"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Sobota, 21 grudnia 2024 r.
Imieniny obchodzą: Jan, Honorata, Tomasz
 
Briefing na nowym przystanku
[ 0000-00-00 ]
   21 listopada 2014 r. na nowym przystanku osobowym we Wrocławiu, zlokalizowanym pod estakadą na ul. Klecińskiej we Wrocławiu, odbył się briefing prasowy, podczas którego Rzecznik Prasowy Spółki PLK SA, Mirosław Siemieniec oraz Dyrektor projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego” - Tomasz Szymański, udzielali ogólnych informacji na temat projektu, informowali o zakresie prac na terenie aglomeracji wrocławskiej, informacji o obsłudze podróżnych podczas modernizacji linii do Poznania, efektach prac modernizacyjnych linii poznańskiej. Zaprezentowali też nowy przystanek, a także udzielali odpowiedzi na pytania dziennikarzy
   Z informacji przekazanym mediom wynika, że nowy przystanek „Wrocław Grabiszyn”, bo tak będzie się on nazywał, most nad Odrą, wiadukt nad ul. Grabiszyńską, to kolejne efekty modernizacji trasy E 59 z Poznania do Wrocławia. Co sprawi, że kilka miesięcy podróżni skorzystają z wygodnych peronów linii poznańskiej, a w 2015 r. przejazd między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska skróci się poniżej dwóch godzin.
   Budowa nowego przystanku osobowego, na którym już za trzy tygodnie wysiądą podróżni jadący pociągami z Jeleniej Góry, Wałbrzycha, Świdnicy, wymuszona została koniecznością przebudowy wiaduktu leżącego nad ulicą Grabiszyńską. Ponieważ podczas kluczowego etapu przebudowy wiaduktu, polegającego na demontażu 2 torów i starego przęsła, od marca 2015 r., kiedy nastąpi korekta rozkładu jazdy, nowy przystanek będzie końcowym przystankiem dla niektórych pociągów.
Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe SA uwzględniły wzrost kolejowego ruchu aglomeracyjnego i po to właśnie przygotowały nowy przystanek. Bez niego część składów aglomeracyjnych nie mogłaby dojechać do Wrocławia.
Wtedy część pociągów właśnie na Wrocławiu Grabiszynie będzie zaczynać i kończyć trasę. Inne objazdem, od Wrocławia Zachodniego, przez stację towarową Wrocław Gadów do Wrocławia Nadodrze.
Negocjacje i ustalenia w tej sprawie jeszcze trwają. Wszystkie te zmiany będą uwzględnione w korekcie rozkładu jazdy, więc pasażerowie nie będą zaskakiwani ani zmienionym czasem przejazdu, ani zmianami przebiegu trasy, powiedział Mirosław Siemieniec.
   Do nowego przystanku można dojść ulicami Ostrowskiego i Petuniową. Będą się na nim zatrzymywały pociągi regionalne i aglomeracyjne. Jak poinformowali przedstawiciele PLK, nowy przystanek najpewniej nie będzie zdemontowany, bo - jak powiedział Mirosław Siemieniec, trwają w tej chwili rozmowy i z miastem, i z przewoźnikami o ewentualnej możliwości włączenia przystanku do eksploatacji na stałe. - Rozmawiamy z miastem Wrocław i przewoźnikami o możliwości docelowego włączenia przystanku na stałe do siatki połączeń, na terenie Wrocławia. Wiele zależy też od tego, czy podróżni zaakceptują go, zechcą z niego korzystać. Dla części podróżnych może się on okazać wygodniejszym rozwiązaniem, niż rozpoczynanie i kończenie podróży na dworcu Wrocław Główny. – powiedział Siemieniec.
   Nowy przystanek to dwa perony długości 150 metrów i szerokości 4 metrów. Zamontowano zostało już oświetlenie, a w najbliższym czasie ustawione zostaną wiaty z miejscami do siedzenia oraz tablice z nazwą przystanku. Perony na przystanku posiadają wygodny dostęp dla osób o ograniczonej mobilności. Położone są blisko ulicy i przystanków komunikacji miejskiej, do których prowadzi chodnik. Bezpieczne przejście między peronami zapewni wygrodzenie i labirynt z barierek.
