|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Niedziela, 5 stycznia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Hanna, Edward, Szymon
|
|
|
|
|
|
„Przywrócić tradycję szkolnictwa w zawodach kolejowych” | |
[ 0000-00-00 ] |
Po inauguracji roku szkolonego 2014-2015 w Technikum Kolejowym w
Bydgoszczy z dr inż. Piotrem Bojarem, dyrektorem tegoż Technikum,
rozmawia Aleksander Wiśniewski.
Jak zrodził się pomysł reaktywowania w Bydgoszczy Technikum Kolejowego? Reaktywacja
Technikum Kolejowego (TK) została podyktowana potrzebą rynku pracy.
Niestety likwidacja szkół zawodowych spowodowała, że licea profilowane
nie nadążają za wymaganiami stawianymi przez pracodawców. Rynek kolejowy
jest tym bardziej specyficzny, że średnia wieku na kolei jest dosyć
wysoka i w tej chwili już brakuje młodej wykwalifikowanej kadry.
Czy pomysł spotkał się ze zrozumieniem i życzliwością władz miast, czy może jednak wymagał wielu zabiegów? Oczywiście,
jak zawsze w takim przypadku, gdy powstaje nowa placówka oświatowa,
wymaga to wielkiego nakładu pracy, jednakże pomysł został szybko
oceniony pozytywnie i mogliśmy liczyć na wsparcie ze strony miasta.
Jak do reaktywacji Technikum Kolejowego podchodzą władze spółek kolejowych? Z
wielkim entuzjazmem, dowodem czego niech będzie udział przedstawicieli
branży kolejowej. W rozpoczęciu roku szkolnego wzięli udział
przedstawiciele najwyższych władz z różnych spółek kolejowych oraz
przedstawiciele prywatnych firm związanych z koleją, m.in.: Pan
Włodzimierz Kiełczyński - dyrektor bezpieczeństwa PKP Linie Kolejowe,
Pan Marek Ostrowski - z-ca dyrektora Przewozy Regionalne, Pan Witold
Nowak - z-ca dyr. ds. Eksploatacji PKP Polskie Linie Kolejowe o.
Bydgoszcz, Pan Piotr Kufel - prezes Kolejowych Zakładów Łączności w
Bydgoszczy, Pan Aleksander Sobieszek - ARRIVA, Pan Paweł Ukleja -
przedstawiciel firmy Scheidt & Bachmann Polska, Pan Edward
Małachowski - długoletni dyrektor Zespołu Szkół Kolejowych, Pan Jan
Skotarczak - prezes firmy Transmot i Pan Bartłomiej Jasiński – prezes
Bydgoskiego Towarzystwa Przyjaciół Kolei.
Czy jest ze strony Zarządu PKP SA deklarowana jakakolwiek pomoc dla Technikum Kolejowego? Naturalnie
mamy pełne wsparcie w przygotowaniu merytorycznym programów nauczania,
jak również realizowanych zajęć dydaktycznych zawodowych oraz
praktycznych. Tym bardziej się cieszę, że uczniowie czerpią wiedzę od
praktyków z odpowiednimi kwalifikacjami niż czystych teoretyków. Co mam
nadzieję znajdzie odzwierciedlenie w egzaminach zawodowych.
Skąd pozyskał Pan wykładowców? Czy w TK będą uczyć także osoby, które uczyły zawodu w TK przed jego likwidacją? Odpowiadając
na poprzednie pytanie już wyprzedziłem kolejną odpowiedź, lecz
podkreślę, to jeszcze raz - w procesie dydaktycznym uczniów biorą czynny
udział pracownicy spółek kolejowych. Oczywiście wiązało się to z
pewnymi problemami przy układaniu planu lekcji, lecz było warto, gdyż
uczniowie bardzo sobie chwalą zajęcia z przedmiotów zawodowych. Wiedza
teoretyczna, poparta długoletnią praktyką przekazywana młodym ludziom,
jest bezcenna.
Czy przewiduje się wprowadzenie innych kierunków nauczania poza dotychczasowymi, np. szkolenia przyszłych maszynistów? Tak,
oczywiście, będziemy w przyszłości realizować kursy doszkalające
zarówno dla uczniów TK, jak osób z zewnątrz chcących podnieść swoje
kwalifikacje zawodowe.
Jak ocenia Pan dotychczasowe zainteresowanie nauką zawodu w Technikum Kolejowym? Bardzo
pozytywnie. W pierwszej kolejności największe zainteresowanie
kształceniem w TK wykazywali uczniowie posiadający „tradycje kolejowe”,
których to rodzice bądź dziadkowie pracowali na kolei. Niemniej jednak
zauważam coraz większe zainteresowanie ze strony młodzieży do tej pory
nie związanej z kolejnictwem, a poszukującej dla siebie konkretnych
kwalifikacji, które pozwolą na zdobycie zatrudnienia.
Technikum
Kolejowe w Bydgoszczy, to nie jedyna szkoła przygotowująca młodzież do
pracy w spółkach kolejowych. Czy współpracuje Pan i w jakim zakresie z
kierownictwem szkół o podobnym profilu? Na dzień dzisiejszy nie,
lecz nie wykluczam takiej możliwości. Dzielenie się doświadczeniem i
wymiana informacji działa zawsze tylko z korzyścią dla uczniów.
Czy zechce Pan dyrektor zdradzić swoje plany w zakresie przyszłości i rozwoju Technikum Kolejowego w Bydgoszczy? Mam nadzieję, że uda nam się przywrócić długoletnie tradycje szkolnictwa w zawodach kolejowych.
Dr
inż. Piotr Bojar jest absolwentem Wydziału Inżynierii Mechanicznej
Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego im. J. i J. Śniadeckich w
Bydgoszczy. W roku 2009 uzyskał tytuł dr nauk technicznych w dyscyplinie
naukowej Budowa i Eksploatacja Maszyn, specjalność Transport. Posiada
wieloletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą szkolną i akademicką. W
pracy naukowej zajmuje się zagadnieniami bezpieczeństwa systemów
transportowych i logistyki.
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|