 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
W dniach 3-5 lipca 2015 r. w Katowicach odbyła się Konwencja
Programowa Prawa i Sprawiedliwości oraz Zjednoczonej Prawicy pt.:
„Myśląc Polska”. Podczas Konwencji przeprowadzonych zostało 35 paneli
specjalistycznych, a jeden z nich dotyczył kolei. Z satysfakcją
informujemy, iż wśród panelistów był także redaktor naczelny
dwutygodnika „Wolna Droga”. Jego wystąpienie zamieszczamy wraz z
wypowiedziami pozostałych uczestników panelu.
W „panelu kolejowym” udział wzięli i głos zabrali: Czesław Warsewicz - członek Zespołu Programowego Prawa i Sprawiedliwości, moderator dyskusji:
- Swoje wystąpienie oparł wokół strategii Konsolidacji i Koordynacji
(Strategia 2K), której wdrożenie pozwoliłoby na znaczną poprawę oferty
przewozowej dla pasażera oraz klienta biznesowego. Infrastruktura jest
domeną państwa i tak powinno pozostać. W Strategii 2K istotną
kwestią jest silna pozycja UTK, jako silnego regulatora rynku. Dodatkowo
ważnym narzędziem w rękach państwa powinny być według niego stawki
dostępu, które odpowiadałyby za realizację polityki transportowej.
Jerzy Polaczek - poseł RP, były minister transportu: -
Mówił o kwestiach legislacyjnych i sposobie, w jaki wpływają one na
rozwój transportu kolejowego. Zwrócił uwagę na obowiązek stworzenia
przez państwo ujednoliconego i zintegrowanego systemu sprzedaży biletów
na pociągi wszystkich przewoźników. Według byłego ministra istotne
jest zwiększenie bezpieczeństwa zarówno w ruchu pasażerskim, jak i
towarowym. Podziela on także zdanie Warsewicza, że zwiększeniu powinna
ulec rola Urzędu Transportu Kolejowego.
Krzysztof Tchórzewski - poseł RP, były wiceminister transportu:
- Zwrócił uwagę na konieczność zmiany sposobu finansowania „Przewozów
Regionalnych”. W 2019 roku powinien wejść w życie IV Pakiet Kolejowy,
który umożliwi wejście na rynek innych podmiotów z UE, które byłyby
zainteresowane obsługą przewozów w poszczególnych województwach.
Niezbędne są zatem natychmiastowe działania w celu stworzenia podmiotu
(na bazie PR), który za cztery lata będzie w stanie podjąć rękawicę na
tym zliberalizowanym rynku. Mówił o problemie zarządzania poszczególnymi spółkami, ponieważ wyczerpuje się obecnie formuła nadzoru nad nimi. Wśród
ciekawych postulatów, które wymienił jest przekazanie 6 proc. z akcyzy
właśnie na kolej. Pozwolić to miałoby na odzyskanie pasażerów, których w
jego ocenie powinno być dwukrotnie więcej niż obecnie.
Leszek Miętek - prezydent Związku Zawodowego Maszynistów:
- Stwierdził, iż problemem obecnie rządzących jest kompletny brak
zainteresowania pasażerem. Obecnych decydentów interesuje tylko i
wyłącznie to, jakie pociągi remontować/kupować. Pasażer znalazł się w
tym układzie na dalekim planie. Mocno zaakcentował, że brak jest
pomysłu na rozwój „Przewozów Regionalnych” oraz całego systemu
kolejowego. Niezbędnym działaniem jest utworzenie jednego holdingu,
który pozwoliłby na efektywne zarządzanie. Wiązałoby się to m.in. ze
sprzedażą udziałów w PR przez marszałków poszczególnych województw. Wśród
patologii, które mają obecnie miejsce są najwyższe stawki w UE za
przejazdy wewnętrzne oraz brak unormowania kwestii czasu pracy, co
prowadzi w efekcie finalnym do przepracowania pracowników.
