|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Czwartek, 2 stycznia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Grzegorz, Makary, Izydor
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
Mijają 34 lata od dnia, kiedy w Sali BHP Stoczni Gdańskiej
podpisano historyczne porozumienie pomiędzy strajkującymi pracownikami
licznych zakładów pracy a komunistycznymi władzami PRL-u. O tamtym
Sierpniu 1980 i historii strajku okupacyjnego w Przedsiębiorstwie Robót
Kolejowych Nr 12 w Gdańsku mówi Andrzej Osipów, ówczesny
przewodniczącego Komitetu Strajkowego w PRK–12 Gdańsk.
Strajk Strajk
w Przedsiębiorstwie Robót Kolejowych Nr 12 w Gdańsku (dalej: PRK-12)
rozpoczął się 16 sierpnia po utworzeniu się Międzyzakładowego Komitetu
Strajkowego w Stoczni Gdańskiej (MKS). Utworzyły się wówczas dwa
komitety strajkowe: w Bazie Sprzętu przy ulicy Grunwaldzkiej 417 w
Gdańsku - Oliwie i w Bazie Transportu na ulicy Litewskiej w Gdańsku. Komitet
Strajkowy w Bazie Sprzętu wybrał mnie, przewodniczącego Komitetu
Strajkowego, na swojego przedstawiciela w MKS. Komitet Strajkowy w Bazie
Transportu delegował do MKS-u Henryka Sawickiego. Strajk kontynuowano również na budowach prowadzonych przez PRK-12 w całym Trójmieście. Załoga
PRK-12, jak wszyscy Gdańszczanie, od początku śledziła Strajk w Stoczni
Gdańskiej i już 15 sierpnia jej przedstawiciele przybyli do Stoczni. Jako
Przedsiębiorstwo zostaliśmy zarejestrowani w MKS dwukrotnie: 15
sierpnia pod numerem 12, oraz w dniu 16 sierpnia pod numerem 23. Numer
23. widnieje na mojej oryginalnej przepustce, podpisanej przez Lecha
Wałęsę. Ww. przedstawicieli mieliśmy w MKS-sie do zakończenia strajku w
dniu 31.08.1980 r. Ponieważ przyjechałem do Stoczni Gdańskiej z
oficjalnym pismem, podpisanym przez Komitet Strajkowy w PRK-12, uznany
zostałem za przewodniczącego Strajku w przedsiębiorstwie.
Komitet Strajkowy w Bazie Sprzętu W
skład Komitetu Strajkowego w Bazie Sprzętu wchodzili: Andrzej Osipów
(przewodniczący), Zbigniew Kędzior, Ryszard Pasik, Kazimierz Beśka,
Bogusław Kossobudzki, Jan Herbasz, Zdzisław Stanisławski, Henryk
Gradowski, Józef Kwietniewski, Marek Kochański, Ryszard Piszka, Ryszard
Markiewicz, Kazimierz Rogiński, Jerzy Kosior, Paweł Dering, Zbigniew
Mazurkiewicz, Stefan Nastały, Kazimierz Smoliński, Edmund Benkhe,
Zygmunt Bębenek, Zbigniew Śliwiński, Zygmunt Ojowski, Stefan Lewandowski
(b. więzień obozu Stutthof, który przeżył marsz śmierci), Kazimierz
Rybicki, Leszek Konopka, Bogdan Kwiatkowski i Stefan Ryngwelski.
Komitet Strajkowy w Bazie Transportu W
Bazie Transportu w skład Komitetu Strajkowego wchodzili: Henryk Sawicki
(przewodniczący), Piotr Maciejewski, Ryszard Bolin, Kazimierz Plichta,
Krzysztof Saniewski, Zdzisław Stępień, Bogdan Stępień, Andrzej
Zwierzchowski, Stanisław Kotarski, Marian Staros, Kępiński i Andrzej
Kobielski. W poszczególnych kierownictwach budów, prowadzonych przez PRK–12, przedstawicielami strajkujących byli:
- w GKB–10 – Józef Krakowski, Feliks Lemie i Edward Surowicz,
- w Stolarni – Jerzy Łuczak,
- w Zarządzie Przedsiębiorstwa przy ulicy Grunwaldzkiej 401 – Witold Rusiniak.
