|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
XXVI Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” | |
[ 0000-00-00 ] |
W dniu 27-28 września 2016 roku w Spale spotkali się delegaci NSZZ
„Solidarność” wybrani przez członków związku z terenu całego kraju,
reprezentujący praktycznie wszystkie grupy kolejarzy. Zebranie rozpoczęto Mszą Świętą odprawioną w kościele prezydenckim, której przewodniczył ks. Ryszard Marciniak.
Następnie delegaci udali się do obiektu „Zacisze”, gdzie rozpoczęły się
obrady. Przed wejściem na sale obrad przygotowano wystawę pierwszych
wydawnictw NSZZ „Solidarność”. Można było zobaczyć „Semafora”, książki
opisujące historię kolejarskiej „Solidarności”. O godz. 14.00 na
salę wprowadzono sztandar Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” i
odśpiewano Hymn, a następnie - pod przewodnictwem ks. Ryszarda
Marciniaka - nastąpiła chwila modlitwy i przystąpiono do obrad.
Obrady otworzył przewodniczący KSK Henryk Grymel, który bardzo gorąco
powitał wszystkie delegatki i delegatów na WZD, oraz przedstawiciela i
jednocześnie delegata Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” - Bogdana
Kubiaka. Kolejnym etapem obrad było przyjęcie porządku obrad dokonano
również wyboru prezydium w skład, którego weszli Stanisław Kokot,
Andrzej Niezgoda i Zbigniew Gadzicki. Prezydium pod przewodnictwem
Stanisława Kokota przystąpiło do procedowania dalszej części obrad -
powołano wybranych na zjeździe protokolantów, komisję do głosowań
jawnych, komisję skrutacyjną oraz komisję uchwał i wniosków. Następnie
Stanisław Kokot przypomniał, iż w 1981 roku w rocznicę głodówki
kolejarzy we Wrocławiu wybrano pierwszego przewodniczącego KSK, którym
został Krzysztof Gołygowski. Po ukonstytuowaniu się prezydium
sprawozdanie z działalności Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”
przedstawił przewodniczący KSK NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel. Podkreślił,
iż w pierwszym roku po wyborach Rada Krajowa Sekcji Kolejarzy NSZZ
„Solidarność” musiała organizować pikiety i protesty, aby zamanifestować
sprzeciw związku wobec działań Rządu RP i pracodawców kolejowych
polegających na zmianach organizacyjnych w spółkach, co skutkowało
zwolnieniami. Redukcja zatrudnienia dotyczyła zwłaszcza pracowników
liniowych, natomiast centrale spółek rozrastały się niebotycznie,
zwłaszcza w ludzi związanych z bankami („bankomatów”). Pierwsza
manifestacja odbyła się już 23 czerwca 2014 roku, jednak pomimo
zapewnień pani minister Bieńkowskiej, że sytuacja na kolei będzie szła w
dobrym kierunku, nic się nie zmieniło, a wręcz przeciwnie - zaczęto
szykanować działaczy związkowych, zaprzestano dialogu społecznego. Dlatego
związek w dniu 24 maja 2015 roku zorganizował kolejną pikietę wspólnie z
Konfederacją Związków Zawodowych i Federacją Związków Zawodowych
Pracowników PKP. Pikieta dotyczyła prywatyzacji w spółkach bez paktów
gwarancji pracowniczych, pionizacji i centralizacji, a nawet łączenia
zakładów pracy, co w sposób ewidentny łączyło się z redukcją
zatrudnienia. Za szczególne zagrożenie związek uważał prywatyzacje
spółek infrastrukturalnych, takich jak PKP Energetyka, PKP informatyka,
TK Telekom, czy zbycie pozostałych akcji w spółce PKP CARGO SA. Po
tych protestach 1 lipca 2015 roku doszło do spotkania w Ministerstwie
