|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Dla żaby i jelenia linia kolejowa też się zmienia | |
[ 0000-00-00 ] |
Zapewne wielu z nas jadąc pociągiem i obserwując roboty na liniach
kolejowych, prowadzone przez Spółkę PKP PLK, może odnieść wrażenie, że
remontuje i modernizuje się linie kolejowe tylko wyłącznie z myślą o
tym, aby przystosować je do nowoczesnych pociągów kursujących z dużymi
prędkościami. Owszem, modernizuje się linie też z taką myślą, ale nie
tylko. Przykładem, który świadczy o tym, że nie tylko pociągi są
brane pod uwagę podczas remontów i modernizacji linii kolejowych, niech
będzie 60-kilometrowy odcinek linii kolejowej E 59 Wrocław - Granica
Województwa Dolnośląskiego. Tu efektem modernizacji odcinka tej linii
kolejowej nie tylko będzie szybszy przejazd pociągów, bo tylko na tym
odcinku czas przejazdu skróci się o 20 minut. Składy pasażerskie pojadą
160 km/h, a towarowe 120 km/h. Wyższe prędkości, to również
wprowadzenie wyższego poziomu zabezpieczeń przejazdów
kolejowo-drogowych. PLK zmodernizowała 23 skrzyżowania toru i drogi. Na
peronach 7 stacji i przystanków wybudowano bezpieczne przejścia pod
torami przystosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności. W
trakcie modernizacji, budowane są ekodukty nad torami i przejścia pod
linią kolejową, przepusty ze specjalnymi półkami, kilkadziesiąt
separatorów dla ochrony czystości wód, to część działań proekologicznych
PKP Polskich Linii Kolejowych SA przy modernizacji linii Wrocław –
Poznań. Inwestycja za 1,3 mld zł skróci czas przejazdu, a
proekologiczne rozwiązania ograniczą oddziaływanie kolei na otoczenie.
Bowiem modernizacja uwzględniła również potrzeby środowiska. Specjalnie
dla swobodnego przechodzenia przez tory dużych zwierząt powstały dwa
obiekty. Ekodukt w lesie nad torami za stacją Pęgów ma 25 m szerokości i
łącznie z dojściami do obiektu, przeszło 80 m długości. Z obu stron
zamontowane są wygrodzenia, maskujące widok na tory. Naturalny charakter
nadadzą mu posadzone specjalnie krzewy. Przed stacją Oborniki
Śląskie dla migracji zwierząt przewidziano 10 m wiadukt kolejowy pod
torami ze specjalnymi „skrzydłami” – bocznymi ścianami naprowadzającymi
zwierzęta i z naturalną gruntową nawierzchnią. Z myślą o swobodnym
przechodzeniu pod torami małych ssaków i płazów, 16 przepustów
wyposażono w specjalne półki. To dodatkowy, poziomy element konstrukcji
ok. 30 cm, po którym zwierzaki wygodnie mogą przechodzić. Środowisko
obok linii zabezpieczono też w wybranych miejscach przed
zanieczyszczeniami. Woda z torowiska przechodzi przez 46 specjalnie
zamontowanych separatorów. Dzięki zbudowanym przejściom, tory magistrali
kolejowej z Wrocławian do Poznania, nawet przy dużym ruchu, nie będą
barierą dla dużych i małych zwierząt. Wszystkie prace przy
modernizacji linii w miejscach objętych szczególną ochroną toczyły się
tylko w wyznaczonych porach roku, by zapewnić dobre warunki lęgowe
ptakom - żyją tu m.in. zimorodki, dzięcioły czarne i żurawie.
Niezagrożone były też owady, np. kozioróg i dębosz. Ochronę przed
hałasem pochodzącym z torowiska zapewnią ekrany akustyczne. Ich
lokalizacja została ustalona na podstawie specjalnych badań i
zaakceptowana, podobnie jak inne działania proekologiczne, przez
Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. W kompleks zabezpieczeń
wpisują się również maty antywibracyjne montowane na przebudowywanych
mostach i wiaduktach oraz bezstykowe szyny w nowych torach.
Modernizacja dostosowuje trasę do prowadzenia ciężkich pociągów
towarowych o nacisku na oś do 221 kN z maksymalną prędkością do 120
km/godz. Takie rozwiązanie sprzyja przejmowaniu przez kolej ładunków z
dróg i poprawie bezpieczeństwa na drogach. Prace realizowane są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”,
który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu
Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zygmunt Sobolewski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|