|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Dzielimy wspólnie wypracowany zysk | |
[ 0000-00-00 ] |
„Wolna Droga” rozmowa z Prezesem PKP Utrzymanie Mirosławem Gilarskim
Panie
Prezesie, aby możliwa stała się sprzedaż TK Telekom sp. z o.o.,
poprzednio zarządzający koleją uznali, że należy wydzielić z tego
podmiotu części przedsiębiorstwa, które następnie stworzyły PKP
Utrzymanie i PKP Budownictwo. Twierdzili oni, że są to działalności
niedochodowe i wpływają destrukcyjnie na wynik TK Telekom. To krzywdząca
opinia? Taka opinia powstała, jak Pan celnie zauważył, za czasów
naszych poprzedników. Sam wielokrotnie słyszałem podobne opinie
dotyczące działalności tzw. „...bankomatów.” Jednak obejmując stanowisko
Prezesa Zarządu PKP Utrzymanie w marcu 2016 roku, nie przyszedłem po
to, by oceniać pracę poprzedników, ale by uzdrowić Spółkę i zapewnić jej
rozwój, a pracownikom stabilne zatrudnienie. Gdybym nie dostrzegł
potencjału, jaki tkwi w ludziach tu pracujących, gdybym wątpił w ich
kompetencje, nie podjąłbym się tego zadania. Zresztą nie jestem w tym
osądzie osamotniony, również pozostali członkowie Zarządu, Panowie Artur
Gocel i Dariusz Madej, uważają, że głównym kapitałem Spółki są ludzie. Wracając
jednak do pytania, nowy Zarząd przeprowadził reorganizację spółki.
Można powiedzieć, że poukładaliśmy ją od nowa i w dodatku robiliśmy to
mając na względzie naszych pracowników. Nie sięgnęliśmy po narzędzie
zmniejszające poziom zatrudnienia, aby szukać oszczędności, nie
tworzyliśmy programów PDO, tylko dokonaliśmy zmiany w organizacji pracy,
tak aby wszystkie zasoby były wykorzystane w sposób optymalny. W
efekcie, rok 2016 po raz pierwszy w historii spółki zamykamy z zyskiem.
Jest jeszcze za wcześnie abym mógł podać konkretne liczby, ale dzięki
wielkiemu wysiłkowi załogi, udało się dokonać tego, w co wiele osób nie
wierzyło – PKP Utrzymanie jest spółką dochodową. Rok 2016 zakończyliśmy z
sukcesem! Chciałbym w tym miejscu podziękować za to wszystkim pracownikom. Bez ich wysiłku i determinacji nie byłoby to możliwe.
Spółka
PKP Utrzymanie, którą Pan kieruje, jest stosunkowo mało znana. Ale w
całej Grupie PKP wydaje się niezmiernie istotna. Podziela Pan tę ocenę? Gdybyśmy
przyrównali kolej do żywego organizmu, to PKP Utrzymanie byłaby jego
układem nerwowym. Podobnie jak nerwy, łączą wszystkie części organizmu i
są odpowiedzialne za przesyłanie informacji, tak i sieci połączeń
teleinformacyjnych i radiowych, którymi zarządzamy i które utrzymujemy,
zapewniają łączność niezbędną do funkcjonowania kolei. I podobnie, jak w
przypadku systemu nerwowego, wszelkie uszkodzenia i niesprawności grożą
paraliżem. Dlatego nasi pracownicy są w gotowości na terenie całego
kraju, aby błyskawicznie usuwać awarie i przywracać sprawność połączeń.
To porównanie pokazuje, że pełnimy mało eksponowaną, ale niesłychanie
ważną funkcję na kolei. Mówiąc mniej obrazowo, PKP Utrzymanie jest
największym w Polsce dostawcą usług serwisowania urządzeń i systemów
kolejowych. Utrzymujemy systemy telekomunikacyjne zapewniające
bezpieczeństwo podróżnych, zarządzamy infrastrukturą kolejowych linii
telekomunikacyjnych, zapewniamy sprawność radiołączności kolejowej i
obsługujemy Systemy Informacji Pasażerskiej oraz wygłaszamy komunikaty
głosowe. Nasi inżynierowie uzgadniają dokumentację techniczną robót
prowadzonych na obszarach kolejowych. Spółka działa na terenie
całego kraju. Obszar został podzielony na 8 Regionów: Warszawa,
Katowice, Kraków, Lublin, Gdańsk, Szczecin, Poznań i Wrocław, w których
działają w sumie 73 zespoły utrzymaniowe. Liczba zatrudnionych
pracowników to blisko 1.000 osób.
