|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Informacje i wiadomości z kolejowej (i nie tylko) „Solidarności” | |
[ 0000-00-00 ] |
„Solidarność” u Ministra 1 lipca
2015 r. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyło się spotkanie
przedstawicieli Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność” z
podsekretarzem stanu Sławomirem Żałobką. Spotkanie było próbą
reaktywowania dialogu społecznego pomiędzy związkiem a ministerstwem,
którego w ostatnich miesiącach praktycznie nie ma. Każdy z
przedstawicieli związku zabierając głos mówił o najważniejszych
problemach występujących w poszczególnych spółkach kolejowych. W
nawiązaniu do petycji z pikiety przed siedzibą PKP SA, adresowanej do
kolejowych decydentów, krytycznie zostały ocenione zmiany zachodzące na
kolei, wdrażanie destrukcyjnych metod zarządzania, które być może
sprawdzają się w bankach, ale nie na kolei, zarządzanie pionowe, które
na przykładzie PKP CARGO SA powoduje chaos kompetencyjny, utratę
klientów i zwolnienia pracowników, z naruszeniem prawa i Paktu Gwarancji
Pracowniczych. Krytyce została poddana zmiana polityki Zarządów
spółek Grupy PKP w zakresie zarządzania nieruchomościami, polegająca na
przygotowywaniu do sprzedaży nieruchomości usytuowanych w centrach
dużych miast, na których można zarobić najwięcej. Taka polityka kreowana
jest przez PKP SA i przejmowana przez inne spółki (np. sprzedaż przez
PKP SA siedziby spółki PKP Energetyka SA na ul. Hożej w Warszawie).
Powoduje to wyprzedawanie majątku kolejowego, likwidację miejsc pracy,
skazywanie spółek na kosztowny najem powierzchni biurowej. Podkreślono,
że każdą nieruchomość można sprzedać tylko raz, poprawiając jednorazowo
wynik finansowy spółki. Poruszono niejasną działalność spółki
deweloperskiej XCity, powołanej przez PKP SA. Jednym z omawianych
tematów było utrudnianie działalności związkowej w PKP SA i nieuznawanie
sporu zbiorowego w tej spółce. Poruszono również sytuację
Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które jest obecnie w likwidacji,
ukazując tę prywatyzację jako przykład zagrożeń płynących z
prywatyzacji spółek kolejowych. W trakcie spotkania nie zabrakło
sprawy „Przewozów Regionalnych”, restrukturyzacji i oddłużenia spółki,
działalności spółek samorządowych powołanych przez marszałków i
przyszłości przewozów regionalnych w naszym kraju. W trakcie
trwającego kilka godzin spotkania minister Żałobka skrupulatnie notował
przedstawiane przez związkowców tematy. Zapisał kilka stron. Jakie będą
tego efekty? Czas to zweryfikuje. (oprac. H. Sikora)
Henryk Grymel gościem Poranka Radia WNET Henryk
Grymel był gościem Poranka w Radiu WNET. Rozmawiał m.in. o trudnej
sytuacji w PKP CARGO SA, zwolnieniach pracowników, ogromnych pensjach
zarządów spółek kolejowych. - CARGO kupiło czeskiego przewoźnika
za 450 mln, jednocześnie likwidując 4,5 tys. miejsc pracy. Jako
pracownicy przewidujemy, że przy takiej polityce zarządzania CARGO za 2
lata upadnie, a reszta pracowników pozostanie bez pracy - w Poranku WNET o sytuacji w Spółce mówił Henryk Grymel. -
W CARGO dzieje się bardzo źle, mimo, że w mediach doniesienia o CARGO
są wspaniałe - CARGO się rozwija, CARGO zdobywa rynki, ale to nieprawda - informuje Henryk Grymel.