Perony wybudowano za ponad 3 mln zł., zaś zapewnienie w czasie przebudowy wiaduktu sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów dalekobieżnych przez stację towarową wymaga także dostosowania do ruchu pasażerskiego kilku kilometrów tras objazdowych, w tym 43 rozjazdów. Wydano na ten cel prawie 16 mln zł.
   Podczas briefingu dziennikarze dowiedzieli się, że od połowy grudnia zwiększy się długość zmodernizowanej linii dwutorowej. Do gotowej już trasy od granicy woj. dolnośląskiego do stacji Wrocław Osobowice, dołączy kilkukilometrowy odcinek miejski. Pociągi pojadą m.in. przez nowy most nad Odrą do stacji Wrocław Popowice.
Na przystanku Wrocław Mikołajów kończą się prace przy nowym peronie. Przedłużenie jego krawędzi do 250 m zapewni wygodną obsługę składów dalekobieżnych. Podobny obiekt powstaje na sąsiedniej stacji Popowice. Na wiadukcie nad ul. Starogroblową zdjęte są już
2 ostatnie stare konstrukcje i będą zastąpione nowymi. Prowadzona przez PLK przebudowa pozwala miastu poszerzyć drogę, co znacznie ułatwi komunikację.
   Wszystkie prace przy obiektach inżynieryjnych wykonywane są tak, by maksymalnie ograniczyć utrudnienia w ruchu drogowym. Również roboty na torach uwzględnione są już
w rozkładzie jazdy. Przyjęte godziny kursowania pociągów bazują na dokładnie zaplanowanym harmonogramie, uzgodnionym z przewoźnikami. Podstawową zasadą jest utrzymanie dobrych połączeń także w trakcie modernizacji.
   W 2015 r., po zakończeniu prac na dolnośląskim odcinku trasy, pociągi pasażerskie pojadą
z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem
z Wrocławia do Poznania zajmie około 1 godziny i 40 min. Modernizacja, to: 58 km linii dwutorowej, 12 przebudowywanych stacji i przystanków z dostępem dla osób o ograniczonej mobilności, 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 7 mostów; 10 wiaduktów na terenie Wrocławia, 15 km ekranów akustycznych, 2 ekodukty, 49 separatorów dla ochrony czystości wód.
   Prace modernizacyjne prowadzone są w ramach Projektu UE „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”. Ogólny koszt wynosi ponad 1,3 miliarda złotych, z czego prawie 800 milionów złotych pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach „Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”.
   I na koniec jeszcze moja uwaga. Przysłuchując się wypowiedziom przedstawicieli PLK, pamięć przywołuje sprawę zamknięcia Dworca Wrocław Świebodzki, od lat nieczynnego i zdewastowanego. Gdyby jego grabarz lub grabarze, bo trudno nazwać inaczej tego, lub tych, którzy kazali to zrobić, dziś PLK nie miałyby kłopotów z organizacją i prowadzeniem ruchu na estakadach, podczas remontu wiaduktu nad ulicą Grabiszyńską, nie trzeba by też budować peronów na towarowej stacji Wrocław Gądów, a pieniądze wydane na ten cel można by przeznaczyć na inne cele, bo czynny Wrocław Świebodzki rozwiązałby wszystkie problemy związane z modernizacją linii E 59 w granicach Wrocławia.
Również pasażerowie uniknęliby kłopotów związanych ze zmianą tras i relacji pociągów. W jednym z wywiadów udzielonych „Wolnej Drodze”, senator Kogut powiedział, że tych co doprowadzili „Przewozy Regionalne” do obecnego stanu należałoby ubrać we włosiennicę i wysłać w daleką pokutną drogę. Ja zaś dołączyłbym do nich jeszcze tych, którzy wydali decyzję o zamknięciu Dworca Wrocław Świebodzki, bo jednym i drugim zabrakło wyobraźni i byli ignorantami w sprawach kolei.
Zygmunt Sobolewski
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.