|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Technologia spawania laserowego 3D wkrótce we wrocławskim Bombardierze | |
[ 0000-00-00 ] |
Kiedy w maju 2001 roku kanadyjski Bombardier przejmował ówczesny
Adtranz, z byłym Pafawagiem w grupie, mało kto byłby skłonny uwierzyć,
że za lat paręnaście w miejscu, gdzie już w latach trzydziestych XIX
wieku rozpoczęto produkcję taboru kolejowego, będzie zastosowana
innowacyjna w skali świata metoda laserowego spawania w technologii 3D
wielkich elementów składających się na pudła szybkich pociągów dla kolei
DB. Stanie się tak, jak mówi Dyrektor Działu Techniki wrocławskiego
zakładu Bombardiera - Jarosław Kurpios, już w lipcu, po uruchomieniu
nowej hali produkcyjnej, która w tej chwili jest wykańczana i to w niej
będą zainstalowane supernowoczesne spawarki laserowe. Można więc z
całym prawdopodobieństwem przyjąć, że wrocławski Bombardier już myśli o
włączeniu piątego biegu, jako że ciągle przyspiesza z wdrażaniem nowych
technologii w dziedzinach, w których się specjalizuje. Już dziś
pracują tu roboty spawalnicze, a roboty do spawania laserowego są
właśnie instalowane. Nie oznacza to jednak, że robotyzacja powoduje
ograniczenia zatrudnienia. Wręcz przeciwnie - od kilku lat rośnie
zatrudnienie we wrocławskim zakładzie Bombardiera, a po uruchomieniu
nowej hali o powierzchni ok 20 tys. m. kw., której koszt wyceniany jest
na ok. 200 mln złotych, utworzonych zostanie kolejnych 100 nowych miejsc
pracy. Od wielu lat wrocławski Bombardier specjalizuje się w
produkcji nadwozi do prawie wszystkich typów lokomotyw z rodziny TRAXX,
które jeżdżą w całej Europie, a także w Ameryce Północnej - USA i
Kanadzie oraz do lokomotyw z serii E464. Obecnie w Polsce
eksploatowanych jest ponad 50 lokomotyw Bombardiera, głównie w ruchu
towarowym. W barwach „Kolei Mazowieckich” lokomotywy TRAXX obsługują
nowoczesne wagony piętrowe „push-pull”. W halach wrocławskiego
Bombardiera powstają też ramy wózków dla szeregu typów pojazdów
szynowych, w tym dla pociągów dużych prędkości, a także – co jest
nowością – nadwozia pociągów pasażerskich dla kolei podmiejskiej S-Bahn w
Hamburgu. Ich finalny montaż odbywa się w zakładzie Bombardiera w
Hennigsdorfie w Niemczech. Dyrektor Kurpios uściśla: -
Wrocławski zakład Bombardier Transportation produkuje ramy wózków dla
pociągów dużych i wielkich prędkości, zespołów trakcyjnych ruchu
regionalnego, tramwajów i wagonów metra. Większość ram trafia do naszego
zakładu w Siegen, który specjalizuje się w produkcji wózków. Niedawno
zakończyliśmy produkcję ram wózków dla projektu ZEFIRO 350. Są to
pojazdy wielkich prędkości dla włoskiego przewoźnika Trenitalia.
Bombardier Transportation zatrudnia w czterech polskich zakładach ponad
1.500 pracowników, z czego około 700 we Wrocławiu - głównie spawaczy,
lakierników i ślusarzy. Na terenie zakładu funkcjonuje Szkoła
Spawania, która szkoli zarówno pracowników, jak i ludzi z zewnątrz, i ma
uprawnienia do wydawania odpowiednich certyfikatów. Kiedy pytam, skąd zakład weźmie spawaczy do spawania laserowego, dyrektor Kurpios odpowiada: -
Podjęliśmy próby poszukiwania pracowników, którzy już mieli do
czynienia ze spawaniem laserowym i w tym przypadku pomogła nam
Politechnika Wrocławska, która realizuje pewne programy ze spawania
laserowego. Z drugiej zaś strony przygotowaliśmy bardzo bogaty program
szkoleń, według którego pracownicy, operatorzy, technolodzy i
programiści przechodzą szkolenia z obsługi sprzętu u naszych dostawców.
