|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Czwartek, 2 stycznia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Grzegorz, Makary, Izydor
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
W odpowiedzi na zawarte w petycji złożonej w dniu 23 czerwca 2014 r.
postulaty dotyczące prowadzonych w PKP PLK SA, PKP SA i spółkach Grupy
PKP działań restrukturyzacyjnych, poniżej przedkładam stanowisko
Ministra Infrastruktury i Rozwoju w przedmiotowym zakresie.
Wyrażone w złożonej petycji postulaty dotyczące podjęcia lub zaniechania
określonych działań przez ww. spółki w zdecydowanej większości
pozostają poza zakresem oddziaływania ministra właściwego do spraw
transportu. Ich adresatami powinny być poszczególne spółki, gdyż dotyczą
one sfery działań pozostającej w wyłącznej gestii ich organów
korporacyjnych. Mając powyższe na względzie, Ministerstwo
Infrastruktury i Rozwoju zwróciło się do PKP PLK SA oraz PKP SA
sprawującej nadzór właścicielski nad spółkami Grupy PKP, o odniesienie
się do kwestii zawartych w ww. petycji. W odniesieniu do postulatów dotyczących wstrzymania w spółkach kolejowych działań polegających na:
- centralizacji i wdrażaniu pionowego sposobu zarządzania,
- likwidacji i łączeniu zakładów spółek kolejowych oraz ograniczaniu ich kompetencji,
- niekontrolowanym rozroście central spółek PKP SA i PKP PLK SA,
- zmianach w strukturze zatrudnienia w centralach spółek kolejowych,
- zwolnieniach pracowników i wymianie kadr kolejowych na osoby z innych branż,
wyjaśnienia
przekazane przez ww. spółki wykazują, że podejmowane przez organy
korporacyjne tych spółek działania mają na celu poprawę efektywności ich
funkcjonowania. Spółka PKP SA poinformowała, że w wyniku
zidentyfikowania obszarów o niewystarczającej efektywności procesowej,
organizacyjnej i systemowej wypracowana została koncepcja optymalizacji
procesów i procedur występujących w Spółce. Prace nad optymalizacją
procesów i procedur dotyczyły takich funkcji wsparcia, jak: windykacja,
kadry i płace, finanse i rachunkowość, kontroling, zakupy, audyt
wewnętrzny oraz informatyka. Zmiany te zostały poprzedzone analizami
obejmującymi m.in. strukturę organizacyjną Spółki, występujące w niej
procedury, procesy i narzędzia. Opisane powyżej zmiany zrealizowane
zostały w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania kluczowych zadań
Spółki oraz osiągnięcia następujących efektów:
- podniesienia
efektywności kosztowej realizowanych procesów (w tym dostosowania
poziomu zatrudnienia do zoptymalizowanego przebiegu procesów, redukcja
kosztów usług i pracochłonności, wprowadzenia motywacyjnego systemu
wynagrodzeń). Restrukturyzacja przeprowadzona została w 2013 r. i
przyniosła wymierny efekt w postaci redukcji kosztów o 11.854.800,00 zł.
- podniesienia
efektywności operacyjnej procesów poprzez m.in. wprowadzenie
standardowych procedur obowiązujących w całej Spółce, stworzenie
jednolitych zasad współpracy oraz podziału zadań między komórkami
organizacyjnymi, zwiększenie liczby szkoleń oraz specjalizację w ramach
wykonywanych działań,
- zwiększenia kontroli nad procesami poprzez
ustanowienie proceduralnych mechanizmów kontrolnych, stworzenie
narzędzi do monitorowania realizowanych zadań oraz przypisanie
odpowiedzialności za poszczególne zadania i procesy.
