 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
Na
początku listopada Zgromadzenie akcjonariuszy PKP SA odwołało ze składu
Rady Nadzorczej dwóch przedstawicieli załogi wskazanych przez Związek
Zawodowy Maszynistów – Leszka Miętka oraz przez NSZZ „Solidarność” –
Zenona Kozendrę. Decyzję Zgromadzenia akcjonariuszy komentują: Przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Kolejarzy i sami odwołani.
Henryk Grymel, Przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność”: Wyrzucenie
przedstawicieli załogi z Rady Nadzorczej PKP SA jest próbą pozbycia się
osób, które mogłyby przeciwstawić się szkodliwej działalności zarządu.
Absurdalny jest teraz, tuż przed zmianą władzy, pomysł sprzedaży akcji
CARGO tylko po to, aby skarb państwa stracił kontrolę nad tą spółka.
Takie, na siłę, przepychanie szkodliwych pomysłów, mogliby zablokować
przedstawiciele załogi w Radzie Nadzorczej PKP SA, więc najprościej było
się ich pozbyć w uzasadnieniu (ustnym) podając dość enigmatycznie
brzmiący zarzut „utraty zaufania”. Nie można również zapominać, iż
we wrześniu 2015 roku w podobny sposób odwołano przedstawicieli załogi
ze składu Rady Nadzorczej PKP CARGO SA Takie decyzje – moim zdaniem –
mogą być taktyką „pozbywania się niewygodnych świadków” przy
podejmowaniu szkodliwych dla Skarbu Państwa decyzji przez najwyższe
władze Grupy PKP SA.
Zenon Kozendra: W
dniu 3 listopada zostałem poinformowany przez Ministerstwo
Infrastruktury o odwołaniu mnie z funkcji członka Rady Nadzorczej PKP
SA. Jako powód podano utratę zaufania ministra do mnie. Do Rady
Nadzorczej zostałem wybrany przez pracowników, by być ich
przedstawicielem i to utrata ich zaufania mogłaby jedynie stać się
powodem odwołania mnie z Rady Nadzorczej. Jaka więc była prawdziwa przyczyna mego odwołania? Wielokrotnie
wyrażałem krytyczne zdanie o działaniach zarządu PKP SA, czego dawałem
wyraz w głosowaniu na Radzie Nadzorczej będąc przeciw np. powołaniu
spółki Xcity Investment, prywatyzacji TK Telekom, czy PKP Energetyka i
wielu innym, które moim zdaniem były szkodliwe dla polskiej kolei.
Stałem się więc niewygodnym świadkiem, który piętnuje wyprzedaż majątku
kolejowego i złe decyzje Zarządu PKP SA. Mam też uzasadnione obawy,
że moje odwołanie może wiązać się z zamiarem podjęcia przez Zarząd PKP
SA decyzji o sprzedaży kolejnych akcji PKP CARGO SA. Minister
Infrastruktury, Maria Wasiak, chce pozbyć się z Rady Nadzorczej PKP SA
tych, którzy mogliby się temu przeciwstawić.
Leszek Miętek: Widocznie
Pani minister Wasiak przedstawiciele załogi w Radzie Nadzorczej PKP SA
przeszkadzali, bo ma ona pewnie do zrobienia coś przed oddaniem władzy.
Widocznie jest to taktyka pozbywania się świadków swoich działań. O moim
odwołaniu zostałem powiadomiony telefonicznie przez pana Pawła
Kopczyńskiego z Departamentu Kolejnictwa, że wczoraj (03.11.2015 r.)
Walne Zgromadzenie pozbawiło mnie członkostwa w Radzie Nadzorczej z
powodu utraty zaufania. Obawiam się o to, czy teraz nie zostaną podjęte
działania, które mają zmienić strukturę właścicielską PKP CARGO i
pozbawić wpływu i kontroli nad spółką przez PKP SA. Trzeba wiedzieć o
tym, że PKP jest mniejszościowym udziałowcem, natomiast na podstawie
zapisów statutowych ma wpływ na obsadę Zarządu i Rady Nadzorczej. Jak
wiadomo cały Zarząd PKP SA jest w Radzie Nadzorczej PKP CARGO. Nie dawno
usunięto przedstawicieli załogi z Rady Nadzorczej PKP CARGO i rozpisano
wybory jednocześnie blokując możliwość kandydowania osób, które pełnią
funkcję z wyboru związków zawodowych. Wprowadzono klauzulę wyższego
wykształcenia, jak również obniżono próg poparcia. Być może jako
przedstawicieli załogi w Radzie Nadzorczej Zarząd zamierza usadowić
swoich przedstawicieli.