Mirosław Lisowski - redaktor naczelny dwutygodnika „Wolna Droga”:
- Ostatnie lata rządów koalicji PO-PSL, to konsekwentne odwracanie się
polskich kolei od społeczeństwa. Permanentne odwoływanie połączeń
regionalnych, zamykanie czy wręcz likwidowanie dworców, kas biletowych,
poczekalni, toalet… Jeśli zaś rewitalizacja budynków stacyjnych, to
przede wszystkim pod kątem pozyskania kolejnych powierzchni
komercyjnych, a gdy brak jest chętnych na ich najem, to dworzec jest
ponownie zamykany z pracownikiem ochrony wewnątrz, by pilnował budynku
przed dewastacją. Kolej przestała być przyjazna dla ludzi, pełnić
rolę służebną dla społeczeństwa. Stała się jedynie firmą, dla której
najważniejszy jest pieniądz. Polska gminna, Polska powiatowa, Polska „B”
- to wielkie wyzwania dla budowanych na nowo polskich kolei. Należy
zatem: przywrócić sieć połączeń lokalnych, aby umożliwić dojazd do
pracy, szkół, urzędów państwowych i samorządowych, placówek służby
zdrowia, dóbr kultury, sztuki, nauki…; Skarb Państwa musi finansować
deficytowy z założenia kolejowy ruch regionalny; otworzyć i ponownie
oddać budynki dworców kolejowych dla podróżnych, aby mogli korzystać z
niezbędnej infrastruktury, stworzonej wszak przede wszystkim dla
klientów kolei; uruchomić wszędzie tam, gdzie to możliwe, kasy biletowe;
stworzyć podstawy do budowy platformy sprzedażowej, jako jeden wspólny
bilet dla wszystkich przewoźników tak, aby zdjąć z podróżnego mało
komfortowy obowiązek śledzenia zmieniającej się listy przewoźników;
zbudować w porozumieniu z samorządem, oparte o infrastrukturę dworców
kolejowych, lokalne centra przesiadkowe dla różnego rodzaju transportu. Nowa
polska kolej musi być podzielona na trzy segmenty (sektory):
Infrastruktura, jako Grupa ze spółkami infrastrukturalnymi – m.in. PKP
Energetyka, TK Telekom, PKP Informatyka; Przewozy towarowe; Przewozy
pasażerskie, w tym „Przewozy Regionalne”. PKP SA winno przejściowo
pełnić rolę likwidatora majątku zbędnego (na kształt np. Agencji Mienia
Wojskowego), a nie głównego rozgrywającego w Grupie; Urząd Transportu
Kolejowego winien być regulatorem rynku i strażnikiem prawa na kolei. Należy
rozważyć powrót do budowy Kolei Dużych Prędkości, tzw. „igreka”,
łączących Wrocław i Poznań z Warszawą. Ta inwestycja stałaby się kołem
zamachowym dla polskiej gospodarki w oparciu o nowe technologie:
przedsiębiorstw budujących infrastrukturę, ale także firm taborowych,
jak np. bydgoska PESA. KDP, to także szansa dla polski gminnej i powiatowej, przez które biegłby „igrek”. Proponowane
zmiany mogą zdecydowanie wpłynąć na poprawę wizerunku kolei, która na
powrót może stać się forpocztą Państwa Polskiego tuż za rogatkami
wielkich aglomeracji.
Wiesław Jarosiewicz - były prezes UTK:
- Skupił się na kwestiach związanych z interoperacyjnością. Powiedział,
że obecne przepisy są mocno nieaktualne i należy w pierwszej
kolejnością zająć się właśnie tą kwestią. Dodał także, że na forum
UE powinniśmy walczyć o zmianę przepisów w miejscach dla nas istotnych,
gdyż brak ich korekty, może dla nas rodzić problemy w przyszłości.
Artur Zasada - europoseł VII kadencji do Parlamentu Europejskiego: - Zwrócił uwagę na istotną rolę PKP CARGO w przewozach towarowych. Dzisiaj jest to drugi największy przewoźnik w Europie. Stwierdził
powołując się na badania, które informują o tym, że obecnie zaledwie 10
proc. przewozów towarowych w UE wykonywanych jest koleją. W
najbliższych latach ma to się zmienić, co będzie szansą dla PKP CARGO.
●●●
Po zakończeniu Konwencji Czesław Warsewicz, moderator „panelu kolejowego”, powiedział „Wolnej Drodze”…
Czas na zmiany. Po pierwsze podróżny W
czasie Konwencji Programowej Prawa i Sprawiedliwości oraz Zjednoczonej
Prawicy w Katowicach w dniach 3-5 lipca br. pt.: „Myśląc Polska” było
przeprowadzone 35 paneli specjalistycznych, wśród których jeden dotyczył
kolei. Uczestnikami tego panelu, jako zaproszeni eksperci, byli:
Jerzy Polaczek - poseł, były minister transportu; Krzysztof Tchórzewski -
poseł, były wiceminister; Leszek Miętek - prezydent Związku Maszynistów
Kolejowych w Polsce; Mirosław Lisowski - redaktor naczelny „Wolnej
Drogi”; Wiesław Jarosiewicz - były prezes UTK i Artur Zasada - Poseł VII
kadencji do Parlamentu Europejskiego. Wszyscy prelegenci w krótkich
wystąpieniach przedstawili konkretne propozycje zmian, które odwrócą
negatywne zjawisko odchodzenia podróżnych od kolei. Rozwiązania te
począwszy od propozycji legislacyjnych, poprzez zmiany systemowe oraz
operacyjne, mają na celu przywrócić kolej na właściwe tory. Wspólnym
mianownikiem wszystkich wystąpień był fakt, że najważniejszym elementem
systemu kolejowego jest pasażer i jego satysfakcja – po pierwsze podróżny. Degradacja
systemu kolejowego spowodowana szkodliwą reformą usamorządowienia oraz
podziałem PKP na kilkadziesiąt spółek, przyczyniła się do nieefektywnego
działania całego systemu oraz bezprecedensowego obniżenia
bezpieczeństwa na kolei. Transport kolejowy z punktu widzenia
funkcjonowania państwa ma strategiczne znaczenie, a co za tym idzie
pełną odpowiedzialność za ten obszar działalności powinna ponosić władza
centralna. Kolej to system naczyń połączonych i ważny sektor
gospodarczy mający wpływ również na bezpieczeństwo narodowe. Polska kolej potrzebuje spójnej i długofalowej strategii rozwoju. Taką odpowiedzią na bieżące wyzwania jest Strategia KONSOLIDACJI I KOORDYNACJI systemu kolejowego w Polsce. W ramach tej konsolidacji należy zintegrować w spójną całość główne cztery obszary operacyjne systemu kolejowego, jak poniżej:
1.Infrastruktura kolejowa; 2.Przewozy towarowe; 3.Przewozy pasażerskie; 4.Dworce.
Natomiast
nad bezpieczeństwem funkcjonowania całego systemu kolejowego w Polsce
powinien czuwać Urząd Transportu Kolejowego z silną rolą regulatora tego
rynku.
(W artykule wykorzystałem teksty z portalu nakolei.pl „aw”)
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|