Infrastruktury i Rozwoju z podsekretarzem stanu Sławomirem Żałobką. Była
to próba reaktywowania dialogu społecznego pomiędzy związkiem a
ministerstwem. Poruszono wiele ważnych dla kolejarzy spraw, jednak efekt
tych rozmów był zanikowy, aby nie powiedzieć, że żaden. W
dniu 10 sierpnia 2015 roku KSK wspólnie z innymi centralami związkowymi
wystosowało pismo w sprawie prywatyzacji spółki PKP Energetyka S.A. do
Komisji Europejskiej do pani komisarz ds. transportu. Jednak
największym ciosem dla związku było wypowiedzenie porozumienia z 17
kwietnia 2003 roku zawartego pomiędzy Związkiem Pracodawców a
Ponadzakładowymi Organizacjami Związkowymi w sprawie wzajemnych
zobowiązań stron PUZP dla pracowników zatrudnionych przez pracodawców
zrzeszonych w Związku Pracodawców Kolejowych, które od 12 lat regulowało
zasady współpracy pomiędzy związkami zawodowymi a pracodawcami
kolejowymi. Pomimo pisma SKK do prezesa ZPK Krzysztofa Gacka, w
którym uznała to działanie za jednostronne zerwanie dialogu społecznego,
ówczesny prezes ZPK nie wycofał się podjętych działań. Dopiero 8 grudnia 2015 roku ZPK wycofał oświadczenie woli z dnia 15 września 2015 r., gdy nastąpiła zmiana Rządu RP. Po trzech latach braku dialogu społecznego w lutym br. wznowiono prace zespołu trójstronnego ds. Kolejnictwa. Przewodniczący
Grymel przedstawił także działalność SKK w strukturach europejskich,
gdyż NSZZ „Solidarność” jest członkiem Europejskiej Federacji
Pracowników Transportu (ETF). W dalszej części sprawozdania
przedstawiono sprawozdania z poszczególnych Sekcji Zawodowych NSZZ
„Solidarność” zrzeszonych w KSK oraz o obchodach uroczystości
związkowych i państwowych. Sprawozdanie ze swej działalności złożyła także Komisja Rewizyjna, które w imieniu przewodniczącego odczytała Anna Piela. Po sprawozdaniach rozpoczęła się dyskusja nad przedstawionymi informacjami w sprawozdaniach. W
trakcie dyskusji poszczególni delegacji podkreślali fakt, iż tak
naprawdę na kolei tzw. dobra zmiana jest mało widoczna, dlatego
członkowie na dole nie są do końca zadowoleni z działań zarządów
poszczególnych spółek i kierownictw zakładów pracy. Niemniej jednak wszyscy czekali aż na sali pojawią się zaproszeni goście, aby mogli do nich kierować swoje uwagi.
Dlatego po dyskusji przyjęto kilka uchwał, stanowisk i wniosków, w tym
uchwałę o wprowadzeniu zmian w Regulaminie Wewnętrznym Krajowej Sekcji
Kolejarzy NSZZ „Solidarność”. Propozycje zmian przedstawił Zbigniew
Gadzicki, który podkreślił, iż zmiany są konieczne, gdyż dotyczą zmiany
nazwy w celu ujednolicenia nazewnictwa w całym związku. Przyjęto
jednogłośnie zaproponowane zmiany, tj. nazwy, która otrzymała brzmienie
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność”.
Po ogłoszonej przerwie na sali obrad pojawili się zaproszeni goście, a
byli to: Tomasz Buczyński - dyrektor departamentu Ministerstwa
Infrastruktury i Budownictwa, prezes PKP S.A. - Mirosław Pawłowski,
dyrektor biura zarządu PKP S.A. - Katarzyna Gawlik-Tarnowska, prezes PKP
PLK S.A. - Ireneusz Merchel, prezes PKP CARGO S.A. - Maciej
Libiszewski, członek zarządu PKP CARGO S.A. - Zenon Kozendra, prezes
Przewozów Regionalnych - Krzysztof Mamiński, prezes KPTW „Natura tour”
spółka z o.o. - Jacek Zawadzki, Komendant Główny SOK - Józef Hałyk, oraz
dyrektor PKP PLK SA Zakład Linii Kolejowych w Łodzi Marek Olkiewicz.
