 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
W dniu 29 czerwca br. Regionalna Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” w
Krakowie zorganizowała pikietę – happening przed Urzędem Marszałkowskim
Województwa Małopolskiego. Jego celem było zwrócenie uwagi na
potrzebę rozwoju i inwestowania w transport kolejowy, podkreślenie jego
walorów, jako najbardziej bezpiecznego i ekologicznego transportu
zbiorowego, przypomnienie o ustawowej odpowiedzialności Urzędu
Marszałkowskiego za kolej w regionie oraz zwrócenie uwagi, że kolej w
Małopolsce, to nie tylko aglomeracja krakowska. Zgromadziła ona kolejarzy związkowców z „Solidarności” reprezentujących różne spółki i zakłady. Przygotowano
specjalną oprawę, na którą składały się flagi związkowe i transparenty
trzymane przez uczestników pikiety z hasłami nawiązującymi do problemów,
jakie występują na kolei w Małopolsce. Oprócz głównego hasła „kolej na
KOLEJ”, były to „Inwestycje w tory = lepsza kolej” (wskazujące potrzebę
dalszych inwestycji w infrastrukturę kolejową i jej modernizację z
wykorzystaniem różnych źródeł finansowania w tym z Regionalnego Programu
Operacyjnego), „Lepszy rozkład dla podróżnych” (domagający się
opracowania lepszej oferty przewozowej w postaci nowego rozkładu jazdy
2016/2017) oraz duży kartonowy pociąg z lokomotywą i trzema wagonikami z
naklejonym na nich hasłem „kolej na KOLEJ” stojący w środku
zgromadzenia. W pewnym momencie pociąg „ruszył” i został złożony
jako „wiano” dla władz samorządu małopolskiego, aby bardziej zadbały o
kolej w Małopolsce.
Podczas zgromadzenia przemawiali kolejno Wojciech Grzeszek -
przewodniczący Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność”, Henryk Łabędź -
zastępca przewodniczącego Regionu Małopolskiego, Marek Baczyński -
przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w ZLK Nowy Sącz,
który mówił o problemach w połączeniach kolejowych występujących na
Sądecczyźnie i turystycznych walorach tego regionu, które powinno się
wykorzystać przy lepszej ofercie przewozowej, Krzysztof Cieślak -
zastępca przewodniczącego NSZZ „Solidarność” Centrali PKP CARGO SA,
który przypomniał skuteczną walkę o pozostawienie zakładu w Krakowie
oraz Bernadetta Kaszowska z Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” z
Oddziału Małopolskiego Przewozów Regionalnych. W trakcie pikiety –
happeningu, przewodniczący RSK Henryk Sikora odczytał petycję
skierowaną do Jacka Krupy - Marszałka Województwa Małopolskiego, w
której przedstawiono najpilniejsze postulaty potrzebne, aby kolej w
Małopolsce była po prostu lepsza. W celu poprawy organizacji i
zwiększenia atrakcyjności kolei w Małopolsce, Regionalna Sekcja
Kolejarzy NSZZ „Solidarność” uważa, że są to m.in. zagwarantowanie w
budżecie województwa na 2017 r. środków finansowych umożliwiających
zabezpieczenie kolejowych przewozów regionalnych, spełniających potrzeby
mieszkańców województwa (w tym na jego obrzeżach), pilną rewitalizację
linii kolejowych o znaczeniu regionalnym, głównie na obrzeżach
województwa. Ich stan techniczny i uzyskiwane czasy przejazdów powodują
brak zainteresowania w prowadzeniu po nich ruchu pociągów przez
przewoźników, małą frekwencję i niską rentowność. - Te trasy co roku tracą pociągi. Istnieje więc zagrożenie, że tam wkrótce kolej przestanie istnieć – mówił przewodniczący Sikora. Pilnej
rewitalizacji wymagają zwłaszcza linie kolejowe: nr 117 odcinek
Kalwaria Zebrzydowska - Lanckorona - Wadowice - granica województwa; nr
96 odcinek Stróże - Muszyna; nr 97 Sucha Beskidzka - Żywiec; nr 97, 98,
99 odcinek Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane; nr 93
odcinek Trzebinia - Oświęcim - Czechowice Dziedzice; nr 62, 660 odcinek
Tunel - Bukowno - Sosnowiec Płd. oraz wycofanie planów dalszej redukcji
zatrudnienia. - Zwracamy uwagę, że kolej, to nie tylko
aglomeracja krakowska. Potrzebna jest lepsza oferta na obrzeżach, lepszy
rozkład jazdy i modernizacja torów. To bardzo ważne, bo modernizuje się
tylko magistralę krakowską. Marszałek musi pomyśleć o tym, że kolej, to
też tory w innych rejonach województwa - przemawiał Henryk Sikora
Regionalna Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” oczekuje zaangażowania
wszystkich instytucji odpowiedzialnych za tworzenie warunków
organizacyjnych i finansowych w celu rozwoju Kolei i propagowania
transportu Kolejowego w Województwie Małopolskim. - To marszałek
ma kompetencje odnośnie organizacji i finansowania kolei w Małopolsce.
Chcemy o tym przypomnieć, mamy petycję odnośnie lepszej oferty dla
pasażerów, z większą ilością pociągów – oznajmił przewodniczący RSK Kraków.
Marszałek Krupa, który wyszedł do pikietujących kolejarzy (co nie
często zdarza się urzędnikom w Polsce) zapewnił, że kolej jest ważna dla
województwa, jako bezpieczny i ekologiczny środek transportu, i na
pewno będzie rozwijana. - Mamy w rozkładzie jazdy 2015/2016 o 5 mln
więcej pociągokilometrów niż rok temu. Wkrótce uruchamiamy Szybką Kolej
Aglomeracyjną do Tarnowa. Będziemy przeznaczać więcej pieniędzy na
przewozy regionalne. To da więcej pasażerów i więcej pracy dla kolejarzy
– mówił Jacek Krupa. Marszałek przypomniał, że województwo w
ostatnich latach kupiło 31 nowoczesnych pociągów, a w tym roku firma
Newag szykuje 13 kolejnych. - W przyszłym roku planujemy kolejne
zamówienia – dodał marszałek. Do pikietujących wyszedł też Józef
Pilch - Wojewoda Małopolski, który poparł postulaty przedstawione przez
zgromadzonych i zapowiedział wszechstronną pomoc na rzecz poprawy
funkcjonowania kolei w Małopolsce. Bogdan Ostrowski fot. RSK Kraków
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|