Spółka
PKP PLK SA poinformowała, że planowana centralizacja wsparcia kadrowego,
płacowego, księgowego i finansowego, aktualnie realizowanego w
strukturze rozproszonej, w poszczególnych jednostkach organizacyjnych,
ma na celu skupienie zaangażowania kierownictwa jednostek
organizacyjnych na prowadzeniu działalności, dla których te jednostki
zostały powołane. Planowana centralizacja ma także na celu obniżenie
kosztów operacyjnych tej działalności. Centralizacja procesów wsparcia
umożliwia szereg istotnych zmian jakościowych polegających m.in. na:
- usprawnieniu
i uproszczeniu zarządzania, a w konsekwencji zwiększeniu efektywności
poprzez wprowadzenie standaryzacji i automatyzacji procesów, eliminację
błędów oraz ograniczenie czasu niezbędnego na prowadzenie uzgodnień dla
zachowania jednolitego standardu działań realizowanych w różnych
jednostkach,
- poprawie ładu korporacyjnego poprzez jednolitą
interpretację i spójne stosowanie przepisów prawa powszechnego oraz
regulacji wewnętrznych Spółki, a także zwiększenie przejrzystości
działań dzięki jednolitemu podziałowi odpowiedzialności oraz
dostosowaniu i ujednoliceniu procedur wewnętrznych,
- równym
traktowaniu wszystkich pracowników niezależnie od miejsca wykonywania
pracy dzięki wprowadzeniu jednolitego standardu obsługi
kadrowo-płacowej.
Uprzejmie wyjaśniam, że PKP SA jest jednym
pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy i nie są planowane zmiany
w zakresie zmiany tego statusu. Obecna struktura organizacyjna PKP SA
obejmuję Centralę Spółki w Warszawie, Oddziały Gospodarowania
Nieruchomościami z siedzibą w: Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu,
Warszawie i Wrocławiu oraz Oddział Kolejowa Medycyna Pracy w Warszawie w
2013 r. Zmiany w stanie zatrudnienia w Centrali PKP SA w 2013 r.,
wynikały z optymalizacji obszarów: windykacji, kadr i płac, finansów i
rachunkowości, kontrolingu, zakupów, audytu wewnętrznego oraz
informatyki. Osoby wypełniające obowiązki w ramach ww. obszarów
zatrudnione były dotąd w Oddziałach Gospodarowania Nieruchomościami
Spółki i zostały one przeniesione do Centrali PKP SA, między innymi w
ramach programu dobrowolnych relokacji. W odniesieniu do PKP PLK
SA, planowana jest zmiana struktury Sekcji eksploatacji, jednostek
wykonawczych Spółki, które nie mają statusu pracodawców w rozumieniu
Kodeksu Pracy. Plany dotyczące zmiany struktury organizacyjnej Zakładów
Linii Kolejowych są obecnie w fazie rozważań i analiz. Z uwagi na
trwający proces restrukturyzacji PKP PLK SA oraz zachodzące zmiany
technologiczne i organizacyjne, w dniu 4 czerwca 2012 r. została zawarta
umowa „Umowa Społeczna” pomiędzy spółką a Organizacjami Związkowymi w
niej działającymi, której celem jest zminimalizowanie negatywnych
skutków społecznych towarzyszących trwającym przedmiotowym zmianom. W
tym zakresie strony wprowadziły „Program Dobrowolnych Odejść”, jako
program zachęt finansowych dla pracowników spełniających warunki
wymagane do nabycia prawa do świadczeń emerytalnych lub odchodzących z
pracy wskutek wspomnianych zmian, a którzy będą zainteresowani
rozwiązaniem umowy o pracę na mocy porozumienia stron. Z informacji
otrzymanych z PKP PLK SA wynika, iż w dniu 30 czerwca 2014 r. koncepcja
dotycząca zmiany struktury Sekcji eksploatacji wraz z proponowanymi
zmianami do Ramowego Regulaminu Organizacyjnego Zakładów Linii
Kolejowych została przekazana do konsultacji społecznych. Koncepcja jest
częścią programu zwiększenia efektywności utrzymania infrastruktury
oraz programu modernizacji linii. W ramach tych działań Spółka zwiększa
zatrudnienie na stanowiskach podstawowych o ponad 1.100 osób.
Według zapewnień Spółki, wszystkie zmiany w PKP PLK SA odbywają się w
konsultacji z partnerami społecznymi. Planowane zmiany organizacyjne w
2014 r. nie wiążą się ze zmniejszeniem liczby etatów pracowników
szczebla podstawowego oraz etatów personelu nadzoru i kierownictwa, a w
konsekwencji nie przełożą się na pogorszenie jakości utrzymania i
eksploatacji infrastruktury oraz poziomu bezpieczeństwa. Wzrost
zatrudnienia w Centrali PKP PLK SA związany jest z nowymi zadaniami
wynikającymi ze zmiany przepisów, przejęciem zadań realizowanych przez
podległe jednostki organizacyjne, wzrostem nakładów inwestycyjnych oraz
planowanymi inwestycjami w nowej perspektywie unijnej.
