|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
To nie była łatwa kadencja | |
[ 0000-00-00 ] |
W dniach 19-20 maja 2014 roku w Warszawie odbyło się posiedzenie
XXV Walnego Zebrania Delegatów Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ
„Solidarność”. Na zebraniu obecnych było 145 delegatów i to oni
wysłuchali sprawozdania z działalności Rady Sekcji Krajowej Kolejarzy
NSZZ „Solidarność” w kadencji 2010 – 2014. Aby wszyscy członkowie
związku mogli zapoznać się ze sprawozdaniem, publikujemy obszerne jego
fragmenty. Z uwagi na znaczną ilość materiału, kolejne fragmenty
dotyczące działalności poszczególnych Sekcji Zawodowych przedstawimy w
następnym numerze „Wolnej Drogi”.
Protesty, pikiety, referenda (
…) Już na samym początku mijającej kadencji Sekcja Krajowa Kolejarzy
musiała zmierzyć się z problemem braku realizacji postulatów zgłaszanych
w przeciągu ostatnich lat, które określały podstawowe warunki konieczne
do spełnienia przez rząd dla istnienia naszych miejsc pracy i
przyszłości polskich kolei. Co więcej, zaczęły się intensywne
przygotowania do prywatyzacji, a właściwie wyprzedaży, spółek kolejowych
dla pokrycia długów PKP SA oraz głębokie procesy restrukturyzacyjne
likwidujące miejsca pracy. Ponadto w tym samym czasie rząd przesłał
do Sejmu projekt zmian w ustawach o spółkach kolejowych, umożliwiając
upadłość spółek powstałych na mocy tych ustaw. W związku z powyższym w
dniu 18.08.2010 r. powołany został wspólnie z Federacją ZZP PKP i
Konfederacją Kolejowych Związków Zawodowych, Komitet
Protestacyjno-Strajkowy. W dniu 28 września 2010 r. podjęto decyzję o
protestacyjnym zgromadzeniu publicznym połączonym z przemarszem przed
siedzibę Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie w celu ostatniego
ostrzeżenia dla rządu przed ogłoszeniem bardziej drastycznych form
protestu. Podczas pikiety wręczona została petycja zawierająca 11
punktów określających oczekiwany przez związki kierunek polityki
transportowej w interesie polskich kolei. (…) Rok 2011 rozpoczął się
wzrostem niepokojów społecznych wśród kolejarzy, związanym ze stale
pogarszającą się sytuacją w spółkach kolejowych. Rada Sekcji Krajowej
Kolejarzy przyjęła stanowisko ws. działań rządu RP w celu poprawy
warunków funkcjonowania kolejnictwa, a następnie złożyła wniosek o pilne
spotkanie z kierownictwem resortu infrastruktury. Tematem spotkania,
które odbyło się w marcu 2011 r., było omówienie realizacji postulatów
zgłoszonych przez Radę SKK w w/w stanowisku oraz w petycjach
adresowanych do premiera w trakcie pikiet protestacyjnych, które odbyły
się w okresie od 3 do 10 lutego 2011 r. Strona społeczna domagała
się, by w związku z prowadzonym procesem prywatyzacji spółek grupy PKP,
między zarządami spółek i partnerami społecznymi przeprowadzić
negocjacje i zawrzeć pakty gwarancji pracowniczych, oddzielnie dla
pracowników każdej z prywatyzowanych spółek, które stanowić będą część
zobowiązań finansowo-prawnych udostępnianych inwestorom w ramach tzw. due dilligence
prywatyzowanej spółki. Jedyny wyjątek miał dotyczyć będącej w toku
prywatyzacji spółki PNI, w sprawie której 1 kwietnia 2011 r. odbyło się
posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa, na którym dokonano
ustalenia, że nie będzie zgody ministra na prywatyzację jakiejkolwiek
spółki kolejowej bez podpisanego wcześniej paktu gwarancji
pracowniczych. W związku z brakiem zgody strony rządowej na zawarcie
porozumienia z klauzulą zabezpieczającą realizację postanowienia o
paktach gwarancji pracowniczych, w postaci uznania prawa do strajku w
przypadku zerwania porozumienia, związki zawodowe uruchomiły w dniach
22.03-20.04.2011 r. referendum strajkowe w poszczególnych zakładach PNI,
PKP Cargo i PKP Intercity. Zdecydowana większość złogi opowiedziała się
za podjęciem akcji strajkowej w przypadku kontynuacji procesu
prywatyzacji spółek kolejowych bez gwarancji zawarcia pakietów
socjalnych.