„Mała Stocznia” Od
chwili rozpoczęcia Strajku Okupacyjnego zamknięto bramy
Przedsiębiorstwa i wywieszono biało-czerwone flagi, a członkowie
komitetu Strajkowego nosili opaski w barwach narodowych. Podczas strajku zbierano składki pieniężne zarówno na potrzeby strajkujących w PRK–12, jak i w MKS-sie. Baza
Sprzętu w Gdańsku Oliwie była „Małą Stocznią”, tj. punktem
informacyjnym dla Oliwy i Przymorza. Tutaj mieszkańcy tych dzielnic
przychodzili po Biuletyny Strajkowe i inne materiały, które Kazimierz
Beśka wraz ze mną przywoził ze Stoczni Gdańskiej. Przedsiębiorstwo
Robót Kolejowych Nr 12 w Gdańsku nie podjęło rozmów z delegacją rządową
pod przewodnictwem Pyki, która prowadziła rozmowy z niektórymi zakładami
pracy na Wybrzeżu. Uznaliśmy, że naszym przedstawicielem do rozmów jest
MKS w Stoczni Gdańskiej.
Kolejowy telefon i samochody PRK-12 Jako
przewodniczący strajku miałem możliwość rozmawiania przez telefon
kolejowy, który nie został zablokowany, z przedstawicielami innych
Przedsiębiorstw Robót Kolejowych w Polsce, tj. w Szczecinie, Poznaniu,
Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Kielcach, Lublinie, Łodzi, Radomiu i
Biłgoraju. Na bieżąco, poprzez telefoniczne łącza kolejowe,
rozmawiałem z kierownictwami budów PRK-12 w Bydgoszczy, Tczewie, Toruniu
i innych miejscowościach, gdzie firma prowadziła budowy. Takie rozmowy
przeprowadzali też inni pracownicy przedsiębiorstwa. W rozmowach tych
informowaliśmy o strajku w Stoczni Gdańskiej, sytuacji na Wybrzeżu oraz o
decyzjach MKS-u. Samochody PRK–12 (Nysa i Uaz), które dowoziły
przedstawicieli przedsiębiorstwa do sali BHP, stacjonowały na terenie
Stoczni Gdańskiej. W samochodach zainstalowane były radiotelefony, przez
które informowaliśmy strajkujących w Bazie Sprzętu i w Bazie
Transportu, co dzieje się w MKS-sie. Była to relacja odbierana na żywo, z
megafonów znajdujących się obok sali BHP. Wśród strajkujących w PRK–12 panowała podniosła atmosfera i wielka dyscyplina.
Była nadzieja i entuzjazm Komitety
strajkowe przejęły pełną odpowiedzialność za majątek i porządek w
zakładzie pracy. Obowiązywał zakaz wnoszenia i spożywania alkoholu, pod
groźbą wykluczenia ze strajku. Strajkujący w naszym
przedsiębiorstwie, jak i w innych zakładach pracy w Gdańsku, mieli w
pamięci Grudzień 1970 r. Pamiętali, że zostali wtedy oszukani przez
rządzących. Wiedzieli, że należy domagać się prawa do niezależnej od
władzy organizacji związkowej, która w autonomiczny sposób będzie mogła
podejmować decyzje i bronić praw pracowniczych. Była też nadzieja, że
taka formuła działalności niezależnych, samorządnych związków
zawodowych spowoduje w przyszłości zmiany polityczne w Kraju, rządzonym
dotychczas przez komunistów. Entuzjazm, który towarzyszył
strajkującym w PRK–12 udzielił się pracującym na wszystkich budowach w
Trójmieście, jak i w Oddziałach w Tczewie, Bydgoszczy, w całej północnej
Polsce. Dla mnie był to szczególny okres życia z jeszcze jednego
względu, wraz z żoną oczekiwaliśmy wówczas narodzin pierwszego dziecka,
żona była w ostatnim miesiącu ciąży. Syn Adam urodził się 7 września
1980 r. (Tytuł i śródtytuły pochodzą od redakcji).