Jednocześnie z wyjaśnień PKP SA dotyczących zmian organizacyjnych w
spółkach Grupy PKP wynika, że przeprowadzone w PKP CARGO SA zmiany
polegające na wdrożeniu pionowego sposobu zarządzania zostały
zainicjowane przed debiutem giełdowym Spółki i były istotnym założeniem
jej dalszego rozwoju. Zmiany zachodzące w otoczeniu biznesowym PKP CARGO
SA wymagają od niej szybkiego i bardziej efektywnego działania przy
zachowaniu jednolitych standardów współpracy z kontrahentami w skali
całego kraju. Wdrożenie w PKP CARGO SA w 2014 r. zmiany struktury
organizacyjnej, polegały na połączeniu niektórych zakładów Spółki i
korekcie granic części z nich. W efekcie liczba zakładów została
zredukowana z 10 na 7. W ocenie Zarządu PKP CARGO SA, wdrożenie zmian
organizacyjnych w zakresie zmniejszenia liczby zakładów będzie miało
znaczenie dla funkcjonowania Spółki i jej sytuacji
ekonomiczno-finansowej, a w efekcie dla jej pracowników. Szacuje się, że
samo połączenie Zakładów spowoduje oszczędności w kwocie kilkunastu
milionów złotych rocznie, a także umożliwi:
- zmiany w zakresie
organizacji procesów technologicznych i tym samym usprawnienie procesu
przewozowego i zmniejszenie jego kosztów. Oznacza to, że w ramach jednej
dyspozytury ruch pociągów będzie prowadzony w oparciu o środki i
drużyny trakcyjne oraz organizację przewozów w jednym Zakładzie,
- elastyczne
wykorzystanie zasobów ludzkich w zakładach, w których zgodnie z
wykonywaną pracą przewozową występują nadwyżki w zatrudnieniu, przy
zachowaniu postanowień wynikających z Paktu Gwarancji Pracowniczych.
Propozycja zmian organizacyjnych pozwoli Zarządowi Spółki w sposób
racjonalny i efektywny reagować na zmiany zachodzące w otoczeniu
rynkowym oraz umożliwi kontynuację niezbędnych procesów
restrukturyzacyjnych, przy czym realizacja przedstawionych zamierzeń
Zarządu pozostaje w zgodzie z zobowiązaniami określonymi w podpisanym w
dniu 2 września 2013 r. Pakcie Gwarancji Pracowniczych. Przejście
pracowników do nowego pracodawcy następuje przy zastosowywaniu pełnej
ochrony stosunku pracy wynikającej z trybu wskazanego w art. 231 Kodeksu
Pracy, a także z poszanowaniem zobowiązań wynikających ze wszystkich
regulacji oraz porozumień i umów ze Stroną Społeczną. Gwarancja ta
odnosi się również do sytuacji, w których w procesie łączenia dojdzie do
skorygowania granic Zakładów Spółki w celu dalszej optymalizacji
procesów przewozowych.
Ponadto,
według opinii Zarządu PKP CARGO SA, nowa organizacja struktur przyczyni
się do lepszego przepływu informacji, który przełoży się na szybkość
podejmowania decyzji w Spółce. Wśród zakładanych korzyści płynących z
wdrażanych zmian istotne jest zastosowanie jednolitych rozwiązań w skali
Spółki oraz zwiększenie elastyczności wykorzystywania zasobów
kadrowych, co przełoży się na ograniczenie konieczności odtwarzania
stanowisk. Z przekazanych przez PKP SA informacji wynika, że w
Spółce PKP Intercity SA nie przeprowadzono i nie planuje się działań
związanych z likwidacją i łączeniem zakładów. Organy korporacyjne Spółki
rozważają natomiast ustanowienie jednego pracodawcy. W PKP Intercity SA
w 2013 r. zlikwidowano 2 jednostki organizacyjne, tj. Biuro Rozliczeń
Krajowych z siedzibą w Krakowie oraz Biuro Rozliczeń Międzynarodowych z
siedzibą w Bydgoszczy. Zadania realizowane dotąd przez ww. jednostki
realizowane są obecnie przez centralę Spółki. PKP Intercity SA
przeprowadziła również przygotowania do optymalizacji obszaru kadr i
płac oraz kontrolingu. Wdrażanie zmian rozpoczęto w lutym 2014 r. Z
przekazanych informacji wynika również, że reorganizacja obszarów
wsparcia pozwoliła zoptymalizować koszty oraz pozytywnie wpłynęła na
standaryzację procesów i poprawę jakości zarządzania w PKP Intercity SA.
