|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Poniedziałek, 9 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Aneta, Leokadia, Wiesław
|
|
|
|
|
|
Przedstawiciele Krajowej Sekcji Kolejarzy na Radzie Regionalnej Sekcji Kolejarzy w Katowicach | |
[ 0000-00-00 ] |
Henryk Grymel oraz Stanisław Kokot wzięli udział w obradach Regionalnej
Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, która odbyła się w dniu 6 kwietnia
2017 roku w siedzibie Zarządu Regionu Śląsko-Dąbrowskiego NSZZ
„Solidarność” pod przewodnictwem przewodniczącego RSK Stanisława
Hrustka. Celem posiedzenia poza omówieniem bieżących spraw z zakresu
funkcjonowania RSK, było spotkanie członków Rady RSK z kierownictwem
zakładów działających w Regionie Śląsko-Dąbrowskim. - Chciałem,
żeby nastąpiła integracja środowiska kolejarskiego. Czasami jest tak, że
jeden drugiego nawet nie zna, więc dobrze, żeby takie spotkania się
odbywały – podkreślił Stanisław Hrustek. W spotkaniu
uczestniczyli również: Dominik Kolorz – przewodniczący Zarządu Regionu,
Piotr Nowak – zastępca przewodniczącego Zarządu Regionu ds. struktur
branżowych, Mirosław Truchan – zastępca przewodniczącego Zarządu Regionu
ds. struktur terenowych, Wojciech Dinges – Prezes Kolei Śląskich, Jerzy
Ernst – przedstawiciel zarządu PKP CARGO Wagon Tarnowskie Góry, Adam
Banaszak – dyrektor Południowego Zakładu Spółki PKP CARGO S.A., Zenon
Zemła – dyrektor Śląskiego Zakładu Spółki PKP CARGO S.A.. Helmut Klabis –
dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie, Daniel Dygudaj -
dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu, Małgorzata Mazurek -
dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A., Józef
Szczepański - były dyrektor Śląskiej DOKP, Ryszard Mentel – naczelnik
sekcji w Zakładzie Linii Kolejowych w Sosnowcu, Ryszard Lach –
przewodniczący KZ NSZZ „Solidarność” w Śląskim Zakładzie Spółki PKP
CARGO S.A., Janusz Urban – przewodniczący KZ NSZZ „Solidarność” w PKP
CARGO Wagon Tarnowskie Góry. Stanisław Kokot przedstawił bieżące
sprawy dotyczące PKP PLK S.A. oraz z podzespołu ds. bezpieczeństwa
działającego przy Zespole Trójstronnym ds. Kolejnictwa. Poinformował
obecnych o trwających negocjacjach w sprawie podwyżek płac w ramach
spółki, które winny wejść w życie od czerwca lub lipca 2017 roku.
Nieoficjalnie mówi się o podwyżce rzędu 120 zł do wynagrodzenia
zasadniczego. Henryk Grymel przedstawił informacje z bieżącej
działalności Krajowej Sekcji Kolejarzy, podkreślając szczególne
znaczenie działań w zakresie opracowania nowego Ponadzakładowego Układu
Zbiorowego Pracy w spółkach kolejowych. Przypomniał, iż KSK jako jedyna
organizacja związkowa wystąpiła w październiku ubiegłego roku do Związku
Pracodawców Kolejowych o podjęcie negocjacji w sprawie podpisania
nowego PUZP. Zwrócił uwagę, iż jedną z najistotniejszych rzeczy,
które należy wpisać do PUZP jest regulacja dot. ulg przejazdowych, które
w chwili obecnej objęte są wyłącznie porozumieniem handlowym. W
zakresie pozostałych regulacji objętych układem zwrócił uwagę, iż w
związku z występującymi dużymi rozbieżnościami między poszczególnymi
pracodawcami, zachodzi konieczność zmiany konstrukcji zapisów w
opracowywanym projekcie polegającą na odejściu od szczegółowych
regulacji, na rzecz wpisania ramowych reguł, które winny być
uszczegółowione na poziomie ZUZP opracowanych w poszczególnych spółkach
będących sygnatariuszami PUZP. Wynika
to z dużych różnic występujących w chwili obecnej u poszczególnych
pracodawców, szczególnie jeśli chodzi o systemy wynagradzania,
premiowania, itd. W kwestiach proceduralnych sytuacja przedstawia się
następująco: ZPK dostał upoważnienie spółek do rozpoczęcia w ich imieniu
negocjacji ze stroną społeczną. Ze strony KSK projekt został już
przygotowany i rozesłany do członków Prezydium celem analizy i
naniesienia ewentualnych korekt, a następnie na Prezydium w dniu 12
kwietnia ma być zatwierdzony i przesłany oficjalnie do ZPK celem
dalszego procedowania. „To jest w tej chwili takie nasze największe zadanie. Mocno się do tego nastawiamy.” – podkreślił przewodniczący KSK.