- Przez ostatnie 3 lata CARGO przynosiło dochody bardzo wysokie, rzędu
200-300 mln netto. Weszło na giełdę, ale u nas całe zyski z giełdy,
inaczej niż dzieje się to normalnie, idą na dywidendy, a nie na rozwój i
inwestycje. Zdaniem Henryka Grymela prezesi zarządzający w
spółce są typowym przykładem rządów „platformerskich”. - Przychodzą na
2-3 lata, wyciągają zyski, pokazują słupki świadczące o rozwoju firmy i
dobrych wynikach, po czym odchodzą do innych spółek, a pracownicy
pozostają w fatalnej sytuacji spółki. Jak twierdzi Henryk Grymel
prezesi CARGO omijają ustawę kominową w taki sposób, że nie będąc de
facto pracownikami CARGO, zakładają jednoosobowe firmy i pozostają na
kontraktach. Dzięki temu zarabiają 40-50 tys. miesięcznie plus 50%
rocznego wynagrodzenia premii.
Strajk w „Przewozach Regionalnych” odwołany Związki
zawodowe działające w „Przewozach Regionalnych” zawarły porozumienie z
władzami firmy w sprawie wdrażania planu restrukturyzacji spółki.
Zapowiedziany na 29 czerwca ogólnopolski strajk został odwołany.
Porozumienie daje gwarancje funkcjonowania firmy przez najbliższych pięć
lat i zabezpiecza interesy pracowników spółki, uważają związkowcy. - Oczekiwania związków zawodowych zostały spełnione -
powiedział Henryk Grymel, przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ
„Solidarność”. Porozumienie gwarantuje niezwłoczne zawarcie Paktu
Gwarancji Pracowniczych dla pracowników PR, gdy tylko Komisja Europejska
zaakceptuje projekt restrukturyzacji spółki. „Nie chcemy, aby za wypaczenia systemu przewozów pasażerskich odpowiadali pasażerowie. Oni są dla nas najważniejsi” - napisali przedstawiciele komitetu strajkowego w oświadczeniu. Agencja
Rozwoju Przemysłu zobowiązała się do respektowania postanowień
obowiązującego w spółce zakładowego układu zbiorowego pracy oraz
wszystkich porozumień zawartych między spółką i związkami zawodowymi w
niej działającymi. - Obawialiśmy się, że po przejęciu „Przewozów
Regionalnych” przez Agencję Rozwoju Przemysłu układ zostanie
wypowiedziany i po pół roku przestanie obowiązywać - tłumaczy Grymel. Marszałkowie
13 regionów zaakceptowali plan restrukturyzacji spółki. Marszałkowie 12
województw (kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego,
opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego,
podkarpackiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego oraz łódzkiego)
podpisali tzw. umowy PSC (Public Service Contract). Z kolei PR
przekazały, że dodatkowo marszałek województwa śląskiego zadeklarował
podpisanie PSC w piątek. Podpisanie umów na czas dłuższy niż rok - dwa
było niezbędną częścią planu restrukturyzacji.
Pendolino – nieopłacalna ekskluzywność? Jak
wynika z ostatniego raportu NaKolei.pl, pociągi Pendolino, wbrew
zapowiedziom, nie okazały się wcale komercyjnym sukcesem. Przewożą one o
wiele mniej pasażerów, niż zakładano, a tak niewielkie ich wypełnienie
nie gwarantuje opłacalności projektu. Niedawno minęło sześć miesięcy
od wprowadzenia przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino do
eksploatacji. 19 maja br. władze kolejowej spółki poinformowały, że po
pięciu miesiącach od wyruszenia składów na tory z usług przewoźnika w
ramach marki Express Intercity Premium (EIP) skorzystało milion
pasażerów. Redakcja portalu NaKolei.pl postanowiła zweryfikować
uzyskane nieoficjalne dane dotyczące frekwencji w pociągach EIP z
pierwszego tygodnia funkcjonowania, czyli z grudnia 2014 r., a także
skonfrontować je z oficjalnymi medialnymi doniesieniami i
oświadczeniami, które w ostatnich miesiącach mogliśmy obserwować w
prasie i telewizji – a wszystkie one wskazywały na ogromny sukces
frekwencyjny nowego typu pociągów.
