"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Piątek, 29 marca 2024 r.
Imieniny obchodzą: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy
 
Nowy regulamin w Spółce, to także spełnienie postulatu strony społecznej
[ 0000-00-00 ]
Powiedział „Wolnej Drodze” Zenon Kozendra, przedstawiciel pracowników w Zarządzie Spółki PKP CARGO

Przedstawiciel pracowników w Zarządzie, to ważna i trudna zarazem funkcja. Jakim członkiem Zarządu chciałby Pan być?
Na pewno aktywnym, z równym zaangażowaniem dbającym o interesy pracowników, jak i dobrą pozycje biznesową PKP CARGO. Obie te sprawy wzajemnie się warunkują. Tylko dobrze prosperująca firma, rozwijająca się i osiągająca coraz lepsze wyniki, zapewni bezpieczne miejsca pracy i godziwe warunki zatrudnienia. Kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa jest zaangażowana załoga, która identyfikuje się z celami firmy.
Wśród najważniejszych celów, jakie sobie stawiam, jest usprawnienie działających kanałów komunikacji z pracownikami oraz odpowiedź na pytanie: czym jest bycie skutecznym przedstawicielem załogi w zarządzie Spółki? W moim rozumieniu funkcja ta polega na pełnieniu roli pośrednika między Zarządem i pracownikami. Głównym zadaniem jest tłumaczenie interesów pracowniczych na język biznesu oraz przekonywanie pracowników, że tylko rozwój biznesu umożliwia realizację tych interesów.

Jakie są Pana plany działań na najbliższe miesiące? Czym chciałby się Pan w pierwszej kolejności zająć?
Powołując mnie na stanowisko członka Zarządu w lipcu br. Rada Nadzorcza PKP CARGO wyraziła oczekiwanie, by głównym obszarem mojej aktywności był dialog społeczny. Chcę się skupić na budowaniu w firmie kultury dialogu i partycypacji pracowniczej.
Dobrze ułożone i trwałe relacje z partnerami społecznymi, pozwalają uniknąć wielu konfliktów, tworzą atmosferę zaufania i pozwalają rozwiązywać najtrudniejsze problemy przy stole negocjacyjnym, a nie na ulicy, czy na torach.
Ważne dla mnie będzie rozwijanie w spółce koncepcji CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Ten obszar jest mi szczególnie bliski. W 2007 roku z mojej inicjatywy PKP CARGO, jako pierwsza spółka w grupie PKP, została członkiem Forum Odpowiedzialnego Biznesu i rozpoczęła wdrażanie projektów skierowanych do pracowników, np. „Firma przyjazna bieganiu” i „Rodzic w pracy”. Zostały one dobrze przyjęte przez załogę, a Spółka otrzymała za nie wiele nagród i wyróżnień.

Jak po okresie wojny ze związkami zawodowymi, prowadzonej przez poprzedni Zarząd, teraz układa się współpraca?
W ostatnich latach w PKP CARGO brakowało dialogu społecznego. Nasza Spółka była wcześniej znana z rozwiązywania nawet najtrudniejszych problemów pracowniczych poprzez rozmowę i porozumienie stron. Na pewien czas zerwano z tą dobrą tradycją. Przez ostatnie dwa lata niemało było sporów zbiorowych, protestów i pikiet przed siedzibą firmy. Niestety, miało to negatywny wpływ na pozycję biznesową PKP CARGO.
Obecny Zarząd wysoko ceni dialog i chce, by stosunki z przedstawicielami pracowników były partnerskie i transparentne. Wierzymy, że jedynie współpraca oparta na wzajemnym szacunku i zaufaniu może być owocna. W PKP CARGO obowiązują porozumienia pracodawcy ze związkami zawodowymi. Zawierają one dobre mechanizmy dialogu. Chcemy, by obie strony bezwzględnie przestrzegały tych porozumień.

Od pierwszego sierpnia w Spółce wprowadzono nowy regulamin organizacyjny. Co się w nim zmieniło?
Nowy regulamin organizacyjny, to odejście od pionowego modelu zarządzania i powrót do zarządzania obszarowego, które z powodzeniem funkcjonowało w Spółce od samego początku jej powstania. W uproszczeniu, zmiany polegają na przywróceniu zakładom Spółki i ich kierownictwu dawnych kompetencji. Gospodarzem na swoim terenie znów jest dyrektor Zakładu i zarządza nim przy pomocy zastępców oraz podległych mu komórek organizacyjnych. Nowy regulamin, to także spełnienie postulatu strony społecznej, która domagała się rezygnacji z pionowego modelu zarządzania. Nowy regulamin usprawni procesy zarządcze w Spółce.
Rozmawiał Aleksander Wiśniewski

Przypomnijmy… Rada Nadzorcza PKP CARGO, w wyniku procedury wyborczej, podjęła uchwałę o powołaniu z dniem 14 lipca 2016 r. Zenona Kozendry na przedstawiciela pracowników w Zarządzie Spółki
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.