 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
Usprawnić decyzyjność i nie spowalniać prac | |
[ 0000-00-00 ] |
Powiedział „Wolnej Drodze” Ireneusz Merchel - Prezes Zarządu PKP PLK SA
We
wrześniu 2015 roku rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy do roku 2023,
którego wykonawcą jest Spółka PK PLK SA. Czy Spółka już realizuje jakieś
założenia przewidziane Programem? Są jeszcze projekty z
poprzedniej perspektywy, których realizację w wyniku negocjacji udało
się nam wydłużyć. 22 projekty kończymy do końca obecnego roku.
Pozostałych osiem - tzw. fazowanych, których finansowanie pochodzi
jeszcze ze starej perspektywy, a po części z obecnej, przewidziane jest w
perspektywie do 2020 r. Nowe projekty z KPK są w trakcie realizacji.
Dotyczą one tych obszarów, które w obecnej perspektywie są dla nas
najważniejsze. To dobre trasy dla przewozów towarowych, funkcjonalne
połączenia w aglomeracjach i uzyskanie spójnej sieci kolejowej. Budujemy
łącznicę Kraków Zabłocie - Krzemionki, modernizujemy trasę Wrocław -
Poznań, „Węglówkę” i „Nadodrzankę”, szykujemy linię podmiejską z
Grodziska Mazowieckiego do Warszawy. Krajowy Program Kolejowy, który
jest właśnie aktualizowany, chcemy zrealizować w pełni. To ambitne
przedsięwzięcie zakłada poprawę infrastruktury kolejowej za kwotę ponad
67 mld zł.
Co obecnie jest ważne dla PLK w zakresie inwestycji? Teraz
dla nas najistotniejsze jest bardzo dobre przygotowanie projektów,
ogłoszenie przetargów, pokazanie wykonawcom, że są dla nas ważnym
partnerami, z którym chcemy jak najlepiej zmieniać polską kolej. Aby
sprostać tym wyzwaniom wzmocniliśmy komórki odpowiedzialne za
przygotowanie dokumentacji, udrożniliśmy komunikację. Dążymy do
przygotowania takiej struktury w obszarze inwestycji, która będzie
zapewniała sprawną pracę bez zbędnych tabelek, ale z odpowiedzialnością
za jakość realizacji projektów, która kształtuje się już na etapie
przygotowywania przetargów. Chcemy więcej kompetencji przekazać
bezpośrednio odpowiedzialnym za projekty, by usprawnić decyzyjność i nie
spowalniać prac. Jeszcze w tym roku zamierzamy ogłosić przetargi za
kwotę co najmniej 8 mld zł. Trzeba też zwrócić uwagę, że 30 maja
podpisaliśmy umowę z CUPT o dofinansowaniu projektów CEF z perspektywy
finansowej UE 2014-2020. PKP Polskie Linie Kolejowe SA otrzymają ponad
6,3 mld zł dofinansowania na realizację 7 projektów kolejowych wartych
8,1 mld zł. Zawarcie umów daje bowiem gwarancję realizacji wszystkich
przedsięwzięć z pierwszego konkursu CEF. Zarządca infrastruktury przy
wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc
Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF) zmodernizuje linie
kolejowe o łącznej długości 570 km. Inwestycje na ważnych liniach
poprawią obsługę podróżnych i skrócą czasy podróży m.in. na trasie z
Warszawy do Białegostoku i z Wrocławia do Poznania. Środki CEF są
przeznaczone na budowę wiaduktów drogowych nad Centralną Magistralą
Kolejową, co pozwala na skrócenie czasu przejazdu z Warszawy m.in. do
Krakowa i Katowic.
Jak dziś układa się współpraca Spółki PKP
PLK ze sprywatyzowaną we wrześniu 2015 roku Spółką PKP Energetyka? Pytam
dlatego, iż w mediach pojawiły się informacje o tym, jakoby między obu
podmiotami pojawiły się jakieś zgrzyty. PKP Polskie Linie
Kolejowe SA mają zawarte umowy z PKP Energetyka dotyczące realizacji
usług utrzymania urządzeń elektroenergetycznych, w tym sieci trakcyjnej,
oświetlenia zewnętrznego oraz częściowego elektrycznego ogrzewania
rozjazdów i instalacji elektrycznych w obiektach zarządzanych przez
Spółkę (te dwie ostatnie pozycje realizują także inne firmy). Wszystkie
umowy zawierane są zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych i
korporacyjną polityką zakupów obowiązujących w Spółce. Zależy nam na
dobrej współpracy, ale będziemy konsekwentnie wymagać dobrej realizacji
warunków umowy.
