 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
Otwarte zebranie w Lublinie | |
[ 0000-00-00 ] |
W dniu 7 marca 2017 roku w Siedzibie Zakładu odbyło się spotkanie
członków NSZZ „Solidarność” zrzeszonych w Komisji Zakładowej Wschodniego
Zakładu Spółki. Spotkanie otworzył przewodniczący Komisji Mirosław
Oleszczuk, który gorąco przywitał przybyłych na spotkanie członków NSZZ
„Solidarność”. W sposób szczególny powitał zaproszonych na to
posiedzenie Komisji Zakładowej gości, a byli to: przewodniczący Zarządu
Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” - Marian Król,
przewodniczący KSK NSZZ „Solidarność” - Henryk Grymel. Przewodniczący
Sekcji Zawodowej NSZZ „Solidarność” PKP CARGO S.A. - Marek Podskalny
oraz członek Zarządu PKP CARGO S.A. przedstawiciel załogi - Zenon
Kozendra. Pierwsza część spotkania była poświęcona sprawom
ogólnym, a w niej jako pierwszy zabrał głos członek Zarządu PKP CARGO
S.A. - Zenon Kozendra. Na wstępie podziękował wszystkim za poparcie,
jakiego udzielili mu członkowie związku przy wyborze na przedstawiciela
załogi w zarządzie PKP CARGO S.A. Odnosząc się do zmiany dyrektora i
zastępcy w Zakładzie, wyraził nadzieję, iż pod nowym kierownictwem
Zakład będzie się prężnie rozwijał, a współpraca z przedstawicielami
załogi będzie się układać bardzo dobrze. Wyraził nadzieję, że załoga
będzie się w tym Zakładzie integrowała wokół celów, jakie przed nami
stoją, bo przed nami trudny okres, jeśli chodzi o przewozy, a nie będzie
się zajmował innymi wydarzeniami, które niekoniecznie wpływają na
wyniki spółki. Poprosił, aby dać nowemu kierownictwu Zakładu kredyt
zaufania. Odnosząc się do swojej funkcji, jako Członka Zarządu -
przedstawiciela załogi, to powiedział, że stanowisko to wynika z Paktu
Gwarancji Pracowniczych, w którym znajduje się zapis, iż załoga ma prawo
mieć w zarządzie swojego przedstawiciela. Przypomniał, iż pierwszym
takim przedstawicielem w 2014 roku został pan Dariusz Browarek. Chcąc
lepiej poznać, na czym polega rola przedstawiciela załogi w zarządzie,
poprosił o spotkanie z kilkoma przedstawicielami zarządów spółek, którzy
są klientami PKP CARGO SA, w których tacy przedstawiciele funkcjonują
już od wielu lat. Z tych rozmów wynikało, że najważniejsze to jest to,
aby nie zapomnieć skąd się jest, czyli nie zapominać o tych szarych
pracownikach na dole. Dodał, iż Rada Nadzorca chciałaby, aby on
przekonywał pracowników do działań Zarządu, natomiast on chce być
strażnikiem interesów pracowników tak, aby nikomu nie przyszło na myśl,
aby kosztem pracowników wypracowywać zyski. Biznes społecznie
odpowiedzialny, to jego przewodnie hasło działania. Te mają na celu nie
tylko rozwój firmy, ale także troskę o pracowników, o środowisko
naturalne i otoczenie. Kolejną sprawą, której chce się poświęcić, to
jest rozwój Honorowego Krwiodawstwa. Sprawa ta była traktowana trochę,
jako relikt z przeszłości, ale sprawa krwiodawstwa jest jednak bardzo
ważna, o czym przekonał się już niejeden potrzebujący krwi. Dlatego te
tradycje, które na kolei były bardzo widoczne, trzeba podtrzymywać, aby
ludzi chcieli być krwiodawcami. Odniósł się także do kwestii prac nad
Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, które dotyczą głównie tabeli płac.
