"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Sobota, 21 grudnia 2024 r.
Imieniny obchodzą: Jan, Honorata, Tomasz
 
Kolej przyjazna ludziom
[ 0000-00-00 ]
   Bydgoszcz, to wielkie postkomunistyczne osiedla: Fordon, Wyżyny, Błonie… Jak tu dojechać do centrum i z niego wrócić? Ludzie z pracy i do pracy jadą ponad godzinę. Tramwajami, autobusami.
Największe bydgoskie osiedle, Fordon, liczy blisko 60 tysięcy mieszkańców. To właśnie dla nich kolej uruchomiła przystanek intermodalny. Wprost z tramwaju bądź autobusu można przejść na przystanek kolejowy.
Warto, jak sądzę, odnotować tę prospołeczną inwestycję kolejową.
   Funkcję węzła przesiadkowego Bydgoszcz Wschód zaczęła pełnić 16 stycznia 2016 roku, wraz z otwarciem nowej trasy tramwajowej do bydgoskiego Fordonu. Przechodzi ona specjalnie zbudowaną estakadą dokładnie nad peronami nowego przystanku osobowego Bydgoszcz Wschód, który został przeniesiony o kilkaset metrów, by lepiej spełniał swoją rolę przesiadkową w ramach inwestycji BiT City.
Stworzenie intermodalnego centrum przesiadkowego przy linii kolejowej Bydgoszcz Główna – Toruń, i możliwość dotarcia do niej tramwajem z największej bydgoskiej sypialni jaką jest Fordon, a także ze wschodnich dzielnic „starej” Bydgoszczy, sprawia, że przystanek pełni ważną rolę.
Pociągi w godzinach szczytu kursują co 20 minut. Są to zarówno pociągi IC, jak i TLK. Jadą one przez Fordon do Warszawy i Torunia. To zazwyczaj popularne pociągi Flirt.
Na odcinku pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem można jechać z prędkością 120 km/h, pasażerowie mają też do dyspozycji w większości nowy tabor w postaci elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf. Wprowadzenie biletów w promocyjnej cenie na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego dodatkowo wspomaga tę ofertę.
   Perony kolejowe i perony tramwajowe są zadaszone, takie są również przejścia z jednych na drugie. Co oczywiście chroni pasażerów przed niespodziankami pogodowymi.
Szklana wiata nad peronami tramwaju robi bardzo dobre wrażenie. Dobrze rozwiązano kwestię schodów zejściowych i wind, które prowadzą z centralnego peronu tramwajowego. To rozwiązanie ujmuje prostotą. Odległość między przystankiem tramwajowym a kolejowym jest mała i nie uciążliwa dla pasażerów
To niewątpliwy sukces komunikacyjny.
   W naszej ocenie brak jedynie wyświetlaczy informacyjnych na peronach. O kursach pociągów możemy zasięgnąć informacji jedynie z tablic rozkładów jazdy. A zatem, jak ongiś, w latach, powiedzmy sześćdziesiątych XX wieku. Mamy nadzieję, że tę niedogodność kolej szybko usunie.
Brak też kasy biletowej, bądź automatu biletowego na tym węźle. Trzeba koniecznie te niedoróbki i braki poprawić.
Konieczne to jest tym bardziej, że bydgoskie rozwiązanie, połączenie komunikacji miejskiej i kolejowej, może być wzorem dla dużych aglomeracji miejskich w Polsce. Ot, choćby dla Łodzi.
Kolej przyjazna ludziom – o to przecież chodzi.
Krzysztof Derdowski
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.