Dominik Kolorz, szef Zarządu Regionu, podkreślił na wstępie, że dla
niego osobiście sytuacja takiego rozdrobnienia grupy PKP jest
niezrozumiała. Nastąpił podział na spółki, spółeczki, dziesiątki firm
funkcjonujących w grupie PKP. - W mojej ocenie, to wcale nie jest
dobre: ani dla pasażera, ani dla przewozów towarów, ani też dobrze dla
Związku. Mamy w ostatnim czasie do czynienia z taką sytuacją, że
zaczynamy rywalizować w związku pomiędzy sobą, że co niektórzy nasi
działacze związkowi zapomnieli nie jako kim są i do czego są powołani.
Namawiam, żebyście Państwo spróbowali powrotu do tych normalnych
struktur organizacyjnych – podkreślił. Odniósł
się również do funkcjonowania PKP CARGO S.A. podkreślając, że patrzy z
troską na to, co dzieje się w spółce, choć zdaje sobie sprawę, że ma na
nią wpływ wiele czynników zewnętrznych, związanych z przewozami węgla,
koksu, czy innych towarów. Sytuację panującą u wiodącego przewoźnika
towarowego w Polsce omawiano już na WZD KZ NSZZ „Solidarność”
Południowego Zakładu Spółki PKP CARGO S.A. z udziałem prezesa spółki. -
Mimo szumnych zapowiedzi, nie wszystko wygląda tak jak miało wyglądać.
Na WZD KZ NSZZ „Solidarność” w Ustroniu padło wiele deklaracji z ust
obecnego szefa PKP CARGO pana prezesa Libiszewskiego. Wydaje mi się, że
na chwilę obecną niewiele zostało zrealizowanych albo prawie nic.” – podkreślił szef Regionu. W
kontekście szans rozwojowych dla kolei, zwrócił uwagę na trwające prace
nad Programem Zintegrowanego Rozwoju Województwa Śląskiego, który
został przyjęty 12 września 2016 r. przez Wojewódzką Radę Dialogu
Społecznego pod auspicjami Wicepremiera Mateusza Morawieckiego, w ramach
którego wprowadzono wiele zapisów dot. rozwoju infrastrukturalnego na
terenie województwa śląskiego. Są planowane duże inwestycje w
rewitalizacje linii kolejowych. Eksperci szacowali wydatki rzędu kilku
miliardów złotych, które mogłyby trafić do PKP PLK S.A. Ze spraw
ogólnozwiązkowych zasygnalizował planowane zmiany w zakresie
funkcjonowania organów władzy związkowej polegające na wprowadzeniu
kadencyjności dla przewodniczących poszczególnych jednostek
organizacyjnych związku. Zgodnie z koncepcją uzgodnioną przez
przedstawicieli poszczególnych struktur regionalnych, przewodniczący
danej organizacji mógłby pełnić swoją funkcję maksymalnie przez dwie
pięcioletnie kadencje. „Myślę, że to jest dobre rozwiązanie, bo ono pozwoli na to, żebyśmy wreszcie wychowali swoich następców” – zaznaczył Dominik Kolorz.
W dalszej części spotkania poszczególni przedstawiciele pracodawców
omówili sytuację w swoich zakładach. Wskazano jako sukces wycofanie się z
idei pionowego zarządzania w PKP CARGO S.A., poprawę średniej prędkości
na liniach będących w zarządzie Zakładów Linii Kolejowych w
Częstochowie i Sosnowcu, prowadzenie rewitalizacji linii kolejowych w
regionie, plany połączenia kolejowego do lotniska Pyrzowice, ukończenie
remontu budynków przy ulicy Raciborskiej, który teraz stanowią główną
bazę Kolei Śląskich, wymianę sukcesywną taboru u tego przewoźnika. Wskazano
również problemy, przede wszystkim z pozyskiwaniem wykwalifikowanej
kadry, które biorąc pod uwagę wchodzenia w wiek przedemerytalny
„kolejowego” wyżu demograficznego, stawiają poważny problem, który
wymaga jakiś rozwiązań systemowych. Realną staje się sytuacja kolejnych
odejść fachowców, a nie widać możliwości zatrudnienia następców. Ma na
to wpływ wiele czynników, w tym również mało atrakcyjne wynagrodzenia
dla nowych pracowników. Puentą spotkania była wypowiedź przewodniczącego Krajowej Sekcji Kolejarzy w stosunku do obecnych dyrektorów zakładów:
„Mam nadzieję, że na następnym spotkaniu będą się Panowie licytowali
nie na to, kto ma większą średnią prędkość, ale kto ma większą średnią
płacę” – powiedział Henryk Grymel.
Opracował: Przemysław Noworzyń fot. P.Noworzyń
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|