 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
Ćwiczenia „PRZEMYT ‘2016” | |
[ 0000-00-00 ] |
„Wolna Droga” rozmawia z Zygmuntem Ilnickim - Zastępcą Komendanta Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei we Wrocławiu
30
maja br. w pobliżu byłej bazy kontenerowej na stacji Wrocław Główny
odbyły się ćwiczenia. Proszę powiedzieć, kto brał w nich udział? W
dniu 30 maja 2016 r. na stacji Wrocław Główny na terenie grupy „Z”
torów odstawczych wagonów pasażerskich odbyły się ćwiczenia praktyczne
funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Izby Celnej, Straży Ochrony
Kolei. Celem szkolenia było doskonalenie u ćwiczących umiejętności
sprawnego i bezpiecznego posługiwania się bronią palną podczas
odblokowywania wagonów pasażerskich. Prawidłowe zastosowanie broni
palnej jako środka przymusu bezpośredniego, kształtowanie i utrwalanie
zachowań zgodnych z prawem w sytuacjach zbliżonych do rzeczywistych
realiów działań w wagonach pasażerskich. Jak również kształtowanie
umiejętności właściwej oceny sytuacji, rozpoznania i wyboru celu
podjęcia decyzji o użyciu broni palnej lub odstąpienie od tego zamiaru.
Jednak najbardziej istotnym celem było wypracowywanie umiejętności
zespołowego działania w sytuacjach zaistnienia zagrożeń o szczególnym
charakterze.
Te ćwiczenia odbyły się w związku z jakąś
określoną sytuacją w kraju lub na Dolnym Śląsku, czy też są one rutynowe
i są przeprowadzane w określonych cyklach czasowych? Ćwiczenia o
podobnym charakterze odbywają się dość często, jednak ze względu na
konieczność przygotowania wszystkich formacji porządkowych do
zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w okresie mających się odbyć w
Polsce Światowych Dni Młodzieży, częściej podejmujemy współpracę w
zakresie wymiany doświadczeń, udostępniania środków technicznych, po to,
by skutecznie przeciwdziałać mogącym się pojawić zagrożeniom. W tym
przypadku korzystamy z zasobów przewoźnika PKP Intercity i doskonalimy
swoje umiejętności na wagonach pasażerskich. Wszystko po to, by nabyć
praktycznych umiejętności bezpośrednio na taborze, którym w chwili
obecnej przewozi się klientów kolei.
Jakie były założenia tych ćwiczeń? Dla
przeprowadzenia ćwiczeń przyjęto następujące założenie. O godzinie
12:00 dyżurny ruchu stacji Wrocław Główny zgłasza telefonicznie do
Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei we Wrocławiu, że o godzinie
11:55 na wysokości grupy odstawczej ,,Z” w stacji Wrocław Główny w km
179,500 szlaku WGB - WGA zatrzymał się pociąg nr 4803 IC relacji
Przemyśl – Szczecin. Natychmiast po otrzymaniu tej informacji otrzymano
również informację od kierownika w/w pociągu, że w drugim wagonie klasy 1
za lokomotywą kilku osobników usiłuje siłą wysadzić z wagonu dwie
osoby. Napastnicy są agresywni, istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo
posiadania przez nich broni palnej. Na miejsce skierowano wszystkich
będących w tym czasie w służbie funkcjonariuszy z IOK Wrocław.
Powiadomiono Kolejowy Komisariat Komendy Wojewódzkiej Policji we
Wrocławiu, dyspozytora IZ Wrocław, Centrum Kierowania Ruchem Kolejowym.
Podróżnych zajmujących miejsca w zagrożonym wagonie obsługa pociągu
przemieściła do dalszych wagonów. Funkcjonariusze SOK rozpoznali i
zabezpieczyli teren wokół pociągu. Ustalono, że w pobliżu obiektu stoi
samochód dostawczy. W tym czasie przybywają na miejsce zdarzenia
pododdziały Policji, Izby Celnej i Straży Granicznej, kierownictwo
Komendy Regionalnej SOK i wspólnie przystępują do działań. Po opanowaniu
sytuacji na pociągu ustalono, że osobami, które wywołały zdarzenie byli
obywatele Ukrainy i Polski, którzy przemycali znaczne ilości
narkotyków.
