|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Luxtorpeda 2.0, czyli III Kongres Rozwoju Transportu | |
[ 0000-00-00 ] |
III Kongres Rozwoju Transportu skomentował dla „Wolnej Drogi”
Czesław Warsewicz, wydawca portalu nakolei.pl i organizator Kongresu.
14
października w Łodzi odbył się Kongres Rozwoju Transportu, podczas
którego około 150 gości z całej Polski i z zagranicy debatowało o
wyzwaniach, jakie stoją przed transportem, zwłaszcza kolejowym. Najważniejsze
wnioski, jakie wypłynęły podczas naszej długiej dyskusji w gronie
kolejarzy, inżynierów, ekonomistów, prawników, ekspertów od zarządzania,
dotyczyły przede wszystkim inwestycji infrastrukturalnych i rozwoju
przemysłu kolejowego. Uczestnicy Kongresu docenili pozytywne zmiany,
jakie już dokonały się na kolei po zmianie rządu w 2015 roku, ale
wskazywali też na wyzwania, jakie stoją przed sektorem kolejowym w
najbliższych latach. W tym kontekście pozytywnie został oceniony projekt
Luxtorpeda 2.0, który jest częścią rządowego Planu na rzecz
Odpowiedzialnego Rozwoju. Silna Polska, to silna gospodarka. Nie ma
silnej gospodarki bez sprawnie działającego systemu komunikacyjnego
szerzej mówiąc logistyki. Sprawny system transportowy, to
przemieszczenie osób lub towarów we właściwym czasie, we właściwe
miejsce i po właściwych kosztach. Najsilniejsze gospodarki świata takie
jak USA, Niemcy czy Chiny mają bardzo sprawny system logistyczny. Według
badań ocenia się, że koszt logistyki w każdym towarze wynosi około 13%,
co świadczy o jego wadze i znaczeniu w procesie zarządzania oraz
podnoszenia konkurencyjności gospodarki. Dlatego od kilku lat mówi się,
że dziś nie konkurują produkty czy firmy, ale łańcuchy dostaw. Aby
tak się stało, potrzebujemy zaprojektowania architektury systemu
logistycznego Polski, którego najważniejszymi cechami powinna być
intermodalność i integracja w różnych aspektach. Taką odpowiedzią może
być park technologiczno-przeładunkowy, który integruje w sobie różne
środki transportu (transport kolejowy, transport drogowy, transport
lotniczy i transport wodny), wzmacnia wytwórczość, jest innowacyjny i
wspiera eksport. Wokół takich parków technologiczno-przeładunkowych może
powstać tzw. Dolina Kolejowa. Zasoby na realizację programu, dające
duży impuls rozwojowy dla branży, pochodzić będą ze źródeł zewnętrznych,
jak UE - 67 mld zł, chiński program budowy tzw. jedwabnego szlaku w
wielkości - 890 mld USD oraz środki wewnętrzne, jak rządowy program
Luxtorpeda 2.0 oraz środki własne przedsiębiorstw przemysłu kolejowego. Rozwój
jest możliwy poprzez pobudzenie popytu wewnętrznego lub eksport. Popyt
wewnętrzny obecnie jest stymulowany poprzez duży strumień funduszy
unijnych. Te wszystkie wyzwania były przedmiotem dyskusji w trakcie
III Kongresu Rozwoju Transportu w Łodzi. Według wielu uczestników
Kongresu można było usłyszeć głos, że była to właściwie pierwsza otwarta
i poważna dyskusja o wizji i strategii rozwoju sytemu kolejowego w
Polsce po roku 1989. Stąd też praktycznym efektem tej debaty była
inicjatywa utworzenia Forum na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Luxtorpeda
2.0, która będzie wspierać stronę rządową w uszczegółowieniu Planu na
Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Czesław Warsewicz fot.NaKolei.pl
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|