Andrzej Osipów,
ur. 31 III 1953 r. w Osiecznej k. Starogardu Gdańskiego. Absolwent
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydz. Prawa i Administracji
(2001) i studiów podyplomowych: prawo europejskie (UMK, 2002),
integracja europejska, fundusze pomocowe i zarządzanie przedsiębiorstwem
w UE (Uniwersytet Gdański, 2002). 1968-1975 pracownik Zakładów
Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku, 1976-2001 Przedsiębiorstwa
Robót Kolejowych nr 12 (od 1982 Zakłady Budownictwa Kolejowego) tamże,
1991-2001 dyr. W XII 1970 uczestnik strajku w ZNTK i walk ulicznych w
Gdańsku. W VIII 1980 organizator strajku w PRK-12, przewodniczący KS,
delegat do MKS Stoczni Gdańskiej im. Lenina, przewodniczący Komitetu
Założycielskiego, następnie przewodniczący KZ; IX-X 1980 członek komisji
redakcyjnej Protokołu Uzgodnień Branżowych wynegocjowanego przez
przedstawicieli załóg PBK/PRK z Ministrem Komunikacji, następnie członek
komisji nadzorującej realizację uzgodnień; w VII 1981 delegat na WZD
Regionu Gdańsk, członek Prezydium Sekcji Krajowej Budownictwa Kolejowego
PBK/PRK. 14-17 XII 1981 organizator strajku w PRK rozbitego przez
ZOMO, przewodniczący KS. 1982-1989 organizator i przewodniczący TKZ (we
współpracy z Witoldem Rusiniakiem, Józefem Krakowskim, Henrykiem
Sawickim, Feliksem Lemke, Janem Herbaszem, Kazimierzem Plichtą, Anną
Szymańską, Jerzym Łuczakiem). IV 1983 – I 1990 współredaktor pisma
„Solidarność Podziemna PBK/PRK”, współorganizator manifestacji i
uroczystości rocznicowych, kurier do Bydgoszczy: zawoził prasę
podziemną, przywoził pieniądze z zagranicy; koordynator pomocy
represjonowanym i ich rodzinom. 15 II 1982 aresztowany, skazany wyrokiem
Sądu Marynarki Wojennej w Gdyni na 4 lata więzienia i 2 lata
pozbawienia praw publicznych, osadzony w ZK w Potulicach, uczestnik 2
głodówek, w IV 1983 zwolniony na mocy aktu łaski Rady Państwa; zwolniony
z pracy. Od 1983 przewodniczący TKZ w PRK-12/ZBK, członek Tymczasowej
Komisji Wykonawczej „S” PBK/PRK i ZBK w Polsce. 1989-1990 w USA.
1990-1991 wiceprzewodniczący Sekcji Krajowej Budownictwa Kolejowego „S”,
w 1991 przewodniczący Rady Pracowniczej ZBK. W 1994 współzałożyciel i
wiceprezes Stowarzyszenia Godność w Gdańsku, od 2003 prezes Związku
Młodocianych Więźniów Politycznych lat 1944-1956 Jaworzniacy Oddział w
Gdańsku. 2002-2006 prezes Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych SA w
Gdańsku; 2006-2009 prezes PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z
o.o. Wyróżniony odznaką Zasłużony dla Transportu RP (2000), Krzyżem
Więźnia Politycznego lat 1939-1989 (2004), Medalem Pro Memoria, Złotym
Medalem MON Za Zasługi dla Obronności Kraju, Srebrnym Medalem Opiekuna
Miejsc Pamięci Narodowej (2007), odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu
Odrodzenia Polski (2006). 21 XI 1985 – 21 XI 1989 rozpracowywany przez Wydz. V WU
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|