Zatrudnienie w tym obszarze działalności Spółki uległo zmniejszeniu o
73 pracowników, co daje oszczędność w funduszu wynagrodzeń około 3,5 mln
zł rocznie. Zoptymalizowano również czas realizacji reklamacji z 4 do
15 wniosków dziennie oraz czas rozpatrywania wniosków, który uległ
skróceniu z 30 do 12 dni. W ocenie PKP Intercity SA, zmiany w obszarze
kadrowo-płacowo-finansowym pozwolą na optymalizację zatrudnienia, a w
konsekwencji oszczędności rzędu 2,4 mln zł rocznie. Pierwsze działania
wdrażające w tym obszarze pozwoliły wyeliminować nieprawidłowości w
sposobie rozliczania czasu pracy i naliczania wynagrodzeń.
Przeprowadzone w roku bieżącym w PKP LHS Sp. z o.o. zmiany organizacyjne
polegające na zwiększeniu zakresu działania, kompetencji i
odpowiedzialności dotychczasowych jednostek wykonawczych Spółki
działających w terenie, tj. trzech Sekcji Drogowych i pięciu Sekcji
Przewozów, doprowadziły do ich zintegrowania. W ocenie Zarządu Spółki
PKP LHS Sp. z o.o., zintegrowane jednostki wykonawcze w terenie oraz
nowy sposób określenia zadań i celów kierowników jednostek
organizacyjnych ma usprawnić i zoptymalizować realizację zadań
związanych z utrzymaniem infrastruktury bez uszczerbku dla działalności
operacyjnej, polegającej na realizacji zadań przewozowych. Jednocześnie
należy zauważyć, że Spółka PKP LHS Sp. z o.o. nie jest pracodawcą
wielozakładowym. W przypadku Spółki TK Telekom Sp. z o.o.,
wprowadzone zmiany polegające na wyodrębnieniu Pionu Robót
Telekomunikacyjnych oraz trzech podmiotów (PKP Utrzymanie Sp. z o.o., TK
Operator Sp. z o.o. i TK Telekom Interkonekt Sp. z o.o.), były
podyktowane koniecznością sprostania wymogom dynamicznie rozwijającego
się rynku oraz międzynarodowym charakterem działalności interkonektowej.
Działalność internetowa jest obarczona dużym ryzykiem tzw. fraudów
telekomunikacyjnych, a wynikające z tego konsekwencje finansowe mogłyby
stanowić realne zagrożenie dla funkcjonowania TK Telekom Sp. z o.o.
Zmiana ta miała na celu przede wszystkim ograniczenie ryzyka biznesowego
prowadzonej działalności podstawowej. W Spółce PKP Informatyka
Sp. z o.o. prowadzone zmiany organizacyjne były kontynuacją rozpoczętego
w 2012 r. procesu restrukturyzacji. Ww. proces poprzedzony był oceną,
która wskazywała, że dotychczasowa struktura organizacyjna jest
nieefektywna i nie pokrywa się z planami rozwoju Spółki. Celem
wprowadzenia zmian było: dostosowanie zapisów tego aktu korporacyjnego
Spółki do przeprowadzonego procesu restrukturyzacji, usprawnienie
procesów zarządczych, podniesienie efektywności organizacji oraz
podniesienie przejrzystości struktur, jak również zależności pomiędzy
nimi. Zarówno w PKP Informatyka Sp. z o.o., jak i w TK Telekom Sp.