„Solidarność” i PiS jednym głosem o referendum Prawo
i Sprawiedliwość wspólnie z „Solidarnością” złożą do prezydenta
Komorowskiego wniosek o rozszerzenie planowanego na wrzesień referendum o
3 dodatkowe pytania. - Jako szef obywatelskiego komitetu referendalnego jestem bardzo na tak - powiedział Piotr Duda po spotkaniu z Beatą Szydło, podczas wspólnej konferencji prasowej w Gdańsku. - Mam nadzieję, że prezydent Komorowski pod koniec swojej kadencji zrobi wreszcie to, co powinien był zrobić 3 lata temu. Beata
Szydło, wiceprezes PiS, zapowiedziała, że dokument trafi do Prezydenta
RP 1 lipca. Dodane pytania dotyczą wieku emerytalnego, obowiązku
szkolnego sześciolatków oraz prywatyzacji Lasów Państwowych. - Te inicjatywy referendalne były podjęte przez obywateli i zostały odrzucone przez obecnie rządzący w Polsce układ -
tłumaczyła Szydło. Wyjaśniła, że skoro miliony podpisów zostały
wyrzucone do kosza, a referendum i tak jest organizowane, to prezydent
może poszerzyć zakres pytań. Podziękowała Piotrowi Dudzie za spotkanie i
poinformowała, że wspólnie podpisany wniosek referendalny zostanie
złożony na ręce prezydenta Komorowskiego. Wiceprezes PiS podkreśliła, że zaproponowane przez prezydenta referendum będzie kosztowało ok. 100 mln zł. - Dlatego proponujemy, żeby za jednym razem zapytać o inne bardzo ważne dla Polaków kwestie - wyjaśniła. - To dla mnie ważne spotkanie, bo od 2012 roku toczymy batalię o niepodwyższanie wieku emerytalnego - mówił
Piotr Duda. Przypominał, że pod wnioskiem „Solidarności” o
przeprowadzenie referendum w sprawie wieku emerytalnego podpisało się
3,5 mln obywateli. Ponieważ Sejm odrzucił wniosek, Duda zwrócił się do
prezydenta Komorowskiego z prośbą o przeprowadzenie głosowania, ale ten
nie chciał rozmawiać i podpisał ustawę przygotowaną przez rząd PO-PSL,
ponieważ był „prezydentem partyjnym”. - Dlatego umowa programowa podpisana jeszcze z kandydatem na prezydenta Andrzejem Dudą była dla nas tak ważna - mówił szef Związku. - Najlepszą formą dialogu ze społeczeństwem jest referendum - podkreślał Piotr Duda.
- Nie ma lepszego porozumienia z obywatelami. Tym bardziej, że ta
akurat sprawa dotyczy 16 mln Polaków ubezpieczonych w naszym kraju.
STANOWISKO Nr 4/2015 Rady Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność” ws. dyskryminacji gazety „Wolna Droga”
Rada
Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność” protestuje przeciwko
działaniom zarządów spółek Grupy PKP, a przede wszystkim spółki PKP SA,
która dyskryminuje i utrudnia działalność NSZZ „Solidarność”. Wielokrotnie podnosiliśmy w naszych wystąpieniach ten problem, co pozostało bez echa ze strony zarządów spółek kolejowych. Ostatnim
przykładem bezpardonowego ataku na NSZZ „Solidarność” jest uderzenie w
dwutygodnik Sekcji Krajowej Kolejarzy „Wolna Droga”. Działania takie
mają na celu wpływanie na treści zamieszczane na łamach tej gazety,
która często krytykuje różne negatywne postawy i zjawiska występujące w
kolejowych spółkach. To próba cenzurowania treści i zamknięcia gazety
spełniającej ważną rolę w przekazywaniu informacji do załóg kolejowych. Jesteśmy
oburzeni takimi działaniami i żądamy zaprzestania wszelkich utrudnień w
działalności związkowej, poszanowania prawa do wolności słowa i
publikacji oraz unormowania relacji pomiędzy „Wolną Drogą” a
pracodawcami kolejowymi według sprawdzonej wieloletniej praktyki.
Przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel
(Ze stron internetowych NSZZ „Solidarność” i Sejmu RP zebrał „aw”)
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|