|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
W Dzienniku Ustaw z 28 kwietnia br. pod pozycją 874 ukazało się
rozporządzenie Rady Ministrów z 27 kwietnia br. w sprawie ustanowienia
Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla
Rzeczypospolitej Polskiej. 8 maja br. powołany został na to stanowisko
prawnik, wcześniejszy wiceminister skarbu, Mikołaj Wild.
Pełnomocnik
Rządu ds. CPK będzie sekretarzem stanu w Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów. Jego zadaniem będzie nadzór nad realizacją tej inwestycji, w
tym m.in. analizy prawne, techniczne i ekonomiczne uwarunkowań jej
przygotowania. Jest również zobowiązany do przygotowania projektu
założeń inwestycji i koncepcji realizacji działań koniecznych do jej
przeprowadzenia. Pełnomocnik ma również zaproponować zmiany legislacyjne
oraz zmiany w rządowych dokumentach strategicznych, koniecznych do
budowy CPK. Rząd nakazał w rozporządzeniu pełnomocnikowi współpracę z
Polskim Funduszem Rozwoju S.A. (państwową, strategiczną spółką
inwestycyjną). Pełnomocnik będzie mógł również liczyć na wsparcie innych
organów administracji rządowej, ma także prawo zwracać się do jednostek
samorządu terytorialnego, państwowych osób prawnych oraz organizacji
pozarządowych. Co najmniej raz na pół roku pełnomocnik ma
przedstawić Radzie Ministrów sprawozdanie ze swojej działalności.
Wydatki związane z jego działalnością mają być pokrywane z tej części
budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Rozwoju i Finansów.
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i
kancelaryjno-biurową zapewnia pełnomocnikowi Ministerstwo Rozwoju. Rozporządzenie,
którego treść wyżej zrelacjonowałem, weszło w życie z dniem
następującym po dniu ogłoszenia, tj. 29 kwietnia br. Pragnę zwrócić
uwagę PT Czytelników na kilka istotnych aspektów relacjonowanych tu
rozwiązań. Po pierwsze więc – choć upowszechniło się przekonanie, iż
pełnomocnik ma zająć się budową nowego, centralnego lotniska, z treści
rozporządzenia to wcale nie wynika, by jego zakres kompetencji do tego
się ograniczał. Ani treść rozporządzenia, ani nazwa tworzonego
stanowiska nie wykluczają tego, iż pełnomocnik zajmie się tworzeniem
Centralnego Portu Komunikacyjnego kraju, koncentrującego różne rodzaje
transportu – prócz lotniczego również kolejowy i drogowy (brak w sercu
Polski dostatecznie dużych zbiorników wodnych, by uwzględnić również ten
rodzaj transportu). W istocie przecież trudno sobie wyobrazić lotnisko
komunikacyjne niezwiązane z siecią połączeń komunikacji naziemnej.
Kwestią decyzji jest, czy będzie to tylko lotnisko połączone z taką
siecią, czy też węzeł połączeń wszystkich rodzajów transportu
traktowanych równorzędnie. Dziś komunikacyjne serce Polski bije w
Warszawie; tu jest najbardziej obciążona, średnicowa linia kolejowa,
stąd wyprowadzone są liczne połączenia autobusowe i trasy samochodów
ciężarowych. Tu są ulokowane trzy lotniska (Okęcie, Bemowo, Modlin).
Można jednak wyobrazić sobie próbę przeniesienia centrum połączeń w
okolicę skrzyżowania autostrad A1 i A2, i ulokowanie Centralnego Portu
Komunikacyjnego tam, między Warszawą a Łodzią. Wiadomo przecież, że
węzeł Y – pierwszych linii dużych prędkości – według wszelkich wstępnych
planów miał być właśnie w Łodzi – skąd wyjdą trzy trasy: do Warszawy,
Poznania i Wrocławia. W dokumentach przedstawianych przez pełnomocnika
rządowi może się znaleźć też taka wizja. Z drugiej jednak strony
pełnomocnik musi również uwzględniać możliwości finansowe państwa oraz
znany fakt, iż budowa lotniska komunikacyjnego, to nie jest rentowna
lokata kapitału. Pieniądze pojawiają się wokół lotniska, a nie wprost na
nim. Koncepcja stworzenia od podstaw CPK odwołuje się do
optymistycznych prognoz wzrostu ruchu lotniczego, które nie muszą się
przecież sprawdzić. Poważną konkurencją dla naszych lotnisk – i
istniejących, i projektowanych – jest nowy port lotniczy w Berlinie,
który w końcu kiedyś będzie uruchomiony. Zaś po trzecie pragnę
zwrócić uwagę Czytelników na fakt, iż sprawy transportu zyskują nową
rangę. Niegdyś problematyka rozwojowa w naszej branży koncentrowała się w
branżowym resorcie – komunikacji, potem transportu i infrastruktury.
Tymczasem urząd pełnomocnika do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
jest ulokowany poza tym resortem: powoływany bezpośrednio przez Premiera
(a więc jemu podlegający), będzie korzystał z logistycznego wsparcia
urzędu – Ministerstwa Rozwoju, kierowanego przez wicepremiera. Piotr Świątecki
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|