Zasada jest jedna, jeżeli nastąpią zmiany w Układzie, nie mogą na tym
stracić pracownicy. Odnosząc się do aktualnej sytuacji w spółce
stwierdził, że za kilka dni na konferencji prasowej zostanie ogłoszony
wynik finansowy spółki PKP CARGO S.A. za ubiegły rok. Dodał, że trzeba
mieć świadomość, że w ubiegłym roku żyliśmy trochę na kredyt. Dzięki
takim działaniom w spółce nie było PDO ani zwolnień, chociaż inwestorzy,
którzy posiadają prawie 60% akcji chcieli, aby był zysk i była
wypłacona dywidenda. Jednak zarząd przekonał akcjonariuszy, że zasoby
ludzkie będą potrzebne, gdyż będą wzrastać przewozy i tak się dzieje. Odnosząc
się do polityki zatrudnieniowej zwrócił uwagę, iż od nowego roku to
zakłady same mają decydować o zatrudnieniu potrzebnych pracowników,
jednak muszą się zmieścić w przekazanych na zakłady funduszach. Na
zakończenie powiedział, iż to spotkanie ma inny charakter od spotkań,
które przeprowadza na innych zakładach. Na takie spotkanie z załoga do
Zakładu Wschodniego przyjedzie w innym terminie i będzie się chciał
spotkać z pracownikami na stanowiskach pracy bez wcześniejszej
zapowiedzi. Przewodniczący Mirosław Oleszczuk wyraził ubolewanie,
że prezes PKP CARGO S.A. mimo licznych zapewnień nie zechciał odwiedzić
siedziby Zakładu Wschodniego w Lublinie i poprosił obecnego na spotkaniu
Zenona Kozendrę o przekazanie panu Prezesowi, iż zaproszenie jest
aktualne.
Następnie zabrał głos Marian Król - przewodniczący Zarządu Regionu,
który przybliżył zebranym kwestie związane z pracą zarządu oraz
organizacyjne związku. Zwrócił uwagę, iż ogólnie Polacy nie chcą się
angażować w życie społeczne, a tylko w taki sposób można się realizować
i to nie tylko na niwie związkowej. W większości krajów Europy, to
ludzie zrzeszający się w różnego rodzaju organizacjach czy
stowarzyszeniach wywierają wpływ na władze i realizują swoje projekty i
postulaty. Zauważył, iż na razie w Polsce ten entuzjazm do działania
w stowarzyszeniach jest jeszcze mało widoczny, to jednak w związku
zaczyna się realizować. Zwrócił uwagę, że od chwili przejęcia rządów
przez PiS można zauważyć poprawę życia nie tak, jak przed laty z mediów,
ale rzeczywiście na gruncie. Oczywiście nie wszystko jest jeszcze
zrealizowane w zgodzie z zapowiedzi rządzących, ale powoli widać już
efekty tych rządów. Odnosząc się do zmian w Kodeksie Pracy zauważył,
iż jest on w pewnych kwestiach już przestarzały i jako związek liczą,
że z tym rządem związek się dogada. Jeśli zaś chodzi o podwyższenie
przez rząd minimalnej płacy, wyraził nadzieję, że nie jest to ostatnie
słowo rządzących i będą następne podwyżki tej płacy. Przybliżył
zebranym również kwestie obchodów Lubelskiego Lipca, nad którymi
patronat objął prezydent miasta. Będą one miały bardzo uroczysty
charakter, gdyż wpisują się w ważne wydarzenie, jakim jest 700-lecie
Lublina. Na główne uroczystości w byłej Lokomotywowni w Lublinie został
zaproszony pan Prezydent RP Andrzej Duda. Podkreślił, że w chwili
obecnej po wyprowadzeniu z byłej Lokomotywowni zakładów kolejowych,
została jeszcze do uregulowania kwestia przekazania gruntu, na którym
stoi parowóz i pomnik „Doli Kolejarskiej” miastu tak, aby można było
przystąpić do prac, które mają doprowadzić do odrestaurowania parowozu
oraz utworzyć tam miejsce pamięci. Zaprosił również wszystkich uczestników spotkania na uroczystości, które będą organizowane już od kwietnia.
Następnie głos zabrał przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ
„Solidarność” Henryk Grymel. Odniósł się on do zmian w PKP S.A.
podkreślając, że zarząd, który został odwołany, nie był zbyt przychylny
związkowi. Dodał, iż nowy prezes PKP S.A., to właściwy człowiek na
stanowisku i w związku z tym wiele nurtujących kolejarzy problemów uda
się rozwiązać. Między innymi wyraził nadzieję, że teraz będzie wreszcie
szansa na przekazanie tego gruntu w Lublinie, gdzie odbywają się główne
uroczystości. Poruszył także kwestię Ponadzakładowego Układu
Zbiorowego Pracy, który został wypowiedziany przez „bankomatów”.
Przypomniał, że w roku ubiegłym KSK NSZZ „Solidarność” wystąpiła do
Związku Pracodawców Kolejowych o wznowienie rozmów na temat PUZP.
