 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
Pikieta związkowców przed siedzibą PKP PLK | |
[ 0000-00-00 ] |
W dniu 05 marca br. przed siedzibą PKP PLK SA w Warszawie odbyła się
pikieta związkowców domagających się powstrzymania i rozliczenia
restrukturyzacji, zaprzestania zwalniania pracowników oraz przerwania
pozornego dialogu zarządu spółki ze związkami zawodowymi. O proteście rozmawiamy z Wiesławem Pełką – Przewodniczącym Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”.
Panie
przewodniczący, jakie są przyczyny tak dużej frustracji wśród
pracowników PKP PLK SA, iż doprowadziła ona do radykalnej reakcji Sekcji
Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”? Moim
zdaniem Zarząd PKP PLK SA, realnie oceniając swoje postępowanie, a także
nasze słowne i pisemne reakcje na jego działania, winien spodziewać się
takich lub podobnych wydarzeń. Powodów naszego protestu jest może
kilkanaście, wymienię tylko niektóre:
- Łamanie „Porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP dla pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe SA…” z 11 stycznia 2005 r. m.in. poprzez wprowadzanie nowych zasad premiowania bez uzgodnień z NSZZ „Solidarność”.
- Sekcja
Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” bardzo poważnie
traktuje swoje zobowiązania wobec kolejarzy, a przede wszystkim członków
NSZZ „Solidarność”. Z niemniejszą powagą staramy się traktować
Pracodawcę, dlatego bardzo nas boli, że od pewnego czasu zmieniło się
podejście do naszego Związku (nie będę tu mówił o innych). Pracodawca
zaczął zaskakiwać nas decyzjami o łączeniach, likwidacjach komórek
organizacyjnych, materiały przedstawiane do opiniowania i konsultacji
nie spełniały wymogów zawartych w Ustawie o związkach zawodowych, ale
także „Porozumieniu w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP dla pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe SA…”
z 11 stycznia 2005 r. Dotychczasowe spotkania z przedstawicielami
Zarządu PLK, nasze uwagi, negatywne opinie i liczne pisma były
lekceważone i ignorowane. W ocenie członków „Solidarności”
nie przyniosły one żadnych korzyści naszej Spółce i efektów oczekiwanych przez pracowników. - Zamierzenia Zarządu PKP PLK SA odnośnie zmian organizacyjnych w firmie:
- Drastyczne
zmiany w strukturze Centrum Realizacji Inwestycji (likwidacja Oddziałów
Regionalnych – utworzenie 5 Regionów), zmiana w strategii realizacji
inwestycji. Nasze obawy to, że przy takim wywróceniu struktury CRI
bardzo wątpliwa jest realizacja zaplanowanych inwestycji
współfinansowanych z funduszy UE i ogłoszonych przez ministra
Klepackiego wydatkowaniu 9 mld zł na inwestycje w infrastrukturę
kolejową.
Skutki: dla dużej
części pracowników zmiana miejsca pracy, dla innych wypowiedzenia. W CRI
w ostatnim półroczu bardzo duże zmiany na stanowiskach dyrektorskich –
jak mówią wiewiórki „zaciąg z PL 2012”.
- Zamiar
likwidacji Ośrodków Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej
(OINTiE) – naszym zdaniem decyzja o likwidacji ośrodków OINTiE jest
wynikiem niezrozumienia celów i zadań wykonywanych przez te komórki,
choćby dla kluczowych zadań Spółki, jak: współudział w rozwoju
osobistych kompetencji zawodowych, podnoszeniu kwalifikacji swoich
pracowników, szczególnie tych związanych z bezpieczeństwem ruchu
kolejowego, nadzorze, realizujących projekty inwestycyjne oraz kadry
technicznej pracującej na linii. Dostęp zarówno do fachowej informacji
branżowej, jak bieżącej i historycznej bazy wiedzy stanowi podstawę
podejmowanych przez pracowników decyzji. Podstawą wiedzy technicznej
jest jej udokumentowanie w rzetelnych źródłach informacji (przepisach,
instrukcjach, normach, specjalistycznych publikacjach naukowych,
materiałach konferencyjnych) niedostępnych w Internecie.