W
marcu 2016 roku było głośno o tym, że Spółka PKP PLK ma zamiar
zlikwidować w całej Polsce 450 kilometrów linii kolejowych. Czy ta
informacja jest wciąż aktualna? Publikacje bazowały na niepełnym
opracowaniu, które przemilczało dwa ważne fakty: obecnie toczące się
postępowania dotyczą linii, po których pociągi nie jeżdżą od wielu lat, a
procedury ich dotyczące zostały wszczęte nawet 10 lat temu. Zarządca
infrastruktury na bieżąco współpracuje z samorządami, w zakresie
optymalnego wykorzystania linii i postępowania z tymi, na których
pociągi nie jeżdżą od wielu lat. Wszczęcie postępowania w przypadku
takich linii nie oznacza ich likwidacji. Wszystkie podmioty, które mogą
być zainteresowane utrzymaniem linii, w tym przewoźnicy i jednostki
samorządu terytorialnego, mogą zaproponować rozwiązania wstrzymujące
procedurę na każdym etapie postępowania. Ponadto, po uzgodnieniach z
samorządem, niezbędna jest jeszcze decyzja ministra transportu, czyli
analiza sprawy przed ewentualnym wyrażeniem zgody na likwidację linii
kolejowej. PLK we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i
Budownictwa przygotowuje wieloletni program pn. „Pomoc w zakresie
finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej
utrzymania i remontów na lata 2016-2023”. Program zakłada także
niedopuszczenie do dalszej degradacji linii kolejowych powodującej
konieczność ich wyłączania z eksploatacji.
Urząd
Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zadeklarował zamiar
rewitalizacji linii nr 285 Wrocław Główny - Jedlina Zdrój ma odcinku
Wrocław Główny - Świdnica przez Sobótkę. Czy Spółka PLK przekazała już
tę linię Samorządowi Wojewódzkiemu? Jesteśmy otwarci na
współprace z samorządami. Województwo dolnośląskie ma doświadczenie w
wykorzystywaniu przejętych tras np. Wrocław Psie Pole - Trzebnica. Tam
bardzo intensywnie rozwija się transport kolejowy – widać, jak
modernizacja linii i nowoczesny tabor przyciągają do kolei. Na Dolnym
Śląsku dzięki pracom PLK wydłużyła się trasa szybkich pociągów PKP
Intercity do Jeleniej Góry, skróciły się czasy podróży i rozwija się
kolej w aglomeracji, którą obsługują „Koleje Dolnośląskie”. Linia nr
285 na odcinku Wrocław Główny - Świdnica Przedmieście pozostaje obecnie
w zarządzie PKP Polskich Linii kolejowych SA. Przewidziana jest jej
rewitalizacja w ramach RPO dla województwa dolnośląskiego w perspektywie
do 2020 r.
Dolnośląski Urząd Marszałkowski poinformował także
swego czasu, że przy współudziale PLK liczone są koszty rewitalizacji
tej linii. Czy to prawda? Dla planowanych prac rewitalizacyjnych
linii w oparciu o RPO dla województwa dolnośląskiego były określone
wstępne, szacunkowe koszty. Trwają prace przygotowawcze dla
przeprowadzenia postępowania przetargowego dla prac przedprojektowych
(studium wykonalności), które określą uwarunkowania
techniczno-eksploatacyjne oraz koszty dla wykonania rewitalizacji tej
linii.
