 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
Jan
Stefański, współzałożyciel Grupy Inicjatywnej z ZLK w Szczecinie,
powiedział „Wolnej Drodze” (nr 3/2014): „Jak wiadomo w przypadku ustawy o
emeryturach kolejarzy prawo zadziałało wstecz, zatem postanowiliśmy coś
z tym zrobić. Wraz z gronem kolegów podjęliśmy starania o przywrócenie
kolejarzom wysokości emerytury zgodnie z wcześniej nabytym prawem.
Ponieważ wcześniej Trybunał Konstytucyjny orzekł, iż - krótko mówiąc -
prawa nabyte można dowolnie zabierać, wystąpiliśmy z pismem do rzecznika
Praw Obywatelskich.”
Rzecznik Praw Obywatelskich odpowiada (fragmenty) Szanowny Panie W
związku z wnioskiem o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego o
stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP przepisów ustawy dnia 17
grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (Dz. U. z 2013 r,. poz. 1440 ze zm.) w zakresie zasad
nabywania prawa do emerytury pracowników kolejowych, z upoważnienia
Rzecznika Praw Obywatelskich uprzejmie wyjaśniam, co następuje: (…)
Dotychczasowe rozwiązania ustalania prawa oraz wysokości emerytury,
zachowano w stosunku do ubezpieczonych, którzy urodzili się przed 1
stycznia 1949 r. Osoby urodzone po dniu 31 grudnia 1948 r. również mogą
skorzystać z prawa do wcześniejszej emerytury, według zasad
dotychczasowych, łącznie z możliwością ustalenia jej wysokości na
starych zasadach, jednakże warunki wymagane do przyznania tego
świadczenia dotyczące stażu pracy i wieku muszą spełnić w określonym
czasie (…)
O emeryturach pomostowych (Dz. U Nr 237, poz. 1656) Emerytura
kolejowa na warunkach określonych w art. 40 ustawy emerytalnej
przysługuje pracownikowi kolejowemu urodzonemu przed dniem 1 stycznia
1949 r., który spełnia łącznie następujące warunki: 1. osiągnął wiek emerytalny wynoszący dla kobiet 55 lat, mężczyzn 60 lat; 2.
ma okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat dla
kobiety i 25 lat dla mężczyzny, w tym co najmniej 15 lat zatrudnienia na
kolei, łącznie z okresami równorzędnymi i zaliczalnymi do okresów
zatrudnienia na kolei, o których mowa w art. 44-45. Pracownicy
kolejowi urodzeni po dniu 31 grudnia 1948 r., aby móc przejść na
emeryturę kolejową określoną w art. 40 ustawy emerytalnej, warunki
dotyczące wymaganego stażu pracy i osiągnięcia obniżonego wieku musieli
spełnić do końca 2008 r. Ponadto osoby te mogły skorzystać z prawa do
wcześniejszej emerytury, jeżeli nie przystąpiły do otwartego funduszu
emerytalnego albo złożyły wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na
rachunku w takim funduszu, za pośrednictwem ZUS, na dochody budżetu
państwa (art. 50 ustawy emerytalnej). Ponadto, w myśl art. 184 ust 1
ustawy emerytalnej ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r.
przysługuje emerytura po osiągnięciu wieku przewidzianego w art. 32, 33,
39 i 40, jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy - 1 stycznia 1999 r.
osiągnęli:
- okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymagany w przepisach dotychczasowych oraz
- okres składkowy i nieskładkowy określony w art. 27 ustawy (co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn).
Emerytura
ta przysługuje pod warunkiem nieprzystąpienia do otwartego funduszu
emerytalnego albo złożenia wniosku o przekazanie środków zgromadzonych
na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem Zakładu,
na dochody budżetu państwa.
Trybunał nie uznał (…)
Trybunał Konstytucyjny nie podzielił tych zarzutów i uznał, że
ograniczenie możliwości skorzystania przez pracowników kolejowych
urodzonych po 31 grudnia 1948 r. z emerytury w niższym wieku emerytalnym
znajduje uzasadnienie w podstawowych celach i założeniach reformy
system emerytalnego i nie stanowi naruszenia art. 2 Konstytucji RP.