Po powitaniu przybyłych gości miała miejsce bardzo miła uroczystość -
kilku osobom zostały wręczone odznaki „Zasłużony dla NSZZ Solidarność na
kolei”, a byli to: Aleksander Karol Cendlak - pracował w
Centralnej Dyrekcji Kolei Państwowych w Warszawie, w Dyrekcji Generalnej
PKP Ministerstwa Komunikacji, w PKP PLK S.A. oraz Instytucie
Kolejnictwa, obecnie na emeryturze. W stanie wojennym za swoją
działalność był represjonowany, został zdegradowany ze stanowiska
służbowego Naczelnika Wydziału Utrzymania Kolei Wąskotorowych. Był
inwigilowany przez SB, ucierpiała również jego rodzina - w maju 1983
roku aresztowano jego żonę (dwunastoletnią córką zaopiekowali się
sąsiedzi), sam uniknął aresztowania, gdyż był poza miejscem
zamieszkania. Działał w strukturach podziemnej „Solidarności”. Henryk Grymel
- w dniu 14 grudnia 1981 roku zwolniony z pracy. W latach 1982-1983
współredaktor, drukarz, kolporter gazetki „Ku wolnej Polsce”. W sierpniu
1983 roku ujawnił się w ramach amnestii. Aktywny działacz związkowy,
rzecznik obrony praw pracowniczych, interesu kolei, jej prawidłowego
rozwoju i narodowego charakteru. Brał czynny udział w głodówce na
Śląsku, manifestacjach i pikietach w kraju i zagranicą. Wincenty Pultowicz
- pracownik ZLK Warszawa, jeden z organizatorów Komisji Zakładowej NSZZ
„Solidarność” w ROS Kutno. Za protest polegające na zatrzymaniu ruchu
pociągu w stanie wojennym był aresztowany i osadzony w areszcie
tymczasowym w Łodzi. Od początku swojej działalności uczestniczył
czynnie w strajkach, pikietach i protestach związanych z obroną praw
pracowniczych. Dzięki jego zaangażowaniu organizacja ciągle się
rozrasta. Waldemar Jaroszuk - pracownik PKP CARGO S.A.
Centralny Zakład Spółki. Od samego początku aktywnie uczestniczył w
tworzeniu ruchu związkowego i jego struktur w Małaszewicach. Brał
aktywny udział w pikietach i protestach związkowych. Zenon Kozendra
- pracuje PKP CARGO S.A. Centrala. Aktywny działacz i społecznik,
niezwykle zaangażowany i oddany pracy związkowej. Reprezentował KSK w
Europejskiej Federacji Transportowców. Był organizatorem i prelegentem
konferencji organizowanych przez BCC i KSK pod tytułem „Polska
potrzebuje narodowych kolei”. Organizator wielu akcji charytatywnych i
socjalnych. Krzysztof Dubiel - pracuje PKP Energetyka Zakład
Kujawski. W dniu 24 października 1980 roku w Bydgoszczy, jako absolwent
szkoły, wspólnie z innymi uczestnikami rozpoczął głodówkę solidaryzującą
się z głodującymi we Wrocławiu. Mimo młodego wieku wykazał się dużą
odwagą i zaangażowaniem w powstawanie później struktur związkowych. Do
dnia dzisiejszego służy swoim kolegom radą i pomocą. Kazimierz Fidowicz
- pracował w PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu,
obecnie emeryt. W związku od 1980 roku, pomagał w tworzeniu struktur
związku w Sekcji Budynków w Nowym Sączu. Prze 8 kadencji był członkiem
Komisji Zakładowej, aktywnie uczestniczył w akcjach protestacyjnych
organizowanych przez OSK, RSK SKK. Jerzy Kot - pracuje PNIiUK
Kraków. Wieloletni delegat do rejonowych i krajowych struktur NSZZ
„Solidarność”. Od 25 lat członek pocztu sztandarowego, uczestnik
wszystkich dużych akcji protestacyjnych. W 2000 roku uczestnik strajku
głodowego w obronie miejsc pracy i likwidacji zakładu Napraw
Infrastruktury Kolejowej w Dębicy. Waldemar Daniszewski -
pracownik Przewozy Regionalne Szczecin. Członek NSZZ „Solidarność” od
1980 roku. W 1989 roku reaktywował struktury związku, uczestniczył w
głodówce w 2003 roku. Zawsze uczestniczy w pikietach i protestach
organizowanych przez związek. Alfred Szymański - pracował w
Instytut Kolejnictwa, obecnie emeryt. Aktywny działacz i współzałożyciel
NSZZ „Solidarność”. Aktywnie występował w obronie praw pracowniczych i w
obronie indywidualnych pracowników. Ma duże doświadczenie i rozeznanie w
prawie związkowym i prawach pracowniczych.
