|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Uporządkować sieć połączeń regionalnych | |
[ 0000-00-00 ] |
Z posłem Piotrem Królem, przewodniczącym Sejmowej Podkomisji
stałej ds. Transportu kolejowego i poczty rozmawia Aleksander Wiśniewski
Panie
pośle, zajmuje się pan w komisji sejmowej problemami kolei. Co, pana
zdaniem, na kolei trzeba poprawić, a może całkowicie zmienić? Jakie
wyzwania czekają kolej w najbliższych latach? Po pierwsze,
realizacja programu inwestycyjnego finansowanego ze środków UE. To nie
wyzwanie, a zadanie do wykonania. Modernizacja linii kolejowych,
dworców, zakupy taboru - polska kolej tego potrzebuje i nie można
dopuścić do marnowania choćby złotówki z przeznaczonych na ten cel
środków. Po drugie, określenie strategicznej wizji tego, jaka ma być
polska kolej za 20-30 lat. Z jednej strony dotyczy to śmiałych
projektów, z drugiej pochylenia się nad problemami lokalnych
społeczności, a także rozwojem branży producentów na rzecz kolei.
Duże
nadzieje pokładano w kolejach dużych prędkości. Ale obecnie mamy
rozczarowanie zarówno kolejarzy, jak i klientów. Co dalej z Kolejami
Dużych Prędkości? Wydaje się, że docelowo idealne byłoby
wdrożenie modelu francuskiego, sprawdzonego choćby przy projekcie TGV -
państwo z budżetu centralnego inwestuje w rozwój szybkiej, nowoczesnej
kolei, a zadanie realizują wspólnie krajowy przewoźnik, polscy
producenci i instytuty badawcze. Końcowy efekt - nowoczesne pociągi dla
pasażerów, rozwój polskich firm, innowacje, kompetencje, a wydane
pieniądze wzmacniają całą polską gospodarkę.
A teraz nieco
prowokacyjne pytanie: czy działa pan na rzecz rewitalizacji i
przywrócenia usług kolejowych na obszarach wyłączonych z sieci
kolejowej? Mamy, jak wiadomo, do czynienia z rażącym wykluczeniem setek
tysięcy ludzi poprzez uniemożliwienie im korzystania z usług kolejowych. Potrzebna
jest wnikliwa analiza i decyzje, uporządkowanie sieci połączeń
regionalnych i mam nadzieję powrót pociągów do wielu małych miast i
miasteczek, szczególnie tych położonych na granicach województw.
Mieszkańcy tych miejscowości szczególnie boleśnie odczuli w poprzednich
kadencjach traktowanie przewozów regionalnych, jako transportu wyłącznie
wewnątrz województwa. Najbliższe posiedzenia podkomisji będą dotyczyły
właśnie reaktywacji konkretnych linii kolejowych. Nie będzie
tajemnicą, że jako posła ziemi bydgoskiej, bardzo będą mnie interesowały
zagadnienia transportu kolejowego w naszym regionie, np. elektryfikacja
linii w Borach Tucholskich, czy reaktywacja linii 356 Bydgoszcz –
Poznań. Jest to także dyskusja o tym, jak wykorzystać potencjał
ważnej części polskiej gospodarki - mamy dorastających do poważnej walki
na zagranicznych rynkach producentów taboru. Ta branża, to także
dziesiątki tysięcy miejsc pracy i ich poddostawców, a także potencjał
badawczy i innowacje, to może być jedno z kół zamachowych polskiej
gospodarki, ale ta branża nie rozwinie się bez wsparcia państwa...
Najwyższa pora, by polska Luxtorpeda 2.0 przyspieszyła.
Jeszcze
niedawno lekiem na wszelkie zło miała być prywatyzacja wszystkiego, co
kolejowe. Rząd i większość sejmowa nie ufają już tak tej zbawczej roli
prywatyzacji. Co zamiast prywatyzacji? Czyja będzie kolei? Przykład
zupełnie nieodpowiedzialnej prywatyzacji PKP Energetyka, przeprowadzony
przez rząd PO-PSL, pokazał, że absolutnie są obszary, nad którymi
państwo nie może tracić kontroli. Mam nadzieję, że uda się unieważnić
prywatyzację tej kluczowej dla polskich kolei spółki. W mojej ocenie
infrastruktura, dostawa energii, powinny pozostać w gestii skarbu
państwa.
I na koniec, pozwolę sobie zapytać, czy korzysta pan z usług transportu kolejowego, a jeśli tak, to jak je pan ocenia? Tak.
Najczęściej jest to z oczywistych względów relacja Bydgoszcz –
Warszawa, Warszawa – Bydgoszcz, ale zdarza mi się korzystać również z
innych relacji. Lubię Kolejarzy i bardzo szanuję ich pracę i mam
nadzieję, że już niedługo będą mogli pracować w nowym taborze na
odnowionych liniach kolejowych, czego Im i Pasażerom szczerze życzę.
Dziękuję za rozmowę. fot.SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|