|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Czwartek, 26 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Dionizy, Szczepan
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
12 grudnia 2016 r. w Warszawie miało miejsce pierwsze spotkanie w
ramach cyklu debat pod nazwą ,,Poranek NaKolei.pl” zorganizowane przez
portal nakolei.pl, Centrum Rozwoju Transportu i naszą redakcję - „Wolną
Drogę”. Ta inicjatywa jest bezpośrednim efektem III edycji Kongresu
Rozwoju Transportu z 14 października 2016 roku, w której to
uczestniczyli przedstawiciele rządu z panem wicepremierem Piotrem
Glińskim na czele, eksperci oraz branża kolejowa. Głównym poruszanym
tematem była, jak nazwa ,,Wspólny Bilet – szanse i zagrożenia”
wskazuje, sprawa Wspólnego Biletu, dla korzystających z usług
przewoźników kolejowych.
Udział wzięli Na
pierwszym z planowanych regularnie spotkań gościem głównym był Andrzej
Bittel, wiceminister odpowiedzialny za sprawy kolej w Polsce. Wśród
zaproszonych gości pojawili się prezesi spółek m.in. Marek Chraniuk (PKP
Intercity), Krzysztof Mamiński (Przewozy Regionalne), Włodzimierz
Wilkanowicz (Koleje Wielkopolskie), Krystyna Pękała (SKM w Warszawie),
Tomasz Miszczuk (PKP Informatyka). Pojawiła się również
reprezentacja spółek: Cecylia Lachor oraz Zbigniew Cieślak (PKP S.A.).
Bartłomiej Buczek (SKM Trójmiasto), Michał Panfil (WKD), Pozostali goście to Mirosław Lisowski („Wolna Droga”), Krzysztof Celiński (Siemens), Jarosław Kowalski (ekspert kolejowy).
Wspólny Bilet – pilna potrzeba W
dyskusji dotyczącą wprowadzenia Wspólnego Biletu mówiono o wypracowaniu
konkretnych kroków, jakie należy podjąć, by pomysł, który się rozważa
od kilku lat został ostatecznie wcielony w życie. Uczestnicy
spotkania zgodnie opowiedzieli się za potrzebą wprowadzenia Wspólnego
Biletu wśród polskich przewoźników. Jednakże częścią problematyczną
okazuje się dojście do porozumienia w kwestiach takich jak finansowanie
projektu, opracowanie systemu informatycznego, a także ustalenie
odpowiadającej każdemu taryfy. Okazuje się, iż kierunków jest wiele, a
wybrać należy najbardziej optymalny zarówno dla przewoźników, jak i
pasażerów. Jednym z problemów, jaki staje przed branżą kolejową w tym
zakresie, jest kwestia techniczna systemu rozliczeń. Niejasne jest
nadal, czy ma to być projekt fakultatywny, czy obligatoryjny. Podstawową
kwestią jednak jest prawidłowe i zgodne definiowanie wyrażenia
,,wspólny bilet”. Podsumowanie spotkania przyniosło jasny wniosek –
wspólny bilet jest w Polsce pożądany. Pierwszym etapem realizacji tak
dużego przedsięwzięcia jest ustalenie wspólnego nośnika. Istotna i nadal
niewiadoma jest forma rozliczeń między przewoźnikami. Kwestia
informatyczna, czyli opracowanie odpowiedniego systemu nabywania tegoż
biletu na miarę dzisiejszych technologii jest już sprawą łatwiejszą i
drugorzędną, aczkolwiek równie istotną. Oczekuje się, że pierwszy
etap projektu Wspólnego Biletu mógłby przy wzmożonych wysiłkach być
gotowy już w chwili wprowadzenia kolejnego rozkładu jazdy 2017/2018. W
trakcie podsumowania debaty, głos zabrał Mirosław Lisowski, redaktor
naczelny „Wolnej Drogi”, który stwierdził, że temat pod hasłem ,,Wspólny
Bilet” funkcjonuje w rzeczywistości kolejowej już ponad 10 lat. Mówił,
że wystarczy sięgnąć tylko do archiwum „Wolnej Drogi”, by zauważyć, iż
pierwszy artykuł na ten właśnie temat ukazał się na naszych łamach… 26
listopada 2004 r.! Mamy zatem 12. rocznicę… Wyraził nadzieję, że w 13. rocznicę będzie można ogłosić: „Polska kolej ma wspólny bilet”. [na podstawie materiałów naKolei.pl i zapisu fonicznego (aw)] fot.nakolei.pl
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|