Ile linii kolejowych PLK przekazały samorządom? Procedurę
przekazywania linii kolejowych prowadzi PKP SA, która łącznie od 2003
roku przekazała samorządom ok. 2.087 km linii kolejowych. Współpraca PLK
z samorządami jest także możliwa. PKP Polskie Linie Kolejowe SA na
podstawie zawartej umowy, oddały w czasowe zarządzanie Gminie Olszanica
linię kolejową nr 108 Stróże - Krościenko na odcinku Załuż - Krościenko o
długości 46,4 km. Powyższy odcinek, czasowo wyłączony z eksploatacji,
oddano w zarządzanie Gminie Olszanica na okres od 1 stycznia 2015 r. do
31 grudnia 2017 r. w celu realizacji przewozów
rekreacyjno-wypoczynkowych i okolicznościowych. Przekazane linie
kolejowe adaptowane są przez samorządy pod ścieżki spacerowo-rowerowe.
Część gmin decyduje się również na prowadzenie po torowiskach przewozów
turystycznych, traktując taka działalność jako działania zwiększające
atrakcyjność regionu.
W mediach pojawiają się informacje o
utrudnieniach dla pasażerów podczas modernizacji, np. na linii nr 8
Warszawa - Radom. Kiedy one się skończą? W pierwszym kwartale
przyszłego roku zakończymy remont pierwszego odcinka na trasie pomiędzy
Radomiem a Warszawą, czyli Warszawa Okęcie - Czachówek. Po modernizacji
linia będzie przystosowana do prędkości 160 km/h, przebudowane będą
wszystkie stacje i przystanki, które będą dostosowane do potrzeb osób
niepełnosprawnych. Obecnie jesteśmy na etapie wyłaniania wykonawców na
modernizacje dwóch kolejnych odcinków, czyli Czachówek - Warka i Warka -
Radom. W 2018 roku planujemy rozpoczęcie modernizacji linii numer 8
pomiędzy Czachówkiem a Radomiem. Prace na trasie zostaną zakończone w
2021 roku. Podróżni otrzymają trasę o oczekiwanym standardzie. Zdajemy
sobie sprawę, że inwestycje to wyzwanie dla zamawiającego i wykonawcy,
ale w dużej mierze w ten proces włączony jest pasażer. Szukamy
najlepszych rozwiązań omawiamy je z przedstawicielami miast przez które
prowadzą modernizowane linie. Tak właśnie wybieramy koncepcję prac na
trasie Grodzisk Mazowiecki - Warszawa, to nie jest łatwe - czasem
sąsiednie miasta mają inne koncepcje prowadzenia inwestycji i musimy to
pogodzić. Dbamy też o bieżące informowanie o postępach prac i zmianach w
komunikacji - odczytywanych jako utrudnienia. Wiemy z doświadczenia, że
jeśli jest pełna informacja, to z większym zrozumieniem otoczenie
podchodzi do utrudnień. Przy modernizacji w Krakowie mamy specjalną
stronę, na której informujemy o budowie. Wiele osób z życzliwym
zainteresowaniem śledzi rosnące tam estakady. Musimy też dobrze
przygotować przebudowę linii średnicowej w Warszawie.
Przewoźnicy
towarowi oczekują lepszych warunków. Kiedy nastąpi znacząca podwyżka
średniej prędkości przewozowej, tzw. handlowej, dla pociągów towarowych? Wiele
korytarzy towarowych wciąż modernizujemy, a w efekcie pociągi mogą
poruszać się szybciej. Prędkość handlowa, czyli czas przewozu z miejsca A
do B, w tym roku znacznie się poprawi w stosunku do ub. roku. Na koniec
obecnego roku, po zakończeniu przeprowadzanych kolejnych modernizacji,
wzrośnie ona do ponad 30 km/godz., a więc o ok. 10 km/godz. Będziemy się
starać, by nadal rosła, ale szansa, na to jest dopiero po zakończeniu
większości prac po 2020 r. Obecnie szczególnie dla transportu towarowego
zmieniamy standard linii ze Śląska i znacząco poprawi się dostęp do
portów. Wykonujemy również wiele drobnych projektów, lecz ich znaczenie
jest duże, gdyż oznaczają likwidacje wąskich gardeł. Np. modernizacja
mostu na stacji w Kluczborku znacznie poprawi przejazd pociągów ze
Śląska do Wielkopolski.