Związek Pracodawców Kolejowych wypowiedział PUZP W
czerwcu 2011 r., w efekcie braku porozumienia w sprawie uprawnień
przejazdowych dla pracowników, emerytów, rencistów i ich rodzin, Związek
Pracodawców Kolejowych jednostronnie wypowiedział Ponadzakładowy Układ
Zbiorowy Pracy. Stanowisko Związku Pracodawców Kolejowych, spowodowane
konfrontacyjną postawą przewoźników, pozbawiło uprawnień członków
naszych rodzin, a dla innych uprawnionych pogorszyło obecne uprawnienia
(np. pozbawiło prawa do klasy dowolnej, pracowników, którzy takie prawa
nabyli). Ponadto, w niektórych spółkach wypowiedzenie PUZP
doprowadziło do wypowiedzenia Zakładowych Układów Zbiorowych Pracy, a
tym samym pozbawienia pracowników należnych im uprawnień i dodatków.
Rozpoczynają się negocjacje nad zawarciem porozumienia dotyczącego
świadczeń przejazdowych dla pracowników, emerytów i rencistów kolejowych
oraz osób pobierających świadczenia przedemerytalne. (…)
„Szczyt Kolejowy” W
październiku 2011 r. rozpoczęły prace dwa zespoły robocze powołane w
trakcie wrześniowego posiedzenia „Szczytu Kolejowego”, tj. Zespół do
spraw infrastruktury i Zespół do spraw przewozów pasażerskich. Ponadto
przedstawiciele Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność” pracowali w
Zespole do Spraw Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym, zespole ds. IV
pakietu kolejowego oraz kontynuowali prace w sejmowych i senackich
komisjach. (…)
Dialog społeczny i Ogólnopolskie Dni Protestu 18
października 2012 r. kolejowe związki zawodowe zorganizowały pikietę
stacjonarną przed siedzibą PKP SA w Warszawie. Jedynym postulatem było
utrzymanie dotychczasowego zakresu świadczeń przejazdowych dla
pracowników kolei, emerytów i rencistów oraz członków ich rodzin na
zasadach opisanych w porozumieniu z dnia 21.09.2009 r. W związku z
niespełnieniem żądań określonych w petycji, związki zawodowe, celem
rozwiązania problemu, rozpoczęły dialog społeczny z zarządami spółek
kolejowych zgodnie z zawartymi porozumieniami o wzajemnych
zobowiązaniach stron ZUZP. Następnie w dniach 20.11-10.12.2012 r.
przeprowadzone zostało referendum w sprawie świadczeń przejazdowych.
Pracownicy opowiedzieli się za utrzymaniem dotychczasowego zakresu
świadczeń przejazdowych. Rokowania sporu zbiorowego między związkami
zawodowymi i pracodawcami, a dotyczące uprawnień dla dzieci i emerytów
kolejowych. Porozumienie obowiązywało do końca grudnia 2013 roku. 29
sierpnia 2013 r. strona związkowa i pracodawcy podpisali porozumienie
kończące spór zbiorowy, w którym ustalono zasady stosowania ulgowych
świadczeń przejazdowych w roku 2014 i latach następnych. W ramach
Ogólnopolskich Dni Protestu, przedstawiciele Sekcji Krajowej Kolejarzy
NSZZ „Solidarność” wzięli udział w pikiecie 11.09.2013 r. przed siedzibą
Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Podczas
pikiety oprócz petycji, złożono dla ministra Nowaka zegarki zebrane
wśród kolejarzy. Ponadto kolejarze – członkowie NSZZ „Solidarność” z
całej Polski uczestniczyli licznie w happeningu przed Sejmem w dniu
13.09.2013 r. oraz w głównej manifestacji w dniu 14.09.2013 r. Jeszcze
raz wszystkim serdecznie dziękujemy za zaangażowanie. (…)
SKK NSZZ „Solidarność” współorganizatorem wielu uroczystości i promocji związku Sekcja
Krajowa Kolejarzy co roku współorganizuje uroczystości związane z
obchodami rocznic: Lubelskiego Lipca, wybuchu II wojny światowej w
Tczewie i Szymankowie oraz Protestu Głodowego Kolejarzy we Wrocławiu.