W trakcie pytań zadawanych przybyłym gościom - pierwsze dotyczyło
kwestii rozmów na temat PUZP, oraz odpisu 15% ze sprzedaży majątku
kolejowego na FWP. Odpowiadając na te pytania Tomasz Buczyński
podkreślił, że aby odpisy były możliwe, musi nastąpić zmiana Ustawy o
komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, i w tej chwili
trudno powiedzieć, kiedy to nastąpi. Jednak dodał, iż ministerstwo
będzie robiło wszystko, aby doprowadzić do takich odpisów ze
sprzedawanego majątku. W chwili obecnej ministerstwo stara się
skonsolidować spółki kolejowe tak, aby działały na rynku w taki sposób,
który nie będzie im utrudniał rozwoju. Ma temu służyć między innymi
lepsze wykorzystanie istniejącego majątku. Odnosząc się do kwestii
majątku Henryk Sikora zwrócił uwagę na fakt, iż wiele obiektów jest
nadal własnością PKP S.A. i nie jest aportowana do spółek. W tej
sprawie zabrał głos przez PKP S.A. Mirosław Pawłowski, który podkreślił,
iż w chwili obecnej od aportowanych nieruchomości jest odprowadzany
podatek i nie zawsze jest to korzystne dla spółek, jak i PKP S.A.,
niemniej jednak właśnie dlatego jego zdaniem należy się skupić na
wykorzystaniu majątku PKP S.A. w taki sposób, aby poszczególne spółki
nie koniecznie dzierżawiły obiekty nie kolejowe, ale tańsze. Dlatego PKP
S.A. przegląda umowy najmu, aby je dostosować do potrzeb poszczególnych
spółek. Z kolei prezes PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel podkreślił,
iż jego spółka wykorzystuje wszystkie obiekty, które są dyspozycji PKP
PLK S.A., niemniej jednak, gdy obiekty są własnością PKP S.A., to trudno
wydatkować pieniądze na ich remonty kapitalne, które są bardzo
kosztowne. Jego zdaniem musi to wykonywać PKP S.A. lub trzeba wspólnie
rozwiązać jakoś tę kwestię, aby nie było takich sytuacji, że np. do
nastawni leje się z dziurawego dachu. Prezes PKP CARGO SA Maciej
Libiszewski, równocześnie prezes Związku Pracodawców Kolejowych,
zadeklarował gotowość do rozmów nad PUZP, odnosząc się natomiast do
pytań odnośnie spółki PKP CARGO S.A. podkreślił, że zarząd ma na celu
utrzymanie miejsc pracy, dlatego np. odbudował miejsca pracy w Stróżach,
Jaśle i Nowym Sączu. Niewykluczone, że odbudowana zostanie też
Żurawica. Podkreślił, że gdy przyszedł do zarządu akcje spółki
dołowały, a od kilku tygodni idą w górę. Jego zdaniem spółka zaczyna
podpisywać nowe kontrakty i chce utrzymać rynek oferując klientom nowe
atrakcyjne usługi. Prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński
podkreślił, iż wierzy, że spółka będzie się rozwijała. Już zostało
podpisane wstępne porozumienie z bankami dotyczące kredytu, z którego
zostaną sfinansowane remonty taboru. Również oferta przewozowa spółki
będzie coraz bardziej atrakcyjna. Kończąc dyskusję przewodniczący
Henryk Grymel podkreślił, że dyskutanci byli być może dość mało
agresywni w stosunku do przybyłych gości, niemniej jednak i tak wiele
spraw zostało choć częściowo wyjaśnionych. Wyraził nadzieje, iż rozmowy nad PUZP ruszą niebawem i uda się obronić w nim prawa pracownicze. Obrady zakończyło wyprowadzenie sztandaru Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”. Adam Dyląg fot. A.Dyląg/SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|