z o.o. nie przeprowadzono likwidacji i łączenia jednostek
organizacyjnych, ani ustanawiania jednego pracodawcy. Nie są planowane
również działania, o wstrzymanie których wnoszą reprezentowane przez
Panów Przewodniczących organizacje związkowe. Odnosząc się do
postulatu dotyczącego oddłużenia Spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. i
powstrzymania jej ciągłej degradacji polegającej na dalszym podziale,
tworzeniu następnych spółek samorządowych odbierających pracę przewozową
i likwidację kolejnych połączeń regionalnych oraz miejsc pracy,
uprzejmie wyjaśniam, że pod koniec 2013 r., podjęte zostało wspólne
ustalenie pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu, marszałkami
województw i stroną społeczną, dotyczące konieczności wypracowania
efektywnej koncepcji restrukturyzacji Spółki. W lutym 2014 r., po
wypracowaniu wstępnej i ogólnej koncepcji wskazującej na możliwe
kierunki działań w obszarze restrukturyzacji Spółki oraz (dodatkowo)
rynku kolejowych przewozów osób o zasięgu regionalnym, zaistniała
potrzeba zaangażowania do procesu dodatkowego podmiotu (Agencja Rozwoju
Przemysłu SA), który posiada doświadczenie w przeprowadzaniu procesów
restrukturyzacyjnych dużych podmiotów gospodarczych. ARP SA pomogła
przygotować zakres niezbędnego wsparcia konsultanta. Obecnie prowadzone
są działania mające na celu wypracowanie koncepcji przekształcenia i
restrukturyzacji działalności Przewozów Regionalnych Sp. z o.o. wraz z
koncepcją restrukturyzacji krajowego rynku regionalnych pasażerskich
przewozów kolejowych. Obecny harmonogram prac zakłada, że stosowne
rekomendacje doradcy zostaną przedstawione w III kwartale 2014 r., tak
aby podjęcie ostatecznych rozstrzygnięć dotyczących docelowej opcji
restrukturyzacji mogło nastąpić w październiku br. Ustosunkowując
się do podniesionego w petycji postulatu dotyczącego zaprzestania
wydatkowania przez zarządy spółek kolejowych znacznych środków
finansowych na usługi firm doradczych, konsultingowych i szkoleniowych,
które powinny być wykonywane przez istniejące komórki organizacyjne ww.
spółek wyjaśniam, że korzystanie ze wsparcia zewnętrznych ekspertów
doradzających, m.in. w sprawach wdrażania procesów, reorganizacji,
optymalizacji kosztów czy też projektowania rozwiązań informatycznych,
jest powszechnie stosowaną praktyką rynkową w zarządzaniu dużymi
podmiotami gospodarczymi. Jest to praktyka stosowana również w spółkach z
udziałem Skarbu Państwa. Dla zarządów spółek kolejowych przy zawieraniu
umów doradczych z firmami konsultingowymi priorytetem jest zapewnienie
przejrzystości i konkurencyjności. Dlatego zawierane przez spółki Grupy
PKP umowy konsultingowe każdorazowo podlegają wnikliwej analizie pod
kątem adekwatności ustalanego wynagrodzenia do zakresu realizowanego
zadania doradczego przez organy korporacyjne tych spółek. Odnośnie
postulatu dotyczącego wycofania się z planów prywatyzacji spółek PKP
Energetyka SA oraz TK Telekom Sp. z o.o. uprzejmie informuję, iż
działania związane z prywatyzacją spółek w Grupie PKP wynikają z
długoterminowej strategii działalności Grupy PKP. Prywatyzacja spółek
Grupy PKP jest realizowana na podstawie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”.
Dla PKP SA prywatyzacja spółek Grupy PKP wiąże się z zapewnieniem
środków na spłatę zadłużenia objętego gwarancjami Skarbu Państwa. Spółka
PKP SA jest bowiem podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą,
którego podstawowym zadaniem jest restrukturyzacja finansowa i
organizacyjna wynikająca z faktu, iż jest jedynym spadkobiercą byłego
przedsiębiorstwa państwowego PKP, po którym PKP SA przejęła zobowiązania
finansowe. Zbywanie przez PKP SA aktywów, w tym akcji i udziałów
spółek, jest jedną z form pozyskania środków na spłatę powyższych
zobowiązań. Ustosunkowując się do grupy postulatów związanych z
nieprzestrzeganiem przez pracodawców kolejowych praw pracowniczych i
trybu opiniowania i uzgadniania ze związkami zawodowymi spraw
określonych w powszechnie obowiązujących przepisach oraz porozumieniach
zawartych pomiędzy spółkami kolejowymi a organizacjami związkowymi,
uprzejmie informuję, że przedmiotowe kwestie obejmują sferę stosunków
pomiędzy samodzielnymi podmiotami gospodarczymi a organizacjami
związkowymi, na które minister właściwy ds. transportu nie może wpływać. Warszawa, 14 lipca 2014 r.
Zbigniew Klepacki Podsekretarz Stanu
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|