PKP Utrzymanie podpisało
umowę z PKP PLK na świadczenie usługi w zakresie m.in. wygłaszania
komunikatów megafonowych przez okres dwóch lat. To chyba ważne
wydarzenie dla spółki? Nowa umowa „megafonowa” jest kontynuacją
poprzedniej, rocznej umowy, która miała charakter pilotażowy. Sprawne
wygłaszanie komunikatów i prawidłowa obsługa informacji wizualnej ma
duże znaczenie wizerunkowe dla całej Grupy PKP. Czujemy na sobie tę
odpowiedzialność i jak pokazał szczyt NATO, czy Światowe Dni Młodzieży –
dajemy radę. Nasi Operatorzy Informacji Pasażerskiej wydatnie
przyczynili się do sukcesu polskich kolei, które w ciągu kilku dni
przewiozły, setki tysięcy pielgrzymów z całego świata. Nowa umowa
zwiększyła ilość obsługiwanych przez nas lokalizacji, czego naturalnym
skutkiem był wzrost zatrudnienia. Obecnie Operatorzy Informacji
Pasażerskiej, to blisko połowa pracowników Spółki. Nowa umowa daje
spółce PKP Utrzymanie dwuletnią perspektywę rozwoju tego segmentu usług,
a 460 osobom zapewnia pracę. Podczas, gdy inne firmy redukują
zatrudnienie, my zwiększyliśmy je. Tylko w zeszłym roku o około 10%.
Pojawiają
się co rusz pogłoski o możliwym połączeniu spółek PKP Utrzymanie i PKP
Budownictwo. Jaka jest Pana zdanie na ten temat? Ewentualne
przejęcie przez PKP Utrzymanie innych spółek Grupy PKP, to temat, który
co jakiś czas wypływa właśnie w postaci przypuszczeń czy spekulacji.
Muszę jednak zaznaczyć, że wszelkie tego typu decyzje nie zależą od
Zarządu, a jedynie od właścicieli spółki, czyli od PKP S.A. oraz PKP PLK
S.A., która to spółka pełni w stosunku do nas funkcje właścicielskie na
mocy porozumienia z PKP S.A. Może takie działania wpisują się w proces
łączenia/integracji kolei? We wdrażanej i realizowanej strategii na lata
2017-2021 zakładamy partnerską współpracę z PKP Budownictwo, jednak
najważniejsze jest dla nas, aby nie tracić czasu na spekulacje i
pogłoski, lecz realizować własne postawione przed nami zadania, w sposób
możliwie jak najbardziej efektywny.
A zatem, jakie widzi Pan perspektywy dla kierowanej przez Pana spółki na przestrzeni dwóch, trzech kolejnych lat? Aby
zapewnić stabilny rozwój firmy konieczne jest patrzenie w przyszłość i
strategiczne planowanie w oparciu o dłuższy okres niż 2 lata. Jednak
podstawą dla wszelkich planów musi być solidna diagnoza. W czerwcu i
lipcu 2016 roku Zarząd odbył serię spotkań z pracownikami we wszystkich 8
Regionach. Rozmowy te, oprócz możliwości osobistego poznania
pracowników, pozwoliły nam na zebranie opinii na temat funkcjonowania
spółki. Spostrzeżenia i propozycje pracowników miały wpływ na
opracowanie spójnej strategii rozwojowej. Już planujemy podobne
spotkania w bieżącym roku. Pod koniec ubiegłego roku powstał
dokument, będący pierwszą całościową strategią działania Spółki PKP
Utrzymanie. Obejmuje on lata 2017-2021 i określa nasze cele i kierunki
działań, planowane inwestycje i zatrudnienie w firmie. Nowa strategia,
która zakłada dynamiczny rozwój firmy i zwiększenie jej udziału w rynku
usług dla kolei, została zaakceptowana przez Właściciela i rozpoczęliśmy
realizację zadań zawartych w dokumencie. Zarząd zaprezentował strategie
stronie społecznej – Związkom Zawodowym, na spotkaniu w dniu 23
stycznia br. Oczekuję, że pracownicy mocno zaangażują się w jej
realizację. Zakończyły się, odziedziczone po TK Telekom, umowy.
