 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
Prezes PKP S.A. na posiedzeniu Prezydium Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” | |
[ 0000-00-00 ] |
13 kwietnia 2017 odbyło się Prezydium Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy
NSZZ „Solidarność”, na którym głównym punktem obrad były prace nad
tekstem projektu Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy przygotowanego
przez Henryka Grymela i Stanisława Kokota. Jeżeli ktoś przed
spotkaniem spodziewał się, że będzie to typowe zatwierdzenie
przedstawionego projektu, to spotkała go duża niespodzianka. Członkowie
Prezydium szczegółowo sczytywali zapisy poszczególnych paragrafów
zgłaszając szereg uwag, które w toku dyskusji były zatwierdzane, bądź
odrzucane. Dyskusja była tak zażarta, że w pewnych momentach niezbędna
była kilkuminutowa przerwa na ostudzenie nastrojów. Ale to dobrze, bo
historia uczy nas, że najlepsze zbroje, a tak można traktować układ
zbiorowy z punktu widzenia pracowników, wykuwa się w ogniu. I tak należy
odbierać to, co działo się w siedzibie KSK. W ogniu dyskusji
wykuto projekt, który ma stanowić gwarancje bezpieczeństwa dla
pracowników spółek kolejowych. Do najważniejszych spraw, które wpisano w
rzeczonym projekcie zaliczyć należy:
- dodanie rozdziału poświęconego ulgom przejazdowym;
- wprowadzanie w PUZP ramowych regulacji, które będą uszczegóławiane w ramach ZUZP obowiązujących w poszczególnych spółkach;
- dodanie
rozdziału regulującego kwestie prowadzenia dialogu społecznego i
wzajemnych zobowiązań pracodawców ze związkami zawodowymi, uregulowanych
dotychczas na bazie obowiązującego wzajemnego porozumienia.
Kolejnym punktem spotkania był udział w obradach nowego prezesa PKP S.A. – Krzysztofa Mamińskiego. Po
części oficjalnej, w której szef polskiej kolei nakreślił tło
funkcjonowania PKP S.A. oraz swoich początków w roli prezesa, członkowie
prezydium KSK nie omieszkali poruszyć kilka spraw, ważnych z punktu
widzenia spółek, które reprezentują, a które w ich opinii, winne się
znaleźć w orbicie zainteresowań PKP S.A. Zwrócono uwagę na trudną
sytuację taborową w PKP CARGO S.A. związaną w głównej mierze z
występującymi brakami wagonów. Szczególnie dotyczy to zakładów, na
których terenie ma miejsce nadanie kruszyw na remonty i inwestycje
infrastrukturalne na obszarze całej Polski. W opinii przedstawicieli
sekcji zawodowej problem jest na tyle ważny, że warto się temu
przyjrzeć, póki nie jest za późno i nie następuje zrywanie kontraktów
przez klientów, bo na dzień dzisiejszy są to tylko, lub aż, interwencje i
zapowiedzi. Prezes Mamiński zadeklarował pochylenie się nad tematem,
wskazując równocześnie, że podobna trudna sytuacja wagonowa występuję w
spółce PKP Intercity. Podkreślił, że napawa go to troską, szczególnie w
kontekście zbliżającego się wielkimi krokami sezonu letniego, gdzie
tradycyjnie będzie uruchamianych więcej pociągów pasażerskich i potrzeby
w zakresie sprawnych wagonów wzrosną. Jednocześnie zaznaczył, iż
zarząd spółki podjął decyzję o rozpisaniu przetargu na zakup dwudziestu
lokomotyw i 55 wagonów na potrzeby Intercity. Zwrócono również
uwagę na problem dotyczący zarówno wszystkich przewoźników kolejowych,
jak również spółki CS Natura Tour dotyczącej budowy systemu szkolenia
maszynistów i zakupu symulatorów. Jest to niezbędne, aby dostosować się
do nowych przepisów, które będą obowiązywać od przyszłego roku. W
świetle posiadanych informacji nie ma ujednoliconej drogi do realizacji
szkoleń w tym zakresie przez poszczególne spółki. Szef PKP S.A.
poinformował, iż trwają prace koncepcyjne nad opracowaniem, w
porozumieniu z UTK, zintegrowanego i zunifikowanego trybu, zakresu
szkoleń oraz sposobu egzaminowania. Dobrze by było, aby opracować jeden
wspólny model funkcjonowania w tym obszarze z wykorzystaniem już
dostępnych zasobów i procesów występujących w poszczególnych spółkach.
Członkowie Prezydium Krajowej Sekcji Kolejarzy zasygnalizowali również
konieczność zwrócenia uwagi na zasady funkcjonowania Kolejowej Medycyny
Pracy, co do działalności której, w tym zakresu i jakości świadczonych
usług, są duże wątpliwości zgłaszane przez pracowników zatrudnionych na
przez spółki kolejowe. Odnośnie tej kwestii PKP S.A. podjęło w
ostatnim czasie działania w zakresie rozszerzenia zakresu usług na rzecz
badań okresowych maszynistów, które do tej pory były wykonywane przez 8
punktów Medycyny Pracy, a obecnie usługi w tym zakresie są świadczone
przez 33 punkty w kraju. Natomiast z pewnością istnieją tam duże
problemy kadrowe, związane z odpływem pracowników, jak i wiekiem lekarzy
orzeczników, i jest to problem strukturalny, którym należy się zająć.
Ostatnim aktem spotkania było wspólne zdjęcie dokumentujące to
bezprecedensowe wydarzenie, jakim było spotkania Prezydium KSK ze swoim
byłym szefem, a obecnym szefem PKP S.A. Nabrało ono szczególnego wymiaru
również z powodu relacji, jakie miały miejsce pomiędzy poprzednim
zarządem PKP S.A. a związkami zawodowymi, w tym szczególnie NSZZ
„Solidarność”. W zasadzie można było odnieść wrażenie, że większość
działań poprzedniej ekipy miała zabarwienie negatywne. Natomiast ta
wizyta szefa polskiej kolei pokazuje, że dialog społeczny jest możliwy
również z PKP S.A. i jest nadzieja na normalizację wzajemnych stosunków.
Świadczyć o tym mogą słowa samego zainteresowanego. „Ze swej
strony deklaruję, że jeśli będzie taka potrzeba jestem do Waszej
dyspozycji. Oczywiście na miarę możliwości i czasu. Dla mnie osobiście,
to, że mogłem do Was przyjść, to duże wydarzenie. Jest to też pierwszy
przypadek w historii, że były przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy
został dyrektorem generalnym polskiej kolei” – podsumował prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński. Przemysław Noworzyń fot. P.Noworzyń
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|