Jak PKP PLK przygotowuje się do Światowych Dni Młodzieży? Przygotowania
od miesięcy są pod stałym nadzorem zarządu. Mamy stały sztab, planujący
specjalny ruch pociągów podczas ŚDM, którym kieruje wiceprezes Andrzej
Pawłowski. PLK koordynuje prace wszystkich podmiotów zaangażowanych na
kolei w ŚDM. Przeprowadzony objazd linii i przystanków kolejowych
położonych w dwóch głównych miejscach - okolice Krakowa i Wieliczki,
potwierdził dobre przygotowanie pod względem technicznym. Z raportów
wynika, że nie ma żadnych powodów do obaw, co do prawidłowej obsługi
transportu kolejowego tego zgromadzenia. Szczególnie dbamy o
bezpieczeństwo. Straż Ochrony Kolei na terenie całego kraju będzie
ściśle współpracowała z policją i służbami odpowiedzialnymi za
bezpieczeństwo. Już przed Euro 2012 SOK zostało znacznie doposażone, a
funkcjonariusze przeszli duże szkolenia. Obecnie działamy podobnie. Na
ŚDM zapewnimy wzmocnione patrole oraz wykorzystamy nowoczesny sprzęt
m.in. mobilne centra monitoringu. Podróżni zobaczą większą liczbę
funkcjonariuszy, ale będą też i funkcjonariusze nieumundurowani. Na
każdej stacji przygotowana będzie również odpowiednia organizacja ruchu i
zabezpieczenia. Szczególnym nadzorem objęte będą dodatkowe przejścia
przez tory oraz tereny kolejowe, obok których przewidziano uroczystości.
Czynny będzie 24 godziny na dobę telefon bezpieczeństwa, również
przygotowany do rozmów w języku angielskim.
Ministerstwo Spraw
Wewnętrznych i Administracji zamierza przejąć Straż Ochrony Kolei i
przekształcić ją w służbę policyjną, jako Straż Ochrony Kolei. Jak ten
zamiar jest oceniany w Spółce? Straż Ochrony Kolei coraz
bardziej się profesjonalizuje, a jej działania są coraz skuteczniejsze.
Ważne jest, by nad bezpieczeństwem pasażerów i majątkiem kolei czuwała
dobrze znająca branżę, wyspecjalizowana służba.
20 czerwca ruszyła już dwunasta edycja kampanii „Bezpieczny Przejazd”. Jakie wymierne korzyści ona przyniosła? Bezpieczny
przejazd - „Szlaban na ryzyko!”, to jedna z największych w Europie
kampanii społecznych, prowadzona przez PLK - w tym roku, 20 czerwca
wystartowała już 12. edycja. Zarządca infrastruktury koncentruje się na
promowaniu kultury bezpieczeństwa - jej wdrożenie ogranicza skutki
brawury, rutyny i pośpiechu na przejazdach kolejowo-drogowych. Tym samym
zdarzeń może być mniej, czyli mniej tragedii, strat materialnych,
opóźnionych pociągów i angażowania służb ratowniczych. Pozytywne
efekty kampanii w pewnym sensie obrazują statystyki. Rok 2014 był
zdecydowanie najbezpieczniejszym w historii polskich kolei - odnotowano
mniej zdarzeń na przejazdach - 201 o 31 mniej niż w 2013 r. W roku 2015
udało się utrzymać pozytywny trend - o 12 procent mniej było wypadków na
przejazdach kolejowo-drogowych. Rok 2016, to obecnie także lepsze
statystyki - w pierwszym kwartale tego roku w porównaniu do ubiegłego,
liczba zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych zmalała o blisko 14
procent. W praktyce, to mniej tragedii. Kampania społeczna narodziła
się w 2005 r. Przez pierwsze cztery lata była prowadzona w miesiącach
letnich. Od 2009 r. PLK przekonują do bezpiecznego zachowania przez cały
rok, prowadząc akcje na przejazdach, spotkania w szkołach i
przedszkolach, emitując spoty w radiu i telewizji, kolportując
materiały. Od października 2012 r. kampania dodatkowo została
rozszerzona o zagadnienie wypadków związanych z przechodzeniem przez
tory w miejscach niedozwolonych. Bardzo ważne, że w kampanie
spontanicznie angażuje się też wielu pracowników naszej Spółki. Jestem
przekonany, że takie działania są bardzo cenne. Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Zygmunt Sobolewski fot. PKP PLK, SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|