Zdaniem przewodniczącego są duże szanse na zakończenie tych rozmów w tym
roku. Przypomniał, że kwestią, która stała się przyczyną
wypowiedzenia PUZP, były ulgi przejazdowe. Wydaje się, że będą one
zapisane w PUZP tak, aby nie było problemu jak do tej pory, że przy
końcu roku powstawał problem z ulgami i zasadami ich wykupu. KSK
chce również, aby PUZP obejmowało wszystkie spółki, które są lub
powstaną z udziałem kapitału kolejowego. W chwili obecnej w wielu z tych
spółek obowiązuje regulamin wynagradzania, a takowy można zawsze
wypowiedzieć. Sekcja chciałaby, aby wszyscy pracownicy byli objęci PUZP,
co pozwoliłoby pracownikom na bezpieczniejszą pracę. - Chcemy,
jako związek, aby wszystkie umowy o pracę były zawierane na PUZP
branżowych, tak jak jest to na zachodzie, gdzie każda branża ma swój
PUZP i nie ma znaczenia czy pracujesz w hucie prywatnej czy państwowej
warunki płacy i pracy są oparte na obowiązującym w branży Układzie – powiedział Henryk Grymel. Zabierając
głos przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ „Solidarność” PKP CARGO S.A.
Marek Podskalny wyraził zadowolenie, że może się spotkać z pracownikami
jednego z najlepszych zakładów w spółce, który został wyróżniony nagrodą
z puli Prezesa. W trakcie tej wypowiedzi z sali padły głosy, że nikt o
tej nagrodzie nie wie, gdyż nikt z obecnych jej nie otrzymał.
Następnie
przewodniczący odniósł się do kwestii zmian w Zakładowym Układzie
Zbiorowym Pracy, w tym o podwyżkach i zapisach o nowych stanowisk oraz
ryczałtach dla pracowników. Dodał, że spółka ma problem z wagonami,
gdyż jest ich zbyt mała ilość, a przejście z napraw okresowych na
naprawę bieżącą w spółkach Cargo Taboru trwa kilka tygodni. W trakcie
dyskusji członkowie związku pytali również o Fundusz Własności
Pracowniczej, zmiany w niektórych przepisach, których nie rozumieją oraz
o wiele innych spraw ich nurtujących. Na pytania udzielali
odpowiedzi: członek zarządu Zenon Kozendra. Przewodniczący Sekcji
Zawodowej Marek Podskalny oraz przewodniczący KSK Henryk Grymel, który
odnosząc się do kwestii FWP stwierdził, iż aby z każdego zbywanego
majątku PKP S.A. był odpis na Fundusz potrzebna jest zmiana ustawy o
komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa
państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Na drugą część spotkania został zaproszony nowy dyrektor Wschodniego Zakładu Spółki PKP CARGO S.A. Krzysztof Gruca. Przywitał
zebranych oraz gości i wyraził nadzieję, iż współpraca pomiędzy Komisją
Zakładową a kierownictwem Zakładu będzie się układała dobrze.
Podkreślił, iż chciałby, aby Zakład nadal utrzymał tak wysoką pozycję w
spółce, a może nawet jeszcze ją przy udziale pracowników poprawił. Zaproponował,
aby Komisja Zakładowa przygotowała na piśmie problemy, jakie nurtują
pracowników, a na następnym spotkaniu zostaną one omówione i wypracowane
zostanie wspólne stanowisko, jak je rozwiązać. W trakcie dyskusji
pracownicy zwrócili uwagę na kwestie zmian w ruchu od czerwca, gdy
zostanie zamknięta linia kolejowa nr 7. Dyrektor Gruca obiecał spotkanie
z zainteresowanymi pracownikami w celu omówienia sposobu rozwiązania
ewentualnych problemów i trudności w związku ze zmianą tras pociągów
kursujących do tej poty na tej trasie. Dyrektor podkreślił, iż jest dyrektorem od kilku dni, więc musi mieć trochę czasu na zapoznanie się z sytuacją w Zakładzie.
Na zakończenie spotkania przewodniczący Komisji Zakładowej Mirosław
Oleszczuk gorąco podziękował zaproszonym gościom, a zwłaszcza członkom
związku za merytoryczną dyskusję i zaprosił gości na kolejne spotkanie w
lipcu przy pomniku doli kolejarskiej na starej Lokomotywowni. Adam Dyląg fot. A.Dyląg/SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|