Podczas wspomnianych uroczystości rocznicowych zasłużeni członkowie NSZZ
„Solidarność” zostają uhonorowani odznaką Zasłużony dla NSZZ „Solidarność” na Kolei. Ponadto
na stałe w kalendarz wydarzeń wpisały się: Ogólnopolska Pielgrzymka
Kolejarzy do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach,
Ogólnopolska Pielgrzymka Kolejarzy na Jasną Górę i Ogólnopolska Droga
Krzyżowa ulicami warszawskiego Żoliborza. Bardzo uroczyście
obchodzony jest również 25 listopada - Święto Kolejarza. Z tej okazji
corocznie Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ „Solidarność” występuje z
wnioskiem do ministerstwa właściwego ds. transportu o przyznanie
odznaczeń resortowych dla zasłużonych pracowników spółek kolejowych –
członków naszego związku. W roku 2010 minister przyznał 76 odznaczeń, w
2011 – 99 odznaczeń, w 2012 i 2013 – po 90 odznaczeń. Akt dekoracji
wyróżnionych pracowników następuje podczas uroczystości organizowanych
przez Sekcję Krajową Kolejarzy NSZZ „Solidarność” lub podczas gali z
okazji Święta Kolejarza w Sali Kongresowej PKiN. (…) Poza
organizacją uroczystości rocznicowych i religijno-patriotycznych Sekcja
Krajowa Kolejarzy angażuje się w inne sfery działalności propagujące
aktywne spędzanie czasu kolejarzy i promowanie NSZZ „Solidarność”. Pod
patronatem SKK odbywają się coroczne imprezy sportowe organizowane
przez Regionalną Sekcję Kolejarzy w Krakowie. Słowa uznania kierujemy do
głównego organizatora Henryka Sikory. W minionej kadencji RSK w
Krakowie czterokrotnie zorganizowała turniej piłki nożnej w Barcicach
k/Starego Sącza. W 2013 r. turniej ten o Puchar Przewodniczącego RSK
odbył się już po raz XIV. Brały w nim udział drużyny z kolejowych
zakładów z Małopolski i Podkarpacia (11-12 zespołów). Oprócz
propagowania sportu wśród kolejarzy, turniej miał charakter spotkania
integracyjnego, w którym brało udział 600 – 700 kolejarzy. W trakcie
turniejów organizowana była loteria charytatywna, z której dochód
przekazywany był dla kolejarzy znajdujących się w trudnej sytuacji
życiowej. Turniej piłki nożnej w Barcicach i turniej halowy w piłce
nożnej w Krakowie są obecnie jedynymi imprezami sportowo-integracyjnymi
na południu Polski o charakterze ponadzakładowym. 6 czerwca 2010 r. w
Warszawie odbyła się Beatyfikacja ks. Jerzego Popiełuszki - patrona
„Solidarności”. W licznym gronie uczestników z pocztami sztandarowymi
znaleźli się kolejarze. Na 1 maja 2011 r. zapowiedziana została
Beatyfikacja Jana Pawła II – oczywiście jakby mogła się odbyć bez
udziału kolejarzy. Rada SKK podjęła uchwałę o organizacji pociągu
pielgrzymkowego wraz z Parafią Rzymskokatolicką św. Stanisława Kostki w
Warszawie. (… ) 29 kwietnia 2011 r. z Dworca Warszawa Gdańska z
emblematami „Solidarności” odjechał pociąg pielgrzymkowy „Popiełuszko”
na Beatyfikację Jana Pawła II. Po powrocie pielgrzymów z Beatyfikacji
długo przyjmowaliśmy słowa podziękowania za organizację i za
pielgrzymkowy nastrój panujący w tym pociągu. Po tragedii pod
Szczekocinami w marcu 2012 r. SKK uczestniczyła wraz z pocztami
sztandarowymi we Mszy św. na Żoliborzu poświęconej ofiarom i
poszkodowanym podczas katastrofy kolejowej. W miesiąc po tragedii -
03.04.2012 r. - związki zawodowe działające w PKP zorganizowały przed
Kancelarią Prezesa Rady Ministrów pikietę pod hasłem: „Bezpieczeństwo na
kolei musi być priorytetem Rządu”. W dniach od 26 lipca do 4
sierpnia 2012 r. odbyła się wyprawa do Gruzji, w góry Kaukazu,
zorganizowana przez Sekcję Krajową Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przy
współudziale Związku Pracodawców Kolejowych. Wzięli w niej udział
członkowie „Solidarności”: W. Drozdowska, W. Drewniak, J. Gaida, Z.