Niejednokrotnie zapisy w tych umowach nie odzwierciedlały specyfiki
samodzielnego podmiotu, jakim w 2014 roku stała się spółka PKP
Utrzymanie. Mówiąc krótko, częstokroć te umowy nie były dla nas w pełni
korzystne. Obecnie jesteśmy w trakcie negocjacji nowych umów na nasze
usługi z PKP PLK S.A., która to spółka jest naszym strategicznym
partnerem oraz z innymi spółkami Grupy PKP, np. PKP CARGO, PKP
Intercity, PKP S.A. W ramach nowej strategii prowadzimy też rozmowy z
dostawcami i producentami urządzeń radiokomunikacyjnych, centralek,
urządzeń SDIP i CCTV w celu zawarcia porozumień biznesowych mających
poszerzyć naszą ofertę o serwisowanie konkretnych marek i modeli
sprzętu. W przyszłości planujemy też zwiększyć ofertę dla PKP PLK S.A. o
usługi utrzymaniowe obiektów, w tym o utrzymanie czystości.
A jak układa się współpraca ze związkami zawodowymi? Doskonale
rozumiem rolę i znaczenie Związków Zawodowych w przedsiębiorstwie, sam
kiedyś byłem związkowcem. Dlatego o relacji pomiędzy Zarządem a
związkami, zamiast okrągłych słów, niech mówią fakty. W ciągu 4 miesięcy
wynegocjowaliśmy i podpisaliśmy ZUZP. To nasz wspólny sukces, który
dodatkowo osiągnęliśmy w rekordowo krótkim czasie. Uporządkowanie i
ujednolicenie zapisów z zakresu praw pracowniczych obowiązującego w PKP
Utrzymanie stało się jednym z większych wyzwań dla Zarządu. Większość
pracowników przechodziła do spółki na zasadach porozumień gwarantujących
respektowanie zapisów układów zbiorowych z poprzednich miejsc
zatrudnienia. Byli pracownicy objęci układem wynegocjowanym w TK
Telekom, była część podlegająca pod układ z PKP PLK, ale byli też
pracownicy, których nie obejmował żaden układ. Aby firma mogła się
rozwijać, bez napięć na linii pracodawca – pracownik, musieliśmy ten
obszar jak najszybciej ujednolicić. Podjęte dwa razy w latach 2014
oraz 2015, przez poprzedni Zarząd, próby podpisania ZUZP nie powiodły
się. Po rozmowie z przedstawicielami organizacji związkowych,
zdecydowałem o rozpoczęciu negocjowania nowego układu zbiorowego. Obie
strony wyszły z realistycznych założeń, uwzględniając sytuację finansową
spółki i perspektywy jej rozwoju. Obie strony, w procesie negocjacji,
poszły też na ustępstwa. W efekcie, od marca do czerwca 2016 roku, udało
się wynegocjować układ, korzystny dla pracowników, zwiększający o kilka
milionów wydatki na ich rzecz. Wiem, że z boku może to wyglądać
różnie, ale według mnie ta współpraca układa się dobrze. Szczególnie
sobie cenię, że Związki Zawodowe w sposób jasny i czytelny komunikują
nam oczekiwania załogi, co pozwala na prowadzenie efektywnego dialogu
społecznego. Przyznam, że negocjacje były twarde, ale tak właśnie ze
sobą rozmawiają partnerzy. Liczą się tylko argumenty merytoryczne i
wierzę, ze tak również będzie w przyszłości. Zdaję sobie sprawę, że
od początku istnienia w Spółce nie było podwyżek wynagrodzeń, szkolenia
były śladowe, a jakość sprzętu pomiarowego pozostawia wiele do życzenia.
Zamierzamy to nadrobić. Dlatego w uzgodnieniu ze Związkami
Zawodowymi Zarząd podjął decyzję o regulacji wynagrodzeń średnio o 100
zł brutto dla pracownika od 1 czerwca br. Z przedstawicielami
Związków Zawodowych rozmawiam często, a drzwi do mojego gabinetu są
otwarte dla wszystkich pracowników i każdy, kto chciałby ze mną
porozmawiać będzie u mnie mile widziany. Sukces możemy osiągnąć tylko
wtedy, gdy będziemy działać razem.
Życzymy więc dalszych sukcesów i dziękujemy za rozmowę. (iw) fot.PKP Utrzymanie
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|