 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
Posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego | |
[ 0000-00-00 ] |
7 kwietnia 2016 roku, w Urzędzie Marszałkowskim Województwa
Dolnośląskiego, zebrała się, powołana w grudniu 2015 roku, Wojewódzka
Rada Dialogu Społecznego Województwa Dolnośląskiego. Zgodnie z
porządkiem obrad Rady, na spotkaniu miała być omawiana sytuacja
pracowników „Przewozów Regionalnych” Sp. z o.o. Oddział Dolnośląski, w
kontekście zamierzonej restrukturyzacji spółki, którą mieli przedstawić:
Janusz Berkowski - Dyrektor Oddziału Dolnośląskiego Przewozów
Regionalnych, Wiesław Natanek - Przewodniczący NSZZ „Solidarność” w
Oddziale Dolnośląskim PR, Anita Kraśnicka - Członek Zarządu Głównego
Związków Zawodowych Pracowników PKP. Zebranych członków Rady
przywitał Kazimierz Kimso - Przewodniczący Zespołu ds. rozwoju dialogu
społecznego, który po przywitaniu obecnych powierzył prowadzenie
dalszego spotkania wiceprzewodniczącemu Rady, Andrzejowi Kaliszowi,
który z kolei poprosił Dagnę Dzikowską, Prezesa Zarządu Wrocławskiego
Centrum Mediacji, o przedstawienie sposobów prowadzenia mediacji oraz o
poinformowanie członków Rady, w jakich sprawach warto i należy mediować. Zebrani
z uwagą wysłuchali Pani Prezes Dzikowskiej, jako że wbrew pozorom
prowadzenie mediacji nie jest ani proste, ani łatwe. Tym bardziej jest
trudne, im przedmiot mediacji jest złożony, a jednocześnie strony
specjalnie nie są skłonne do przyjęcia postawy, nazwijmy ją, elastyczną. Niestety,
na spotkanie nie stawił się, choć jak zapewniają Kazimierz Kimso i
Andrzej Kalisz, byli oficjalnie zaproszeni, żaden z członków Zarządu
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. W tej sytuacji
jedynie Anita Kraśnicka i Wiesław Natanek w imieniu organizacji
związkowych działających w Oddziale Dolnośląskim PR, przedstawili
pozostałym członkom Rady problem, jaki chcieli poruszyć podczas
spotkania. Z ich wypowiedzi wynika, że Zarząd Województwa
Dolnośląskiego, mimo zapewnień, iż pod koniec każdego kwartału będą się
odbywały cykliczne spotkania, nie dotrzymuje w ogóle terminów, ani
składanych przez członków Urzędu obietnic i tym samym nie informuje
strony społecznej o dalszych zamierzeniach wobec Oddziału Dolnośląskiego
PR. Ten stan rzeczy powoduje eskalację napięć wśród załogi Oddziału,
która praktycznie od momentu usamorządowienia Spółki „Przewozy
Regionalne”, to jest od roku 2008, utraciła poczucie stabilizacji i
bezpieczeństwa, a przedstawiciele UMWD nieustannie mamią stronę
społeczną jedynie obietnicami, że podpiszą trzyletnią umową na
świadczenie usług przewozowych z Oddziałem albo, że odchodzący
pracownicy Oddziału PR w ramach Programu Dobrowolnych Odejść, będą
zatrudniani w Spółce „Koleje Dolnośląskie”.
Strona społeczna zarzuca Zarządowi UMWD, że kosztem Oddziału PR
preferuje „Koleje Dolnośląskie” powierzając im bezprzetargowo coraz
intratniejsze połączenia kosztem „Przewozów Regionalnych”. Dochodzi
wręcz do wymuszania na PR oddawania dochodowych połączeń na rzecz „KD”,
co spowodowała, że od roku 2008 zatrudnienie w Dolnośląskim Zakładzie PR
spadło z 1.200 do 575 pracowników w chwili obecnej. To obrazuje, jak
bardzo UMWD wręcz destrukcyjnie działa na szkodę podmiotu, którego jest
współwłaścicielem. Aby zobrazować dzisiejszą sytuację Oddziału
Dolnośląskiego PR, związkowcy poinformowali członków Rady, że na koniec
roku 2008 ówczesny Zakład PR wykonywał pracę przewozową na poziomie 6,7
mln pociągokilometrów, zaś obecnie już tylko na poziomie 3,9 mln
pociągokilometrów. Zdaniem związkowców, takie działania Zarządu
Urzędu Marszałkowskiego WD spowodowały powolną agonię Oddziału
Dolnośląskiego Przewozów Regionalnych. Przykładem tego stanu rzeczy
jest również i to, że UMWD kupuje kolejny tabor dla „Kolei
Dolnośląskich”, ale nie robi tego na rzecz Oddziału PR, choć formalnie
jest jego współwłaścicielem. Powyższe informacje zostały
przekazane przez związkowców z PR na prośbę niektórych członków Rady.
Natomiast planowane wystąpienie Dyrektora Zakładu Janusza Berkowskiego
nie miało miejsca właśnie z uwagi na brak przedstawiciela Zarządu Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego i zostało przełożone na
spotkanie, w którym będzie uczestniczył przedstawiciel UM. Z
uwagi na nieobecność przedstawiciela Zarządu, spotkanie zostało
zakończone bez wyczerpania wszystkich punktów założonego porządku
spotkania. Zarówno Kazimierz Kimso, jak i Andrzej Kalisz zobowiązali się
do tego, iż na kolejnym spotkaniu, którego termin zostanie członkom
Rady podany w najbliższym czasie, pojawi się przedstawiciel Urzędu
Marszałkowskiego. Po spotkania poprosiłem Andrzeja Kalisza -
wiceprzewodniczącego Rady, reprezentującego Związek Pracodawców, o jego
opinię dotyczącą zakończonego zebrania: - Jest mi ogromnie przykro,
ponieważ zostaliśmy zawiedzeni przez Urząd Marszałkowski, przez Pana
Marszałka. Byliśmy przekonani, że rozpoczynamy współpracę w nowej
formule dialogu społecznego. Mamy nową ustawę, mamy Nową Radę Krajową,
mamy nową Radę Wojewódzką, po długim okresie braku tego dialogu i
dlatego z optymizmem chcieliśmy przystąpić do pracy. Na początku
spotkało nas przykre zaskoczenie. A przecież mieliśmy rozmawiać i
dyskutować o bardzo ważkim problemie, ale aby o tym problemie rozmawiać,
potrzebne są dwie strony i dyskusja między nimi. My, jako członkowie
Rady, przysłuchiwalibyśmy się tej dyskusji i być może swoją obecnością i
aktywnością dopomóc w rozwiązaniu problemu. Tymczasem stworzył nam się
nowy nawyk, ale mam nadzieję, że ten problem rozwiążemy i że na kolejnym
spotkaniu jednak do tej dyskusji dojdzie. Zygmunt Sobolewski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|