|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Briefing na nowym przystanku | |
[ 0000-00-00 ] |
21 listopada 2014 r. na nowym przystanku osobowym we Wrocławiu,
zlokalizowanym pod estakadą na ul. Klecińskiej we Wrocławiu, odbył się
briefing prasowy, podczas którego Rzecznik Prasowy Spółki PLK SA,
Mirosław Siemieniec oraz Dyrektor projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”
- Tomasz Szymański, udzielali ogólnych informacji na temat projektu,
informowali o zakresie prac na terenie aglomeracji wrocławskiej,
informacji o obsłudze podróżnych podczas modernizacji linii do Poznania,
efektach prac modernizacyjnych linii poznańskiej. Zaprezentowali też
nowy przystanek, a także udzielali odpowiedzi na pytania dziennikarzy
Z informacji przekazanym mediom wynika, że nowy przystanek „Wrocław
Grabiszyn”, bo tak będzie się on nazywał, most nad Odrą, wiadukt nad ul.
Grabiszyńską, to kolejne efekty modernizacji trasy E 59 z Poznania do
Wrocławia. Co sprawi, że kilka miesięcy podróżni skorzystają z wygodnych
peronów linii poznańskiej, a w 2015 r. przejazd między stolicami
Wielkopolski i Dolnego Śląska skróci się poniżej dwóch godzin.
Budowa nowego przystanku osobowego, na którym już za trzy tygodnie
wysiądą podróżni jadący pociągami z Jeleniej Góry, Wałbrzycha, Świdnicy,
wymuszona została koniecznością przebudowy wiaduktu leżącego nad ulicą
Grabiszyńską. Ponieważ podczas kluczowego etapu przebudowy wiaduktu,
polegającego na demontażu 2 torów i starego przęsła, od marca 2015 r.,
kiedy nastąpi korekta rozkładu jazdy, nowy przystanek będzie końcowym
przystankiem dla niektórych pociągów. Dlatego PKP Polskie Linie
Kolejowe SA uwzględniły wzrost kolejowego ruchu aglomeracyjnego i po to
właśnie przygotowały nowy przystanek. Bez niego część składów
aglomeracyjnych nie mogłaby dojechać do Wrocławia. Wtedy część
pociągów właśnie na Wrocławiu Grabiszynie będzie zaczynać i kończyć
trasę. Inne objazdem, od Wrocławia Zachodniego, przez stację towarową
Wrocław Gadów do Wrocławia Nadodrze. Negocjacje i ustalenia w tej
sprawie jeszcze trwają. Wszystkie te zmiany będą uwzględnione w korekcie
rozkładu jazdy, więc pasażerowie nie będą zaskakiwani ani zmienionym
czasem przejazdu, ani zmianami przebiegu trasy, powiedział Mirosław
Siemieniec. Do nowego przystanku można dojść ulicami Ostrowskiego
i Petuniową. Będą się na nim zatrzymywały pociągi regionalne i
aglomeracyjne. Jak poinformowali przedstawiciele PLK, nowy przystanek
najpewniej nie będzie zdemontowany, bo - jak powiedział Mirosław
Siemieniec, trwają w tej chwili rozmowy i z miastem, i z przewoźnikami o
ewentualnej możliwości włączenia przystanku do eksploatacji na stałe. -
Rozmawiamy z miastem Wrocław i przewoźnikami o możliwości docelowego
włączenia przystanku na stałe do siatki połączeń, na terenie Wrocławia.
Wiele zależy też od tego, czy podróżni zaakceptują go, zechcą z niego
korzystać. Dla części podróżnych może się on okazać wygodniejszym
rozwiązaniem, niż rozpoczynanie i kończenie podróży na dworcu Wrocław
Główny. – powiedział Siemieniec.
