 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
Marszałek Sejmu skierował do Senatu ustawę z 12 września 2014 r. o
zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym. W
tym odcinku „Kolei na prawo” relacja o jej treści w odniesieniu do
Funduszu Kolejowego.
Nowelizacja odnosi się do źródeł zasilania tego Funduszu. W art. 5
zasadniczej ustawy z 16.12.2005 r. o Funduszu Kolejowym wskazano
przychody z opłaty paliwowej jako przejściowe źródło zasilania Funduszu
Kolejowego. Art. 5 ust. 2 nakazał, by w 2009 r. środki Funduszu
powiększyć o 200 mln zł przekazanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego z
bieżących wpływów z opłaty paliwowej. Choć rok 2009 minął, przepis
nadal w ustawie pozostał… Według kolejnego przepisu, art. 5 ust. 3
ustawy o Funduszu Kolejowym, ten ostatni miał być zasilany w latach
2010-2015 corocznie o 100 mln zł – również z bieżących wpływów z opłaty
paliwowej, wpłacanych przez BGK. Nowelizacja zmierza do znacznego
podniesienia tych wartości. Omawiana ustawa nakazuje przekazanie, nadal z
bieżących wpływów z opłaty paliwowej, kwot: po 100 mln zł rocznie w
latach 2010-2014, 500 mln zł w 2015 r. oraz po 400 mln zł rocznie w
latach 2016-2019. Przypomnijmy, że opłata paliwowa, obliczana jako
iloczyn ustalonej stawki jednostkowej i ilości paliwa (gazu)
wprowadzonego na rynek krajowy paliw, wykorzystywanego do napędu
silników spalinowych, została wprowadzona ustawą z 27 października 1994
r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Przyjęto
na wstępie, że opłata paliwowa, wynosząca od 7 do 26 groszy na litr
paliwa, podzielona ma być między dwa krajowe fundusze – drogowy i
kolejowy – w proporcji 80% do 20%. Tę klarowną formułę korygowano potem
dodatkowymi, corocznymi przelewami, skorygowanymi omawianą tu
nowelizacją. Omawiana dziś ustawa z 12 września br. nowelizuje
również ustawę „autostradową” z 27.10.1994 r., wprowadzając do niej
również zastrzeżenia o przekazywaniu, w latach 2010-2019, znacznych sum z
przychodów Krajowego Funduszu Kolejowego pochodzących z opłat
paliwowych. W istocie więc tę samą dyspozycję – przelewu określonych
kwot między funduszem drogowym a kolejowym – umieszczono w dwóch różnych
ustawach; i w ustawie autostradowej, i w ustawie o Funduszu Kolejowym.
Przy okazji zmiany wprowadzanej do ustawy o autostradach płatnych
zastrzeżono, że w latach 2015-2019 opłata paliwowa ma być podwyższona o
25 zł za 1000 litrów (lub kilogramów); jak się należy domyślać, zmiana
jest dokonana ze względu na konieczność sfinansowania zwiększonych
przelewów do Funduszu Kolejowego. To podwyższenie opłaty następuje w
stosunku do wartości, obliczonej jako opłata początkowa, zwaloryzowana
corocznie ze względu na inflację. Skoro podwyżka ma mieć charakter
przejściowy, jedynie do 2019 r., oznacza to, że – przynajmniej dziś –
ustawodawca zakłada obniżenie tej opłaty w 2020 r. w stosunku do 2019 r.
Wszystko wskazuje na to, że omawiana tu nowelizacja z 12
września br. doprowadzi do zwiększenia możliwych do wykorzystania
środków Funduszu Kolejowego. Środki te, zgodnie z dyspozycją ustawową
(art. 3 zasadniczej ustawy z 16.12.2005 r. o Funduszu Kolejowym) są
gromadzone i wykorzystywane na przygotowanie i realizację budowy i
przebudowy, remonty i utrzymanie oraz likwidację zbędnych linii
kolejowych, bieżące wydatki PKP PLK SA związane z zarządzaniem
infrastrukturą kolejową oraz spłaty kredytów i pożyczek (sfinansowanie
emisji obligacji) na cele inwestycyjne. Chodzi oczywiście o realizację
zadań finansowanych ze środków Funduszu, a więc mieszczących się w jego
zakresie wsparcia. Przejściowo ustawa z 16.12.2005 r. o Funduszu
Kolejowym przewiduje finansowanie innych jeszcze zadań. Jej art. 3 ust. 4
pozwala na finansowanie w latach 2009-2015 zakupów, modernizacji i
napraw pojazdów kolejowych, dokonywanych przez samorządowe województwa.
Dotyczy to tylko pojazdów przeznaczonych do wykonywania przewozów
pasażerskich w ramach usług publicznych. Ponadto w 2012 r. kwotę 150 mln
zł z Funduszu Kolejowego przekazano samorządowym województwom na zakup
udziałów w spółce „Przewozy Regionalne”. W 2010 r. Skarb Państwa kupował
od PKP SA, za środki z Funduszu, udziały w „Przewozach Regionalnych”. Z
perspektywy podatnika – obywatela wygląda to trochę tak, że za nasze
pieniądze kupiliśmy od własnej spółki udziały w drugiej, naszej własnej
spółce… Piotr Świątecki
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|