Dotychczasowy system stwarzał bowiem zbyt szerokie możliwości
wcześniejszego przechodzenia na emeryturę wywołując trudności w
zapewnieniu równowagi finansowej ubezpieczeń społecznych. Stąd też
jednym z celów reformy stało się ograniczenie uprawnień do wcześniejszej
emerytury i ujednolicenie wieku emerytalnego obejmującego możliwe
najszerszy krąg osób. W ocenie Trybunału ustawa z 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych nie narusza
ani praw nabytych w drodze skonkretyzowanych decyzji przyznających
świadczenia, ani praw nabytych in abstracto, ani też ekspektatyw
maksymalnie ukształtowanych. Ustawa dotyka jedynie ekspektatyw, które
nie mają charakteru maksymalnie ukształtowanego, a więc takich, które
zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego nie
zostały objęte ochroną konstytucyjną. Należy ponadto zauważyć, że
zgodnie z ustalonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego zasada
demokratycznego państwa prawnego nakazuje wprowadzanie zmian do systemu
prawnego z zachowaniem odpowiedniego vacatio legis, które adresatom
regulacji prawnej pozostawi odpowiedni czas w celu przystosowania się do
nowych rozwiązań prawnych. Zmiany wprowadzone przez ustawę nic dotyczą
osób, które w dniu wejścia w życie ustawy skończyły 50 lat. Zmiany
dotykają natomiast osób, które w dniu wejścia w życie ustawy nie
ukończyły 50 roku życia, i którym do osiągnięciu wieku emerytalnego
pozostało 5 lat - w przypadku kobiet oraz 10 lat w przypadku mężczyzn. Podniesienie
wieku emerytalnego w odniesieniu do osób, którym do osiągnięcia wieku
emerytalnego określonego w dotychczas obowiązującym ustawodawstwie
pozostało co najmniej 5 lat, nie narusza bezpieczeństwa prawnego
jednostki w takim stopniu, aby można było w tym przypadku stwierdzić
naruszenie zasady demokratycznego państwa prawnego. W uzasadnieniu
do postanowienia z dnia 9 czerwca 2008 r. (Ts 101/07) Trybunał
stwierdził, że na podstawie konkluzji zawartej w uzasadnienia wyroku K
5/99 nie jest dopuszczalne wnioskowanie u contr ario i twierdzenie, iż w
ocenie Trybunału, gdy okres ten wynosi poniżej 5 lat, dochodzi do
naruszenia bezpieczeństwa prawnego w takim stopniu, że można stwierdzić
naruszenie zasady demokratycznego państwa prawnego. (…)
RPO nie stwierdził podstaw do podjęcia działań (…)
W piśmie pojawia się dodatkowo zarzut naruszenia przez kwestionowane
przepisy zasady równości w kontekście sposobu zmiany zasad nabywania
uprawnień emerytalnych żołnierzy i funkcjonariuszy służb mundurowych
(ustawa z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby
Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży
Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby
Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw Dz. U. z 2012
r., poz. 664). Powoływana zmiana obejmuje bowiem żołnierzy powołanych do
zawodowej służby wojskowej po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r.
oraz funkcjonariuszy przyjętych do służby po raz pierwszy po dniu 31
grudnia 2012 r. Ustawa emerytalna ograniczając możliwość wcześniejszego
przejścia na emeryturę nie przewidziała podobnego rozwiązania dla
pracowników kolei, tzn. nie przewidziała, aby wszystkie osoby, które
podjęły pracę jako pracownicy kolejowi przed wejściem w życie ustawy (1
stycznia 1999 r.), mogły skorzystać z prawa do emerytury kolejowej na
dotychczasowych zasadach. (…) Sytuacja prawna pracowników kolei oraz
żołnierzy i funkcjonariuszy służb mundurowych nie jest tożsama. Istotną
cechą różnicującą przesądzającą o uznaniu ich za odmienne, jest przede
wszystkim to, że przynależą one do różnych systemów zabezpieczenia
społecznego, a ich finansowanie odbywa się z innych źródeł. Trudno jest
zatem przedstawić zarzut naruszenia zasady równości w przedmiotowej
sprawie. Rzecznik Praw Obywatelskich pismem z dnia 11 listopada 2013
r. zwrócił się do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Departament
Ubezpieczeń Społecznych w sprawie rozwiązań prawnych regulujących zasady
przyznawania świadczeń emerytalnych pracownikom kolei. W odpowiedzi
udzielonej pismem z dnia 18 grudnia 2013 r. znak: DUS/053/1320/ER/13
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, powołując wyrok Trybunału
Konstytucyjnego K 5/99, uznało kwestię obowiązujących regulacji prawnych
dotyczących zasad przyznawania prawa do emerytury kolejowej za
ostatecznie rozstrzygniętą. W związku powyższym Rzecznik Praw Obywatelskich nie stwierdził podstaw do podjęcia działań w sprawie. *)
Nie odpuścimy -
Grupa Inicjatywna nie składa broni. Nie odpuścimy. Obecnie konsultujemy
sprawę z prawnikami. Istnieje kilka możliwych opcji dalszego
zaskarżania krzywdzącej kolejarzy decyzji o prawach emerytalnych - powiedział Jan Stefański. - O dalszych krokach, które podejmiemy powiadomimy redakcję „Wolnej Drogi” - zapewnił współzałożyciel Grupy Inicjatywnej.
*)
Na podstawie pisma III.7060.16.2014.AJ z dnia 29.01.2014 r. Zespołu
Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego w Biurze Rzecznika Praw
Obywatelskich „aw” fot.SolkolArt
|
|
|
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|