Warto zaznaczyć, że te szkolenia trwają około pół roku. Dodatkowo
również w Zakładzie Bombardiera w Görlitz, od którego transferujemy
technologię spawania laserowego, prowadzone jest technologiczne
szkolenie naszych pracowników bezpośrednio na produkcji. Jest to
jeden z najbogatszych pakietów szkoleń, jakie realizujemy. Projekt
spawania laserowego 3D jest nowy nie tylko na skalę europejską, ale i
światową, co sprawia, że dostęp do wykwalifikowanych w tej dziedzinie
specjalistów nie jest łatwy. W połowie bieżącego roku w nowej hali
rozpoczniemy produkcję nadwozi pociągów dużych prędkości serii ICE 4,
czwartej już generacji legendarnego pociągu ICE kolei DB. Następnie
nadwozia będą transportowane do zakładów w Niemczech na montaż finalny i
przekazywane kolejom niemieckim DB.
Bombardier Transportation Polska, czyli dawny wrocławski Pafawag,
dołącza więc do elitarnego klubu fabryk uczestniczących w produkcji
najbardziej wyrafinowanych technicznie pociągów europejskich. ICE4,
który poruszać się będzie z prędkością 250 km/h, to flagowy pociąg
niemieckich kolei DB. Uczestnictwo w tym projekcie jest potwierdzeniem
najwyższej jakości produktów opuszczających wrocławski zakład
Bombardiera i zarazem wielki sukces zespołu wrocławskiej fabryki. Po
raz pierwszy w historii polska fabryka uczestniczy w tak szerokim
zakresie w tego typu projekcie. Bombardier uczestniczy w projekcie, w
ramach którego dostarczonych zostanie około 300 pociągów dużych
prędkości dla DB, co daje ponad 2.000 wagonów. Jedną z
pozytywnych cech, której nie można pominąć i nie zauważyć chodząc po
halach produkcyjnych, to rzucająca się w oczy dbałość o bezpieczeństwo i
higienę pracy. Wejście do wszystkich hal jest dopuszczalne tylko w
specjalnym obuwiu, kasku na głowie, okularach z ciemnymi szkłami i
zatyczkami w uszach. W każdej hali wytyczone są wewnętrzne ciągi
komunikacyjne oddzielone od stanowisk roboczych, które również są od
siebie odgrodzone.
Przypomnijmy: Wrocławska fabryka należy do kanadyjskiego koncernu
Bombardier Transportation, który jest światowym liderem w technologii
kolejowej, którego produkty i usługi dostarczane są do krajów na całym
świecie. Bombardier jest też największym inwestorem międzynarodowym w
branży transportu szynowego w Polsce. W Polsce ma swoje zakłady w
Katowicach, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu. Zakres jego działalności
obejmuje produkcję nadwozi lokomotyw oraz pociągów pasażerskich, ram
wózków dla pociągów wielkich prędkości, zespołów trakcyjnych ruchu
regionalnego, tramwajów i wagonów metra, a także projektowanie i
produkcję systemów sterowania i kierowania ruchem kolejowym. Świadczy
również usługi serwisu i utrzymania pojazdów szynowych, a także
urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Między innymi Lokalne Centrum
Sterowania Wrocław Popowice, o czym pisałem w poprzednim numerze,
zostało wyposażone w komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym
typu EBI Lock 950 produkcji Bombardiera. Niezależnie od tego, jadąc
pociągiem z okien wagonu widać, szczególnie przy przejazdach kolejowych,
szafy sterownicze i zasilające z logo Bombardiera, co jedynie świadczy o
tym, że z firmą obcujemy coraz częściej i niemal na co dzień. Zygmunt Sobolewski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|