Kto kierował ćwiczeniami? W
takim przypadku, z którym mamy do czynienia, w czasie tych ćwiczeń
zawsze z mocy prawa kieruje Policja. Jednak zawsze, jak wynika z moich
obserwacji w tego rodzaju ćwiczeniach, jak i innych na potrzeby
skutecznego przeprowadzenia działań podmiotów, które uczestniczą w
ćwiczeniach, powołuje się Ruchome Centrum dowodzenia, w skład którego
wchodzą przedstawiciele wszystkich formacji uczestniczących w szkoleniu.
Ma to ścisły związek z szybkim i bezpośrednim przepływem informacji
pomiędzy dowodzącym akcją a operatorami innych podmiotów biorących
udział w działaniach. Taka konstrukcja wynika z braku jednej wspólnej
łączności radiowej dla wszystkich podmiotów, które mają obowiązek lub
powinny uczestniczyć w działaniach ratowniczych lub działań o innym
charakterze.
Czy po zakończeniu ćwiczeń były one oceniane? Po
każdych tego rodzaju ćwiczeniach, bynajmniej tych, w których w jakimś
stopniu uczestniczy lub jest organizatorem Straż Ochrony Kolei, odbywa
się spotkanie uczestników, na którym jest omawiany i oceniany przebieg
ćwiczeń. Tak było i tym razem. Zawsze pozostaje jeden podstawowy
wniosek, a mianowicie brak jednego wspólnego kanału łączności radiowej. W
przypadku tych ćwiczeń miało to szczególne znaczenie, ponieważ
instruktorzy prowadzący ćwiczenia zorientowali ich charakter na wzajemną
współpracę podmiotów w ten sposób, że operatorzy poszczególnych
podmiotów działali „ramię w ramię”. W tym miejscu chciałbym
wspomnieć o nieocenionej pomocy instruktorów prowadzących ćwiczenia,
byłych funkcjonariuszach jednostek specjalnych Policji Panu Tomaszowi
Jakubielowi i Dariuszowi Rogozińskiemu. Tym samym chcę serdecznie
podziękować, że dzielą się zwoją wiedzą i angażują w tego rodzaju
przedsięwzięcia w wolnym czasie, a rekompensatą jest skromne dziękujemy.
Czy
w związku z zapowiedzianym na lipiec szczytem NATO i Światowymi Dniami
Młodzieży w Polsce, w Straży obwiązuje stan podwyższonej gotowości? Straż
Ochrony Kolei jest formacją dyspozycyjną i działa w sposób ciągły,
wypełnia działania ustawowe 24 godziny na dobę. Biorąc pod uwagę
zagrożenia, które pojawiają się w przestrzeni publicznej, staramy się
wypełniać swoje zadania w sposób, jak najbardziej rzetelny i
odpowiedzialny. Wynika to z faktu, iż wypełniamy swoje zadania na
najbardziej zagrożonym obszarze przestrzeni publicznej, gdzie każde
nieopanowane w porę zagrożenie może być bardzo groźnie w skutkach. Pragnę
też wspomnieć, że ćwiczenia obserwował Wojewoda Dolnośląski - Paweł
Hreniak, Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarzadzania Kryzysowego DUW -
Grzegorz Suduł, przedstawiciele Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Żandarmerii Wojskowej i Straży Granicznej.
Panie Komendancie,
pytanie z zupełnie innej beczki. Dużo wysiłku włożyła Służba w ochronę
miejsca na linii Wrocław - Wałbrzych, w którym ma się znajdować, lub
miał się znajdować, „Złoty Pociąg”… „Złoty Pociąg” jeszcze długo
będzie rozpalał wyobraźnię obserwatorów tego zjawiska. Jak daleko sięga
zainteresowanie tym zjawiskiem, mieliśmy już próbkę tego w ubiegłym
roku. W związku z tym, że obiekt znajduje się na obszarze kolejowym,
całość odpowiedzialności spoczywa na podmiotach kolejowych, a w głównej
mierze na SOK. W tym zakresie współpracowaliśmy w zabezpieczeniu tego
tereny z Policją i Strażą Leśną, i w przypadku podjęcia prac
wydobywczych, główny ciężar ochrony będzie spoczywał na tych podmiotach.
Z tym, że SOK wykonuje taką ochronę całodobowo. Rozmawiał Zygmunt Sobolewski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|