Tuż przed zamknięciem numeru
redakcja otrzymała wspólne Oświadczenie Zenona Kozendry i Leszka Miętka w
sprawie odwołania z Rady Nadzorczej PKP SA.
Oświadczenie
W
dniu 4 listopada 2015 roku zostaliśmy poinformowani przez Ministerstwo
Infrastruktury o fakcie odwołania nas z funkcji członków Rady Nadzorczej
PKP SA, w której byliśmy reprezentantami pracowników. Jako przyczyna
naszego odwołania została podana utrata zaufania – zarzut ten nie został
w żaden sposób uzasadniony i jest w naszym mniemaniu bezprawny,
ponieważ posiadamy mandat zaufania pracowniczego, na podstawie którego
zostaliśmy członkami Rady Nadzorczej i to interesy pracownicze mamy
obowiązek reprezentować w Radzie. W związku z faktem, że zostaliśmy
do Rady Nadzorczej wybrani przez załogę, to jej zaufanie jest decydujące
i prawnie usankcjonowane w regulaminie wyborów, gdzie jest zapisana
procedura odwołania przedstawicieli przez pracowników, a nie przez
ministra. To, że sprzeciwiamy się niektórym decyzjom Zarządu PKP SA i
głosujemy przeciwko niektórym uchwałom Rady Nadzorczej, które naszym
zdaniem nie są zgodne z interesem Spółki i załogi, nie może oznaczać
prawa właściciela do naszego odwołania. Postawa jakiej oczekuje od
przedstawicieli pracowników w Radach Nadzorczych obecna Minister
Infrastruktury Maria Wasiak i Zarząd PKP SA, to postawa klakiera,
stanowi ona karykaturę i zaprzeczenie pojęcia reprezentacji
pracowniczej. Zasiadanie w Radzie nie oznacza przymusu zgody na wszelkie
podejmowane inicjatywy, jeśli w naszej ocenie mogą przyczynić się do
zaszkodzenia sytuacji pracowników. Wielokrotnie w sposób
zdecydowany, ale i merytoryczny stawaliśmy po stronie załogi Grupy PKP.
Tak było w przypadku spółki Xcity Inwestment, której powołanie przez
Zarząd PKP SA naszym zdaniem może powodować straty dla Skarbu Państwa i
niewłaściwe rozporządzanie kolejowym majątkiem, prywatyzacji PKP
Energetyki, która jest szkodliwa dla interesów polskiej kolei, wydawania
olbrzymich pieniędzy na zewnętrzne zlecenia przy bardzo rozbudowanej
strukturze zarządczej PKP SA, czy chociażby kwestii wyeliminowania osób
sprawujących funkcje związkowe z możliwości reprezentowania pracowników w
organach spółek kolejowych. Takich spraw było wiele. Podejrzewamy,
że prawdziwym powodem naszego odwołania mogą być planowane zmiany w
majątku Grupy PKP i poważne decyzje finansowe, którym moglibyśmy się
sprzeciwić. Obawiamy się, że Minister Maria Wasiak i Prezes PKP SA Jakub
Karnowski chcą pozbyć się świadków planowanych działań, którzy mogliby
je ujawnić i udaremnić. W naszej długoletniej pracy w PKP jeszcze
nigdy nie spotkaliśmy się z taką pogardą i lekceważeniem pracowników,
nigdy też żadna władza nie posunęła się do tak nikczemnych zachowań w
stosunku do kolejarzy, jak obecna. Jeśli zostaliśmy odwołani z
powodu piętnowania takiej postawy, jaką reprezentują Minister Maria
Wasiak, Zarząd PKP SA i powołane przez nich zarządy spółek kolejowych,
to poczytujemy sobie to za zasługę. Zenon Kozendra Leszek Miętek
(„aw”)
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|