 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
Nowe spojrzenie na Grupę PKP | |
[ 0000-00-00 ] |
W listopadzie 2016 r., po kilkumiesięcznych pracach, Zarząd PKP S.A.
przedstawił Radzie Nadzorczej PKP S.A. ostateczną wersję dokumentu pod
nazwą „Strategia PKP S.A. na lata 2016 – 2020 (z perspektywą do 2023
r.)”. Rada podkreślając zmianę dotychczasowej dezintegracyjnej
polityki prowadzonej przez poprzedni rząd wobec kolei i skupienie
możliwych działań na rzecz poprawy działalności i rozwoju narodowej
kolei, zatwierdziła przygotowaną Strategię. Jest to dokument, który
wpisuje się w rządowy program rozwoju kraju i strategię na rzecz
Odpowiedzialnego Rozwoju Wicepremiera Mateusza Morawieckiego.
Założenia gospodarcze programów rządowych przewidują konsolidację
narodowej grupy kolejowej, przy zachowaniu zasad wolnego dostępu do
infrastruktury kolejowej oraz rozwoju kolejowego rynku usług
przewozowych dla wszystkich podmiotów branży. Państwo musi mieć
sprawne narzędzia oddziaływania na kolej, nie tylko z racji branżowych,
ale również z racji wynikających z fundamentalnych zadań państwa, takich
jak: ochrona militarna, reagowanie na sytuacje nadzwyczajne, ochrona
środowiska, podnoszenie poziomu jakości życia, zapewnienie
bezpieczeństwa w transporcie oraz usług przewozowych, w tym o
charakterze służby publicznej. PKP S.A. ma stanowić strukturę
wykonawczą w zakresie zleconej jej przez resort zadań polegających na
opracowywaniu programów i przedsięwzięć w wielu podmiotach
gospodarczych, jak choćby program pod nazwą „Wspólny bilet”.
Podstawowym celem strategii jest zwiększenie aktywności biznesowej PKP
S.A. i tworzenie warunków do synergii działań gospodarczych spółek Grupy
PKP poprzez konsolidację i wdrożenie holdingowego zarządzania Grupą
PKP, podobnie jak ma to miejsce w Niemczech, Francji czy Włoszech. PKP
S.A. jest głównym narzędziem wdrażania i realizacji państwowej polityki
transportowej. Podejmowane działania w perspektywie czasu mają pomóc w
zwiększeniu udziału transportu kolejowego (pasażerskiego i towarowego) w
stosunku do transportu drogowego. Poszczególne elementy Strategii mają
być realizowane poprzez odpowiednie zapisy w rocznych planach spółek
Grupy PKP przy zachowaniu ich autonomiczności. Misją PKP S.A.
wynikającą ze Strategii jest tworzenie i rozwój narodowych kolei.
Następuje odstąpienie od prywatyzacji spółek kolejowych, zwiększenie
nadzoru z jednoczesnym ich wsparciem w celu poprawy biznesowej
efektywności oraz wdrożenie, rozwój i integracja rozwiązań
teleinformatycznych. Dotychczas PKP S.A. koncentrowała się przede
wszystkim na wyprzedaży majątku, szczególnie atrakcyjnych nieruchomości,
położonych w centrach miast. Zatwierdzona Strategia diametralnie
zmienia taką politykę, tworząc nacisk na PKP S.A. jako zarządcę
nieruchomości, dewelopera, inicjatora kreatywnych inwestycji z
wykorzystaniem posiadanego majątku. PKP S.A. będzie analizować
wszelkie dostępne formy prawne wykorzystania majątku z udziałem kapitału
własnego lub zewnętrznego w przedsięwzięciach transportowo –
logistycznych. Chodzi o to, aby tworzyć rozwiązania, które w dalszej
perspektywie czasu będą przynosić PKP S.A. stałe, a nie jednorazowe
przychody. Do osiągnięcia tego celu możliwe jest również tworzenie
spółek celowych, w których PKP S.A. będzie udziałowcem. Strategia
dużo miejsca poświęca integracji i standaryzacji usług w obszarze
zarządzania infrastrukturą pasażerską, na dworcach, peronach i dojściach
do nich, koncentrując się na działaniach zwiększających satysfakcję
podróżnych. Jednym z działań wynikających ze Strategii jest rozwój
transportu intermodalnego i wykorzystanie nieruchomości PKP S.A. do
budowy tzw. centrów logistycznych z uwzględnieniem możliwości
wykorzystania potencjału spółek Grupy PKP w ramach usług transportowo –
logistycznych. Strategia stawia również przed PKP S.A. zadania
dostosowania działalności Grupy PKP do regulacji UE, w tym przygotowanie
do wdrożenia IV Pakietu Kolejowego. Pełne możliwości wdrożenia
Strategii zostaną osiągnięte z chwilą przyjęcia odpowiednich regulacji
prawnych. Kluczowym jest zastąpienie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o
komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, której część
zapisów się wyczerpała. Ponadto przewidziane są zmiany w wielu
przepisach krajowych, dotyczących np. podatku od nieruchomości (dotyczy
ułatwień dla PLK S.A.), problemu komunalizacji gruntów kolejowych. Henryk Sikora (Autor jest przedstawicielem pracowników w Radzie Nadzorczej PKP S.A.) fot.PKP PLK
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|