Kozendra (kierownik wyprawy), H. Sikora. Celem wyprawy było umieszczenie
pod szczytem Kazbeku tablicy upamiętniającej śp. Prezydenta RP Lecha
Kaczyńskiego i jego małżonki Marii, którzy zginęli w katastrofie
smoleńskiej 10 kwietnia 2010 r. oraz wejście na jeden z najwyższych
kaukaskich szczytów – Kazbek (5047 m.n.p.m.). (…) W 2012 roku Sekcja
Krajowa wspierała również wyprawę kolejową osób niepełnosprawnych na
wózkach inwalidzkich Tour d’Europe, w ramach której podróżnicy w ciągu
90 godzin odwiedzili 10 stolic europejskich z wykorzystaniem wyłącznie
planowych połączeń pociągów pasażerskich. Pomysłodawcą i organizatorem
całej wyprawy był delegat na WZD Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ
„Solidarność” Przemysław Noworzyń. Wyprawa miała na celu aktywizację
osób niepełnosprawnych i kreowanie pozytywnego wizerunku polskich kolei,
a dzięki uczestnictwu w niej 2 członków NSZZ „Solidarność” (Przemysław
Noworzyń i Wojciech Łydka) pokazała również zaangażowanie związku w
problematykę osób z niepełnosprawnością. W 2013 roku obchodziliśmy
10. rocznicę strajku głodowego kolejarzy. Dla wielu była to walka pod
hasłem „Nie godzimy się na upadek kolei w Polsce”. Walczyliśmy z
poświęceniem własnego zdrowia i życia, podejmując strajk głodowy. W
związku z tym Rada Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność”
postanowiła wykonać z tej okazji medal okolicznościowy i uhonorować nim
bohaterów tamtych dni. (…)
SKK „Solidarność” w europejskich strukturach związkowych Sekcja
Krajowa Kolejarzy NSZZ „Solidarność” jest członkiem Europejskiej
Federacji Pracowników Transportu (ETF) - utworzonej w czerwcu 1999 r.
przez członków FST, federacji organizacji pochodzących tylko z
Europejskiej Strefy Ekonomicznej oraz związki z Europy
Środkowo-Wschodniej. ETF reprezentuje ok. 90% zorganizowanych
pracowników transportu z Unii Europejskiej. (…) W okresie kadencji
2010 – 2014 przedstawiciele Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność”
brali udział w szkoleniach i konferencjach organizowanych przez
struktury ETF. (…) W roku 2012 przedstawiciele Sekcji Krajowej
Kolejarzy NSZZ „Solidarność” wzięli udział w międzynarodowej konferencji
„Perspektywy dla kolejowego transportu towarowego w Europie - Krajowy
Punkt Kontaktowy: Wschodniej i Południowo-Wschodniej Europy” w Berlinie.
Konferencja zorganizowana przez EVA (Europejską Akademię Transportu
Przyjaznego dla Środowiska). Ponadto delegacja Sekcji Krajowej Kolejarzy
w czerwcu 2012 r. uczestniczyła w spotkaniu grupy doradczej dla
maszynistów kolejowych działającej przy ETF. (…) W roku 2013 Sekcja
Krajowa Kolejarzy uczestniczyła w Konferencji Wspólnej CER/ETF -
„Aspekty społeczne i ochrona pracowników w przetargach z kolejowych
usług transportu publicznego oraz w przypadku zmiany operatora
kolejowego”. Celem konferencji było przedstawienie i omówienie wyników
wspólnych badań CER i ETF w kwestii kryteriów socjalnych (…) Sekcja
Krajowa Kolejarzy NSZZ „Solidarność” podjęła także wspólną inicjatywę z
Unite the Union, największym związkiem zawodowym w Wielkiej Brytanii i
Irlandii, przeciw zwalnianiu związkowców w wielu prywatnych firmach. Na podstawie materiałów XXV WZD SKK „S” („aw”) fot.A.Dyląg/SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|