Skutki:
dla pracowników – 20 z nich traci pracę, niepowetowane straty dla
Spółki i polskiego kolejnictwa (utrata bezcennych, fachowych wydawnictw o
tematyce kolejowej).
- W tym niektóre z prac nad zmianami organizacyjnymi prowadzone w ścisłej tajemnicy przed związkami zawodowymi:
- Drastyczne
zmniejszenie ilości Sekcji Eksploatacji (ISE) – powstanie przez to
trudnych w zarzadzaniu komórek organizacyjnych – molochów, o olbrzymiej
powierzchni działania.
Skutki:
dla części pracowników (trudna do ocenienia w tej chwili liczba),
jeżeli nie strata miejsca pracy, to na pewno zmiana warunków i miejsca
pracy, mniejsza liczba ISE, mniej Zakładów Linii Kolejowych.
- Utworzenie
nowej jednostki organizacyjnej Centrum Usług Wspólnych (CUW),
prawdopodobnie w dwóch lokalizacjach – zabranie z Zakładów Linii
Kolejowych i przekazanie do CUW zadań wykonywanych przez działy:
pracowniczy, płacowy i finansowo-księgowy.
Skutki:
dla pracowników w/w działów i wydziałów w Centrali Spółki, propozycja
pracy w CUW (być może), dla części ze zmianą miejsca pracy (być może o
kilkaset kilometrów) lub też zmiana zawodu – przekwalifikowanie (jeżeli
spełni wymagania zdrowotne). Wobec braku możliwości dojazdu lub środków
finansowych na zmianę miejsca zamieszkania, dla blisko tysiąca
pracowników może to oznaczać utratę pracy. Co dla jednostki
organizacyjnej – w Zakładach Linii Kolejowych nie będzie działów
pracowniczego, rachuby i księgowości (zaopatrzenia już praktycznie nie
ma).
Protestujemy przeciwko:- Dewastacji
struktur organizacyjnych Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, co może
wpłynąć na pogłębienie chaosu organizacyjnego i dalsze zmniejszenie
bezpieczeństwa ruchu kolejowego;
- Rozrostowi Centrali Spółki (ok.
28 biur z dyrektorami i ich zastępcami), tworzeniu nowych stanowisk
kierowniczych (przodują dyrektorzy projektów i asystenci) oraz
dodatkowych struktur, zespołów wsparcia, zespołów eksperckich itp.;
- Zatrudnianiu
na strategicznych i dobrze płatnych stanowiskach osób spoza Spółki
(niedysponujących nawet elementarną wiedzą o specyfice Spółki i
działalności kolejowej), często przypadkowych;
- Zwalnianiu dotychczasowych pracowników;
- Planowanym,
niekorzystnym dla pracowników zmianom w zapisach Zakładowego Układu
Zbiorowego Pracy, a nawet groźbie jego wypowiedzenia.
Jak z tego wynika powodów do protestu jest wiele i Zarząd solidnie sobie na nasz protest zapracował.
Jakie dalsze kroki przewiduje Związek? Panie
redaktorze, na pewno w rozmowie nie zdradzę scenariusza naszego
dalszego postępowania. Oczywiście na to, co się będzie dalej działo, ma
wpływ też Zarząd naszej Spółki, jego podejście do zgłaszanych przez nas
problemów. Zobaczymy, w jaki sposób zgłoszone sprawy będzie chciał
rozwiązywać, czy wycofa się z pewnych nierozsądnych i nie do końca
przemyślanych rozwiązań. Podczas dzisiejszego spotkania z prezesem
Paszkiewiczem (delegacja przekazująca petycję protestujących), prezes
przekazał nam pismo z propozycjami Zarządu odnośnie prac nad niektórymi
spornymi kwestiami (dokumenty na naszej stronie internetowej www.skk.org./plk).
Być może jest to przejście na wyższy poziom kontaktów między Zarządem
PKP PLK SA a Sekcją Zawodową Infrastruktury Kolejowej NSZZ
„Solidarność”. Jednakże nie przywiązywałbym się zbytnio do tej
myśli. Dlatego musimy być przygotowani do twardej walki o nasze prawa i
jak pokazaliśmy - jesteśmy do niej gotowi. Rozmawiał Aleksander Wiśniewski fot.Marek Moczulski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|