|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
Bydgoszcz, to wielkie postkomunistyczne osiedla: Fordon, Wyżyny,
Błonie… Jak tu dojechać do centrum i z niego wrócić? Ludzie z pracy i do
pracy jadą ponad godzinę. Tramwajami, autobusami. Największe
bydgoskie osiedle, Fordon, liczy blisko 60 tysięcy mieszkańców. To
właśnie dla nich kolej uruchomiła przystanek intermodalny. Wprost z
tramwaju bądź autobusu można przejść na przystanek kolejowy. Warto, jak sądzę, odnotować tę prospołeczną inwestycję kolejową.
Funkcję węzła przesiadkowego Bydgoszcz Wschód zaczęła pełnić 16
stycznia 2016 roku, wraz z otwarciem nowej trasy tramwajowej do
bydgoskiego Fordonu. Przechodzi ona specjalnie zbudowaną estakadą
dokładnie nad peronami nowego przystanku osobowego Bydgoszcz Wschód,
który został przeniesiony o kilkaset metrów, by lepiej spełniał swoją
rolę przesiadkową w ramach inwestycji BiT City. Stworzenie
intermodalnego centrum przesiadkowego przy linii kolejowej Bydgoszcz
Główna – Toruń, i możliwość dotarcia do niej tramwajem z największej
bydgoskiej sypialni jaką jest Fordon, a także ze wschodnich dzielnic
„starej” Bydgoszczy, sprawia, że przystanek pełni ważną rolę. Pociągi
w godzinach szczytu kursują co 20 minut. Są to zarówno pociągi IC, jak i
TLK. Jadą one przez Fordon do Warszawy i Torunia. To zazwyczaj
popularne pociągi Flirt. Na odcinku pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem
można jechać z prędkością 120 km/h, pasażerowie mają też do dyspozycji w
większości nowy tabor w postaci elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf.
Wprowadzenie biletów w promocyjnej cenie na obszarze województwa
kujawsko-pomorskiego dodatkowo wspomaga tę ofertę.
Perony kolejowe i perony tramwajowe są zadaszone, takie są również
przejścia z jednych na drugie. Co oczywiście chroni pasażerów przed
niespodziankami pogodowymi. Szklana wiata nad peronami tramwaju robi
bardzo dobre wrażenie. Dobrze rozwiązano kwestię schodów zejściowych i
wind, które prowadzą z centralnego peronu tramwajowego. To rozwiązanie
ujmuje prostotą. Odległość między przystankiem tramwajowym a kolejowym
jest mała i nie uciążliwa dla pasażerów To niewątpliwy sukces komunikacyjny.
W naszej ocenie brak jedynie wyświetlaczy informacyjnych na peronach. O
kursach pociągów możemy zasięgnąć informacji jedynie z tablic rozkładów
jazdy. A zatem, jak ongiś, w latach, powiedzmy sześćdziesiątych XX
wieku. Mamy nadzieję, że tę niedogodność kolej szybko usunie. Brak też kasy biletowej, bądź automatu biletowego na tym węźle. Trzeba koniecznie te niedoróbki i braki poprawić. Konieczne
to jest tym bardziej, że bydgoskie rozwiązanie, połączenie komunikacji
miejskiej i kolejowej, może być wzorem dla dużych aglomeracji miejskich w
Polsce. Ot, choćby dla Łodzi. Kolej przyjazna ludziom – o to przecież chodzi. Krzysztof Derdowski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|