Nowy przystanek to dwa perony długości 150 metrów i szerokości 4
metrów. Zamontowano zostało już oświetlenie, a w najbliższym czasie
ustawione zostaną wiaty z miejscami do siedzenia oraz tablice z nazwą
przystanku. Perony na przystanku posiadają wygodny dostęp dla osób o
ograniczonej mobilności. Położone są blisko ulicy i przystanków
komunikacji miejskiej, do których prowadzi chodnik. Bezpieczne przejście
między peronami zapewni wygrodzenie i labirynt z barierek. Perony
wybudowano za ponad 3 mln zł., zaś zapewnienie w czasie przebudowy
wiaduktu sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów dalekobieżnych
przez stację towarową wymaga także dostosowania do ruchu pasażerskiego
kilku kilometrów tras objazdowych, w tym 43 rozjazdów. Wydano na ten cel
prawie 16 mln zł. Podczas briefingu dziennikarze dowiedzieli
się, że od połowy grudnia zwiększy się długość zmodernizowanej linii
dwutorowej. Do gotowej już trasy od granicy woj. dolnośląskiego do
stacji Wrocław Osobowice, dołączy kilkukilometrowy odcinek miejski.
Pociągi pojadą m.in. przez nowy most nad Odrą do stacji Wrocław
Popowice. Na przystanku Wrocław Mikołajów kończą się prace przy
nowym peronie. Przedłużenie jego krawędzi do 250 m zapewni wygodną
obsługę składów dalekobieżnych. Podobny obiekt powstaje na sąsiedniej
stacji Popowice. Na wiadukcie nad ul. Starogroblową zdjęte są już 2
ostatnie stare konstrukcje i będą zastąpione nowymi. Prowadzona przez
PLK przebudowa pozwala miastu poszerzyć drogę, co znacznie ułatwi
komunikację. Wszystkie prace przy obiektach inżynieryjnych
wykonywane są tak, by maksymalnie ograniczyć utrudnienia w ruchu
drogowym. Również roboty na torach uwzględnione są już w rozkładzie
jazdy. Przyjęte godziny kursowania pociągów bazują na dokładnie
zaplanowanym harmonogramie, uzgodnionym z przewoźnikami. Podstawową
zasadą jest utrzymanie dobrych połączeń także w trakcie modernizacji. W 2015 r., po zakończeniu prac na dolnośląskim odcinku trasy, pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z
Wrocławia do Poznania zajmie około 1 godziny i 40 min. Modernizacja,
to: 58 km linii dwutorowej, 12 przebudowywanych stacji i przystanków z
dostępem dla osób o ograniczonej mobilności, 100 obiektów
inżynieryjnych, w tym 7 mostów; 10 wiaduktów na terenie Wrocławia, 15 km
ekranów akustycznych, 2 ekodukty, 49 separatorów dla ochrony czystości
wód. Prace modernizacyjne prowadzone są w ramach Projektu UE „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”.
Ogólny koszt wynosi ponad 1,3 miliarda złotych, z czego prawie 800
milionów złotych pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach
„Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”. I na koniec
jeszcze moja uwaga. Przysłuchując się wypowiedziom przedstawicieli PLK,
pamięć przywołuje sprawę zamknięcia Dworca Wrocław Świebodzki, od lat
nieczynnego i zdewastowanego. Gdyby jego grabarz lub grabarze, bo trudno
nazwać inaczej tego, lub tych, którzy kazali to zrobić, dziś PLK nie
miałyby kłopotów z organizacją i prowadzeniem ruchu na estakadach,
podczas remontu wiaduktu nad ulicą Grabiszyńską, nie trzeba by też
budować peronów na towarowej stacji Wrocław Gądów, a pieniądze wydane na
ten cel można by przeznaczyć na inne cele, bo czynny Wrocław Świebodzki
rozwiązałby wszystkie problemy związane z modernizacją linii E 59 w
granicach Wrocławia. Również pasażerowie uniknęliby kłopotów
związanych ze zmianą tras i relacji pociągów. W jednym z wywiadów
udzielonych „Wolnej Drodze”, senator Kogut powiedział, że tych co
doprowadzili „Przewozy Regionalne” do obecnego stanu należałoby ubrać we
włosiennicę i wysłać w daleką pokutną drogę. Ja zaś dołączyłbym do nich
jeszcze tych, którzy wydali decyzję o zamknięciu Dworca Wrocław
Świebodzki, bo jednym i drugim zabrakło wyobraźni i byli ignorantami w
sprawach kolei. Zygmunt Sobolewski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|