji i urządzeń w celu ciągłego doskonalenia przepływu informacji w ramach Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

Mówi się, że kto nie idzie na przód, ten się cofa. W związku z tym moje ostatnie pytanie: Co dalej z Kolejowymi Zakładami Łączności? Kierunki rozwoju? Innowacje?
Perspektywa i możliwości są duże. Szczególnie dla firm innowacyjnych, nastawionych na ciągłe i nieustanne ulepszanie swoich produktów oraz szukanie nowych dziedzin i obszarów działania.
KZŁ pomimo swojej nazwy i obsługi rynków kolejowych, próbuje skutecznie szukać swojego miejsca w sektorze dostaw specjalistycznych i zaawansowanych produktów poza-kolejowych. Nadal będziemy mocno trzymać się tematów kolejowych, bo jest jeszcze dużo do zrobienia w perspektywie do 2023 r. Chcemy dodatkowo mieć alternatywę poza rynkiem kolejowym, dlatego dosyć intensywnie szukamy nowych możliwości i wyzwań w zakresie systemów parkingowych, wszelkiej maści automatów sprzedażowych, elementów systemu ITS, i systemów prezentacji informacji dla rynku dóbr konsumpcyjnych.
fot. KZŁ Bydgoszcz
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.