|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Czwartek, 2 stycznia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Grzegorz, Makary, Izydor
|
|
|
|
|
|
Nowy regulamin w Spółce, to także spełnienie postulatu strony społecznej | |
[ 0000-00-00 ] |
Powiedział „Wolnej Drodze” Zenon Kozendra, przedstawiciel pracowników w Zarządzie Spółki PKP CARGO
Przedstawiciel pracowników w Zarządzie, to ważna i trudna zarazem funkcja. Jakim członkiem Zarządu chciałby Pan być? Na
pewno aktywnym, z równym zaangażowaniem dbającym o interesy
pracowników, jak i dobrą pozycje biznesową PKP CARGO. Obie te sprawy
wzajemnie się warunkują. Tylko dobrze prosperująca firma, rozwijająca
się i osiągająca coraz lepsze wyniki, zapewni bezpieczne miejsca pracy i
godziwe warunki zatrudnienia. Kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa jest
zaangażowana załoga, która identyfikuje się z celami firmy. Wśród
najważniejszych celów, jakie sobie stawiam, jest usprawnienie
działających kanałów komunikacji z pracownikami oraz odpowiedź na
pytanie: czym jest bycie skutecznym przedstawicielem załogi w zarządzie
Spółki? W moim rozumieniu funkcja ta polega na pełnieniu roli pośrednika
między Zarządem i pracownikami. Głównym zadaniem jest tłumaczenie
interesów pracowniczych na język biznesu oraz przekonywanie pracowników,
że tylko rozwój biznesu umożliwia realizację tych interesów.
Jakie są Pana plany działań na najbliższe miesiące? Czym chciałby się Pan w pierwszej kolejności zająć? Powołując
mnie na stanowisko członka Zarządu w lipcu br. Rada Nadzorcza PKP CARGO
wyraziła oczekiwanie, by głównym obszarem mojej aktywności był dialog
społeczny. Chcę się skupić na budowaniu w firmie kultury dialogu i
partycypacji pracowniczej. Dobrze ułożone i trwałe relacje z
partnerami społecznymi, pozwalają uniknąć wielu konfliktów, tworzą
atmosferę zaufania i pozwalają rozwiązywać najtrudniejsze problemy przy
stole negocjacyjnym, a nie na ulicy, czy na torach. Ważne dla mnie
będzie rozwijanie w spółce koncepcji CSR, czyli społecznej
odpowiedzialności biznesu. Ten obszar jest mi szczególnie bliski. W 2007
roku z mojej inicjatywy PKP CARGO, jako pierwsza spółka w grupie PKP,
została członkiem Forum Odpowiedzialnego Biznesu i rozpoczęła wdrażanie
projektów skierowanych do pracowników, np. „Firma przyjazna bieganiu” i
„Rodzic w pracy”. Zostały one dobrze przyjęte przez załogę, a Spółka
otrzymała za nie wiele nagród i wyróżnień.
Jak po okresie wojny ze związkami zawodowymi, prowadzonej przez poprzedni Zarząd, teraz układa się współpraca? W
ostatnich latach w PKP CARGO brakowało dialogu społecznego. Nasza
Spółka była wcześniej znana z rozwiązywania nawet najtrudniejszych
problemów pracowniczych poprzez rozmowę i porozumienie stron. Na pewien
czas zerwano z tą dobrą tradycją. Przez ostatnie dwa lata niemało było
sporów zbiorowych, protestów i pikiet przed siedzibą firmy. Niestety,
miało to negatywny wpływ na pozycję biznesową PKP CARGO. Obecny
Zarząd wysoko ceni dialog i chce, by stosunki z przedstawicielami
pracowników były partnerskie i transparentne. Wierzymy, że jedynie
współpraca oparta na wzajemnym szacunku i zaufaniu może być owocna. W
PKP CARGO obowiązują porozumienia pracodawcy ze związkami zawodowymi.
Zawierają one dobre mechanizmy dialogu. Chcemy, by obie strony
bezwzględnie przestrzegały tych porozumień.
Od pierwszego sierpnia w Spółce wprowadzono nowy regulamin organizacyjny. Co się w nim zmieniło? Nowy
regulamin organizacyjny, to odejście od pionowego modelu zarządzania i
powrót do zarządzania obszarowego, które z powodzeniem funkcjonowało w
Spółce od samego początku jej powstania. W uproszczeniu, zmiany polegają
na przywróceniu zakładom Spółki i ich kierownictwu dawnych kompetencji.
Gospodarzem na swoim terenie znów jest dyrektor Zakładu i zarządza nim
przy pomocy zastępców oraz podległych mu komórek organizacyjnych. Nowy
regulamin, to także spełnienie postulatu strony społecznej, która
domagała się rezygnacji z pionowego modelu zarządzania. Nowy regulamin
usprawni procesy zarządcze w Spółce. Rozmawiał Aleksander Wiśniewski
Przypomnijmy…
Rada Nadzorcza PKP CARGO, w wyniku procedury wyborczej, podjęła uchwałę
o powołaniu z dniem 14 lipca 2016 r. Zenona Kozendry na przedstawiciela
pracowników w Zarządzie Spółki
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|